جاهای دیدنی سنت پترزبورگ

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1403/06/15
بازدید: 141

اصلی‌ترین جاهای دیدنی سنت پترزبورگ آثار تاریخی به جا مانده از دوران سلطنت تزاری و شوروی سابق است. به همین دلیل هم بیش از هر چیز این شهر به مقصدی تاریخی تبدیل شده است. در ادامه این مقاله نیز مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر را به شما ارائه می‌دهیم تا در طول سفرتان از آن‌ها بازدید کنید.

جاهای دیدنی سنت پترزبورگ

کاخ زمستانی و موزه هرمیتاژ؛ قلب فرهنگی سنت پترزبورگ

کاخ زمستانی، زمانی اقامتگاه زمستانی تزارهای روسیه بوده و امروزه به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های جهان، یعنی موزه هرمیتاژ تبدیل شده است. این مجموعه باشکوه با معماری باروک و مجموعه‌ای عظیم از آثار هنری از سراسر جهان، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سنت پترزبورگ است. از نقاشی‌های رنسانس تا مجسمه‌های باستانی، همه و همه در این موزه گرد هم آمده‌اند. به غیر از این موارد وجود آثار تاریخی از دوران روم باستان، یونان و آثاری از اروپا باعث افزایش شهرت بی‌سابقه‌ی این مکان شده است.

به کدام شهر روسیه سفر می‌کنید؟

قلعه پیتر و پائول؛ نخستین بنای سن پترزبورگ

قلعه پیتر و پائول، نخستین بنای ساخته شده در سنت پترزبورگ و نمادی از تولد این شهر است. این قلعه با معماری نظامی و تاریخی خود، فضایی آرام و روحانی دارد. کلیسای جامع پیتر و پاول که در داخل قلعه قرار دارد، آرامگاه تزارهای روسیه است. در طی سال‌ها شوروی از این قلعه استفاده‌های مختلفی کرده است. گفته می‌شود در دوران جنگ سرد و رقابت موشکی اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده برخی از آزمایشات موشکی در این قلعه و به دور از چشم جاسوسان آمریکایی صورت می‌گرفت.

قلعه پیتر و پائول

کلیسای جامع سنت ایزاک؛ با معماری ارتدکس آشنا شوید!

کلیسای جامع سنت ایزاک، یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای ارتدکس جهان است. این کلیسا با گنبد طلایی و معماری باشکوه خود، نمادی از شهر سنت پترزبورگ است. از بالای گنبد این کلیسا، می‌توانید چشم‌اندازی پانوراما از شهر را مشاهده کنید. نکته‌ی جالب اینجاست که این بنا توسط روس‌ها ساخته نشده است. در واقع آگوستی فراند، معمار مشهور فرانسوی ساختمان را به رنگی سرخ و به سبک معماری اروپایی در سال 1858 و پس از 40 سال تلاش بی‌وقفه ساخت. بازدید از کلیسای جامع سنت ایزاک می‌تواند در میان جاهای دیدنی سنت پترزبورگ احساسات معنوی و هنری بسیاری از پیروان مذهب ارتدکس را جریحه دار کند.

جاهای دیدنی روسیه - لیست مکان های گردشگری و توریستی روسیه

کلیسای جامع سنت ایزاک

سازه‌هایی با عمر بیش از صد سال در خیابان نوسکی

خیابان نوسکی، مهم‌ترین خیابان سنت پترزبورگ و یکی از زیباترین خیابان‌های اروپا است. این خیابان با ساختمان‌های تاریخی، کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های لوکس، همیشه پر از زندگی و جنب و جوش است. پیاده‌روی در خیابان نوسکی، یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در سنت پترزبورگ انجام دهید. به خصوص اگر در شب‌های سفید قدم در این خیابان بگذارید. شرایط این خیابان، شهرت بسیار زیادی دارد و بسیاری از جاهای دیدنی سنت پترزبورگ در اطراف آن قرار گرفته است.

خیابان نوسکی

کاخ پترهوف و باغ‌های باشکوه ورسای

کاخ پترهوف، با باغ‌های وسیع و فواره‌های باشکوه خود، به ورسای روسیه معروف است. این کاخ که در قرن هجدهم میلادی ساخته شده است، یکی از زیباترین نمونه‌های معماری باروک در روسیه است. در بین جاهای دیدنی سنت پترزبورگ کاخ پترهوف یک ییلاق تابستانی محسوب می‌شود و می‌توان برای فرار از گرمای موقت به آن پناه برد. دقیقا همان کاری که پتر کبیر، بنیان گذار حکومت سلطنتی روسیه آن را انجام داد و بخشی از ایام تابستانه خود را در این کاخ می‌گذارند.

پرچم روسیه - با رنگ ها و مفهوم پرچم روسیه آشنا شو

کاخ پترهوف و باغ‌های باشکوه ورسای

گنجینه‌ای از هنر روسی در موزه دولتی روسیه

موزه دولتی روسیه، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های هنر روسی در جهان است که سابقا به عنوان کاخ میخائیلوفسکی شناخته می‌شد. در این موزه، مجموعه‌ای غنی از آثار هنری از هنرمندان روسی از قرن دهم تا قرن بیستم به نمایش گذاشته شده است. بخشی اصلی این آثار در موزه ترتیاکوف قرار دارد. بازدید از موزه دولتی روسیه، برای علاقه‌مندان به تاریخ هنر روسی بسیار جذاب خواهد بود.

گنجینه‌ای از هنر روسی در موزه دولتی روسیه

میدان کاخ؛ قلب سیاسی سنت پترزبورگ

تقریبا تمامی تزارهای روسی به جای مسکو، میدان کاخ سنت پترزبورگ را برای تاج گذاری و آغاز سلطنت خود انتخاب می‌کردند. البته این میدان محل قرارگیری کاخ زمستانی، ستون الکساندر و ساختمان ستاد کل هم هست. به همین دلیل هم این میدان نه تنها در بین جاهای دیدنی مسکو، بلکه بین جاذبه‌های کل روسیه به شهرت سیاسی بسیار فراوانی دست پیدا کرده است.

اختلاف ساعت ایران و روسیه - اختلاف ساعت این دو کشور چقدر است و چرا هر یک از شهرهای روسیه ساعت جدا دارند؟

میدان کاخ

اسب سوار برنزی؛ نمادی از سنت پترزبورگ

اسب سوار برنزی، یکی از مشهورترین مجسمه‌های سنت پترزبورگ است. این مجسمه که به یاد پیتر کبیر بنیان گذار حکومت تزاری ساخته شده و نمادی از قدرت و شکوه روسیه است. این سازه حدود 250 سال قبل یعنی در سال 1782(صدمین سالگرد پتر کبیر) به دستور ملکه کاترین دوم در طی 5 ماه ساخته شد. در زمان ساخت این بنا یکی از بزرگترین چالش‌ها جابجایی هیکل 1600 کیلویی (1.6 تُن) آن بود. این اسب سوار برنزی، یکی از جاهای دیدنی سنت پترزبورگ است که نباید از دست داد.

اسب سوار برنزی

جزیره واسیلیوسکی؛ قلب تجاری سنت پترزبورگ

جزیره واسیلیوسکی، یکی از بزرگ‌ترین جزایر سنت پترزبورگ است. این جزیره با ساختمان‌های اداری، تجاری و فرهنگی خود، قلب تجاری این شهر است. در این جزیره، بورس سنت پترزبورگ و دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ قرار دارند. بازدید از جزیره واسیلیوسکی، به شما فرصتی می‌دهد تا با جنبه‌های مختلف زندگی شهری در سنت پترزبورگ آشنا شوید.

جزیره واسیلیوسکی

رودخانه‌های متعدد در ونیز روسیه!

سنت پترزبورگ، به شبکه گسترده‌ای از رودخانه‌ها و کانال‌ها، به ونیز روسیه شهرت زیادی دارد. قایق‌سواری در رودخانه‌ها و کانال‌های سنت پترزبورگ، یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این شهر انجام دهید. این یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری سنت پترزبورگ است که به شما دید متفاوتی از شهر می‌دهد.

رودخانه‌های متعدد در ونیز روسیه!

الیسیف امپریوم؛ یک مرکز خرید تاریخی

الیسیف امپریوم (Eliseyev Emporium) یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین مراکز خرید در سنت پترزبورگ است که با معماری باشکوه و فضای لوکس خود، گردشگران و اهالی شهر را به سوی خود جذب می‌کند. این مرکز خرید که در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده، نمونه‌ای بی‌نظیر از معماری نئورنسانس است و با تزئینات داخلی مجلل و گنبد شیشه‌ای بزرگ خود، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

روسیه - برای آشنایی بیشتر با کشور روسیه و جاذبه های اسرار آمیز آن کلیک کنید!

 باغ تابستانی؛ بهشتی برای آرامش

باغ تابستانی، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های سنت پترزبورگ است. این باغ که توسط پیتر کبیر، تزار روسیه، در اوایل قرن هجدهم میلادی طراحی و ساخته شد، به عنوان اولین پارک عمومی روسیه شناخته می‌شود. باغ تابستانی با معماری منحصربه‌فرد، مجسمه‌های زیبا، فواره‌ها و طبیعت سرسبز خود، یکی از بهترین جاهای دیدنی سنت پترزبورگ به حساب می‌آید.

 باغ تابستانی

کلیسای ناجی در خون، به یاد ترور و وحشت در سن پترزبورگ

در سال 1881 تزار الکساندر دوم مورد سوئ قصد قرار گرفت و ترور شد. در نهایت تزار پس مدتی در اثر جراحات وارده در گذشت. پس از مرگ تزار یک کلیسا به یاد وی در مکان کنونی ساختند. ساخت این بنا حدود 24 سال از 1883 تا 1907 طول کشید. در داخل بنا از موزاییک‌هایی رنگارنگ استفاده شده تا روحی تازه به این بنا بخشیده باشد. هر کدام از این موزاییک‌ها خط داستانی مذهبی و تاریخی را دنبال می‌کنند و مواردی را برای تماشاچیان به تصویر کشیده‌اند.

کلیسای ناجی در خون

کاخ کاترین؛ کاخ تابستانی تزارها

ساخت کاخ کاترین در قرن هجدهم میلادی به دستور کاترین اول، همسر پتر کبیر آغاز شد. این کاخ به عنوان هدیه‌ای از سوی پتر کبیر به همسرش ساخته شد و به سرعت به یکی از مهم‌ترین اقامتگاه‌های تابستانی تزارها تبدیل شد. در طول سالیان متمادی، این کاخ دستخوش تغییرات و بازسازی‌های بسیاری قرار گرفت. استفاده از رنگ‌های روشن، تزئینات طلاکاری شده، مجسمه‌ها و ستون‌های زیبا و باغی 1000 متری به این کاخ جلوه‌ای سلطنتی بخشیده است. معروف‌ترین بخش کاخ کاترین، اتاق کهربا است که با پانل‌های کهربا و آینه تزئین شده بود. متأسفانه این اتاق در طول جنگ جهانی دوم به سرقت رفت و تاکنون پیدا نشده است. در حال حاضر کاخ کاترین یکی از مشهورترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ به حساب می‌آید.

