جاهای دیدنی شهرکرد

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/13
بازدید: 47

طبیعتی بکر و سفری که مسلما از تجربه آن پشیمان نمی‌شوید! اگر دوست دارید به مکانی سفر کنید که هم از طبیعتی ناب لذت ببرید و هم به دیدن جاذبه‌های تاریخی و قلعه‌های زیبا بروید، پیشنهاد می‌کنیم شهرکرد را در اولویت قرار دهید. این شهر که در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد، به آبشارهای حیرت‌انگیز و طبیعتی بکر معروف است. همراه ما باشید تا با مهم‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد آشنا شوید و نقشه راه برای بازدید از آن‌ها داشته باشید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرکرد را بشناسید
    1. آبشار زردلیمه؛ خروشان و پرابهت
    2. قلعه چالشتر؛ تلفیقی از مهماری اصیل ایرانی و اروپایی
    3. پل زمان خان سامان؛ یادگاری زیبا از دوره صفویه
    4. گرداب بن؛ پدیده‌ای از آب‌های خروشان کوه افغان
    5. قلعه دزک؛ محل تجمع شاعران و هنرمندان
    6. پارک ملی تنگ صیاد؛ بازدید از گونه‌های خاص جانوری
    7. پل خراجی؛ مکانی برای طبیعت‌گردی
    8. پیرغار؛ محلی با رازورمزهای کهن
    9. موزه باستان‌شناسی؛ جلوه‌ای از تمدن ایران باستان
    10. مسجد جامع شهرکرد؛ مکانی مذهبی و محبوب
    11. حمام خان؛ حمامی در نزدیکی مسجد جامع
    12. مسجد اتابکان؛ جاذبه مذهبی دیگر در شهر کرد
    13. چشمه دیمه؛ تامین‌کننده بخشی از آب زاینده‌رود
    14. تالاب چغاخور؛ خانه پرندگان آبزی
    15. قلعه جونقان؛ قلعه‌ای تاریخی از خان بختیاری
    16. شیرسنگی، معروف به برد شیر
    17. غار سرداب امیدآباد؛ گذری به غار آهکی شهرکرد
  2. بهترین فصل برای بازدید از جاهای دیدنی شهرکرد

جاهای دیدنی شهرکرد

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرکرد را بشناسید

مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرکرد به شرح زیر است:

  • آبشار زردلیمه
  • قلعه چالشتر
  • پل زمان خان سامان
  • گرداب بن
  • قلعه دزک
  • پارک ملی تنگ صیاد
  • پل خراجی
  • پیرغار
  • موزه باستان‌شناسی
  • مسجد جامع شهرکرد
  • حمام خان
  • مسجد اتابکان
  • چشمه دیمه
  • تالاب چغاخور
  • قلعه جونقان
  • شیرسنگی
  • غار سرداب امیدآباد

آبشار زردلیمه؛ خروشان و پرابهت

قطعا با دیدن آبشار زردلیمه زیبا در میان جاهای دیدنی شهرکرد، نفس در سینه شما حبس می‌شود. آبشاری که قصد معرفی آن را داریم، یک آبشار بزرگ با 65 متر عرض و 40 متر طول است که واقعا ابهت زیادی دارد. این آبشار در مسیر خود به تنه قدرت‌مند درختان می‌پیچد و از آن‌ها گذر می‌کند. از زیبایی زردلیمه هر چه بگوییم کم گفتیم؛ چرا که طبیعتی بکر و شگفت‌انگیز است. وقتی به این آبشار نزدیک می‌شوید نسیمی خنک و لذت‌بخش پوست شما را نوازش می‌کند. در کنار این آبشار یک دره زیبا و رودخانه‌ای پرآب به همراه روستایی کوچک وجود دارد.

  • آدرس: چهار محال و بختیاری،؛ اطراف روستای گزستان

آبشار زردلیمه

قلعه چالشتر؛ تلفیقی از مهماری اصیل ایرانی و اروپایی

از دیگر دیدنی‌های شهرکرد، قلعه چالشتر، اثر به جامانده از اواخر دوره قاجار است. با ورود به این قلعه اولین چیزی که چشم شما را می‌گیرد معماری ایرانی است که البته با معماری اروپایی تلفیق شده است. وقتی به دیوار و ستون این قلعه نگاه می‌کنید، می‌توانید نقش و نگاری زیبا و فوق‌العاده ببینید. نقشی که در میان آن لیلی و مجنون، یوسف و زلیخا و آیات قرآن به چشم می‌خورد. در این قلعه سه موزه تاریخی هم وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها گذری به تاریخ بزنید. موزه کار و زندگی با ابزاری که مردم در گذشته استفاده می‌کردند، موزه آثار سنگی با انواع مجسمه و ستون‌ها که مردم با دست ساخته‌اند و در نهایت موزه مردم‌شناسی که محل حمام و خزینه‌هاست بدون شک بخشی از تاریخ را به رخ بیننده می‌کشد.

  • آدرس: 8 کیلومتری شمال غرب شهرکرد، بلوار رهبر، خیابان باستان
  • ساعت بازدید: 8 تا 16

قلعه چالشتر؛ تلفیقی از مهماری اصیل ایرانی و اروپایی

جاهای دیدنی ایران - آشنایی کامل با 35 مورد از بهترین جاذبه های گردشگری کشور ایران

پل زمان خان سامان؛ یادگاری زیبا از دوره صفویه

از دیگر جاهای دیدنی شهرکرد، می‌توان به پل زمان خان سامان اشاره کرد. در میان دیدنی‌های شهرکرد، بازدید از این جاذبه تاریخی را فراموش نکنید. این پل در حوالی شهر سامان قرار داشته و در دل طبیعت است. این پل از زمان صفویه باقی مانده و نکته جالب در خصوص آن این است که آثار دوره ساسانی را به رخ می‌کشد. این پل از دو دهانه سنگی نامساوی تشکیل شده که بر روی سه پایه سنگ قرار دارند. جالب است بدانید این جاذبه به عنوان یکی از جاهای تفریحی محبوب شهرکرد شناخته می‌شود و محبوب‌ترین تفریح در آن رفتینگ است.

  • آدرس: 27 کیلومتری شمال شهرکرد و 5 کیلومتری شهر سامان

پل زمان خان سامان؛ یادگاری زیبا از دوره صفویه

گرداب بن؛ پدیده‌ای از آب‌های خروشان کوه افغان

یکی از جاهای دیدنی شهرکرد که بسیار زیبا و دلنشین است، گرداب بن نام دارد. جالب است بدانید این گرداب توسط آب‌های خروشان کوه افغان شکل گرفته و آبی که از چشمه‌های آن پایین می‌آید، در آبگیری بزرگ جمع می‌شوند. مسلما از رفتن به این گرداب لذت زیادی می‌برید و می‌توانید تفریحاتی مانند قایق‌سوار در آبگیری بزرگ را تجربه کنید.

  • آدرس: 20 کیلومتری شمال شهرکرد

گرداب بن؛ پدیده‌ای از آب‌های خروشان کوه افغان

قلعه دزک؛ محل تجمع شاعران و هنرمندان

اگر سری به جنوب شرق شهرکرد بزنید، فرصت بازدید از قلعه‌ای را دارید که قدمت آن به دوره قاجار بازمی گردد. این قلعه از معماری خاصی برخوردار بوده و الهام‌گرفته از سبکی اروپایی است. تزئینات این قلعه، اتاق آیینه و تالار سفره‌خانه، زیباترین بخش‌های آن محسوب می‌شود. در گذشته این مکان محلی محبوب برای شاعران و هنرمندان بوده و در این محل تجمع می‌کردند.

  • آدرس: 32 کیلومتری جنوب شرق شهرکرد، روستای دزک
  • ساعت بازدید: 8 تا 17

قلعه دزک؛ محل تجمع شاعران و هنرمندان

پارک ملی تنگ صیاد؛ بازدید از گونه‌های خاص جانوری

در میان جاهای دیدنی شهرکرد می‌توان به پارک ملی تنگ صیاد اشاره کرد. این مجموعه حفاظت‌شده با آب و هوای خوب و آرامشی فوق‌العاده، می‌تواند گزینه خوبی برای گشت و گذار در طبیعت شهرکرد باشد. در این پارک ملی می‌توانید از حیواناتی خاص مانند پلنگ، روباه، بز کوهی، قوچ، گربه وحشی و عقاب دیدن کنید و حتی در این منطقه کوهستانی به کوه‌نوردی یا صخره‌نوردی بپردازید.

  • آدرس: شهرکرد، فرخ شهر، کیلومتر 10 جاده شهرکرد-اصفهان

پارک ملی تنگ صیاد؛ بازدید از گونه‌های خاص جانوری

پل خراجی؛ مکانی برای طبیعت‌گردی

اگر می‌خواهید در میان حاهای دیدنی شهرکرد به مکانی بروید که فقط از طبیعت لذت ببرید، سری به پل خراجی بزنید. این پل 54 متر طول و 5 متر ارتفاع دارد و می‌توانید با مراجعه به آن مدتی در کنار رود کیار و پل خراجی به استراحت بپردازید.

  • آدرس: 30 کیلومتری شهرکرد، روستای خراجی

بناهای تاریخی ایران - معرفی معروف ترین بناهای تاریخی ایران؛ مکان های تاریخی بجا مانده !

پیرغار؛ محلی با رازورمزهای کهن

بازدید از این جاذبه در میان جاهای دیدنی شهرکرد را از دست ندهید. پیرغاز منطقه‌ای بکر با طبیعتی زیباست که از رود، چشمه و آبشاری زیبا تشکیل شده است. یکی از علت‌های مشهور شدن این منطقه وجود کتیبه‌ای سنگی از دوران مشروطه است که بر قسمتی از کوه‌پایه زاگرس حکاکی شده و قدمت آن به دوره مظفرالدین شاه بازمی گردد. در این مکان یک غار آهنکی باستانی و زیبا هم وجود دارد که به اعتقاد برخی افراد در گذشته‌های دور، معبد آناهیتا بوده است.

  • آدرس: 45 کیلومتری شهرکرد، فارسان، گردشگاه پیر غار

پیرغار؛ محلی با رازورمزهای کهن

موزه باستان‌شناسی؛ جلوه‌ای از تمدن ایران باستان

در میان جاذبه‌های دیدنی شهرکرد، به جاذبه‌ای تاریخی برخورد می‌کنیم که مجموعه‌ای از تمدن ایران باستان را به نمایش می‌گذارد. در دهه 20 خورشیدی، حمام پرهیزکار به سبک حمام‌های قدیمی ساخته شد که در حال حاضر به موزه تبدیل شده است. در این موزه اشیا و آثاری از ایران قدیم وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آثار این موزه مجسمه‌های گلی است که قدمت آن به 900 سال پیش می‌رسد.

  • آدرس: شهرکرد، خیابان ولیعصر شمالی
  • ساعت بازدید: 8 تا 15

موزه باستان‌شناسی؛ جلوه‌ای از تمدن ایران باستان

مسجد جامع شهرکرد؛ مکانی مذهبی و محبوب

اگر به بازدید از جاذبه‌های مذهبی علاقه دارید، سری به مسجد جامع شهرکرد بزنید. این مسجد معماری زیبا و خیره‌کننده داشته و از دو شبستان تابستانی و زمستانی تشکیل شده است. کاشی‌های هفت رنگ و آیه‌های قرآن حکاکی شده روی آن یکی از مهم‌ترین بخش‌های معماری این مسجد است.

  • آدرس: شهرکرد، خیابان شریعتی، خیابان سعدی

حمام خان؛ حمامی در نزدیکی مسجد جامع

پس از بازدید از مسجد، می‌توانید سری به یکی از جاذبه از شهرکرد یعنی حمام خان بزنید. این حمام از دوره قاجار به جا مانده است و قدمت آن به سال 1270 قمری بازمی گردد. معماری این حمام باعث شده بنایی محکم و زیبا داشته باشد. مساحت حمام خان 550 متر مربع بوده و از سر در، سربینه، خان‌نشین و خزانه تشکیل شده است.

  • آدرس: شهرکرد، بلوار رهبر، خیابان باستان
  • ساعت بازدید: 9 تا 17

حمام خان؛ حمامی در نزدیکی مسجد جامع

مسجد اتابکان؛ جاذبه مذهبی دیگر در شهر کرد

از دیگر جاهای دیدنی شهرکرد می‌توان به مسجد اتابکان اشاره کرد. این مسجد همانطور که از نامش پیداست جاذبه‌ای مربوط به دوره اتابکان بوده و قدمتی 800 ساله دارد. مسجد نام‌برده در دوره‌های مختلف مورد بازسازی قرار گرفته و نمای آجری آن مربوط به دوره صفویه است.

  • آدرس: شهرکرد، خیابان ولیعصر

چشمه دیمه؛ تامین‌کننده بخشی از آب زاینده‌رود

اگر در فصل تابستان راهی شهرکرد شدید و به دنبال مکانی خنک می‌گشتید سری به چشمه دیمه بزنید. این چشمه یکی از چشمه‌های اصلی است که آب زاینده‌رود را تامین می‌کند. آب چشمه دیمه سرشار از مواد معدنی و کلسیم بوده و آبی گوارا دارد. در اطراف این چشمه جاذبه‌های تفریحی و رفاهی وجود دارد؛ بنابراین می‌توانید به راحتی ساعاتی را در این منطقه بگذرانید.

  • آدرس: کوهرنگ، روستای دیمه

چشمه دیمه؛ تامین‌کننده بخشی از آب زاینده‌رود

تالاب چغاخور؛ خانه پرندگان آبزی

تالاب چغاخور، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد محسوب می‌شود که محلی برای زندگی پرندگان آبزی بوده و وقتی به آنجا می‌روید صدای آواز خواندن آن‌ها را می‌شنوید. کوه‌های زاگرس در یک طرف این تالاب و دشتی سرسبز در طرف دیگر آن خودنمایی می‌کند. ماهی‌گیری یکی از تفریحات محبوب این تالاب است. در صورتی که در فصل تابستان به این تالاب بروید می‌توانید از قایق‌سواری در آن غرق لذت شوید. قله‌های اطراف این تالاب همیشه پر از برف است و همین مسئله باعث شده تا برف پیر نام یکی از یخچال‌های دائمی این منطقه باشد.

  • آدرس: 65 کیلومتری شهرکرد، حوالی شهر بلداجی

قلعه جونقان؛ قلعه‌ای تاریخی از خان بختیاری

این کاخ که به نام سردار اسعد بختیاری هم معروف است، قاری مربوط به سال 1318 بوده که توسط علی قلی خان بختیاری ساخته شد. در نمای بیرونی و درونی کاخ می‌توانید معماری زیبایی را ببینید. گچ‌بری ستون‌های بیرونی، نقوش اسلیمی روی حجاری‌ها و درهای معرق‌کاری شده، بخشی از زیبایی‌های این قلعه است.

  • آدرس: 38 کیلومتری شهرکرد، شهر جونقان

قلعه جونقان؛ قلعه‌ای تاریخی از خان بختیاری

شیرسنگی، معروف به برد شیر

وقتی به استان چهارمحال و بختیاری بروید، می‌توانید تعدادی از شیرهای سنگی که مربوط به دوره صفویه بوده و نماد دلاوران بختیاری است را مشاهده کنید. در گذشته‌های دور مردم مجسمه شیر سنگی را بر مزار دلاوران و جنگاوران ایل بختیاری می‌گذاشتند.

  • آدرس: هر کرد، جاده شهرکرد به خوزستان، محله ایل بختیاری

سردترين چشمه ایران - معرفی چشمه سرداب رستم آباد در شهرکرد + آب و هوا و جاذبه های اطراف

غار سرداب امیدآباد؛ گذری به غار آهکی شهرکرد

در میان جاهای دیدنی شهرکرد، بازدید از غار سرداب امیدآباد را از دست ندهید. این غار مسیری سخت دارد و بهتر است اگر از توانایی و آمادگی بدنی بالایی برخوردار هستید به دیدن آن بروید. در این غار می‌توانید قندیل‌های جادویی را مشاهده کنید و از دیدن آن‌ها شگفت‌زده شوید. پس از گذشتن از مسیرهای غار، به سمت در دیگر غار می‌رسید که چشمه‌ای با آب خنک از آن جاری است.

  • آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، روستای امیدآباد

غار سرداب امیدآباد؛ گذری به غار آهکی شهرکرد

بهترین فصل برای بازدید از جاهای دیدنی شهرکرد

مهم‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد را تا اینجا معرفی کردیم. اگر به شهرکرد سفر کردید حتما زمانی بگذارید و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن دیدن کنید. بهترین فصل سفر به این شهر و بازدید از جاذبه‌های آن، فصل تابستان یا بهار است. در این دو فصل آب و هوای این شهر معتدل و خنک است؛ اما زمستان‌های شهرکرد بسیار سرد بوده و نمی‌توانید به خوبی از جاذبه‌های آن دیدن کنید. اگر تجربه سفر به این شهر زیبا و بازدید از جاذبه‌های آن را داشتید، در بخش ثبت دیدگاه تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر