معروف‌ ترین غذاهای مالزی

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بروزرسانی: 1402/07/18
بازدید: 1464
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر مردم مالزی بر سر یک موضوع واحد توافق داشته باشند؛ آن هم علاقه شدید مشترک آن‌ها به غذا است. تاریخ فرهنگی متمایز کشور مالزی در غذاهای متنوعی که دارد کاملا بروز پیدا می‌کند. تنوع خوراک‌ها نوعی ادای احترام به قومیت‌ها، ادیان و ملیت‌های گوناگونی است که در این کشور سکونت می‌کنند. در طی قرن‌ها بسیاری از مردم مالزی استعداد خود را وقف ایجاد این گنجینه غذایی کرده‌اند. طیف غذاها گوناگون این کشور به ویژه مدیون مهاجران هندی، چینی، اندونزیایی و تایلندی است. اگر قصد دارید از این کشور زیبا بازدید کنید؛ امتحان معروف‌ترین غذا‌های مالزی را حتما جزو برنامه اصلی سفر خود قرار دهید.

معروف ترین غذاهای مالزی

ناسی لماک مالزی

برنج طبخ شده در شیر نارگیل، آغشته به سس سامبل، ماهی کولی سوخاری، بادام زمینی تست و خیار؛ این بهترین دستور پخت ناسی لماک است! لقب رهبر غذاهای ملی کشور مالزی بدون شک به ناسی لماک تعلق می‌گیرد. شاید از ظاهر این خوراک این گونه برداشت شود که پخت آن کار چندانی ندارد؛ اما برای تهیه ناسی لماک به شیوه‌ای درست، دقت فراوان لازم است. ناسی لماک خوب، باید کیفیت، بافت، طعم و مواد اولیه درست داشته باشد.

تجربه سفر به کشورهای آسیای شرقی با جاذبه‌های دیدنی هیجان انگیز

برگ‌ها پندان یا برگ کاج پیچی راز اصلی پخت ناسی لماک هستند. این برگ‌ها به شدت معطر بوده و بویی بسیار خوشبو شبیه گل دارند. از آن‌ها در بسیاری از دستور پخت‌ها غذاها مالزیایی استفاده می‌شود. ناسی لماک بدون این برگ‌ها و روغن نارگیل، به شکل اصیل و سنتی خود نخواهد بود. سس سامبل که سس تند قارچ چیلی است، از دیگر ادویه‌ها مهم آن بوده که روح اصلی این غذا به شمار می‌آید. 

سامبل با خود تمام تزیینات غذا را به همراه آورده و این خوراک افسانه‌ای را کامل می‌کند. مخلفات متنوعی بر روی لماسی لماک قرار می‌گیرند: ماهی کولی سرخ شده، آنچو ماهی سرخ شده، تخم مرغ آب پز، خیار، میگو و ماهی مرکب از جمله آن‌ها هستند. در صورت سفر به کشور مالزی به هیچ وجه امتحان این غذا را از دست ندهید.

هوکین می

اگر می‌توانستیم برای غذاها خلق و خو قائل شویم؛ هوکین می به عنوان غذایی خوشحال شناخته می‌شد. بشقابی با نودل‌ها سفید و زرد براق، میگو نارنجی روشن، با حلقه‌ها ماهی‌ها مرکب و پیازچه چینی که در خورشتی از غذا دریایی خوابانده شده و با لیمو ترش سرو می‌شوند. هوکین می، غذایی محبوب است که در همه نقاط مالزی می‌توانید پیدا کنید.

هوکین می، این خوراک خوشمزه، علاوه بر مالزی در سنگاپور و اندونزی نیز طرفداران زیادی دارد. روش‌های مختلفی برای طبخ هوکین می وجود دارد: پخت به روش خورشتی، سوپ نودل یا سرخ شده. اما نقطه مشترک همه  آن‌ها، نودل‌ها تخم مرغی زرد و نرم هستند. مردم شهر کوالالامپور مالزی شیوه خاص خود را برای پخت این غذا دارند؛ آن‌ها از سسی شیرین و تیره استفاده کرده و از چربی خوک برای مزه‌دار کردن غذا استفاده می‌کنند. این شیوه پخت با ذائقه افرادی که غذا شیرین دوست دارند مطابق خواهد بود. هوکین می با وجود اینکه سرخ می‌شود اما مقدار سس زیادی دارد که نکته اصلی در ایجاد طعم جذاب آن است.

هوکین می

باتو مانگ ساتای

خوراک باتو مانگ ساتای یکی از محبوب‌ترین پیش غذاها در شرق آسیا بوده و صدها روش پخت متفاوت برای آن ایجاد شد. با این وجود، افرادی که انواع مختلف باتو مانگ ساتای را امتحان کرده‌اند؛ معتقدند که شیوه طبخ مالزیایی این غذا از همه خوشمزه‌تر است. باتو مانگ ساتای یا ساتای مرغ تصویری دلربا از جوجه سیخی به خوبی برشته با سس بادام زمینی که در دهان آب می‌شود را در ذهن تداعی می کند. مرغ‌های ساتای با برگ لیمو، سیر، موسیر، زردچوبه، گشنیز، پودر چیلی و نمک و شکر مزه‌دار می‌شوند. سس بادام زمینی ساتای شرطی واجب برای پخت این غذا است. پیاز و خیار اسلایس شده در کنار باتو مانگ ساتای سرو می‌شوند.

جاهای دیدنی مالزی - آشنایی با برترین جاذبه های گردشگری مالزی

چار کوی تو

یکی از خاص‌ترین خوراک‌ها نودلی که در خیابان‌ها مالزی یافت می‌شود چار کوی تو،پادشاه نودل‌ها، است. مزه‌هایی ویژه، لایه‌های غذایی متقاوت از هم و بوی دودی خاص، چار کوی تو را به یکی از نماد‌ها اصلی آشپرخانه آسیای شرقی تبدیل کرده است. این غذا با وجود اینکه در نگاه اول نودلی سرخ شده با مخلفاتی ساده به نظر می‌آید؛ هنری سخت و نیازمند ظرافت فراوان بوده که در دستان آشپزان دکه‌ها خیابانی، به کمال رسیده است. چار کوی تو به قدری در مالزی محبوب است که در وعده‌ها مختلف صبحانه، ناهار و شام سرو می‌شود. 
از ذغال روی نودل برنجی؛ تا هجوم طعم‌های مختلفی که از میگو و صدف‌های راه راه در تمام غذا پخش شده؛ هیچ جایی برای دوست نداشتن این خوراک خوشمزه باقی نمی‌گذارد. نکته اصلی در طبخ چار کوی تو عطر خاصی است که ظرف‌ها مخصوصی به نام وک (wok)، ظروف معروف پخت و پز آسیا شرقی به آن می‌دهند. در این ظروف، بخار مواد اولیه غذا به خوبی با یکدیگر ترکیب شده و عطری که از آن در هوا می‌پیچد؛ هر رهگذری را به سمت خود جذب می‌کند.

لوک لوک

لوک لوک تکه‌ها کوچکی از غذا هستند که در سیخ قرار گرفته و سپس برای پختن در آب جوش گذاشته می‌شوند. این روش طبخ یک شیوه رایج پخت در کشورها آسیایی به شمار آمده که در بسیاری از دکه‌های خیابانی سرتاسر مالزی و سنگاپور دیده می‌شود. اما جادو اصلی در سس دیپی که در کنار لوک لوک سرو می‌شود؛ نهفته است که مزه‌ها مختلفی از تند تا ترش به غذا می‌دهد. لوک لوک بدون سس آن به هیچ وجه خوشمزه نخواهد بود. بر روی سیخ‌ها چوبی لوک لوک از مرغ، ماهی، تکه‌ها گوشت و حتی سبزیجات و یا ترکیبی از آن‌ها می‌توان استفاده کرد. پخت این غذا تنها 10 الی 15 دقیقه طول کشیده و بسیار آسان خواهد بود.

لوک لوک

کوی چیاپ

کوی چیاپ می‌تواند معادلی برای دل و جگر محبوب ما ایرانیان منتهی به روش پخت کاملا متفاوت مالایی باشد. دل و جگر به کار رفته در این غذا برای اردک بوده که در خوراکی مملو از رشته‌ها فرنگی، تخم مرغ و برنج سرو می‌شود. استفاده از سس سویا نکته اصلی در طبخ کوی چپاپ بوده و ادویه جات معطری که در سوپ آن به کار می‌رود طعمی فراموش نشدنی در ذهن شما به جای خواهد گذاشت. بر خلاف اکثر خوراک‌هایی که در غذافروشی‌ها دوره‌ گرد خیابان‌ها مالزی یافت می‌شود؛ یک کاسه از کوی چیاپ کاملا شما را سیر نگه می‌دارد.

بهترین زمان سفر به مالزی - بهترین زمان برای سفر به کشور زیبای مالزی چه زمانی است

آسام لاکسا

آسام لاکسا، سوپ نودل برنجی طعم دار شده با خورشتی از ماهی و سبزی‌ها منطقه استوایی است. آسام به زبان مالایی به معنا تمبر هندی است که در این خوراک نیز به عنوان طعم دهنده اصلی استفاده شده و مزه‌ای ترش به آن می‌دهد. برای اینکه طعم تندی به آسام لاکسا داده شود؛ از آسام گلگور، میوه‌ای مالزیایی، در طبخ غذا بهره می‌گیرند. این مواد اولیه اصلی، مزه قوی‌ای که خارو ماهی یا ماهی قباد ژاپنی در زیر زبان می‌آورند را تکمیل می‌کنند. پخت آسام لاکسا آسان بوده و در منو بسیاری از رستوران‌های ستنی مالزی  می‌توان آن را یافت.

مالزی  - همه چیز در رابطه با کشور مالزی

سوپ ونتون

سوپ ونتون غذایی با اصالت چینی است که در سایر کشورها آسیا شرقی مانند مالزی و سنگاپور نیز طرفداران زیادی دارد. این سوپ از مرغ مزه‌دار شده و مواد خمیری شکلی به نام ونتون درست می‌شود. ونتون معادل راویولی یا تورتلینی ایتالیایی‌ها در آشپرخانه آسیایی شرقی بوده که دور گوشتی مزه‌دار شده می‌پیچند. برای پر کردن این مواد خمیری از میگو، بوقلمون، مرغ و گوشت گوسفند مزه‌دار شده استفاده می‌کنند. پس از آماده کردن ونتون‌ها آن‌ها را در سوپی معطر از زنجبیل، سیر و پیازچه پخته و به عنوان پیش غذا یا غذا اصلی سرو می‌کنند.

روتی کانای

روتی کانای مطابق معنا آن در زبان مالایی یعنی نان پهن شده، نوعی از نان محسوب می‌شود. برای آماده سازی  خمیر روتی کاتای، آن را در هوا چرخانده و تا حالتی خیلی نازک تا بیشترین حد ممکن، پهن می‌کنند. روتی کانای در مالزی خوراکی بسیار معروف بوده که در شیوه پخت آن از نان‌ها هندی الهام گرفته شده است. این نان معمولا در رستوران‌ها محلی در مالزی به نام ماماک فروخته شده و همراه با انواع خورشت کاری مانند کاری و نخود یا کاری و ماهی ساردین سرو می‌شود.

روتی کانای

آپوم بالیک

آپوم بالیک علاوه بر مالزی در کشورها اطراف آن مانند سنگاپور، اندونزی و برونئی نیز شناخته شده است. این غذا، پنکیکی به سبک آسیایی بوده که با انواع مختلفی از مواد پر می‌شود. مواد گذاشته شده داخل آپوم بالیک از سنتی‌ترین نوع آن مانند بادام زمینی تفت داده شده، شکر و ذرت شیرین تا انواع امروزی‌تر مانند شکلات و حتی پنیر متفاوت است. 
ضحامت این پنکیک آسیایی نیز می‌تواند بسته به سلیقه افراد، متنوع باشد. بعضی‌ها آن را به شکل خیلی نازک دوست داشته و بعضی ترجیح دیگری دارند. آپوم بالیک در نوع خود خوراکی خاص محسوب می‌شود و پنکیکی معمولی نیست. به دلیل اینکه پس از پخت کامل از وسط خم می‌شود؛ به این خوراکی، بالیک یعنی خمیده می‌گویند.

جمعیت مالزی - جمعیت کشور مالزی چقدر است؟

رندانگ

رندانگ خورشتی خوشمزه و مملو از گوشت گوساله نرم پخته با روغن نارگیل است. این غذا به شدت پر ادویه بوده و گوشت گوساله آن به روشی مخصوص طبخ می‌شود. انواع دیگری از این غذا با گوشت مرغ یا گوسفند نیز آماده می‌شوند که البته محبوبیت و خوشمزگی رندانگ با گوشت گوساله را ندارند. پس از بریدن گوشت در ابعاد کوچک آن را با سس کاری، پیازچه و دارچین مزه‌دار می‌کنند. می‌توان با برنج، نودل یا نان از این خوراک دلپذیر و مقوی لذت برد.

نودل سرخ شده

این خوراک خوشمزه در کشور مالزی به می گورنگ معروف است و از خوشمزه‌ترین خوراک‌ها این سرزمین به شمار می‌آید. طعم نودل سرخ شده بسیار تند بوده و با پیاز، موسیر و سیر مزه‌دار می‌شود. مرغ یا ماهی طعم دار شده پس از پخت نودل‌ها با آن مخلوط شده و در نهایت غذا را با فلفل، گوجه و سبزی‌ها معطر تزیین می‌کنند. نودل سرخ شده به ویژه در دکه‌ها غذافروشان خیابانی بسیار محبوب بوده و با عطر بی‌نظیری که دارد هر شخصی را مشتاق امتحان آن می‌کند.

نودل سرخ شده

روجاک

روجاک سالاد میوه‌ای و تند محبوب در بین کشورهای آسیای شرقی به ویژه مالزی، اندونزی و سنگاپور است. بسیاری از مردم مالزی از این پیش غذا خوشمزه در سفره‌ها خود استفاده کرده و حتی به دلیل غنی بودن آن را به عنوان غذا اصلی میل می‌کنند. این غذا ترد، بوده و ترکیب مزه‌ بسیار جالبی از تندی، شیرینی و شوری دارد. در روجاک از مخلوط جالبی از میوه‌های استوایی مخلوط شده در سسی مخصوص استفاده می‌شود. سس روجاک که نکته اصلی در تهیه آن است با مخلوطی از سس‌ها چیلی، میگو، سویا و شکر تهیه شده و به این سالاد، طعم بی‌نظیر آن را می‌بخشد.

تفریحات مالزی - آشنایی با بهترین تفریحاتی که در کشور مالزی باید آن ها را تجربه کنید!

لاکسا

لاکسا سوپی است که در بسیاری از کشورها آسیایی شرقی پخته می‌شود اما نوع مالزیایی آن آوازه گسترده‌تری دارد. طعم تند سوپ لاکسا برای افرادی که مشتاق امتحان غذایی هیجان‌انگیز هستند؛ بسیار جذاب خواهد بود. از انواع مختلفی از نودل برای پخت لاکسا استفاده می‌شود که البته نوع برنجی آن از بقیه محبوب‌تر است. سوپ با انواع مختلفی از گوشت مانند مرغ، ماهی و میگو درست می‌شود که بسته به ذائقه می‌توان از یکی از آن‌ها استفاده کرد. استفاده از شیره نارگیل، ادویه‌ها تند و تمبر هندی رموز پخت این خوراک خوشمزه هستند. افزودن آن‌‌ها طعم بی‌نظیری به این خوراک سنتی مردم مالزی می‌دهد.
 

لاکسا

آیام پرچیک

آیام پرچیک ترکیبی از مرغ‌ها تنوری خوشمزه‌ای است که حتی با نگاه کردن به ظاهر آن‌ها می‌توان میزان لذیذ بودنشان را حدس زد. این غذا محبوبیتی عظیم بین مردم مالزی داشته و از آن به عنوان خوراکی مجلسی در دورهمی‌ها یا مراسم رسمی خود استفاده می‌کنند. برای تهیه آیام پرچیک، مرغ‌ها را با ترکیبی از پیاز، سیر، فلفل، شیر نارگیل و لیمو مزه‌دار کرده و به شیوه کبابی یا سرخ شده؛ آماده می‌کنند. برنج و سالاد ترکیبات مناسبی در کنار این خوراک خوشمزه بوده و طعمی لذیذ به آن می‌بخشند.

لوکس ‌ترین هتل‌ های مالزی - اقامت در بهترین و لاکچری‌ترین هتل‌های کشور مالزی!

 

کلام آخر
رشته‌های نودل معطر در بین گوشت گوساله و میگو مزده‌دار شده که عطر آن‌ رهگذران را سرمست می‌کند یا سوپ داغی مملو از مواد خمیر کوچک و نرمی به نام ونتون که در زیر دهان طعمی بی‌نظیر از گوشت گوساله طعم‌دار داشته و احتمالا شما را به یاد انیمیشن‌ها بامزه آسیایی دوران کودکی‌تان بیاندازد. این‌ها بخش کوچکی از معروف‌ترین غذاهای کشور مالزی است که سالانه تعداد بسیاری از گردشگران تور را تنها برای چشیدن مجدد طعم بی‌نظیر خود به سوی مرز‌های این کشور می‌کشاند. از رستوران‌های لوکس گرفته تا دکه‌ها کوچک با آشپزانی حرفه‌ای و زبردست، هر زمان که یکی از این خوراک‌ها جذاب را در سفر خود به مالزی دیدید؛ درنگ نکنید. دیگر هیچ کجا چنین ترکیبی از طعم و عطر بی‌نظیر یک غذا پیدا نخواهید کرد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر