تالاب شادگان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/06/13
بازدید: 1859

خوزستان را به خاطر جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری که دارد، به‌عنوان یکی از زیباترین استان‌های ایران می‌شناسند. تالاب شادگان را باید یکی از معروف‌ترین و زیباترین این جاذبه‌ها دانست. این جاذبه طبیعی در روستای صراخیه اهواز قرار دارد. در این مقاله قصد داریم راهی خوزستان شویم و از این تالاب زیبا دیدن کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

تالاب شادگان

همه چیز درباره تالاب بین‌المللی شادگان

تالاب شادگان یکی از جاهای دیدنی اهواز است که در روستای صراخیه قرار دارد. این جاذبه از ترکیب سه تالاب کوچک‌تر به نام‌های شادگان، خور موسی و خورالامیه تشکیل شده است و به جز شادگان آن را با نام‌های دیگری همچون خوردورق، استلاحیه، فلاحیه و دورق‌الفرس نیز می‌شناسند. این منطقه تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد و به‌عنوان پناهگاه بین‌المللی حیاط وحش شناخته می‌شود جالب است بدانید در تالاب شادگان نزدیک به 152 گونه پرنده و 400 گونه پستاندار زندگی می‌کنند که در میان آنها دلفین بینی‌ بطری از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. نام تالاب شادگان خوزستان را در سال 1354 در فهرست آثار ملی یونسکو به ثبت رسانده‌اند.

آب تالاب شادگان خوزستان از رودخانه‌های کارون و جراحی تامین می‌گردد. در واقع در طول یک سال 900 میلیون متر مکعب فقط از رودخانه جراحی وارد این تالاب می‌شود. به این منابع آب جزر و مدهای خلیج فارس را هم اضافه کنید. آب شیرینی که وارد تالاب شادگان می‌شود فصلی و آب شور آن دائمی است. یکی از جذاب‌ترین نکاتی درباره این تالاب وجود دارد و گردشگران بیشتری را جذب آن می‌کند، قرارگیری روستای صراخیه داخل تالاب است.

مسئله ناراحت کننده‌ای هم که باید درباره شادگان بدانید این است که در سال 1372 نام آن را در فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی یا ایست مونترو قرار دارند. از میان دلایل این مساله می‌توان به سدسازی، عدم تامین نیاز آبی، تخلیه پسماندهای آلوده در تالاب، عبور لوله‌های نفتی، تخلیه زباله‌های شهری، فعالیت پتروشیمی و... اشاره کرد.

خوزستان - هر آنچه باید درباره ی خوزستان بدانیم

تالاب شادگان کجاست؟

در پاسخ به این سؤال که تالاب شادگان کجاست، باید گفت این جاذبه طبیعی در استان خوزستان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید پس از طی کردن 97 کیلومتر در اتوبان اهواز - آبادان، زمانی که به سه راهی دارخوین رسیدید، وارد جاده تالاب شوید و پس از طی کردن 12 کیلومتر، به روستای صراخیه برسید.

یک مسیر دیگر برای رسیدن به این جاذبه وجود دارد که در آن باید وارد بزرگراه ماهشهر به آبادان شوید و این بزرگراه را تا میدان فاطمیه ادامه دهید. سپس مسیر را تا بلوار امام خمینی ادامه داده و پس از اینکه از کمربندی سدیره سفلی عبور کردید، به تالاب برسید. شما می‌توانید موقعیت مکانی تالاب شادگان را در نقشه زیر مشاهده کنید.

  • فاصله تالاب شادگان تا اهواز: 100 کیلومتر
  • فاصله تالاب شادگان از تهران: 800 تا 1000 کیلومتر

گردشگری تالاب شادگان

منظره فوق‌العاده تالاب، گیاهان اطرافش و صدای جانورانی که در این منطقه زندگی می‌کنند، خود به یک جاذبه گردشگری ارزشمند محسوب می‌شود. حالا تصور کنید که سوار بر یک قایق، آرام آرام در این تالاب جلو می‌روید و اطرافتان فقط آب و نیزار می‌بینید. تنها صدایی که سکوت این منطقه را به هم می‌زند، صدای حرکت قایق روی آب و تکان خوردن نیزارهاست. در قایق کوچکتان از آلودگی هوا دور هستید و فقط از آسمان آبی لذت خواهید برد. در ادامه مسیر همانطور که سوار بر قایق هستید، به روستای صراخیه خواهید رسید. روستای میان تالاب! این بزرگ‌ترین جاذبه گردشگری در این منطقه است. در خشکی اطرافتان محلی‌ها را خواهید دید که برایتان دست تکان می‌دهند.

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

چه حیواناتی در تالاب شادگان زندگی می کنند؟

همانطور که بالاتر هم اشاره شد در تالاب بین المللی شادگان 152 گونه پرنده و 40 گونه پستاندار وجود دارند. دلفین بینی‌ بطری را باید معروف‌ترین حیوان شادگان دانست. این دلفین برای گردشگران حرکات نمایشی اجرا می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین حیواناتی که در این تالاب و اطراف آن زندگی می‌کنند، گاومیش است.

یکی از شغل‌های که محلی‌های اطراف تالاب به آن مشغول هستند، پرورش گاومیش است. البته باید بدانید که گاومیش برای ادامه زندگی خود به آب نیاز دارد و زمانی که تالاب با خطر خشک شدن رو به رو باشد، زندگی این حیوانات نیز به خطر می‌افتد. از دیگر پستانداران و پرندگانی که در شادگان زندگی می‌کنند می‌توان به گراز، گرگ، شغال، گربه جنگلی، تیر مار، یله مار، مار افعی، شنگ بانام، فلامینگو و پلیکان زرد اشاره کرد.

در این منطقه ماهی‌های مختلفی را هم می‌توان پیدا کرد که معمولا این آبزیان از رودخانه‌های بهمن‌شیر، جراحی و کارون به تالاب می‌آیند و تخم‌گذاری می‌کنند. از میان معروف‌ترین ماهی‌های تالاب شادگان می‌توان به بنی، کپور رنگی، کوسه‌ماهی، مارماهی، ماهی حمری و انواع میگو اشاره کرد.

چه حیواناتی در تالاب شادگان زندگی می کنند؟

بهترین زمان سفر به تالاب شادگان

تالاب شادگان در استان خوزستان قرار دارد و آب و هوای آن گرمسیری است. بنابراین سفر به این منطقه در تابستان توصیه نمی‌شود. بهترین زمان بازدید از تالاب شادگان را باید از آذر ماه تا فروردین ماه یعنی بازه زمانی خنک سال دانست. در فصول سرد سال علاوه بر اینکه آب و هوای مطبوع و خنکی در منطقه حاکم است؛ امکان دیدن پرندگان مهاجر که شادگان را به عنوان مقصد کوچ زمستانی خود انتخاب کرده‌اند نیز وجود دارد.

تفریحات منطقه شادگان

باید بدانید که با سفر به اهواز و بازدید از تالاب شادگان امکان انجام تفریحات مختلفی برایتان فراهم می‌شود. در ادامه برخی از این تفریحات را بررسی خواهیم کرد.

تفریحات منطقه شادگان

قایق سواری

جذاب‌ترین و محبوب‌ترین تفریحی که می‌توانید در تالاب شادگان انجام دهید، قایق‌سواری است. این قایق‌سواری با تجربه‌های مشابه در تالاب‌ها و رودخانه‌های دیگر بسیار متفاوت خواهد بود. شما هنگام قایق‌سواری در این منطقه از روستای صراخیه خواهید گذشت. تا به این روستا برسید اطرافتان را نیزارها فرا گرفته‌اند و خود این مساله بسیار آرام‌بخش و زیباست.

آبشار شوی - بزرگترین آبشار ایران و خاورمیانه را بشناسید. 

عکاسی

تالاب شادگان پر از قاب‌های زیبا برای عکاسی است. اگر اهل عکاسی هستید، دوربین یا تلفن همراهتان را آماده کنید تا بتوانید از مناظر زیبای اطرافتان، خصوصا هنگام قایق‌سواری عکاسی کنید.

طبیعت‌گردی

شادگان طبیعت زیبایی دارد. بنابراین یکی از تفریحات جذاب هنگام بازدید از این تالاب، طبیعت‌گردی است. در صورتی که این فعالیت را با یک لیدر محلی انجام دهید جذاب‌تر هم خواهد شد.

طبیعت‌گردی

جاهای دیدنی نزدیک تالاب

اطراف تالاب شادگان جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد. بنابراین اگر برای بازدید از این مکان به اهواز سفر کرده‌اید، حتما زمانی را هم برای بازدید از جاهای دیدنی اطراف تالاب کنار بگذارید تا لذت سفرتان دو چندان شود. برخی از این جاذبه‌ها به شرح زیر است:

تالاب هورالعظیم

هورالعظیم را باید یکی از تالاب‌های بزرگ ایران دانست که بخشی از مرز ایران و عراق است. این جاذبه طبیعی در دشت آزادگان قرار دارد و درگیر کم آبی شدید و حیات وحش آن با خطر جدی رو به رو است.

تالاب هورالعظیم

روستای صراخیه

همانطورکه قبلا هم اشاره شد، روستای صراخیه یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های اطراف تالاب است. به این روستا ونیز ایران هم می‌گویند. شما می‌توانید با قایق خود را به صراخیه برسانید و از سبک زندگی و خانه‌های زیبای آن دیدن کنید.

آرامگاه ملا فاضل سکرانی

یکی دیگر از جاهای دیدنی که در اطراف تالاب شادگان وجود دارد، آرامگاه ملا فاضل سکرانی است. این آرامگاه دقیقا در جاده شادگان قرار دارد و به خاطر معماری منحصر به فردش شهرت یافته است.

آرامگاه ملا فاضل سکرانی

پناهگاه حیات وحش

تالاب شادگان دارای 400 هزار هکتار مساحت است که در این مساحت پوشش گیاهی گیاهی گسترده و جانوران زیادی وجود دارند. حدود 323 هکتار از این منطقه پناهگاه حیات وحش است و در آن می‌توان پرندگان و جانوران زیادی را مشاهده کرد.

سوغات اهواز _ معرفی معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی اهواز!!!

تجهیزات لازم هنگام بازدید از تالاب شادگان

هر سفر لوازم و تجهیزات مخصوص به خود را نیاز دارد. تالاب شادگان نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه امکاناتی همچون پارکینگ، مسجد، رستوران و سرویس بهداشتی برای گردشگران در اطراف تالاب تعبیه شده است اما باز هم امکان دارد در این بازدید به چیزهایی نیاز پیدا کنید که در اطراف تالاب وجود ندارد. در طول بازدید از این جاذبه گردشگری لوازم زیر می‌تواند به کارتان بیاید:

  • کرم ضد آفتاب
  • جوراب و لباس اضافه
  • کفش مناسب
  • وسایل کمپ در صورتی که قصد این کار را دارید
  • وسایل عکاسی

اگر به وسیله‌ای احتیاج پیدا کردید که همراهتان نبود می‌توانید به روستای گبه در نزدیکی تالاب مراجعه کنید. این روستا به عنوان پایگاه گردشگری تالاب شادگان شناخته می‌شود.

تجهیزات لازم هنگام بازدید از تالاب شادگان

هنگام بازدید از تالاب شادگان کجا اقامت کنیم؟

باید بدانید که هیچ اقامتگاهی در نزدیکی تالاب وجود ندارد و شما باید در یکی از شهرهای اطراف مانند شادگان، آبادان یا اهواز اقامت کنید. همچنین امکان اقامت در خانه یکی از بومیان روستای صراخیه را هم خواهید داشت.

گالری عکس تالاب شادگان

در آلبوم زیر می‌توانید عکس تالاب شادگان از زوایای مختلف را مشاهده کنید.

تالاب شادگان
قایق سواری روی تالاب شادگان
ماهیگیری در تالاب شادگان
حیوانات موجود در تالاب
عکس تالاب شادگان

چرا باید از تالاب شادگان دیدن کنیم؟

در این مطلب همه چیز را درباره تالاب شادگان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اهواز بررسی کردیم. این تالاب یکی از زیباترین نقاط استان خوزستان است که مانند صدفی در دل مروارید، در دل خود روستای صراخیه را جای داده است. بازدید از این تالاب می‌تواند به شما یکی از زیباترین قاب‌هایی را هدیه دهد که در زندگی دیده‌اید. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر