مهاجرت به اروپا

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/09/08
بازدید: 1476
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مهاجرت اروپا بحث داغی است که همیشه مورد توجه افراد قرار دارد؛ حتی کسانی که هیچ گاه قصد مهاجرت به این قاره را نداشته اند، یک بار در ذهنشان به آن فکر کرده اند. اما از بین کشورهای اروپایی، ایرانی ها به کدام کشورها بیشتر مهاجرت می کنند؟ در ادامه ما را همراهی کنید تا ضمن شناخت کلی قاره اروپا به معرفی محبوب ترین کشورها جهت مهاجرت بپردازیم.

اروپا دومین قاره کوچک دنیا است که از غرب با اقیانوس اطلس، از شرق با آسیا، از شمال با اقیانوس قطبی و از جنوب با دریای مدیترانه هم مرز می باشد. این قاره که شامل 50 کشور مستقل می باشد، در حدود 10 میلیون و 180 هزار کیلومتر از مساحت کره زمین را به خود اختصاص داده است. رایج ترین واحد پول در کشورهای اتحادیه اروپا یورو می باشد پس لازم است پیش از سفر نسبت به تبدیلِ پول خود اقدام نمایید تا در مقصد دشوار مشکل نشوید.

 

مهاجرت به اروپا

 

راه های مهاجرت به اروپا عبارتند از:

 مهاجرت به اروپا از طریق تحصیل

وجود دانشگاه های معتبر و سطح بالای جهانی، دلیل دیگری است که افراد را به مهاجرت تحصیلی اروپا تشویق می کند. به طور کلی متوسط هزینه سالانه تحصیل در اروپا برای مقطع کارشناسی حدود 10 هزار یورو و برای مقطع کارشناشی ارشد حدود 15 هزار یورو می باشد. اما هزینه های مقطع دکترا به دانشگاه انتخابی شما و پژوهش هایی که تا به حال انجام داده اید، بستگی دارد. لازم به ذکر است که بگوییم برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان اروپا ارائه مدرک آیلتس الزامی می باشد. کشور های مختلفی در زمینه تحصیلی در اتحادیه اروپا فعالیت دارند که اگر بخواهیم طبق رتبه بندی در مورد آن ها توضیح دهیم، انگلستان در رتبه ی اول است. در ادامه کشورهایی که در سطح جهانی و در مقوله مهاجرت تحصیلی بیشتر مطرح شده اند را برایتان شرح می دهیم.
در رتبه بندی محبوب ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی، انگلیس بعد از ایالات متحده آمریکا در جایگاه دوم قرار دارد. این کشور نظام آموزشی پیشرفته ای دارد و به همین دلیل مدارس و دانشگاه های معتبری را هم در خود جای داده است. هزینه تحصیل در مدارس انگلستان بین 20 الی 30 هزار پوند می باشد. برای تحصیل در انگلستان می توانید دو نوع ویزا دریافت کنید که یکی از آن ها برای افراد زیر 18 سال و دیگری برای افراد بالای 18 سال صادر می شود. اغلب افرادی که به دنبال مهاجرت به انگلستان از طریق تحصیلی هستند عموما بالای 18 سال سن دارند و به دنبال آن هستند که مقطع لیسانس و یا فوق لیسانس خود را در کشور مقصد بگذرانند. با توجه به رشته ای که می خواهید در آن امتحان دهید باید بدانید که برایتان ویزای 3 یا 4 ساله صادر خواهد شد که در کنار مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 6 امکان تحصیل در انگلستان را پیدا خواهید کرد. 

 

بهترین کشورها برای تحصیل 🎓 انتخاب مناسب ترین و بهترین کشور برای تحصیل به فاکتور ها و عوامل متعددی بستگی دارد که در این مقاله به آن ها پرداخته ایم.


آلمان یکی دیگر از کشورهای محبوب دنیا در زمینه مهاجرت تحصیلی می باشد؛ تسلط به زبان آلمانی و ارائه مدرک C1 یا B2 آلمانی از پیش نیازهای حضور در دانشگاه ها و مراکز آموزشی رایگان این کشور به حساب می آید. دانشجویان بسیاری در سرتاسر دنیا هستند که قصد ادامه تحصیل در کشور فرانسه را دارند؛ فرانسه از حدود یک سال پیش امکان تحصیل رایگان در این کشور را برای مشتاقان کسب علم و دانش فراهم نموده است. اگر شما هم جزء آن دسته از دانشجویان علاقه مند به تحصیل در این کشور هستید، داشتن مدرک زبان b2 فرانسه برایتان کفایت می کند. تنها موضوعی که در کنار داشتن مدرک زبان نیاز دارید داشتن شرط سنی است، برای آن که بتوانید در مقطع لیسانس در دانشگاه های فرانسه به صورت رایگان تحصیل کنید بایستی حداکثر 24 سال سن داشته باشید. اما برای مقاطع بالاتر سن نیز به تبع آن بالاتر می رود.
کشور اوکراین در همسایگی روسیه قرار دارد اما جز کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می رود که اتفاقا مقصد مناسبی هم برای تحصیل به شمار می رود. یکی از مزایای تحصیل در اوکراین عدم وجود محدودیت سنی است که برای بسیاری از افراد مهم می باشد. از نظر کلی کشور اوکراین جزء ارزان ترین مقاصدی است که دانشجویان می توانند برای مهاجرت انتخاب کنند، علاوه بر آن، شرایط پذیرش در دانشگاه های اوکراین نیز بسیار ساده است. 

 

مهاجرت تحصیلی به اروپا


مهاجرت به اروپا از طریق کار

مهاجرت کاری به اروپا از دو طریق امکان پذیر است؛ نخست دریافت دعوت نامه شغلی از جانب کارفرمایانی که در کشورهای اروپایی حضور دارند و راه دوم که تنها به دو کشور اتریش و آلمان محدود می شود، فراهم کردن شرایط جستجوی کار در اروپا می باشد. ویزای کاری این دو کشور تحت عنوان ویزاهای جاب سیکر مطرح می گردد و متقاضیان این امکان را دارند که به مدت 6 ماه در خاک این دو کشور به جستجوی کار بپردازند؛ در صورتی که در این مدت زمان موفق به پیدا کردن کار شدند می توانند در این کشور بمانند و اقامت بگیرند. از جمله شرایطی که برای ویزای جاب سیکر در کشور آلمان مورد نیاز می باشد حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط، مدرک تحصیلی لیسانس (به بالا) و مدرک آلمانی B1 می باشد. اما اعطای این ویزا در اتریش بنا بر امتیازهایی که شامل شرایط سنی، سابقه کاری، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی و سطح زبان می شود، انجام می پذیرد. 

گشت و گذار در زیباترین شهرهای اروپا

مهاجرت به اروپا از طریق ازدواج

ازدواج کردن امری ساده نیست که بتوانید به راحتی در مورد آن صحبت کرده و تصمیم بگیرید اما افراد زیادی هستند که از این طریق اقدام به مهاجرت می کند. اما در این بین کسانی نیز هستند که با ازدواج های صوری و قراردادی در پی کسب اقامت کشور مورد نظرشان می باشند. در بهترین حالت ممکن است شانس 20 درصدی داشته باشید و ماموران سفارت متوجه این قراردادی بودن ازدواجتان نشوند اما در صورت معلوم شدن ماجرا باید خودتان را برای دیپورت شدن آماده کنید. در حالت عادی که افراد می خواهند از طریق ازدواج مهاجرت کنند بایستی چند شرط و قانون را رعایت نمایند؛ اولین مورد که مورد توجه می باشد داشتن تمکن مالی کافی همسرتان در خاک آن کشور برای حمایت از شما می باشد. برخی از کشورها همچون ایران و چندین کشور دیگر در قانون تابعیت از طریق ازدواج بین زن و مرد فرق بسیار زیادی را قائل می شوند؛ یعنی اگر مردی با زن ایرانی ازدواج کند تابعیت ایرانی را بدست نمی آورد اما بر عکس این موضوع کاملا صدق می کند. 
در اقامت از طریق ازدواج در کشورهای اروپایی اجازه اسکان، سفر به دیگر کشورهای اروپا، کار و... به آن شهروند داده می شود. همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، دریافت این نوع اقامت یکی از ساده ترین راه های دریافت ویزا به شمار می رود. برای گرفتن ویزا از طریق این روش باید 4 شرط اولیه را داشته باشید که به ترتیب عبارتند از: رسیدن به سن قانونی، امکان تمکن مالی برای حمایت از فرد تازه وارد، ارائه مدارک شناسایی که نشان دهنده ثبت رسمی عقد است و مدارک هویتی هر دو نفر. 

 

مهاجرت به اروپا از طریق ازدواج


مهاجرت به اروپا از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری راه دیگری است که برای اقامت در کشورهای اروپایی پیش رویتان قرار دارد با این وجود برخی از روش های سرمایه گذاری در بعضی کشورها شما را به سمت اخذ اقامت دائم سوق می دهند در حالی که در بسیاری از این کشورها هم نمی توان به این وسیله اقامت دائم کسب کرد. به عنوان مثال خرید ملک در کشورهایی مثل قبرس جنوبی، پرتغال، یونان و اسپانیا امکان محقق کردن این خواسته را فراهم می کند اما در سایر کشورها کار به این آسانی نیست. یکی دیگر از راه هایی که می توانید با سرمایه گذاری اقدام به مهاجرت نمایید، ثبت شرکت است. در صورتی که در زمینه ای خاص فعالیت می کنید و توانایی فعالیت بین المللی را نیز دارید می توانید از طریق ثبت بین المللی شرکت خود اقدام به دریافت ویزای سرمایه گذاری در کشورهای دیگر کنید. کشورهایی که بهترین و راحت ترین مقصد برای سرمایه گذاری می باشند عبارت هستند از: کانادا، اتریش، پرتغال، استرالیا و انگلستان. 

مهاجرت به اروپا از طریق تولد

تولد نوزاد در خاک برخی از کشورها روشی است که افراد از چندین سال پیش تاکنون استفاده کرده اند تا اقامت کسب کنند. معمولا اگر نوزادی در خاک یک کشور دیگر همچون کانادا یا آمریکا به دنیا بیاید، هم خود نوزاد و هم پدر و مادر او تبعه آن کشور به حساب می آیند. اما در کشورهای اروپایی بیشتر تابعیت از طریق خود پذیرفته است؛ برای داشتن تابعیت از طریق فرزند در کشورهای اروپایی چند راه وجود دارد که در همه آن ها خود نوزاد تابعیت آن کشور را به دست می آورد اما والدینش به صورت مشروط می توانند تابعیت را کسب کنند. غالبا می توان گفت که در کشورهای اروپایی کودک شانس بیشتری برای دریافت تابعیت دارد تا والدین او. 

 

عجیب ترین قوانین کشورهای اروپایی - با عجیب ترین قوانین کشورهای اروپایی آشنا شوید.


مهاجرت به اروپا از طریق پناهندگی

پناهندگی مسئله ای بسیار جدی می باشد که کشورهای اروپایی این روزها بسیار با آن درگیر هستند. زیرا به دلایل مختلفی همچون پناهندگی مذهبی، پناهندگی سیاسی، پناهندگی جنگی و... افراد بی شماری از کشور خود فرار کرده و درخواست پناهندگی را به کشورهای مقصد می دهند. بیشترین آمار پذیرش پناهندگی در حال حاضر مربوط به کشورهایی همچون آلمان، یونان، ترکیه و قسمت شمالی عراق می شود. در مورد پناهندگی های سیاسی نیز در حوزه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توان گفت که کشورهای سوئد و آلمان تعداد بسیار زیادی از این پناهندگان را جذب می کنند؛ اما پناهنده های مذهبی اغلب به سمت کشورهایی همچون سوئد، آلمان و فرانسه می روند. البته کشورهای کانادا و آمریکا نیز به طور کلی پناهندگان مختلفی را جذب می کنند. 

اما بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت (برای ایرانی ها) عبارتند از:

مهاجرت به سوئد

سوئد کشوری صنعتی است که جز قطب های دموکراسی دنیا به شمار می رود، سوئد با توجه به کوچک بودن مساحتش یکی از مهم ترین کشورهای سرمایه گذار در سرتاسر دنیا به حساب می آید. مهاجرت به کشور سوئد به دلیل آن که جمعیتش به سرعت در حال پیر شدن است راحت تر از دیگر کشورهای اطرافش می باشد و نیاز فوری و مبرمی به پذیرش مهاجر دارد. از جمله روش های کسب اقامت در این کشور پناهجو بودن سیاسی و عقیدتی (که جانشان در خطر است)، داشتن تخصص در حرفه های مختلف و مورد نیاز سوئد، رزرو دوره های زبان سوئدی به مدت 6 ماه الی 1 سال، تحصیلات آکادمیک و... می باشد. 

مهاجرت به سوئیس

سوییس یکی از کوچک ترین کشورهای قلب اروپا است که در بین آلمان و فرانسه قرار گرفته است. این کشور دارای سه زبان رسمی هلندی، فرانسوی و آلمانی است، اما با تمام این ها جز اتحادیه اروپا به حساب نمی آید. سرمایه گذاری مالی، خرید ملک و روش های تحصیلی از جمله مهم ترین روش های مهاجرت به کشور سوئیس است. این کشور غالبا مهاجر پذیر نیست و به همین دلیل زیاد هم در محافل افراد مطرح نمی شود. 

 

مهاجرت به سوئیس


مهاجرت به انگلستان

انگلستان در حالی که جز 5 اقتصاد برتر دنیا به حساب می آید، یکی از گران ترین کشورها نیز برای سکونت است. روش های مهاجرت به انگلستان بسیار سخت و مشکل است و هر کسی نمی تواند به سادگی از سدهای وزارت خارجه و همچنین سفارت انگلستان عبور کند. در انگلستان فرایندی همچون اکسپرس اینترنتی کانادا به تازگی راه اندازی شده است و طبق آن افرادی که داوطلب مهاجرت به انگلستان هستند نمره دهی می شوند. در این سیستم داشتن مارک آکادمیک، داشتن مدرک زبان، وضعیت تاهل و تجرد، سن، مدارک حرفه ای و تجربیات شغلی و... مطرح است. 

مهاجرت به اتریش

مهاجرت تحصیلی به اتریش هم مورد توجه افراد زیادی قرار دارد که روشی نسبتا آسان است؛ در این کشور می توانید تحصیل در دانشگاه های دولتی یا خصوصی را انتخاب کنید اما مزیتی که دانشگاه های خصوصی این کشور دارند، امکان گذراندن دوره زبان پیش از ورود به دانشگاه می باشد؛ پس از گذراندن این دوره تعیین سطح می شوید و وارد مراکز آموزشی شوید. برای ورود به دانشگاه های دولتی این کشور داشتن مدرک C1 یا B2 آلمانی الزامی است. البته اگر در حرفه خاصی مهارت داشته باشید می توانید از طریق دعوتنامه کارفرما به مدت یک سال در این کشور اقامت داشته باشید. 

مهاجرت به فنلاند

فنلاند یکی از کشورهای شبه جزیره اسکاندیناوی است که جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر دارد. این کشور همه ساله در رتبه شادترین مردمان دنیا بین 5 کشور اول قرار دارد زیرا از تمام جهات دارای سطح کیفی بسیار خوبی است. حقوق شهروندی دارای بالاترین کیفیت و کمیت در میان کشورهای دنیا است. از جمله روش های مهاجرت به فنلاند می توان به سرمایه گذاری، تحصیل در مقاطع مختلف، توریسم درمانی، شغلی، پناهندگی های سیاسی، جنگی و عقیدتی و... اشاره کرد. به دلیل آن که جامعه این کشور پیر است شما می توانید از هر طریقی به اقامت فنلاند دست پیدا کنید. 

مهاجرت به هلند

کشور هلند با آن که مهاجر پذیر می باشد اما شرایط ویژه ای را برای خود تعیین کرده است. اگر به دنبال مهاجرت به کشور هلند هستید بایستی بدانید که روش هایی همچون داشتن تخصص در هر کار و حرفه ای، روش های تحصیل در دانشگاه های هلند، داشتن مدارک زبان هلندی، پناهنده سیاسی و عقیدتی بودن جز الویت های این کشور برای پذیرش مهاجر به حساب می آیند. 

 

همه چیز درباره کشور هلند - سرزمین گل لاله🌹🌼🌻

 
مهاجرت به نروژ

نروژ یکی از کشورهای اسکاندیناوی است و جز مناطقی با آب و هوای معتدل و رو به سرد به حساب می آید. مهاجرت به کشور نروژ نیز شرایطی همچون دیگر کشورهای اسکاندیناوی مثل سوئد و فنلاند دارد. یعنی می توانید از طریق تحصیلی، ازدواج، یادگیری زبان، داشتن تخصص و پناهنده بودن اقامت این کشور را دریافت کنید. 


مهاجرت به ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای قسمت جنوبی اروپا است که جز کشورهای عضو شنگن نیز به حساب می آید. اگر طرفدار آب و هوای معتدل هستید این کشور می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما برای مهاجرت تلقی شود. برای مهاجرت به ایتالیا راه و روش های گوناگونی وجود دارد اما از میان آن ها آسان ترین روش مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج است. در این روش کار زیادی لازم نیست انجام دهید، فقط بهتر است از ازدواج صوری استفاده نکنید تا شک ماموران گمرک و سفارتی برانگیخته نشود. البته فراموش نکنید که همسرتان بایستی تمکن مالی لازم را برای بردن شما به ایتالیا داشته باشد. 
روش های تحصیلی، مالی و سرمایه گذاری، درخواست پناهندگی های مختلف از جمله سیاسی، جنگی، کاری و... نیز از جمله مهم ترین روش هایی هستند که از طریق آن ها می توانید به خاک ایتالیا وارد شوید. 

 

مهاجرت به ایتالیا


مهاجرت به یونان

یونان یکی از کشورهای واقع شده در جنوب اروپا به حساب می آید که با کشور ایتالیا هم دارای مرز آبی و با ترکیه دارای مرزهای آبی و خاکی است. در چند سال گذشته به دلیل مشکلات فراوان و همچنین سقوط اقتصادی شدیدی که برایشان پیش آمد تنها راه مهاجرت به این کشور از طریق سرمایه گذاری است. یونان به دلیل نداشتن پشتوانه مالی و همچنین درخواست اروپا برای بستن مرزهایش به منظور جلوگیری از خروج مهاجران غیر قانونی به سمت اتحادیه اروپا سیاست هایی را در پیش گرفته است که با اجرای آن ها این کشور تبدیل به برزخی برای مهاجران غیر قانونی شده است. 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم هر آن چه که برای مهاجرت به اروپا نیاز است بدانید را برایتان شرح دهیم تا اگر تصمیم به این کار دارید، با اطلاعات بیشتری بتوانید اقدام نمایید. اگر سوالی در زمینه مهاجرت به کشورهایی اروپایی دارید می توانید در بخش نظرات مطرح نمایید تا در اسرع وقت پاسخ داده شود.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 104 کاربر