تپه حسنلو آرامگاه عشاق ایرانی

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/10/20
بازدید: 2552
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تپه حسنلو یکی از آثار باستانی مهم کشورمان است که در شهرستان نقده استان آذربایجان غربی قرار گرفته و به صورت سالانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی است. تپه حسنلو بهترین انتخاب برای افرادی است که به تاریخ و تاریخ شناسی اهمیت خاصی می دهند چرا که در این تپه تاریخی می توانید بخش های بسیار قدیمی و آثار کهن را مشاهده کنید که شما را در تاریخی دور و دراز فرو خواهد برد. نقده در بخش جنوب شرقی ارومیه قرار گرفته است و به دلیل اینکه جاذبه های گردشگری مختلفی را در خود جای داده به عنوان یکی از شهرهای مهم استان از نظر گردشگری شناخته می شود. قدمت تپه حسنلو به چندین هزار سال رسیده و دارای دیواره هایی مستحکم است که با گشت و گذار در آن می توانید به قدمت بناها پی ببرید. طی دوره های مختلف قوم های متفاوتی در تپه حسنلو اقامت داشتند که در ادامه توضیحات کامل تری در این رابطه ارائه نموده ایم.


نگاه کلی و معرفی تپه حسنلو

تپه حسنلو یکی از قلعه های بسیار ارزشمند و تاریخی ایران را در خود جای داده که قدمت آن به ۶ هزار سال قبل از میلاد می رسد. تپه حسنلو که در ۷ کیلومتری شهرستان نقده واقع شده است انتخابی مناسب برای تفریح و گشت و گذاری خانوادگی خواهد بود که در هر زمان از سال می توانید از آن دیدن کنید. بهترین زمان بازدید از تپه حسنلو نیز اواخر فصل بهار و اوایل پاییز است چرا که در این مواقع بهترین شرایط جوی بر منطقه حاکم خواهد بود. آثار مختلفی از گذشتگان در تپه حسنلو کشف شده است و به همین دلیل باستان شناسان معتقدند که قوم های مختلفی در این قلعه سکونت داشته اند. تپه حسنلو بیش از ۳۰ هکتار وسعت داشته و ارتفاع آن به ۲۰ متر می رسد و همین بلندی است که باعث ساخت قلعه بر روی آن شده است. بنا به گفته تاریخ شناسان قلعه حسنلو طی دوره های مختلف دچار آتش سوزی شده و دوباره بازسازی شده است.

 

تپه حسنلو

 

تخت سلیمان - یکی از جاذبه های تاریخی یا در واقع یکی از مجموعه های تاریخی ایران است که بخاطر افسانه ها و داستان های عجیب و غریبی که راجع به آن گفته شده


بناهای تاریخی در حسنلو

بخش های اطراف دژ حسنلو توسط دیوارهایی با قطر ۳ متر و ارتفاع ۷ متر پوشیده شده اند و به همین دلیل استحکام بسیار بالایی دارد. در فاصله های ۳۰ متر از باروی قلعه، برج هایی به ارتفاع ۱۰ متر ساخته شده بودند. یک حیاط نامنظم چند ضلعی در بخش میانی دژ وجود دارد که دور تا دور آن سالن های مختلف و اتاق های کوچک دیده می شوند. در بخش انتهایی جنوبی دژ قربانگاه قرار گرفته است و امروزه می توانید به خوبی این محل را مورد بازدید قرار دهید. در انتهای شمالی دژ نیز چند لوح سنگی قرار گرفته است که هیچ علامتی بر روی آن ها مشاهده نمی شود.
 در بخش جنوب شرقی حیاط دژ پس از جستجو، چند انباری با یک تالار وسیع کشف شده که از داخل آن چندین خمره بیرون آورده شده است. دیواره های تالار، سرستون های قدیمی دارند و بخش محراب تالار در قسمت جنوبی آن واقع شده است. در میان این تالار بزرگ نیز استخوان های دو اسب یافت شده است. در بخش جنوبی حیاط مرکزی نیز چندین اتاق مختلف به چشم می خورد و یک تالار نیز در میان آن ها وجود دارد.

 

تپه حسنلو ارومیه تپه حسنلو ارومیه

 

مجموعه گردشگری غار سهولان مهاباد - از زیباترین و شگفت انگیز ترین  غار های ایران، می توان به غار 70 میلیون ساله  سهولان اشاره نمود.


راه های دسترسی به تپه حسنلو

تپه حسنلو در ۹۵ کیلومتری جنوب شرقی ارومیه قرار دارد و می توانید از طریق جاده ای که در نظر گرفته شده، خودتان را به این منطقه برسانید. دژ حسنلو در میان دو روستای حسنلو و امین لو واقع شده و نزدیک ترین راه برای رسیدن به این دژ رفتن به حسنلو است. 


آثارها کشف شده در تپه حسنلو

در تپه حسنلو آثار مختلفی کشف شده است که هر یک از این آثار ارزشمند متعلق به دوره ای از اقوام است. مهمترین اثر کشف شده از این تپه، جام حسنلو است که از ارزش بالایی برخوردار بوده و به عنوان یکی از مهمترین میراث تاریخی کشور شناخته می شود. آثار دیگری نیز از تپه حسنلو کشف شده اند که برخی از این آثار وسایل مصرفی قدیمیان برای صنایع مختلف است و برخی متعلق به گورهای کشف شده اند. آثار کشف شده از این منطقه نشان دهنده نحوه زندگی مردمان آن در گذشته است؛ اشیای کشف شده از تپه شامل؛ استخوان ها و اشیا سنگی، اشیا سفالی، اشیا طلایی و نقره ای و اشیا مفرغی است.

 

دریاچه ارومیه - یکی از مهم ترین دریاچه های ایران در میان آذربایجان غربی و شرقی

 

تپه حسنلو ارومیه



دوره های سکونت در تپه حسنلو

در زمان های مختلف اقوام بسیاری در تپه حسنلو سکونت داشتند که باستان شناسان این زمان ها را به ۱۰ دوره تقسیم می کنند. دوره دهم از تمامی دوره ها قدیمی تر بوده و از این دوره و دوره های نهم و هشتم اطلاعات زیادی در دسترس نیست چرا که سکونت این قوم ها به بیش از ۸ هزار سال قبل می رسد. آثار مختلفی که از تپه حسنلو کشف شده است نشان از این دوره ها دارد به گونه ای که آثار سفالی خاکستری و بناهای گلی و خشتی یافت شده را به دوره پنجم نسبت می دهند. باقی مانده های سنگی نیز نشانه های زیادی از دوره چهارم سکونت در این دژ به ما می دهد. دوره سوم نیز همزمان با حکومت مادها و دوره دوم نیز مصادف با حکومت پارت ها بوده است. در دوره اول هم ساسانی ها و در اواخر آن اسلام بر ایران حاکم بود. از دوره اول هیچگونه اثری باقی نمانده و اغلب باقی مانده های تپه حسنلو متعلق به دوره چهارم یعنی زمان سنگ ها است.


دلیل نام گذاری تپه حسنلو به آرامگاه عشاق

تپه حسنلو با نام آرامگاه عشاق نیز شناخته می شود چرا که طی کاوش های باستان شناسان یک قبر در این تپه یافت شد که در داخل آن دو اسکلت پیدا شده و از این واقعه به بعد تپه حسنلو به نام تپه عشاق نیز معروف شد. به گفته باستان شناسان این قبر حدود ۳ هزار سال قدمت داشته و هیچ چیزی به جز تکه سنگ بالای سر اسکلت سمت چپ در آن وجود نداشت که تمامی افراد را متعجب ساخته بود. در موزه پنسیلوانیا تصویر عشاق ایرانی یکی از برجسته ترین آثار تاریخی به شمار می رود.

 

تپه های سیلک - سیلک یکی از مکان های باستان شناسی مهم فلات ایران محسوب می شود و جزو قدیمی ترین سکونت گاه هایی است که در فلات مرکزی به چشم می خورد.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 102 کاربر