کاخ کاترین

کاخ یوسوپوف، قتلگاه مشاور مشهور تزارها

آنچه که باعث شهرت کاخ یوسوپوف شده است، طراحی و معماری این بنا نیست؛ بلکه مهم‌ترین موضوع در مورد این سازه، اتفاقات تاریخی رخ داده در آن است. این کاخ در قرن هیجدهم میلادی ساخته شد و در طول سال‌ها میزبان تزارهای مختلفی بود. اما در سال 1916 برای همیشه نام این بنا در بین جاهای دیدنی سنت پترزبورگ ماندگار شد. در این سال، راسپوتین مشاور تزار و پیشگوی مشهور روسی در زیرزمین کاخ به طرز مشکوکی به قتل رسید. در حال حاضر کاخ و به خصوص محل قتل راسپوتین محل بازدید گردشگران است.

کاخ یوسوپوف

از گوچی تا دیور و شنل همه در مرکز خرید گالریا

مرکز خرید گالریا سنت پترزبورگ، یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید در روسیه به حساب می‌آید که برندهای مختلفی در این مجموعه نمایندگی دارند. به همین دلیل هم جایگاه مهمی در بین جاهای دیدنی سنت پترزبورگ پیدا کرده است. به طور کلی می‌توانید در این مجموعه از انواع پوشاک تا زیورآلات، لوازم آرایشی بهداشتی و دیجیتال را پیدا کنید. تقریبا می‌توان گفت که اکثر برندهای مطرح دنیا از جمله دیور، شنل، زارا، نایک، آدیداس، “lancome” و مارک‌های روسی زارینا و بوسکو در این مرکز خرید دارای فروشگاه هستند.

از گوچی تا دیور و شنل همه در مرکز خرید گالریا

کاخ مرمر؛ اقامتگاه زمستانی کاترین کبیر

این کاخ که زمانی اقامتگاه زمستانی کاترین کبیر بوده است و با معماری باشکوه و تزئینات داخلی زیبا، یکی از جاذبه‌های گردشگری سنت پترزبورگ است. این کاخ که در قرن هجدهم میلادی ساخته شده است، به عنوان یکی از اولین نمونه‌های معماری نئوکلاسیک در روسیه شناخته می‌شود و امروزه به عنوان موزه و گالری هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسکو پایتخت روسیه - مسکو با مساحت حدود 25 کیلومتر مربع، به عنوان بزرگ ترین شهر قاره اروپا شناخته شده است.

به خانه نابغه ادبیات دنیا سر بزنید!

موزه داستایوفسکی در سال ۱۹۷۱، به مناسبت ۱۵۰ مین سالگرد تولد این نویسنده مشهور افتتاح شد. هدف از تأسیس این موزه، حفظ و نگهداری از یاد و خاطره این نویسنده بزرگ و همچنین معرفی آثار او به نسل‌های آینده بوده است. به همین دلیل هم در طول این 50 سال به عنوان یکی از برترین جاهای دیدنی سنت پترزبورگ نزد مسافران شناخته شد. این موزه که در خانه‌ای واقع شده است که داستایوفسکی سال‌های پایانی عمر خود را در آن گذرانده است. خانه داستایوفسکی در حال حاضر فضایی صمیمی و دلنشین را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند تا با زندگی و آثار این نویسنده بیشتر آشنا شوند.

به خانه نابغه ادبیات دنیا سر بزنید

خانه راسپوتین؛ محل زندگی رازآلودترین شخصیت روسیه

خانه راسپوتین، جایی است که این شخصیت مرموز و تأثیرگذار در روسیه زندگی می‌کرده است. راسپوتین پیشگوی معروف دوران تزارها، اتفاقات آینده کشور و پادشاهان را پیش‌بینی می‌کرد. امروزه این خانه تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری مشهور سنت پترزبورگ شده است.

خانه راسپوتین

سنت پترزبورگ شهر تاریخی روسیه

اگر علاقمند به بازدید از تاریخ کشور روسیه هستید، سن پترزبورگ انتخاب ایده‌آلی برای شماست. اکثر جاهای دیدنی سنت پترزبورگ جاذبه‌های تاریخی روسیه هستند و به‌این‌ترتیب می‌توانید سفری عمیق به تاریخ این کشور داشته باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر