پیاده روی اربعین

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/16
بازدید: 569

پیاده‌روی اربعین یکی از آیین‌های شیعی است که در اربعین حسینی توسط شیعیان برگزار می‌شود. مسلمانان نقاط مختلف عراق و شهرهای مختلف ایران هر سال در اربعین حسینی، برای ادای احترام به امام حسین و قیام او به صورت پیاده راهی کربلا می‌شوند. زائران از مسیر نجف - کربلا این راهپیمایی را انجام می‌دهند. در طول این مسیر موکب‌هایی را خواهید دید که از زائران پذیرایی می‌کنند، به آنها اسکان می‌دهند و فضا را برای استراحتشان فراهم می‌کنند. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره پیاده روی کربلا بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید و با قصد دارید در پیاده روی اربعین 1403 شرکت کنید، با ما تا انتهای این مطلب با لحظه آخر همراه باشید.

پیاده روی اربعین

ثبت نام در سامانه سماح

ثبت نام پیاده‌ روی اربعین، اولین کاری است که باید برای شرکت در این تجربه پر شور انجام دهید. برای این کار لازم است به سامانه سماح مراجعه کرده و اطلاعات خود را به ثبت برسانید. در صورت ثبت‌نام نکردن در این سامانه اجازه خروج از کشور را نخواهید داشت. ثبت نام برای پیاده روی اربعین سال 1403، از تاریخ 17 تیر آغاز شده و تا 3 روز قبل از اربعین ادامه خواهد داشت.

هزینه این ثبت نام 35 هزار تومان است که به منظور بیمه حوادث و خدمات درمانی از زائران دریافت می‌شود. همچنین شما باید 15 هزار تومان به‌عنوان عوارض خروج پرداخت کنید. زمانی که ثبت‌نامتان را انجام دادید، یک کارت شناسایی برایتان صادر می‌شود که باید آن را چاپ کنید و در طول سفر آن را به همراه داشته باشید.

تور اربعین

آیا پیاده روی اربعین ویزا می‌خواهید؟

بر اساس توافقی که میان مقامات ایرانی و عراقی وجود دارد، معمولا ایرانیانی که قصد دارند برای پیاده روی اربعین کربلا راهی کشور عراق شوند، از دریافت ویزای عراق معاف هستند. کافی است یک پاسپورت معتبر داشته باشند که برای دریافت این پاسپورت حدودا باید بین 300 تا 400 هزار تومان هزینه کنند.

افرادی که پاسپورت ندارند باید برای دریافت گذرنامه ویژه اربعین اقدام نمایند که هزینه این گذرنامه در سال گذشته 50 هزار تومان بود. از این مجوز فقط می‌توان برای سفر زیارتی به عراق استفاده کرد. کسانی که پاسپورت معتبر دارند، اجازه دریافت این گذرنامه معتبر را نخواهند داشت. این مجوز عبور، 5 سال اعتبار دارد و فقط در ماه‌های محرم و صفر می‌توان از آن استفاده کرد.

در سال 1402 مبلغ جداگانه‌ای به‌‌عنوان هزینه ویزا از زائران دریافت نشد و امسال هم تا به حال درباره این مسئله صحبتی به میان نیامده است. شما می‌توانید اطلاعات تکمیلی را از وب‌سایت سامانه سماح دریافت کنید.

نکته مهم: زائران تا 2 روز قبل از سفر امکان انصراف دارند. در این صورت از آنها شماره شبا دریافت شده و وجه انصراف به حسابشان باز می‌کردد.

آیا پیاده روی اربعین ویزا می‌خواهید؟

شروع پیاده روی اربعین

برای شروع یک تجربه ناب آماده‌اید؟ کفش پیاده روی اربعین را بپوشید و راهی شوید. ابتدا باید از شهر مبدأ خود را به یکی از مرزهای چذابه، شلمچه، خسروی و مهران در جنوب ایران برسانید. در این مسیر می‌توانید از اتوبوس، تاکسی یا خودروی شخصی استفاده کنید. سپس مسیر مرز ایران تا نجف را با اتوبوس یا تاکسی طی کنید.

راه دیگر این است که به صورت مستقیم از ایران به نجف پرواز کنید و در فرودگاه این شهر فرود بیایید. یکی از مهم‌ترین مسیرهای پیاده‌روی اربعین نجف به کربلاست. زمانی که به نجف رسیدید تازه پیاده‌روی شما آغاز خواهد شد. اما موکب‌ها را از همان ابتدای مرز ایران مشاهده خواهید کرد. فاصله بین نجف تا شهر کربلا حدود 90 کیلومتر است و معمولا زائران پس از طی کردن هر 30 کیلومتر توقف خواهند کرد.

به کدام شهرهای عراق سفر کنیم؟

شروع پیاده روی اربعین

مسیر پیاده روی اربعین

همان‌طور که گفته شد، مسیر اصلی پیاده روی اربعین، نجف به کربلاست. برای اینکه وارد این مسیر شوید، می‌توانید به سراغ مرزهای مختلف بروید.

  1. مرز خسروی: باید از شهرهای خانقین، مقدادیه، بعقوبه و کاظمین بگذرید تا به کربلا برسید.
  2. مرز مهران: در صورتی که از این مرز وارد عراق شده‌اید، باید ابتدا شهرهای هر‌های بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه را برای رسیدن به نجف کنار بگذارید و سپس از این شهر به سمت کربلا حرکت کنید.
  3. مرز چذابه: زائرانی که مرز چذابه‌ را انتخاب کرده‌اند، باید از شهرهای دره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه عبور کنند و زمانی که به نجف رسیدند، پیاده روی اربعین را آغاز نمایند.
  4. مرز شلمچه: از این مرز هم لازم است لازم از شهرهای بصره، دیوانیه عبور کنید تا وارد مسیر اصلی  راهپیمایی اربعین شوید.

بین الحرمین- حد فاصل دو حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) در کربلای عراق

فلسفه پیاده روی اربعین چیست؟

ماجرای پیاده‌روی اربعین دارای ریشه تاریخی است. زمانی که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی، در سال 1281 پیاده از مدینه حرکت کردند تا بتوانند خود را در اولین اربعین حسینی به کربلا برسانند. در همان زمان حضرت زینب (س) همراه با امام سجاد و هشتاد و چهار نفر دیگر نیز وارد کربلا شدند و پس از زیارت مقبره امام حسین (ع) به گفتگو با جابر عبدالله انصاری نشستد. از آن زمان با اعتقاد به این موضوع که « هر کس گروهی را دوست دارد با آنها محشور می‌شود.» ارادتمندان به امام حسین رسم پیاده‌روی اربعین را ادامه دارند. در حال حاضر این رسم به نوعی شکوه و عظمت شیعیان را به رخ می‌کشد و نشان می‌دهد امام حسین و قیام او هنوز در دل مسلمانان جهان زنده و پویاست.

فلسفه پیاده روی اربعین چیست؟

مدارک لازم برای سفر به کربلا در اربعین

برای رفتن به کربلا در اربعین به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • کارتی که نشان می‌دهد در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اید.
  • پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار و یا گذرنامه مخصوص زیارت در اربعین
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی

واحد پول عراق - همه چیز درباره دینار عراقی و ارزش آن در بازار جهانی

وسایل لازم برای پیاده روی اربعین

اگر قصد دارید در راهپیمایی اربعین شرکت کنید، باید بدانید که وسایل مورد نیاز پیاده‌روی اربعین به شرح زیر است:

  • کفش پیاده روی اربعین: بهترین کفش برای پیاده روی اربعین کتونی‌های مخصوص پیاده‌روی و دویدن هستند. کفش شما باید سبک و در عین حال محکم باشد چراکه در این سفر قرار است نزدیک به 16 ساعت پیاده‌روی کنید.
  • لباس: لباس را باید بسته به فصل انتخاب کنید. در حال حاضر که اربعین 1403 در تابستان برگزار می‌شود و کشور عراق هم آب و هوای گرمسیری دارد؛ بهتر است برای جلوگیری از گرمازدگی از لباس‌های نخی خنک استفاده کنید.
  • کوله پشتی: بهتر است در پیاده‌روی اربعین به جای استفاده از چمدان و کیف مسافرتی از کوله پشتی با ظرفیت مناسب استفاده کنید زیرا حمل آن هنگام پیاده‌روی آسان‌تر است.
  • آب معدنی: اگرچه در طول مسیر موکب‌های زیادی را خواهید یافت که می‌توانید از آنها غذا و نوشیدنی تهیه کنید اما بهتر است همراه خود چند بطری آب معدنی هم ببرید تا آب مورد نیاز خود را تأمین کنید.
  • دارو: در کوله‌پشتی خود حتما باید تعدادی داروی ضروری مانند داروهای ضد درد، ضد التهاب و ضد حساسیت داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید.
  • شارژر وسایل برقی: حتما باید شارژر وسایل برقی ضروری خود مانند موبایل را همراه داشته باشید.
  • پول نقد: باید مقداری وجه نقد همراه خود ببرید. اگر چه ریال ایران هم به راحتی در کشور عراق پذیرفته می‌شود اما بهتر است دینار عراق همراه خود داشته باشید.
  • مواد ضدعفونی کننده: مواد ضدعفونی کننده هم یکی از الزامات پیاده‌روی اربعین است.
  • گردن آویز مدارک: از این وسیله که شبیه به یک کیف کوچک است و آن را از گردن آویزان می‌کنند، برای نگهداری مدارک و پول نقد استفاده می‌شود. زائران شب هنگام خواب این کیف را از گردن خود آویزان می‌کنند تا مدارکشان دزدیده نشود.

وسایل لازم برای پیاده روی اربعین

همه چیز درباره موکب های مسیر پیاده روی اربعین

همان‌طور که گفته شد در مسیر پیاده‌روی اربعین، موکب‌های زیادی را خواهید دید که از زائران پذیرایی می‌کنند. در بیشتر این موکب‌ها امکاناتی برای خواب، استراحت کردن، حمام کردن و همچنین غذا و نوشیدنی برای زائران وجود دارد. در برخی از این ایستگاه‌های خدمات‌رسانی حتی خیاطی، کفاشی، ویلچر و... هم وجود دارد. تعداد این خیمه‌ها هر سال بر اساس میزان حضور زائران افزایش پیدا می‌کند.

بهترین زمان سفر به کربلا - بهترین زمان برای زیارتی راحت و دل نشین

تاریخچه موکب‌ های پیاده‌ روی اربعین

قبل از اینکه موکب‌ها به وجود بیایید، افرادی بودند که نذر می‌کردند، در مسیر پیاده‌روی زائران امام حسین، میان آنها آب آشامیدنی و غذا پخش کنند. بعدها مسئولین به این فکر افتادند که موکب‌هایی تعبیه کنند تا خدمت‌رسانی به زائران در آنها انجام شود و سازماندهی شده‌تر باشد. از این رو موکب‌های معروف به وجود آمدند که یا به صورت دولتی برقرار شده‌اند و یا خصوصی هستند.

تاریخچه موکب‌ های پیاده‌ روی اربعین

خدمات و امکانات موکب ها

برخی از خدمات و امکاناتی که موکب‌ها ارائه می‌دهند به شرح زیر هستند:

  • انواع پذیرایی صبحانه، ناهار و شام، نوشیدنی‌هایی چون چای، شربت و...
  • فضاهایی که برای خواب و استراحت کوتاه مدت یا حتی طولانی‌تر
  • حمام‌ها و دستشویی‌های عمومی
  • مشت و مال زائرین
  • شستن پاهای خسته و خاکی زائرین
  • ایستگاه‌‌های امدادی و درمانگاه
  • حسینیه جهت برگزاری نماز جماعت و سخنرانی و عزاداری
  • ایستگاه‌‌های فرهنگی
  • پاسخگویی به سؤالات شرعی زائران توسط طلبه‌ها و عالمان دینی
  • بخشی برای کودکان
  • نگارخانه
  • خدمات متفرقه نظیر خیاطی، کفاشی، واکس زنی و...

راهنمای سفر به نجف - راهنمای کامل سفر به شهر نجف اشرف

چگونه می‌توانیم موکب بگیریم؟

همه امکان گرفتن موکب و خدمت‌رسانی به زائرین را دارند. کافی است به سامانه درخواست مجوز موکب به آدرس mokeb.atabat.org مراجعه کرده و پس از ثبت‌نام وارد پرتال شخصی خود شوید و مجوزهای لازم را کسب نمایید. درخواست مجوز موکب حتما باید به صورت آنلاین باشد.

چگونه می‌توانیم موکب بگیریم؟

در پیاده روی اربعین در کجا اقامت کنیم؟

در راهپیمایی اربعین سه گزینه برای اقامت دارید. هم می‌توانید شب را در این موکب‌ها بمانید، هم امکان ماندن در خانه محلی‌هایی را دارید که به‌خاطر نذرهایشان به صورت رایگان زائرین امام رضا را اسکان می‌دهند و هم امکان رزرو هتل خواهید داشت. برخی از بهترین هتل‌های کربلا که می‌توانید برای اقامت انتخاب کنید به شرح زیر است:

  • هتل بارون
  • هتل ریحان
  • هتل کریستال
  • هتل لارسا
  • هتل برج السفیر

حرم امام علی - مهم ترین زیارتگاه جهان تشیع واقع در نجف

اقدام ضروری برای گم شدن مدارک و افراد

کشور عراق در پیاده‌روی اربعین، پر از زائر است. بنابراین مفقود شدن مدارک یا گم شدن خودتان و همراهانتان اصلا امری دور از ذهن نیست. در این شرایط باید چه کنیم؟ در صورت مفقود شدن مدارکتان، باید امیدوار باشید که شخصی این مدارک را پیدا کرده و به اداره پست تحویل دهد. بنابراین شما برای گرفتن استعلام مدارک گم شده خود یا باید به اداره پست یا موکب‌های پستی مراجعه کنید و یا باید به صورت آنلاین استعلام بگیرید. اگر خودتان گم شدید یا نتوانستید همراهتان را پیدا کنید، در درجه اول باید آرامش خود را حفظ نمایید و سپس به یکی از ایستگاه‌های راهنمای زائرین مراجعه نمایید و وضعیت را شرح دهید تا شما را راهنمایی کنند.

اقدام ضروری برای گم شدن مدارک و افراد

توصیه‌های ایمنی و نکات پیاده روی اربعین که باید بدانید

اگر تصمیم دارید در راهپیمایی اربعین شرکت کنید، باید حفظ ایمنی خود باید به نکات زیر توجه نمایید.

  • سعی کنید مسیرهای ناشناخته و خلوت را انتخاب ننمایید.
  • در طول این سفر با مردم عراق، خصوصا پیروان سنت، بحث سیاسی و مذهبی نکنید.
  • بسیاری از عراقی‌ها به زبان فارسی مسلط هستند. بنابراین مراقب صحبت‌هایی که به زبان فارسی می‌کنید باشید.
  • مدارک هویتی، پول نقد و داروهای ضروری را جایی در دسترس خود قرار دهید تا در صورت نیاز به سرعت به آن دسترسی پیدا کنید.

قدم‌ های عاشقان در مسیر اربعین؛ تجربه متفاوت از سفر

در این مطلب درباره پیاده‌روی اربعین صحبت کردیم و هر آنچه را که لازم بود درباره آن بدانید بررسی کردیم. هر کسی که یک بار این راهپیمایی را تجربه کرده باشد، آن را یکی از ناب‌ترین تجربیاتی می‌داند که در کل زندگی‌اش به دست آورده است. شور و هیجان این سفر آنقدر زیاد است که تعداد زیادی افراد غیر مذهبی هم دوست دارند آن را تجربه کنند. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد؛ حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر