بهترین مکان ها برای تماشای شفق قطبی

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 6173
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شفق قطبی یکی از زیبا ترین پدیده های جوی کره زمین است. این پدیده باعث به وجود آمدن نور های رنگی رنگی زیبا در آسمان می شود. رقص نور های رنگی در آسمان منظره خیره کننده و چشم نوازی به وجود آورده و تماشای آن هر بیننده ای را به وجد می آورد. شفق قطبی معمولا در زمان و مکان های خاصی از کره زمین رخ می دهد و این مقاله به معرفی بهترین مکان ها برای تماشای شفق قطبی پرداخته است. اگر شما نیز برای تماشای شفق قطبی راغب هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در رابطه با بهترین مکان ها برای تماشای شفق قطبی کسب کنید.

شفق قطبی

 

چگونگی پیدایش شفق قطبی

در ابتدا بهتر است کمی درباره چگونگی ظهور و پیدایش پدیده شفق قطبی صحبت کنیم تا کسانی که در این باره اطلاعاتی در دست ندارند نیز، با آن آشنا شده و برای خواندن این مقاله اشتیاق لازم را داشته باشند. شفق قطبی در واقع حاصل برخورد مولکول های یونیزه شده (باردار الکتریکی مثبت یا منفی) موجود در یون ‌سپهر با ذرات خوردشیدی است. این پدیده معمولا در شب و در عرض های جغرافیایی نزدیک به دو قطب رخ می دهد. اما سوال اینجاست که این مکان ها دقیقا کجا هستند و چگونه می توان برای دیدن شفق قطبی به این اماکن سفر کرد. ادامه این مقاله منحصرا به معرفی بهترین مکان ها برای تماشای شفق قطبی پرداخته و قصد دارد به تمام سوال هایی که ممکن است در این رابطه در ذهن کاربران و گردشگران وجود داشته باشد، پاسخ دهد. بنابراین اگر شما نیز از علاقمندان تماشای رقص نور های رنگارنگ در آسمان هستید، مطالعه مقاله بهترین مکان ها برای تماشای شفق قطبی را از دست ندهید.

 

کانادا

در کشور پهناور کانادا اماکن زیادی وجود دارد که به دلیل نزدیکی به قطب، امکان مشاهده شفق قطبی در آن ها وجود دارد. از جمله این مکان ها می توان به شهر وایت هورس در استان یوکان، شهر یلونایف در سرزمین های شمال غربی کانادا، شهر توکتویاکتوک در قلمرو های شمال غرب کانادا، ایکوئالیت واقع در استان نوناووت، شهر چرچیل در استان مانیتوبا، شهر کوجواک در استان کبک، شهر های بنف و جاسپر در استان آلبرتا اشاره کرد. اما اگر بخواهیم معروف ترین مقصدی که گردشگران برای تماشای شفق قطبی در کانادا انتخاب می کنند را متذکر شویم، باید بگوییم شهر چرچیل، شهر های استان آلبرتا و شهر یلونایف در بین شهر های دیگر برای تماشای شفق قطبی، از محبوبیت بیشتری بین توریست ها برخوردار هستند. بنابراین در ادامه اطلاعاتی درباره هر یک از آن ها در اختیار گردشگران تور کانادا قرار می دهیم.

 

عجایب دنیا - اگر تمایل دارید عجایب دنیا را بشناسید بر روی لینک کلیک کنید.

 

• شهر چرچیل

چرچیل شهر کوچکی در استان مانیتوبا کانادا است. این شهر دارای مساحتی در حدود 54 کیلومتر مربع بوده و حدود 900 نفر جمعیت دارد. چرچیل یکی از بهترین مناطق قاره آمریکا شمالی است که در آن امکان تماشای شفق به زیبا ترین شکل ممکن وجود دارد. گردشگران عزیز توجه داشته باشند که در چرچیل هیچ جاده قابل ترددی وجود نداشته و برای رفتن به این منطقه باید از قطار و یا هواپیما استفاده کرد. بدین منظور شرکت وکساس تراول (Wexas Travel) یک تور هشت روزه برای تماشای شفق قطبی در این منطقه برگزار کرده و افراد می توانند با پرداخت هزینه مناسب (حدود 3900 پوند) در این تور ها شرکت کرده و از تماشای شفق شمالی لذت ببرند.              

• استان آلبرتا

این استان در غرب کشور کانادا واقع شده و دارای وسعتی در حدود 661848 کیلومتر مربع می باشد. جمعیت این استان نیز به طور کلی در حدود 4 میلیون و 300 هزار نفر می باشد. در استان آلبرتا دو مقصد برای تماشای شفق قطبی وجود دارد، یکی شهر زیبای بنف و دیگری شهر جاسپر. این دو شهر علاوه بر اینکه یکی از بهترین مکان ها برای تماشای شفق قطبی هستند، از جاذبه های گردشگری بسیاری همچون پارک ملی بنف و پارک ملی جاسپر نیز برخوردار بوده و گردشگران می توانند سفر خوب و به یاد ماندنی را در استان آلبرتا کانادا تجربه نمایند.

• شهر یلونایف

یلونایف در سرزمین های شمال غرب کانادا و در کرانه های دریاچه بزرگ گریت اسلیو (Great Slave Lake) واقع شده است. این شهر از نظر گردشگران مرکز تماشای شفق قطبی و فعالیت های این چنینی بوده و به خاطر آلودگی و عرض جغرافیایی بسیار کم، بهشت تماشای شفق قطبی به شمار می آید. گردشگران عزیز خوب است بدانید بهترین زمان سفر به یلونایف برای تماشای شفق، از اواسط ماه آگوست تا اواخر ماه آوریل می باشد.

 

شفق قطبی

 

ایسلند

کشور جزیره ای اسیلند نیز دارای بکر ترین مناطق برای تماشای شفق قطبی است. این کشور دارای خطوط ساحلی سراسری بوده و حتی اگر تماشای قطبی را هم نادیده بگیریم، یکی از بهترین مقاصد برای تماشای مناظر و چشم انداز های زیبا می باشد. گردشگران تور اروپا بهتر است بدانند که بهترین زمان برای تماشای شفق قطبی به صورت شفاف و واضح زمانی است که آسمان نیمه روشن و به حالت گرگ و میش در آمده باشد و در جزیره ایسلند این امکان وجود دارد که گردشگران به تماشای طولانی مدت جلوه های ویژه و منحصر به فرد شفق قطبی بپردازند. از جمله مناطق موجود در ایسلند که علاقمندان می توانند برای تماشای شفق قطبی به آن ها مراجعه کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد: پایتخت اسیلند شهر ریکیاویک، روستای ویک آی میردال، هتل رانگا ایسلند، پارک ملی Vatnajokul، پارک ملی Thingvellir و غیره.

 

گرینلند

کشور بزرگ گرینلند با مساحتی در حدود 2.166 میلیون کیلومتر مربع بزرگ ترین جزیره جهان بوده و بین دو اقیانوس اطلس شمالی و منجمد شمالی واقع شده است. جغرافیایی که گرینلند در آن قرار گرفته، جایی است که اغلب شفق قطبی در آن رخ می دهد، بنابراین قرار گرفتن این کشور در لیست بهترین مکان ها برای تماشای شفق قطبی، جایگاهی به حق می باشد. لازم به ذکر است که در فصل تابستان به دلیل تابش آفتاب از بالای افق امکان مشاهده شفق قطبی در گرینلند وجود نداشته و بهترین زمان برای تماشای این پدیده در گرینلند، اوایل سپتامبر تا اواخر مارس می باشد. از جمله اماکن معروف این کشور جزیره ای برای تماشای شفق می توان به منطقه Kangerlussuaq در غرب گرینلند، پایتخت آن شهر Nuuk و شهر Ammassalik در جنوب غربی این کشور اشاره کرد.

 

شفق قطبی چیست

 

نروژ

نروژ یکی از کشور های غنی از نظر داشتن پدیده های طبیعی و شگفت انگیز است و دقیقا بالای مدار قطبی شمال قرار گرفته است، بنابراین جای تعجب ندارد که در نقاط مختلف آن جلوه های زیبا و دیدنی از شفق قطبی را مشاهده کرد. از بهترین مکان ها برای تماشای شفق قطبی در نروژ می توان به شهر زیبای ترومسو، جزایر سوالبارد، شهر التا و شهر فینمارک اشاره کرد. بهترین زمان برای تماشای شفق قطبی در نروژ، زمان هایی است که روز های آن کوتاه و شب ها بلند تر باشد. این بازه زمانی تقریبا اوایل بهار، اواخر پاییز و در زمستان می باشد. گردشگران تور نروژ توجه داشته باشند که این کشور از لحاظ شرایط آب و هوایی نسبت به دیگر مقاصدی که در آن ها امکان مشاهده شفق قطبی وجود دارد، مناسب تر بوده و در میان سایر مقاصد از این نظر انتخاب بهتری می باشد.

ایالات متحده آمریکا

در بزرگ ترین ایالت از ایالات متحده آمریکا یعنی آلالسکا نیز امکان مشاهده چشم اندازی حیرت انگیز از رقص نور های رنگارنگ شفق قطبی وجود دارد. این پدیده معمولا در شهر فربنکس (Fairbanks) و در بین ماه های دسامبر و مارس رخ می دهد. اگر زمانی را در این بازه برای سفر به آلاسکا انتخاب کنید و حداقل سه روز در این مکان اقامت داشته باشید، به احتمال هشتاد درصد شانس مشاهده شفق قطبی با نور های پر رنگ و طولانی را خواهید داشت. از دیگر اماکن مناسب برای تماشای شفق قطبی در آلاسکا می توان به شهر انکوریج و مناطقی در نزدیکی کوه های دنالی اشاره کرد.   

 

فنلاند

کشور فنلاند با وجود این که بین گردشگران تور اروپا کمتر شناخته شده اما دارای مناظر، مراتع و جاذبه های گردشگری فراوانی است. تعدد دریاچه ها در این کشور باعث شده که در بین مردم و گردشگران با لقب کشور هزار دریاچه معروف شود. اما اگر بخواهیم یکی از معروف ترین تفریحات این کشور را به گردشگران تور فنلاند معرفی کنیم باید به تماشای شفق شمالی در کلبه های اسکیمویی شیشه ای اشاره کنیم. این کلبه ها با نام ایگو های شیشه‌ ای هم معروف هستند. از بهترین مکان ها برای تماشای شفق قطبی در فنلاند می توان به روستای سریسلکا (Saariselka) در شمال این کشور و همچنین منطقه لاپلند اشاره کرد. وجه تمایز کشور فنلاند با کشور هایی که تا کنون ذکر کرده ایم این است که در منطقه لاپلند این کشور، حدود 200 روز از سال امکان مشاهده شفق قطبی وجود دارد و این امر منطقه لاپلند را به بهشتی برای علاقمندان شفق قطبی تبدیل کرده است. روستا های Nellim، Ivalo، Nuorgam، Luosto و Utsjoki از دیگر اماکن خوب برای تماشای نور های رنگارنگ و طبیعی شفق شمالی در فنلاند به شمار می آیند.

 

زیباترین پدیده جهان

 

سوئد

سوئد و به ویژه مناطق شمال غربی آن در بین گردشگران تور سوئد به خاطر نمایش فوق العاده از شفق قطبی شهرت دارد. بهترین زمان برای تماشای این پدیده طبیعی شگفت انگیز در سوئد، در طول فصل زمستان یعنی از اوایل ماه مارس تا اواخر آوریل می باشد. در این بازه زمانی تعداد زیادی از هنرمندان در مناطقی خاص از سوئد گرد هم آمده و به ساخت هتل های یخی مشغول می شوند و تا زمان تماشای شفق قطبی در آن مکان اقامت می کنند. گردشگران تور سوئد بهتر است بدانید که از ساعت 10 شب تا ساعت یک و نیم بامداد، شفق قطبی پر نور تر از همیشه و با جلوه بیشتری قابل مشاهده می باشد. منطقه پورجوس، منطقه طبیعی لاپونیا، پارک ملی آبیسکو سوئد، دره تورن، شهر جوکموک و شهر لولئا در استان نوربوتن از جمله اماکن معروف سوئد هستند که امکان تماشای شفق قطبی در آن ها وجود دارد.      

 

اسکاتلند

اسکاتلند نیز در دسته مقاصدی است که گردشگران می توانند با سفر به آن تصاویری زیبا از پدیده شفق قطبی را مشاهده کنند. این پدیده شگفت انگیز در اسکاتلند، در ماه ژانویه به اوج خود می رسد و گردشگران ایرانی می توانند در فصول پاییز یا زمستان به اماکن خاصی از این کشور سفر کرده و از جلوه درخشان نور های رنگی در آسمان لذت ببرند. بهترین مکان ها برای تماشای این پدیده آسمانی در جزیره شتلند و ارتفاعات اسکاتلند است. از آن جایی که اسکاتلند امروزه در این زمینه بین گردشگران محبوبیت خاصی به دست آورده، در مناطقی از این کشور که در آسمان آن پدیده شفق قطبی رخ می دهد، هتل هایی احداث شده و امکان تماشای رقص نور های رنگی در آسمان را برای دوستداران این پدیده طبیعی فراهم می سازد. بهترین مکان ها برای تماشای شفق قطبی در اسکاتلند جزیره اسکای، شبه جزیره دانت هد، شهر بندری ابردین و شهر هایلند می باشند.

 

عجایب هفتگانه جدید - هفت مورد از برجسته ترین بنا ها و جاذبه های تاریخی موجود در کشور های مختلف دنیا

 

روسیه

روسیه نیز یکی از کشور هایی است که مناطق شمالی آن میزبان رقص نور های شفق قطبی می باشد. بنابراین اگر به دنبال تماشای بهترین نمایش از پدیده شگفتی ساز شفق قطبی در روسیه هستید می توانید به شهر های ناریان مار، سالخارد، سورودوینسک، مورمانسک، مجمع الجزایر نوایا زملیا و جزیره دیکسون سفر کنید. بی شک یکی از فاکتور های اصلی برای سفر به مقاصدی که امکان تماشای شفق قطبی را به گردشگران می دهد، مسافتی است که برای رسیدن به مقصد باید طی کنند. بنابراین روسیه به لحاظ نزدیکی به ایران، بهترین کشور برای سفر ایرانی ها و تماشای شفق قطبی می باشد، اما گردشگران تور روسیه که بدین منظور به این کشور سفر می کنند توجه داشته باشند که زمستان های روسیه گاهی اوقات بسیار سرد و طاقت فرسا می شود، با این حال ممکن است افرادی باشند که تماشای این پدیده حیرت انگیز را به سرمای شدید هوا ترجیح دهند.

 

نیوزیلند و استرالیا

تا این بخش از مقاله تمام مقاصدی که برای تماشای شفق قطبی معرفی کردیم، مربوط به سرزمین های شمالی کره زمین بودند. البته که این موضوع دلیل واضحی دارد و علت آن این است که در نیم کره جنوبی کره زمین مکان های انگشت شماری برای تماشای پدیده شفق قطبی وجود دارد. در جزیره تاسمانیا واقع در جنوب استرالیا و همچنین در کشور جزیره ای نیوزلند بیشترین احتمال برای مشاهده شفق قطبی در افق جنوبی کره زمین وجود دارد. بنابراین گردشگران تور استرالیا اگر قصد دارید شفق قطبی را در مناطق جنوبی نظاره گر باشید به یاد داشته باشید که این دو منطقه بهترین مکان ها برای انجام این کار هستند.

 

نظرات کاربران

  1. دلارام دلارام 1397/11/24
    14 نفر پسندیدند
    شفق قطبی تو کانادا بهتر از همه معلوم بود اما من اگه خودم بخوام برم فنلاند میرم کلبه های اسکیمویی شیشه ای خیلی جذاب به نظر می رسه

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 222 کاربر