ارتفاع برج میلاد

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/21
بازدید: 238595
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

وقتی از ما بپرسند که نماد تهران برای ما چه چیزی است، بدون شک پاسخ بسیاری از ما برج میلاد تهران خواهد بود. برج میلاد به عنوان بلندترین برج ایران، یکی از شاهکارهای فرهنگی و معماری در قلب تهران است که با طراحی و فناوری پیشرفته‌اش، نمادی از پیشرفت و توسعه ایران مدرن را نمایان می‌سازد.  برج میلاد در واقع یک برج مخابراتی چند منظوره است، که در شمال غربی تهران، واقع شده است. ساخت این برج در سال 74 آغاز شده و اتمام آن حدوداً 14 سال به طول انجامید. در نهایت این برج در تاریخ 16 مهرماه سال 1387 افتتاح شد و پس از پنج روز بازدید عمومی برج آغاز شد. شما در مرتفع ترین بخش برج شاهد وسیعترین منظره‌ی شهر تهران هستید و امکانات متنوع در داخل برج، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. در ادامه  این مقاله با ما در لحظه آخر همراه باشید تا با هم به بررسی ابعاد دقیق ارتفاع برج میلاد پرداخته و شما را با شگفتی های معماری مدرن این سازه تکرار نشدنی در تهران آشنا کنیم.

ارتفاع برج میلاد چقدر است؟

ارتفاع برج میلاد تهران چقدر است؟

شاید زمانی که از دور به این برج بلند تهران نگاه کنید، این سوال در وهله اول برای شما پیش بیاید که ارتفاع این برج چقدر می‌تواند باشد. برج میلاد تهران با توجه به ارتفاعی که دارد، در حال حاضر بلندترین برج ایران محسوب می شود. طول برج میلاد 435 متر است که همین موضوع آن را به ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین برج بلند و نامتکی در دنیا تبدیل کرده است. برج میلاد، پس از برج آزادی تهران به نمادی از تهران تبدیل شده که شما از بسیاری از نقاط ایران می توانید این برج زیبا را از جایی میان ابرها ببینید. ارتفاع برج میلاد به بازدیدکنندگان آن زاویه دید 360 درجه ای می دهد، که می توان کل تهران را از بالای این برج بلند تماشا کرد. برج میلاد بر روی تپه ای با مساحت تقریبی 62 هکتار در جنوب محله شهرک غرب و شمال کوی نصر (گیشا) در منطقه 2 شهرداری تهران قرار گرفته است. مختصات جغرافیایی برج میلاد، در 51 درجه، 22 دقیقه و 32 ثانیه طول شرقی و 35 درجه، 44 دقیقه و 40 ثانیه عرض شمالی قرار گرفته است.

محبوب ترین تورهای داخلی

بخش های مختلف ساختمان برج میلاد چیست؟

وقتی به برج میلاد وارد شوید، متوجه خواهید شد که ارتفاع برج میلاد یک موضوع بی دلیل نیست و در این سازه ی مدرن بخش های مختلفی تعبیه شده است که هر کدام کارکرد خاص خود را دارند. مجموعه برج میلاد تهران دارای بخش‌های مختلف اداری، تجاری و گردشگری است؛ اما در حال حاضر، این مجموعه به‌دلیل ارائه خدمات و امکانات گسترده تفریحی، بین ساکنان شهر بیشتر به عنوان یک مجموعه ای تفریحی شناخته می‌شود. اگرچه استفاده از قسمت‌های اصلی در نقاط مرتفع برج هزینه دارد، استفاده از بخش‌های پایین برج و محوطه مجموعه برج میلاد برای عموم مردم رایگان اسبرج میلاد از پنج بخش اصلی تشکیل شده است:

  • شالوده
  • ساختمان پای برج (لابی)
  • بدنه اصلی برج
  • سازه راس
  • دکل

کارکرد های ارتفاع برج میلاد 

همانطور که می دانید برج میلاد یکی از برج های مخابراتی اصلی در کشور است که به خاطر زیبایی و ارتفاع بلند آن در بین بسیاری از گردشگران تور داخلی و توریست های تور خارجی محبوبیت دارد. برج میلاد دارای کارکردهای فراوانی است ولی  یکی از کارکرد های اصلی ارتفاع برج میلاد، استفاده ی مخابراتی، رادیویی و تلویزیونی از آن است. از طول برج میلاد و کارکرد های فنی این برج که بگذریم به جنبه های تفریحی و سرگرمی این برج می رسیم، که این مکان را در بیشتر روزهای سال کم و بیش شلوغ کرده است. در ساختمان برج میلاد شاهد سالن کنسرت، سینما برج میلاد، دلفیناریوم برج میلاد، کاربازیا برج میلاد برای تفریح کودکان، نمایشگاه های مختلف، مراکز خرید برج میلاد، فود کورت برج میلاد و... هستیم که نظر بسیاری از بازدید کنندگان را به خود جلب کرده است.

در کنار کاربردهای بسیاری که ارتفاع برج میلاد برای موارد مخابراتی و سرگرمی دارد، این سازه مدرن و محبوب دارای کارکردهای دیگری نیز هست که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می کنیم:

  1. ایجاد زیر ساخت های مناسب برای سیستم های جدید تلویزیونی
  2. گسترش و بهینه سازی پوشش شبکه های بی سیم و پی جو
  3. ایجاد و گسترش شبکه های دسترسی بدون سیم
  4. کاربردهای هواشناسی و کنترل ترافیک
  5. بهینه سازی پوشش رادیو و تلویزیون

بانجی جامپینگ برج میلاد - لذت هیجان انگیز سقوط آزاد در قلب تهران

متراژ برج میلاد و ارتفاع آن چقدر است؟

برج میلاد دارای 1693 پله می باشد. وزن تقریبی برج حدود 150 هزار تن است. ساختمان پای برج میلاد (لابی) دارای شش طبقه می باشد که از دو طبقه در زیر همکف، یک طبقه همکف و سه طبقه فوقانی تشکیل شده که فوندانسیون آن با برج میلاد یکی می باشد. این بخش از سازه از تراز منفی 9.5 آغاز می شود و بام آن در تراز 28 متر به بدنه اصلی برج متصل شده است. مساحت کل لابی برج میلاد حدود 15 هزار متر مربع می باشد. این بخش دارای 6 پله برقی است که قابلیت جابه جایی 9 هزار نفر در ساعت را دارد و چهار آسانسور با ظرفیت جابه جایی 21 نفر نیز در این بخش خدمات رسانی می کند. در طبقات یکم تا سوم 83 واحد تجاری، رستوران های بین المللی، تریا و نمایشگاهی به وسعت 200 متر مربع برپا شده است. طبقات اول و دوم زیر همکف نیز شامل فضای اداری، تاسیساتی و مرکز داده ها هستند.

برج میلاد چند متر است؟

رستوران گردان برج میلاد - اطلاعات کامل رستوران برج میلاد

برج میلاد چند طبقه است؟

اصلی ترین بخش بهره برداری شده در برج میلاد سازه راس آن است که مهمترین بخش آن نیز به شمار می رود. این سازه دارای 12 طبقه بوده و زیربنای تقریبی 12 هزار متر مربع دارد و بیشترین قطر آن به 60 متر می رسد. وزن کلی این سازه حدود 2100 تن است که علاوه بر 6 آسانسور اصلی و سریع در بدنه برج، دو آسانسور با ظرفیت 10 نفر در این بخش وجود دارد. نمای بیرونی شیشه ای این بخش، با قاب های مخصوص در قسمت سبد فلزی، به لوله های فلزی در بدنه ساختمان وصل شده است. ساختمان راس دارای بخش های مختلفی از جمله سکوی دید باز و بسته، گنبد آسمان، رستوران گردان با گنجایش حدود 400 نفر، رستوران ویژه با ظرفیت 100 نفر، تریا، گالری های هنری، موزه مشاهیر و طبقات ویژه مخابرات و تلویزیون تشکیل شده است، که در طول روز افراد زیادی برای استفاده از این امکانات از آن دیدن می کنند.

ویژگی های طبقات برج میلاد چیست؟

ساختمان پای برج میلاد (لابی) دارای شش طبقه است که از دو طبقه در زیر همکف، یک طبقه همکف و سه طبقه فوقانی تشکیل شده که فونداسیون آن با برج میلاد یکی است. این بخش از سازه از تراز منفی 9.5 آغاز می شود و بام آن در تراز 28 متر به بدنه اصلی برج متصل شده است. مساحت کل لابی برج میلاد حدود 15 هزار متر مربع است که این بخش در مجموع دارای 6 پله برقی است که قابلیت جابه جایی 9 هزار نفر در ساعت را دارد و چهار آسانسور با ظرفیت جابه جایی 21 نفر نیز در این بخش خدمات رسانی می کند. در طبقات یکم تا سوم 83 واحد تجاری، رستوران های بین المللی، تریا و نمایشگاهی به وسعت 200 متر مربع برپا شده است. طبقات اول و دوم زیر همکف نیز شامل فضای اداری، تاسیساتی و مرکز داده ها هستند. ما در ادامه مطلب بررسی خواهیم کرد که هر طبقه از برج میلاد شامل چه مواردی می شود:

  • طبقه اول: لابی برج میلاد
  • طبقه دوم: گالری صنایع دستی برج میلاد
  • طبقه سوم: گالری فرش و هنر برج میلاد
  • طبقه چهارم: غذا خوری ها(فود کورت)
  • طبقه پنجم: آسانسورهایی با سرعت بالا
  • طبقه ششم: سالن دید بسته
  • طبقه هفتم: موزه کافه
  • طبقه هشتم: رستوران گردان
  • طبقه نهم: سکوی دید باز
  • طبقه دهم: رستوران ویژه برج میلاد
  • طبقه یازدهم: گنبد آسمان برج میلاد
  • طبقه دوازدهم: دکل آنتن های مخابراتی و تلویزیونی

سینما برج میلاد - در یکی از سالن های سینما برج میلاد، فیلم های سه بعدی و در سالن دیگر، فیلم های 7 بعدی پخش می شود. 

ویژگی های ساختمانی برج میلاد تهران

این برج سازه ای بتنی دارد که پایه اصلی آن بتن آرمه است. ارتفاع آن از سطح طبیعی زمین با مقطع حجره ای (سلولار) است که حدود 33000 متر مکعب بتن در آن به کار گرفته شده است. برج میلاد تهران با وزن تقریبی حدود 150 هزار تن،  دارای 1693 پله می باشد. بدنه برج میلاد شامل هسته مرکزی و چهار عدد باله است که درون هسته مرکزی، سه حجره به آسانسورها و یک حجره به راه پله اضطراری اختصاص پیدا کرده است.  در سه طرف بدنه برج میلاد 6 آسانسور قرار داده شده که هر یک از آن ها با ظرفیت 25 نفر و با سرعت متوسط 7 متر بر ثانیه، بازدید کنندگان را به بالای برج منتقل می کند. سازه ای که در راس برج قرار دارد از جنس فولاد است و از 12 طبقه با حداکثر قطر 60 متر که یکی از بزرگترین سازه راس برج های مخابراتی/ تلویزیونی در دنیا محسوب می شود، ساخته شده است. دکل آنتن برج میلاد بیش از 120 متر ارتفاع دارد که که از فولاد خاص ضدخوردگی ساخته شده به منظور نصب آنتن های مخابراتی و تلویزیونی پیش بینی شده است. پایین ترین قسمت آن مانند یک 16 ضلعی به قطر 6 متر می باشد و در بالاترین قسمت آن به صورت یک مربع به 60 سانتی متر می رسد. در 45 متر بالایی دکل، سه نوع آنتن فرستنده در نظر گرفته شده و در همین قسمت از پوششی از جنس فایبر گلاس بر روی دکل استفاده شده است. البته بازدید از محوطه برج میلاد محدودیت زمانی ندارد. لازم به ذکر است که کودکان زیر 6 سال نیازی به تهیه بلیط نخواهند داشت. برای اطلاع از قیمت بلیط برج میلاد کلیک کنید.

ویژگی های ساختمانی برج میلاد تهران

راه های دسترسی  به برج میلاد چیست؟

وقتی می خواهیم برای بازدید از جایی برویم، برای ما بسیار مهم است که راه های دسترسی به آن مکان را بلد باشیم. دسترسی به برج میلاد از طریق بزرگراه شیخ فضل الله، بزرگراه همت، خروجی برج میلاد برای بازدیدکنندگان آن به راحتی ممکن است. بازدید کنندگان می توانند همه روزه از ساعت 9 صبح الی 21 از داخل برج دیدن کنند. البته بازدید از محوطه برج میلاد محدودیت زمانی ندارد. لازم به ذکر است که کودکان زیر 6 سال نیازی به تهیه بلیط نخواهند داشت. برای اطلاع دقیق از قیمت بلیط برج میلاد می توانید روی این لینک کلیک کنید تا با آگاهی از این موضوع بازدید بهتری از این برج داشته باشید.

مقایسه ارتفاع برج میلاد با برج های بلند جهان چگونه است؟

برج میلاد تهران که یکی از زیباترین سازه های مدرن در کشور است، در حال حاضر بلندترین برج ایران محسوب می شود. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، ششمین برج مرتفع مخابراتی در جهان است. جالب است بدانید که برج ایفل که همه ی ما آن را می شناسیم، ارتفاعی معادل 330 متر دارد که حدود 100 متر از برج میلاد تهران کوتاه است. در رتبه بندی بلندترین برج های مخابراتی جهان، رتبه ی پنجم، در اختیار برج مروارید خاور در شانگهای چین است که این برج تفاوت ارتفاع چندانی با برج میلاد ندارد و تنها 32 متر از برج میلاد بلند تر است. رتبه های اول تا چهارم این لیست به کشور های ژاپن، چین، کانادا و روسیه تعلق دارند که ارتفاع بلندترین برج مخابراتی جهان 634 متر است که این ارتفاع متعلق به برج توکیو اسکای تری در ژاپن است. اگر علاقه مند به اطلاع از ارتفاع برج ایفل در کنار میلاد هستید مطلب پیشنهادی زیر را نیز می توانید مطالعه کنید.

ارتفاع برج ایفل - برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتفاع یکی از بزرگ ترین سازه های جهان بر روی لینک کلیک کنید. 

برج میلاد؛ بزرگ‌ترین پروژه عمرانی در سال های اخیر

محبوبیت برج میلاد در بین مردم به شکلی است که غیر ممکن است که شما یک روز به این برج سر بزنید و آن را خالی ببینید. این برج بلند یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری در کشور با تمامی امکانات لازم برای تفریح و سرگرمی بازدیدکنندگان محسوب می شود. برج میلاد یکی از عظیم ترین پروژه های عمرانی ساخته شده در چند دهه گذشته در کشور به حساب می‌آید که با ارتفاع بالغ بر 400 متری خود، همواره توجهات فراوانی را به خود جلب کرده است. در این مطلب قصد داشتیم به سوال شما در رابطه با ارتفاع برج میلاد پاسخ دهیم و به خصوصیات و کارکرد های ارتفاع برج میلاد بپردازیم. اگر شما هم تجربه ی بازدید از این برج زیبا در تهران را داشته اید، ما در لحظه آخر خوشحال می شویم تا تجربیات خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. naghme naghme 1402/12/22
    0 نفر پسندیدند
    ازین برج بلندتر تو ایران نداریم یعنی؟!!
  2. saba saba 1402/12/21
    0 نفر پسندیدند
    یعنی مرتفع تر از این برج تو ایران نداریم؟
  3. خدابنده لو خدابنده لو 1402/11/11
    1 نفر پسندیدند
    نسبت به برج خلیفه هیچی نیست

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 161 کاربر