محله بالات استانبول

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 732
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تابه‌حال چیزی در مورد محله بالات استانبول شنیده‌اید؟ اگر به شما بگویند که در سفر به استانبول به محله‌ای پر از خانه‌های رنگی شبیه به کارتن‌های هالیوودی بروید، آیا دوست دارید تا از آن دیدن کنید؟ بالات یکی از محله‌های زیبا در استانبول است که خانه‌های رنگارنگ و سنگ‌فرش‌های زیبا دارد. رنگ‌بندی ساختمان‌ها در این محله به شکلی است که حس و حال کاملاً تفاوتی را نسبت به دیگر مناطق ترکیه به شما منتقل می‌کند. در کنار خانه‌های رنگی، مغازه‌های صنایع‌دستی و عتیقه‌فروشی و آثار گردشگری و تاریخی محله بالات که از دوره بیزانس و عثمانی به‌یادگارمانده است، بسیار جذاب و دیدنی است. اگر با این توصیفات درباره محله بالات کنجکاو شدید، در ادامه این مقاله با ما در لحظه آخر همراه باشید تا با هم روی سنگ‌فرش‌های رنگارنگ این محله قدم بزنیم و آن را بهتر بشناسیم.

 محله بالات استانبول

جاهای دیدنی استانبول با مترو - معرفی ایستگاه ها و جاهای دیدنی

راه های دسترسی به محله بالات استانبول

 محله بالات در منطقه فاتح در نزدیکی محله معروف فنر واقع شده است. این محله که در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته است، دارای دسترسی خوبی نسبت به میدان‌های مهم شهر است. برای رفتن به بالات استانبول بهتر است از میدان تکسیم این مسیر را طی کنید. میدان تکسیم، در واقع در قلب استانبول مدرن است و ایستگاه مرکزی شبکهٔ متروی استانبول در این میدان قرار دارد. اگر قصد دارید تا مسیر خود را با مترو طی کنید، باید از میدان تکسیم سوار مترو شوید و در ایستگاه بالات پیاده شوید. در مسیر از ایستگاه‌های سیسیلی و علی بِیکوک نیز می‌گذرید پس حواستان به این دو ایستگاه باشد تا به‌اشتباه ایستگاه بالات را رد نکنید. اگر رفت‌وآمد با اتوبوس را ترجیح می‌دهید می‌توانید این مسیر را با اتوبوس هم طی کنید و در مسیر نگاه کوتاهی هم به خیابان‌های اطراف و زندگی مردم بومی آنجا بیندازید. اگر اتوبوس را انتخاب می‌کنید، باید در ایستگاه امینونو سوار اتوبوس‌های خط ۴۴B، ۹۹A، ۳۶C شوید. سریع‌ترین راه برای رسیدن به محله بالات، استفاده از تاکسی است. مسیر ۶ کیلومتری تکسیم تا بالات، با تاکسی حدوداً ۶ دقیقه طول می‌کشد؛ ولی لازم به ذکر است که این راه از مترو و اتوبوس گران‌تر است. یک راه جذاب و راحت دیگر برای رسیدن به محله بالات استفاده از کشتی‌هایی به نام فِری است. شما می‌توانید از یکی از محله‌های امینونو، کاراکوی یا اوسکودار سوار فِری بشوید و به آیوانسرای بروید. سپس از آن جا در امتداد ساحل کمی قدم بزنید یا با اتوبوس خود را به محله بالات برسانید.

 آدرس: بخش اروپایی استانبول، منطقه فاتح

مترو استانبول - آشنایی با خطوط مترو بزرگترین شهر ترکیه

راه های دسترسی به محله بالات استانبول

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

علت نامگذاری محله بالات 

 وقتی به تاریخچه هر مکان نگاهی می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که نام‌گذاری هر منطقه علت خاص خود را دارد. محل بالات نیز از این موضوع مستثنی نیست. محله بالات در محدوده شهر قدیم و در ساحل غربی شاخ طلایی استانبول واقع شده است و در گذشته محل سکونت یونانی‌ها و یهودی‌ها بوده است و حدس زده می‌شود که این نام را نیز یونانی‌های قدیمی ساکن در این بخش استانبول برای آن انتخاب کرده‌اند. به گفته ساکنین این محدوده احتمال دارد که این واژه از کلمه یونانی پالاتیون به معنای قصر گرفته باشد؛ چرا که محله بالات در نزدیکی قصر بلاشرنه قرار داشته است.

 علت نامگذاری محله بالات 

ویژگی‌های محله بالات

 این محله که جز یکی از خاص‌ترین مناطق شهر استانبول محسوب می‌شود دارای ویژگی‌هایی است که آن را از دیگر محله‌های این شهر متمایز می‌کند. محله بالات استانبول که به علت رنگارنگ بودن خود در بین توریست‌ها شناخته می‌شود، دارای مغازه‌های نقلی و کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده‌ای است که عکس‌گرفتن در این کوچه‌پس‌کوچه‌ها یکی از فعالیت‌های محبوب در میان گردشگران ترکیه است. شاید مهم‌ترین ویژگی محله بالات، خانه‌های رنگارنگ با تراس‌هایی رو به خیابان باشد؛ خانه‌هایی که چند دهه از عمر آن‌ها می‌گذرد. لباس‌هایی که روی بند رخت در فضای بیرون خانه‌ها و روی تراس به چشم می‌خورد یا کودکانی که هنوز در کوچه‌ها با فوتبال و بازی‌های قدیمی سرگرم هستند، شور و حال جالبی به این محله می‌دهد. وجود کافه‌ها و رستوران‌های کوچک و بزرگ با فضای قدیمی یونانی نیز باعث شده تا حس کنید در حال خوردن غذا در رستوران‌های قرن ۱۷ میلادی در اروپا هستید. در گوشه‌وکنار خیابان نیمکت‌های قرار دارند که برای لحظاتی چند می‌توانید در آنجا نشسته و به دور از سرو صدای شهر دمی را در آرامش سپری کنید. ساختار خیابان‌های این منطقه به شکلی است که قدم‌زدن در آن‌ها قطعاً شما را به گذشته می‌برد پس اگر دوست دارید تا حال و هوای متفاوتی را در سفرتان تجربه کنید، بد نیست که سری هم به این بخش بزنید.

ویژگی‌های محله بالات

جاهای دیدنی ترکیه - آشنایی کامل با بهترین جاذبه‌هایی که در سفر به کشور ترکیه می‌توانید تجربه کنید!

در محله بالات از کجا دیدن کنیم؟

 بالات یکی از محله‌های قدیمی شهر استانبول است که در فاصله نسبتاً کمی از میدان تکسیم قرار دارد، به جاهای دیدنی بخش اروپایی استانبول نیز نزدیک است. شما می‌توانید بعد از این که ساعاتی را در محله بالات وقت گذراندید، به دیدنی‌های اطراف آن بروید و اوقات خود را به شکل لذت‌بخش‌تری سپری کنید.

 کلیسای چورا؛ کشف داستان نقاشی‌های دیواری

 کلیسای چورا یک کلیسای تاریخی است که در قرن چهارم هجری ساخته شده است. این کلیسا در سال 1958 تغییر کارکرد دارد به موزه کاریه تبدیل شد. کلیسای چورا یک اثر معماری ارزشمند است که دیوارهای داخلی آن با نقاشی‌های داستانی پوشیده شده‌اند. دیدن این نقاشی‌ها و تلاش برای کشف داستان پشت هریک از این طرح‌ها می‌تواند یک تجربه‌ی جالب باشد که شما را بسیار به وجد خواهد آورد.

کلیسای چورا

 دانشکده ارتودکس یونان؛ آموزش در مدرسه سرخ

 این دانشکده که در اوایل دهه 1880 ساخته شده دارای نمای آجری و قرمز رنگی است که ساختمان آن از دور خودنمایی می‌کند. این دانشگاه که در فاصله کمی از محله بالات قرار گرفته، قدیمی‌ترین نهاد آموزشی ترکیه به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید که ساختمان کالج ارتدکس یونان، پنجمین قلعه بزرگ اروپا محسوب می‌شود که گنبد بزرگ بالای این ساختمان در اصل یک رصدخانه است که در کلاس‌های نجوم از آن استفاده می‌شود. این مکان را عده‌ای با نام مدرسه سرخ نیز می‌شناسند پس اگر در حین پرسیدن آدرس با مشکل روبرو شدید، شاید بهتر باشد که از این نام هم استفاده کنید.

دانشکده ارتودکس یونان

 دانشگاه کادیرهاس؛ رفتن از کارخانه تنباکو به دانشگاه

 این مکان که در حال حاضر با نام دانشگاه کادیرهاس شناخته می‌شود؛ در گذشته کارخانه تنباکو بوده است. این کارخانه در اواخر دوره امپراتوری عثمانی در زمانی که سواحل شاخ طلایی به منطقه‌ای صنعتی تبدیل شده بودند؛ تاسیس شد و تا دوره جمهوری خواهان به کار خود ادامه داد. این کارخانه قدیمی مدتی طولانی در اختیار خانواده‌ای به نام «هاس» بود که علت نام‌گذاری آن نیز به همین دلیل است. جالب است بدانید که کارخانه تنباکوی هاس در دهه ۱۹۹۰ بازسازی و برنده جایزه نوسترای اروپا شد؛ اما آنچه که توجه گردشگران را به سمت مناطق فنر و بالات جلب کرد، تاسیس دانشگاه کادیرهاس در این ساختمان و دیدن منظره زیبای شاخ طلایی از داخل حیاط این دانشگاه بود.

 دانشگاه کادیرهاس

 مسجد گل؛ بازدید از کلیسای قدیمی گل سرخ

 روایت‌های متعددی پیرامون مسجد گل وجود دارد، برخی بر این باور هستند که پس از تسخیر شهر توسط عثمانی در سال ۱۴۵۳ میلادی، کلیسا را برای بزرگداشت سنت تئودوزیا پر از گل سرخ کردند. البته روایت دیگری نیز وجود دارد که آن را مرتبط با قدیس مسلمانی به نام گل بابا (Gül Baba) می‌دانند که گویا آرامگاه او در داخل کلیسا است. در حال حاضر به طور مشخص نمی‌توان گفت که این بنا چه زمانی به مسجد تغییر کاربری داده است؛ اما شواهد نشان می‌دهد که در سال ۱۴۵۳ میلادی، نیروهای امپراطور عثمانی از زیرزمین کلیسا به‌عنوان انبار نیروی دریایی استفاده می‌کردند. این مسجد که با دروازه سیبالی در همان نزدیکی هم دوره است؛ ساختمانش در هر دو دوره بیزانس و عثمانی تغییرات قابل‌توجهی داشته که تمایز میان ویژگی‌های معماری میان این دو دوره برای مورخان و معماران کمی سخت است.

 مسجد گل

 کلیسا سنت جورج؛ ورود به کلیسای سفید پاتریارک

 کلیسای سنت جورج یک کلیسای ارتدکس یونانی است که از سال 1940 در استانبول به جا مانده است. این کلیسا که در منطقه فنر در نزدیکی محله بالات واقع شده از زمانی که به کلیسای پاتریارک بدل شد، با دیوار نمادین باشکوهی تزیین شد که امروز نیز پابرجا است. زمانی که به این مجموعه قدیمی وارد می‌شوید، کلیسای کوچک سفید رنگ ایلخانی سنت جورج را در میان ساختمان‌های قهوه ای رنگ می‌بینید و تمایز آن را در مقایسه با ساختمان‌های اطراف حس می‌کنید. دیوار شمایل با چوب‌های کنده‌کاری‌شده و طلایی رنگ که سراسر برج کلیسا را پوشانده است دارای صدها نماد کوچک و بزرگ است که همین موضوع آن را به گنجی ارزشمند برای مردم بالات تبدیل کرده است. مهم‌ترین نمادهای حفظ شده در این بنا شمایل‌های متعلق به عیسی، مریم، جان باپتیست، سنت جورج و تصاویر و نمادهای کتاب مقدس است. کلیسای سنت جرج برای ارتدکس‌ها به‌اندازه کلیسای سنت پیتر واتیکان برای کاتولیک‌ها با ارزش و مهم است پس اگر وارد این مکان شدید، حتماً حواستان به رفتارتان در برابر مردم آن‌جا باشد.

 کلیسای سنت جورج

 کوچه راه‌پله؛ عکاسی در میراث جهانی

 اگر عکس‌های محله بالات استانبول را دیده باشید، قطعاً دلتان خواسته که روی راه پله معروف آن راه بروید و یا خودتان عکسی یادگاری از این مکان توی تلفنتان ثبت کنید. این کوچه به‌عنوان نمادی از محله بالات استانبول شناخته می‌شود و جایی است که معروف‌ترین عکس‌های این مکان در آن گرفته می‌شود. کوچه راه‌پله یکی از اولین مکان‌هایی است که گردشگران را در محله بالات جذب می‌کند. خانه‌های کوچه راه‌پله در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و بسیاری از آن‌ها مطابق معیارهای اولیه بازسازی شده‌اند. هنگام بالا رفتن از کوچه راه‌پله و تماشای خانه‌های رنگارنگ اطراف آن، قطعاً لذت فراموش‌نشدنی را تجربه خواهید کرد.

 کوچه راه‌پله؛ عکاسی در میراث جهانی

موزه های استانبول - تاریخچه استانبول را در موزه های استانبول تماشا کنید.

 مساجد بالات

 محله بالات یکی از محله‌های سنتی و قدیمی در شهر استانبول است که در گذشته بیشتر محل سکونت یهودیان و یونانیان این منطقه بوده است و به همین خاطر نسبت به دیگر بخش‌های شهر، دارای مساجد کمتری است. این منطقه دارای دو مسجد است که در بین مسلمانان این منطقه از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. یکی از این مساجد فتحیه نام دارد که کلیسای پاماکاریستوس را در خود جای‌داده و با معماری متفاوت خود، هرساله مورد بازدید گردشگران فراوانی از سراسر دنیا قرار می‌گیرد. همچنین مسجد معروف فاتح نیز در محله بالات قرار دارد که به شما توصیه می‌کنیم درصورتی‌که وقت داشتید حتماً از آن دیدن کنید.

 

تور استانبول هتل ۵ ستاره - رزرو تور استانبول هتل های متنوع پنج ستاره در محله های مختلف + امکان مققایسه قیمت

چند نکته در مورد محله بالات

 اگر قصد دارید تا به محله بالات استانبول سفر کنید، جالب است که این نکات را در مورد این مکان بدانید تا گردش شما از کوچه‌های این مکان جالب‌تر و به‌ یادماندنی‌تر گردد:

  • بهترین یادگاری از این مکان، کارت‌پستال‌های مخصوص آن است پس خرید کارت پستال را فراموش نکنید.
  •  محله بالات دارای گالری‌های جالبی است که به شما توصیه می‌کنیم بازدید از آن‌ها را اصلاً از دست ندهید.
  •   امروزه تعدادی از بناهای محله بالات استانبول به کافه تغییر کاربری داده‌اند و تبدیل به بهترین کافه‌های استانبول شده‌اند.
  •  همچنان تعدادی از یهودیان و یونانی‌های ترکیه در بالات زندگی می‌کنند؛ ولی تعداد آن‌ها نسبت به 50 سال گذشته به دلیل مهاجرت بسیار کاهش‌یافته است.
  •   از محله بالات به‌آسانی و با پای پیاده می‌توانید خود را به بندر شاخ طلایی برسانید و از مکان‌های دیدنی نزدیک به آن لذت ببرید.

چند نکته در مورد محله بالات

 بهترین زمان بازدید از محله بالات

 شهر استانبول جز یکی از توریست‌پذیرترین شهرهای جهان است که در تمام طول سال، گردشگران از کشورهای مختلف به آن سفر می‌کند تا در ضمن تفریح در مراکز مدرن آن، از جاهای تاریخی و معماری جذاب آن نیز دیدن کنند. اگر شما از جمله توریست‌هایی هستید که دوست دارید حتی برای چند ساعت از شلوغی‌های شهر دور شوید و در جایی پر از ساختمان‌های زیبا قدم بزنید، یکی از بهترین محله‌ها برای شما بالات استانبول است. بهترین زمان بازدید از این بخش از ترکیه، اواخر اسفند و فصل بهار است؛ زیرا در این بازه زمانی هوا در لطیف‌ترین و بهترین حالت ممکن است و شما می‌توانید در آرامش کامل اوقات خود را در آنجا سپری کنید.

 بهترین زمان بازدید از محله بالات

 تاریخچه محله بالات

 شاید پس از آشنایی با جنبه‌های مختلف محله بالات این سؤال برای شما به وجود بیاید که این محلهٔ رنگارنگ و قدیمی، چه روزهایی را به خود دیده است و تاریخچه آن چیست! از جمله محله‌های قدیمی و تاریخی استانبول هستند که در دوره امپراتوری عثمانی، خانواده‌های برجسته یهودی و یونانی در آن‌ها زندگی می‌کردند. سابقه حضور مردم یهودی که در منطقه بالات استانبول زندگی می‌کنند، به بیش از ۵۰۰ سال پیش و به‌پیش از دوره بیزانس بازمی‌گردد. در واقع بخشی از یهودیان سفاردی در سال ۱۴۹۲ میلادی برای فرار از تفتیش عقاید اسپانیایی و نجات جان خود، اسپانیا را به مقصد استانبول ترک کردند و در این ناحیه ساکن شدند. زلزله‌ای مهیب در قرن بیستم باعث شد تا محله بالات استانبول رونق خود را از دست بدهد و ساکنین آن راهی بخش‌های دیگر استانبول شوند. البته این به معنای پایان عمر این منطقه نبود، چرا که به‌مرورزمان دوباره رونق خود را به دست آورد و افرادی زیادی در ساختمان‌های زیبای آن ساکن شدند. یکی از دلایل رشد دوباره محله‌های بالات و فنر، بازسازی کارخانه تنباکوی قدیمی متعلق به دوره عثمانی بود. این ساختمان نقطه شروع بسیاری از تورهای پیاده‌روی و گردشگری در این محله‌ها است. امروزه محله بالات محل سکونت و زندگی مردمی از مذهب‌ها و نژادهای گوناگون است که اکثر آن‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دهند. وقتی در میان خیابان‌های آن قدم می‌زنید، می‌توانید کلیساها و مساجد تاریخی را در فاصله کمی از هم ببینید.

تاریخچه محله بالات

 چرا باید از محله بالات استانبول دیدن کنیم؟

ما در این بخش از سایت لحظه آخر درباره محله بالات استانبول و بخش‌های مرتبط آن با شما صحبت کردیم تا شما را بیشتر با دیدنی‌های ترکیه آشنا کنیم. محله بالات در کنار محله فِنِر و فاتح سه محله و منطقه تاریخی استانبول هستند که اکثر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهر در همین مناطق قرار گرفته است. به همین دلیل، جای تعجب نیست که این محله‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. بااین‌حال، طبق آمارها تنها ۱% از گردشگران و توریست‌هایی که به استانبول سفر می‌کنند از محله بالات و فنر هم دیدن می‌کنند! امروزه محله بالات محل سکونت و زندگی مردمانی با مذاهب و نژادهای مختلف مثل ارمنی‌ها، یونانی و مسلمان‌هاست و این تنوع قومیتی و مذهب باعث جذاب‌تر شدن بافت این محله شده است. با قدم‌زدن در محله بالات می‌توانید کلیساهای متعدد را در فاصله نزدیکی از مساجد شهر ببینید. اگر شما هم تجربه سفر به این بخش از کشور ترکیه را داشته‌اید، می‌توانید نظرات و تجربیات خود را برای ما یادداشت نمایید و ما را نیز از آن‌ها مطلع کنید.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر