خانه طباطبایی ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/17
بازدید: 248

عجیب‌ترین خانه‌های تاریخی را می‌توانید در شهر کاشان ببینید. خانه‌هایی که وقتی به در کوچکشان از بیرون نگاه می‌کنید، نمی‌توانید تصور نمایید که این در قرار است رو به چه عمارت بزرگ و باشکوهی باز شود. خانه طباطبایی ها یکی از این سازه‌هاست که درباره‌اش صحبت کردیم. این خانه تاریخی به دلیل معماری خاصش به یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری کاشان تبدیل شده است. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره خانه طباطبایی بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

خانه طباطبایی ها

مختصری از تاریخچه خانه طباطبایی ها

زمان ساخت خانه طباطبایی ‌ها به دوره قاجاریه باز می‌گردد. این بنا را یکی از معروف‌ترین و ثروتمندترین تاجران به نام سید جعفر طباطبایی، در 4730 متر مربع بنا کرد. ساخت این خانه 10 سال طول کشید و سازنده و طراح آن استاد علی مردم کاشانی بود. پس از گذشت این همه سال خانه طباطبایی ها در کاشان، محکم و استوار است و مردم از آن به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی کاشان یاد می‌کنند.

همه چیز درباره معماری خانه طباطبایی ها کاشان

علی مریم کاشانی یکی از معماران سرشناس ایرانی در دوره قاجار بود که طراحی و معماری این خانه را بر عهده گرفت و توانست یکی از اصیل‌ترین شاهکارهای هنر معماری را خلق کند. این شخص معمار خانه بروجردی‌ها و خانه امین الدوله نیز بوده است. برای زیباسازی این خانه یکی از شاگردان صنیع الملک (نقاش و هنرمند ایرانی در دربار قاجار) به کار گرفته شد. البته خود صنیع‌الملک هم بر روند تزیینات نظارت داشته است. از آنجایی که سید جعفر طباطبایی تاجر فرش بوده، در تمام گچ‌بری‌ها از نقوش اسلیمی فرش ایرانی استفاده شده است.

معماری خانه طباطبایی ها کاشان

قسمت های مختلف خانه طباطبایی ها

خانه طباطبایی‌ها را می‌توان به سه بخش اصلی اندرونی، بیرونی و بخش مخصوص خدمه تقسیم کرد. این بنا یک معماری درون‌گرا و اسلامی دارد. یعنی به هیچ‌‌ عنوان نمی‌توان از بیرون داخل خانه را مشاهده کرد. این خانه دارای 40 اتاق، چهار حیاط، چهار سرداب، سه بادگیر و دو رشته قنات است.

جاهای دیدنی کیش - لیست کامل جاذبه های گردشکری کیش + عکس + قیمت + آدرس

از حیاط بیرونی تا اتاق شاه نشین

خانهٔ طباطبایی ها در محله سلطان امیر احمد قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید تعدادی کوچه پس کوچه را طی کنید. درِ خانه نسبتا کوچک است اما زمانی که وارد می‌شوید و 20 پله اولیه را طی می‌کنید، شگفت‌زده خواهید شد. در ابتدای امر حیاطی بسیار بزرگ را خواهید دید که به آن حیاط بیرونی می‌گویند. اتاق شاه‌نشین در حیاط بیرونی قرار گرفته است. از دیگر بخش‌هایی که در این قسمت از خانه قرار دارد می‌توان به ایوان آینه، حیاط خلوت و چند اتاق اشاره کرد.

شاه نشین را باید زیباترین بخش این خانه دانست. ظرافت هنر ایرانی را در گوشه گوشه این اتاق هفت دری می‌توانید مشاهده کنید. ایوان آینه در جلوی این اتاق قرار گرفته است. هنگامی که وارد این ایوان می‌شود اگر به سقف آن نگاه کنید. طراح‌های اصیلی را خواهید دید که از فرش ایرانی الهام گرفته شده‌اند.

از حیاط بیرونی تا اتاق شاه نشین

قسمت درونی خانه طباطبایی ها

طراحی بخش درونی خانه ساده‌تر از بخش بیرونی آن است. این بخش شامل یک اتاق پنج‌ دری در مرکز و دو حیاط در دو طرف آن می‌شود. سرداب‌ها و زیرزمین‌ها هم در این بخش قرار دارد. این سرداب‌ها رطوبت لازم را به محیط حیاط و خانه می‌رسانند و دمای خانه را در تا 15 تا 20 درجه خنک‌تر می‌شود. به جز این دو مورد در این خانه یک قسمت هم برای خدمه در نظر گرفته شده است که طبخ، حیاط، چند اتاق و سرداب در آن قرار دارد.

گلاب گیری کاشان - مراسم گلاب گیری کاشان را کی و کجا ببینیم؟

پلان خانه طباطبایی ها

در تصویر زیر می‌توانید پلان خانه طباطبایی ها را مشاهده کنید. همچنین اگر دوست دارید این پلان را با وضوح بیشتر و کیفیت بالاتری دانلود کنید روی تصویر کلیک نمایید.

پلان خانه طباطبایی ها

نقشه خانه طباطبایی ها

شما می‌توانید موقعیت مکانی خانه طباطبایی ها را در نقشه زیر مشاهده کنید.

آدرس: کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیر احمد

جاذبه های اطراف خانه طباطبایی ها

در اطراف خانه طباطبایی بسیاری از جاذبه‌های دیگر شهر کاشان نیز وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • خانه های تاریخی کاشان (خانه بروجردی، خانه عامری، خانه عباسیان و...)
  • حمام سلطان امیر احمد
  • بازار سنتی کاشان
  • مسجد جامعه کاشان
  • مسجد و مدرسه آقابزرگ
  • مسجد صفوی میرعماد

بازار کاشان - معرفی بازار سنتی کاشان اثری بی نظیر از معماری صفوی

هتل های نزدیک به خانه طباطبایی ها

اگر قصد دارید در طول سفرتان به کاشان، در نزدیک این جاذبه اقامت کنید؛ می‌توانید یکی از هتل‌های زیر را رزرو نمایید.

  • اقامتگاه سنتی احسان
  • هتل مهینستان راهب
  • هتل آپارتمان شیرین
  • هتل گیواک
  • اقامتگاه سنتی سنگ پلو

چرا باید از خانه طباطبایی ها بازدید کنیم؟

در این مطلب همه درباره یکی از زیباترین خانه های تاریخی کاشان یعنی خانه طباطبایی‌ها صحبت کردیم. این خانه از یک معماری فوق‌العاده زیبای اسلامی برخوردار است که در این معماری تزئینات ظریف و خاصی الهام گرفته شده از طرح فرش‌های ایرانی استفاده شده است. طبیعتا بازدید از چنین جاذبه‌ای که یک اثر هنری هم محسوب می‌شود؛ می‌تواند سفر شما به کاشان را رنگی و زیبا کند. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر