میدان سرخ مسکو

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/06/11
بازدید: 179

میدان سرخ یکی از مشهورترین میادین کشور روسیه است که تمام فرمان‌های تزارها و رهبران این کشور و تمام اخبار خوب و بد، در آن اعلام می‌شده است. بسیاری از افراد مشهور در تاریخ این کشور حداقل یک بار در میدان سرخ سخنرانی داشته‌اند که در این میان سخنرانی پوتین در میدان سرخ مسکو شهرت بسیار یافته است. حالا اما این میدان به یکی از جاذبه‌های گردشگری روسیه تبدیل شده و هر کس گذرش به این کشور می‌افتد آن را در لیست بازدیدهای خود قرار می‌دهد. در این مقاله قصد داریم همه چیز را درباره این جاذبه تاریخی بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید؛ با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

میدان سرخ مسکو

معرفی میدان سرخ مسکو

میدان سرخ را در یک کلام می‌توان قلب و روح مسکو دانست. این مکان یکی از نمادین‌ترین و باشکوه‌ترین سازه‌های تاریخی کشور روسیه محسوب می‌شود. در اطراف این جاذبه ساختمان‌هایی ساخته شده با آجر قرمز دیده می‌شود اما سندی درباره اینکه نام میدان را از روی رنگ این بناها انتخاب کرده‌اند، وجود ندارد. برخی تصور می‌کنند انتخاب این نام به خاطر کمونیست‌ها و ارادتشان به رنگ قرمز بوده است اما برای این مسئله هم سندی وجود ندارد. به‌طورکلی سرخ در زبان روسی «زیبا» معنا می‌شود و همچنین تاریخ روسیه فراز و نشیب‌های زیادی داشته و این میدان هم در جریانات مختلفی با خون مردم قرمز شده است. پس همانطورکه می‌بینید، دلایل زیادی برای این نام‌گذاری وجود دارد.

میدان سرخ حدود 73 هزار متر مربع مساحت دارد و در نزدیکی آن جاذبه‌هایی همچون کاخ کرملین و رودخانه مسکو را می‌توان دید. این میدان را در قرن پانزدهم و به اعتقاد برخی منابع قرن یازدهم ساخته‌اند. میدان سرخ همچنین در سال 1990 در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این مکان در سال اخیر تغییر آن‌چنانی ایجاد نشده و هنوز هم به همان سبک و سیاق قدیم است.

به کدام شهر روسیه سفر می‌کنید؟

میدان سرخ مسکو کجاست؟

میدان سرخ را دقیقا می‌توانید در قلب مسکو پیدا کنید. موقعیت مکانی این میدان به صورتی است که تعداد زیادی از خیابان‌های پایتخت به آن می‌رسند. میدان سرخ در شرق کاخ کرملین و شمال رودخانه مسکو قرار دارد. این مکان را باید شبیه به یک دایره دانست که شهر مسکو اطرافش تشکیل شده است. شما می‌توانید موقعیت مکانی این جاذبه را در نقشه زیر مشاهده کنید.

مسیر دسترسی به میدان سرخ مسکو

شما با استفاده از سه وسیله مترو، تاکسی و اتوبوس می‌توانید خود را به این مورد از جاهای دیدنی مسکو برسانید. نحوه دسترسی با هر کدام از این وسایل به شرح زیر است:

دسترسی به میدان سرخ با مترو: اگر می‌خواهید با ایستگاه مترو میدان سرخ مسکو خود را به این جاذبه برسانید؛ می‌توانید در خط یک به ایستگاه «Okhotny Ryad» بروید و پس از 3 دقیقه پیاده‌روی به میدان برسید. می‌توانید ایستگاه « Teatralnaya » در خط دو را انتخاب کنید و پس از 5 دقیقه پیاده‌روی این جاذبه را از نزدیک ببینید و همچنین امکان این را خواهید داشت که در ایستگاه « Ploshchad Revolyutsii» از خط سه پیاده شده و با 5 دقیقه پیاده‌روی به این میدان بروید.

دسترسی به میدان سرخ با تاکسی: راحت‌ترین کار این است که تاکسی آنلاین گرفته و از هر جای شهر که هستید خود را به میدان برسانید.

دسترسی به میدان سرخ با اتوبوس: دسترسی به میدان سرخ با اتوبوس کمی سخت است و امکان دارد پیاده‌روی بیشتری نسبت به مترو داشته باشد. اما اگر علاقه‌ای به استفاده از مترو ندارید با توجه به محل هتل‌تان یکی اتوبوس یا تراموا پیدا کرده و به میدان بروید.

جاهای دیدنی روسیه - لیست مکان های گردشگری و توریستی روسیه

بهترین زمان بازدید از میدان سرخ چه موقعی است؟

روسیه را باید به‌طورکلی یک کشور سردسیری دانست که معمولا سفر در فصول به آن در فصول سرد سال سخت است. مسکو و میدان سرخ هم از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین اسفند تا شهریور را باید بهترین زمان بازدید از این میدان دانست. از آنجایی که بیشتر گردشگران در همین ماه‌ها تور مسکو را رزرو می‌کنند، ممکن است در طول سفرتان با ازدحام زیادی روبه‌رو شوید. همچنین در بهار و تابستان قیمت تورهای روسیه گران‌تر از هر زمان دیگری است.

بهترین زمان بازدید از میدان سرخ

سرگذشت میدان سرخ مسکو در طول تاریخ

تاریخچه میدان سرخ مسکو پر از فراز و نشیب است. درباره اینکه این میدان را در قرن یازدهم ساخته‌اند یا قرن پانزدهم، اختلاف نظر وجود دارد اما آنچه مشخص است این مکان شاهد بیشتر اتفاقات تاریخی مهمی روسیه بوده است.

جاهای دیدنی مسکو - زیباترین جاهای دیدنی در مسکو روسیه

میدان سرخ از تاسیس تا زمان حکومت ایوان مخوف

بر اساس اطلاعات تاریخی میدان مسکو در سال 1490 هم‌زمان با ساخته شدن کاخ کرملین جدید شکل گرفت. این میدان درواقع ساخته شد تا به‌عنوان جایی برای تیراندازی از کاخ محافظت نماید اما سرنوشتش این بود که شهرتی بیش از اندازه پیدا کند.

میدان سرخ برای مدت طولانی نقطه عطف تاریخ سیاسی و اجتماعی روسیه و اتحاد جماهیر شوروی بود. زمانی که این میدان در نزدیکی کاخ ساخته شد، مردم برای زندگی به دور و بر این میدان آمدند تا نزدیک کاخ باشند. همین مسئله باعث رونق گرفتن این مکان شد. در ادامه بازاری در این منطقه شکل گرفت که بیشتر از قبل به میدان سرخ شکل داد.

در سال‌های ۱۴۴۰ تا ۱۵۰۵ میلادی، در زمان حکومت ایوان سوم، در اطراف کرملین برج‌ها و کلیساهای زیادی ساخته شد و یک معمار ایتالیایی به‌ اسم «آلویسیو نیو» به دستور پادشاه تغییرات اساسی در معماری میدان به وجود آورد. بین سال‌های ۱۵۳۰ تا ۱۵۸۴ میلادی، یعنی در زمان ایوان مخوف، یک آتش‌سوزی در این منطقه اتفاق افتاد و ایوان چهارم هم دستور داد مغازه‌های چوبی در ضلع شرقی میدان را سر و سامان دهند. کلیسای جامع سنت باسیل هم در همین زمان‌ها به اطراف میدان اضافه شد.

تاریخچه میدان سرخ

میدان سرخ از زمان کاترین کبیر تا امروز

در قرن هفدهم، میدان سرخ به مکانی برای تبادل اخبار مختلف تبدیل شده بود. مردم روسیه برای دست‌یابی به اخبار دست اول باید خود را به این مکان می‌رساندند. در اواسط این قرن یک عقاب طلاکاری شده روی برج ساعت میدان سرخ قرار داده شد. بین سال‌های ۱۶۵۴ تا ۱۶۶۷ در جریان جنگ سیزده ساله روسیه و لهستان و سال‌های پس از آن میدان سرخ میدان مسکو به مرکز تجاری مهم تبدیل شد.

کاترین کبیر و قرن هفدهم با پیشرفت‌ها و نوسازی‌های جدید برای در میدان سرخ بود. در سال 1775 اولین دانشگاه مسکو را در این میدان ساختند. در قرن میدان سرخ شاهد اعدام‌ها، تظاهرات، شورش‌ها، رژه‌ها و سخنرانی‌های فراوان بود. پس از حمله ناپلئون به این میدان دوباره تغییرات و بازسازی‌های زیادی در این منطقه انجام شد. برجی سنت ریحان مقدس هم در همین زمان ساخته شد. در قرن بیشتم دفن جسد لنین در میدان سرخ مسکو مهم‌ترین اتفاق بود. این مسئله میدان را به مرکز ایدئولوژیک روسیه تبدیل کرد. این میدان هنوز هم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق شهر مسکو شناخته می‌شود.

مترو مسکو - معرفی ایستگاه های مترو مسکو که به کاخ های زیرزمینی مسکو مشهور هستند.

مهم‌ ترین فستیوال‌ هایی که در میدان برگزار می‌ شود

بسیاری از فستیوال‌های مهم مسکو در میدان سرخ برگزار می‌شود که نام برخی از مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • کریسمس
  • جشنواره موسیقی نظامی
  • رزه پیروزی

فستیوال های میدان سرخ

جاهای دیدنی اطراف میدان سرخ

همانطور که تا اینجای متن و خصوصا در بخش تاریخچه اشاره شد، به مرور سازه‌های زیادی در اطراف میدان سرخ شکل گرفت که امروزه اکثرشان به‌عنوان جاذبه گردشگری شناخته می‌شوند. برخی از این جاهای دیدنی به شرح زیر هستند.

واحد پول روسیه - همه چیز درباره پول روسیه و ارزش آن در بازار جهانی

کلیسای کازان

یکی از جاذبه‌هایی که می‌توانید اطراف میدان سرخ مشاهده کنید، کلیسای کازان است. این بنا در سال 1612 ساخته شد و بنابراین باید آن را یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های اطراف میدان سرخ دانست. این کلیسا را دقیقا زمانی روسیه از دست اشغالگران لهستانی رها شد، ساختند. کلیسای کازان در قرن هفدهم گسترش یافت اما در زمان حکومت استالین آن را تا حد زیادی تحریب کردند چرا که این رهبر شوروی دستور به تخریب همه کلیساهای میدان داده بود. پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی این سازه را بار دیگر بازسازی کردند.

کلیسای کازان

رودخانه مسکو

یکی دیگر از جاذبه‌هایی که می‌توانید در نزدیکی میدان ببینید، رودخانه مسکو است. این رودخانه در نهایت به رود اوکا می‌رسد. این رودخانه تاثیر زیادی بر آب و هوای مناطق اطرافش گذاشته است و همچنین باعث زیباتر شدن میدان شده است. در اطراف رودخانه مسکو، رستوران‌ها و کافه‌های زیادی وجود دارد که پس از بازدید از میدان می‌توانید در آنها خستگی در کنید.

پرچم روسیه - با رنگ ها و مفهوم پرچم روسیه آشنا شو

کاخ کرملین

کاخ کرملین را باید مهم‌ترین جاذبه تاریخی دانست که در میدان سرخ قرار دارد. این قصر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای قدرت روسیه دانست که در گذشته تزارها در آن اقامت می‌کردند و از سال 1991 هم به‌عنوان اقامتگاه رئیس‌جمهور استفاده می‌شود. کاخ کرملین در سال 1156 میلادی در زمینی که برای یکی از شاهزادگان بزرگ روس بود، ساخته شد و برای ساخت آن بناهای دیگری همچون کاخ باروک و کلیسای سنت جان باپتیست را تخریب کردند.

کاخ کرملین

سایر جاذبه های اطراف میدان سرخ

از میان دیگر جاذبه‌هایی که در میدان سرخ وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلیسای میدان سرخ
  • موزه تاریخی دولت
  • دروازه ایبرین
  • لوبنوی مسکو
  • مقبره لنین
  • برستان سران اتحاد جماهیر شوروی
  • مرکز خرید GUM

اختلاف ساعت ایران و روسیه - اختلاف ساعت این دو کشور چقدر است و چرا هر یک از شهرهای روسیه ساعت جدا دارند؟

نکات مهم هنگام بازدید از میدان سرخ مسکو

برخی از نکات مهمی که باید هنگام بازدید از میدان سرخ مسکو بدانید به شرح زیر است:

  • بیشتر جاذبه‌هایی که در این میدان وجود دارد از ساعت 9 الی 10 صبح باز می‌شوند بنابراین بهتر است قبل از آن راهی میدان نشوید.
  • ورود به برخی از ساختمان‌های این منطقه نیاز به بلیط دارد. بنابراین بهتر است پول نقد به همراه نداشته باشید.
  • اگر در فصول خنک سال راهی این میدان می‌شوید حتما همراه خود لباس گرم ببرید.
  • در بسیاری از بناهای میدان، عکس گرفتن ممنوع است. حتما قبل از عکس‌برداری به این نکته توجه نمایید.
  • اگر مراسم خاصی در میدان سرخ برپا باشد، ممکن است برای ورود به آن مجبور به تهیه بلیط شوید؛ بنابراین بهتر است قبل از سفر از این موضوع مطمئن شوید.

نکات مهم هنگام بازدید از میدان سرخ مسکو

هتل های نزدیک میدان سرخ مسکو

از آنجایی که بسیاری از جاذبه‌های تاریخی مسکو در میدان سرخ قرار گرفته‌اند؛ طبیعتا بسیاری از گردشگران تصمیم می‌گیرند در طول سفرشان به روسیه، هتل خود را در نزدیکی میدان رزرو کنند. برخی از بهترین هتل های نزدیک میدان سرخ مسکو به شرح زیر هستند:

  • هتل متروپل
  • هتل ریتز کارلتون
  • هتل سنت رجیس
  • هتل ساووی
  • هتل آرارات پارک حیات
  • هتل مسکو ماریوت رویال آرورا

چرا باید از میدان سرخ مسکو بازدید کنیم؟

در این مطلب درباره یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر مسکو صحبت کردیم و تاریخچه و اطلاعات دیگر مربوط به آن را نیز بررسی نمودیم. بازدید از این میدان در طول سفر به مسکو شما را با تاریخ پر از فراز و نشیب روسیه آشنا خواهد کرد. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد؛ حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر