دشت لاله های واژگون ایران

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/23
بازدید: 345

بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت، اردیبهشت را به عشق دشت لاله های واژگون آغاز می‌کنند. در این ماه از بهار، در نقاط مختلفی از ایران، می‌توان اجتماع گل‌های منحصر به فرد لاله واژگون را مشاهده کرد که مانند یک فرش اصیل ایرانی با زمینه لاکی، روی دشت گسترده شده‌اند. در این دشت‌ها را کجا می‌توان پیدا کرد؟ در این مقاله قصد داریم به پاسخ این سؤال بپردازیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

دشت لاله های واژگون

همه چیز درباره لاله های واژگون ایران

لاله واژگون را باید یکی از زیباترین گل‌هایی دانست که در اردیبهشت ماه در ایران می‌روید. این گل انواع مختلفی دارد که از میان آنها می‌توان به لاله واژگون خالدار بنفش روشن و سفید، لاله زاگرسی زرد کرنگ، اشک مردم و لاله واژگون ایرانی اشاره کرد. در ایران می‌توان از همه این انواع دیدن کرد. اگرچه دشت لاله‌ های واژگون در اردیبهشت ماه رشد می‌کند و پس از آن دوباره خشک می‌شود اما این گل‌ها یک بار دیگر در فصل پاییز رشد خواهند کرد. دامنه زاگرس را باید بهترین زمان برای رشد این گل دانست. بنابراین بیشترین دشت های لاله واژگون را می‌توانید در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد ببینید. در ادامه هر کدام از این دشت‌ها را بیشتر بررسی خواهیم کرد:

دشت لاله های واژگون کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری

کوهرنگ را باید یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری دانست. یکی از زیباترین دشت های لاله واژگون در این منطقه دقیقا در نزدیکی روستای بنواستکی قرار دارد. اگر بخواهید از اصفهان راهی این دشت شوید باید از طریق اتوبان ذوب آهن، فولاد شهر، زرین شهر و باغ بهادران را رد کنید و پس از آن هنگامی که از گردنه گذشتید، راهتان را به سمت چشمه دیمه ادامه دهید. زمانی که به یک سه راهی رسیدید، ره سمت چپ را انتخاب کنید تا به دشت لاله های واژگون کوهرنگ برسید.

دشت لاله های واژگون کوهرنگ

دشت لاله های واژگون الیگودرز در لرستان

بزرگ‌ترین دشت لاله ‌های واژگون ایران را در الیگودرز می‌توانید پیدا کنید. این دشت از جنوب شرقی شهر تا دامنه‌های زاگرس ادامه دارد و در آن می‌توانید یکی از خاص‌ترین گل‌های ایران به نام سوسن چلچراغ را مشاهده کنید. شهر الیگودرز در استان لرستان قرار دارد. توصیه می‌شود اگر برای بازدید از دشت لاله‌ های واژگون راهی این شهر شدید، به دیگر جاذبه‌های لرستان نیز سر بزنی و لذت سفرتان را دو چندان کنید.

دشت لاله های واژگون گلستان کوه در اصفهان

گلستانکوه خوانسار که در استان اصفهان قرار دارد را نیز باید میزبان یکی از زیباترین دشت‌ های لاله واژگون در ایران دانست. سالانه عده زیادی به این منطقه سفر می‌کنند تا بتوانند این گل‌ها را از نزدیک مشاهده کنند و لذت ببرند. گلستان کوه 15 کیلومتر تا شهر خوانسار فاصله دارد. توصیه می‌شود در صورتی که برای دیدن گل‌های لاله واژگون به این منطقه سفر کردید؛ برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرهای خوانسار و گلپایگان هم زمان بگذارید.

دشت لاله های واژگون گلستان کوه در اصفهان

دشت لاله های واژگون دالانی اشترانکوه در لرستان

یک دشت بسیار زیبای دالانی شکل در دامنه‌های اشترانکوه قرار دارد که هنگام قرارگیری در آن احساس خواهید کرد وارد رویا شده‌اید. از آنجایی که این دشت فاصله کمی تا الیگودرز دارد شما می‌توانید همان زمانی که برای دیدن دشت لاله های واژگون الیگودرز راهی لرستان شده‌اید، از این مکان نیز بازدید کنید و گل های منحصر به فرد اشک مریم و سوسن چلچراغ را از نزدیک ببینید.

آبشار سفید الیگودرز - دیدنی ترین آبشار لرستان

دشت لاله های واژگون ساورز در کهگیلویه و بویراحمد

در خود استان کهگیلویه و بویراحمد نیز دشت لاله های واژگون وجود دارد. کافی است برای دیدن این دشت به روستای ساورز بروید. دور تا دور این دشت را کوه‌ها فراهم کرده‌اند و چهره زیباتری به این منطقه داده‌اند. نزدیک‌ترین شهر به دشت ساورز، بهبهان است. اگر بخواهید از این دشت به ساورز بروید باید 90 کیلومتر را با ماشین طی کنید.

دشت لاله های واژگون ساورز در کهگیلویه و بویراحمد

دشت لاله های واژگون سمیرم در اصفهان

اگر به دنبال یک دشت لاله واژگون دیگر در استان اصفهان می‌گردید باید به سمیرم بروید. در واقع در نقاط مختلف این شهر نه تنها یک دشت بلکه چندین مورد مانند حنا، وردشت، ونک، پادنا و مهرگرد برای بازدید وجود دارد. معمولا گردشگران مهرگرد را برای بازدید انتخاب می‌کنند زیرا به جز لاله‌های واژگون باغ‌های سیب فراوان و یک سد نیز در این مکان وجود دارد که گردشگران می‌توانند قایق‌سواری کنند و از فضا لذت ببرند.

دشت لاله های واژگون سمیرم در اصفهان

دشت لاله های واژگون فریدون شهر در اصفهان

فریدون شهر نیز یکی از شهرهای استان اصفهان است که در آن دشت گل های لاله وجود دارد. این دشت در مسیر چشمه لنگان قرار گرفته است اما از آنجایی که این دشت در دامنه‌ها قرار گرفته، رسیدن به آن سخت است و نیاز به پیاده‌روی دارد. پس از 3 ساعت پیاده‌روی می‌توانید خود را به دشت لاله های واژگون فریدون شهر برسانید. برای رسیدن به فریدون شهر از مبدأ اصفهان نیز باید از شهرهای نجف آباد، تیران، داران و برف انبار عبور کنید. فاصله اصفهان با فریدون شهر حدود 178 کیلومتر است.

جاهای دیدنی اصفهان - شهر زیبای اصفهان یکی از مهم ترین و توریستی ترین شهر های کشور ایران می باشد و جاذبه های گردشگری متعددی را در خود جای داده است.

دشت لاله های واژگون دره کی در کردستان

در استان کردستان نیز امکان دیدن گل های لاله واژگون وجود دارد. برای تماشای این گل‌ها باید به روستای دره کی در این استان بروید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید گل های لاله واژگون کردستان برخلاف بسیاری دیگر از دشت‌های کشور، از فروردین ماه شروع به روییدن می‌کنند. دشت لاله های واژگون دره کی به یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز نزدیک است. برای رسیدن به این دشت باید حدود 200 کیلومتر را از یاسوج طی کنید تا به سروآباد برسید و از آنجا پس از طی کردن 50 کیلومتر دیگر به روستای دره کی در کردستان برسید.

دشت لاله های واژگون دره کی در کردستان

دشت لاله های واژگون اردکان در یزد

باورش کمی سخت است که در استان یزد هم بتوان دشت لاله های واژگون دید اما اگر در اردیبهشت ماه به شهر اردکان این استان بروید می‌توانید چنین دشتی را ببینید. برای رسیدن به این شهر باید وارد جاده جدید یاسوج یا جاده پیست اسکی که در امتداد پیست پولاد کف شوید. به سمت شیراز حرکت کنید و زمانی که به دو راهی اردکان به یاسوج و یا دو راهی اردکان به کمهر رسیدید، به سمت روستاهای منطقه خفری بروید تا بتوانید دشت لاله های واژگون اردکان را ببینید.

جاهای دیدنی یزد - لیست تمامی جاذبه های گردشگری یزد را اینجا ببینید!

سایر دشت های لاله واژگون ایران

برخی دیگر از دشت های لاله واژگون در ایران به شرح زیر هستند:

  • دشت لاله های واژگون سپیدان در استان فارس
  • دشت لاله‌های واژگون برم فیروز در استان فارس
  • دشت لاله‌های واژگون مشکان در استان فارس
  • دشت لاله‌های واژگون قله شاه قلات در آذربایجان غربی
  • دشت لاله ‌های واژگون خمین در مرکزی
  • دشت لاله‌های واژگون منطقه خمبی گرمه در خراسان شمالی
  • دشت لاله‌های واژگون دامنه کوه‌های حاجی آباد در همدان
  • دشت لاله های واژگون دره بید
  • دشت لاله های واژگون خرم آباد
  • دشت لاله های واژگون دماوند

سایر دشت های لاله واژگون ایران

بازدید از دشت های لاله واژگون ایران

در این مطلب به معرفی دشت های لاله واژگون ایران پرداختیم. این گل‌های خاص زیبا را می‌توان در اردیبهشت ماه، در بسیاری از نقاط ایران خصوصا در دامنه‌های زاگرس مشاهده کرد. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد و یا دشت دیگری را می‌شناسید که در این صفحه بدان اشاره نشده است، در قسمت کامنت‌ها بنویسید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر