صبحانه ترکیه ای

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/21
بازدید: 12263
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از معروف‌ترین وعده‌های غذایی در ترکیه صبحانه به‌شمار می‌آید. بعضی از مواد غذایی که در صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرند شباهت زیادی به صبحانه‌های ایرانی دارند. یک صبحانه ترکیه‌ای از یک نوع پنیر زیتون، تخم مرغ پخته شده و برخی از سبزیجات و گوجه فرنگی تشکیل می‌شود. همچنین در بیشتر صبحانه‌هایی که در کشور ترکیه سرو می‌شوند می‌توانید غذا‌هایی مانند ملاس یا حلوای تاهینی را به همراه خامه و عسل ببینید. مربا‌های بسیار خوشمزه‌ای مانند مربای شاتوت و انجیر از مواد صبحانه اصیل ترکی به‌شمار می‌آیند.

صبحانه ترکیه ای

انواع پنیر‌های ترکی

یکی از مواد غذایی که در فرهنگ غذایی ترکی از آن استفاده می‌شود پنیر است. پنیر در تمامی وعده‌های غذایی کشور ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل انواع مختلفی از پنیر‌ها در این کشور وجود دارند و در صبحانه‌هایی که در این کشور سرو می‌شوند و همیشه انواع پنیر و نان وجود دارد. پنیر‌های مختلفی مانند پنیر کاسار در این کشور یافت می‌گردد که علاوه‌بر اینکه در صبحانه از آن‌ها استفاده می‌شود، بر روی بسیاری از غذا‌ها نیز رنده خواهند شد.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

پنیر وان

این پنیر یک نوع پنیر گیاهی به‌شمار می‌آید که طعمی بسیار بی‌نظیر دارد. برای تهیه پنیر از گلدان‌های سفالی استفاده می‌شود و چندین سبزی و نمک و همچنین ادویه‌های مختلف بر روی این پنیر ریخته خواهد شد و در طول فصل تابستان آن را در زیر زمین نگهداری می‌کنند. در واقع از این پنیر در تمامی صبحانه‌های این کشور استفاده می‌شود و از پنیر‌های بسیار خوشمزه ترکی محسوب می‌گردد.

پنیر وان

پنیر تولوم

این پنیر در شرق و غرب کشور ترکیه تولید خواهد شد. نمونه‌ای از این پنیر نیز در کشور ایران وجود دارد که به آن پنیر محلی می‌گویند. در واقع در زمان تهیه این پنیر آن را در کیسه‌ای از پوست بز قرار می‌دهند و در مکان‌های با رطوبت متوسط تا زیاد نگهداری می‌کنند. این پنیر نیز دارای طعمی بی‌نظیر است و یک انتخاب مناسب برای صبحانه در ترکیه محسوب می‌شود.

تخم مرغ سرخ شده روی ساهان

ساهان نوعی ماهیتابه فلزی است که معمولاً در کشور ترکیه و در زمان طبخ غذا از آن استفاده می‌کنند. در زمان سرو صبحانه در کشور ترکیه ابتدا کره را در در این ماهیتابه آب می‌کند و سپس تخم مرغ‌ها را به آن اضافه می‌نمایند، به این صورت لبه سفید کمی سرخ شده و زرده تخم مرغ نرم باقی می‌ماند، پس گوجه‌ها را سرخ کرده و آن را به همراه پیاز به تخم مرغ اضافه می‌کنند و آن‌ها را کمی می‌پزند. در کشور ترکیه به این صبحانه منمن گفته می‌شود که این غذا شباهت بسیار زیادی به املت ایرانی دارد اما از صبحانه‌های ترکی بسیار پرطرفدار است.

تخم مرغ سرخ شده روی ساهان

کایمک یا کویمک، غذای لذیذ ترکی

این غذا بیشتر در منطقه دریای سیاه تهیه می‌شود. در واقع در زمان طبخ این غذا از کره و آرد ذرت و همچنین پنیر رشته‌ای استفاده خواهد شد. برای تهیه کایمک ابتدا پنیر را به آن اضافه می‌کنند و تمامی این مواد را با یکدیگر ترکیب می‌نمایند تا به قوام برسد. در صورتی که غذا به صورت حرفه‌ای طبخ شود باید پنیر آن کشیده شود. این غذا یکی از صبحانه‌های بسیار خوشمزه در کشور ترکیه به‌شمار می‌آید که انواع مختلفی دارد، به عنوان مثال کایمک با سرشیر و تخم مرغ و عسل نیز طبخ می‌شود.

بورک غذای لذیذ در ترکیه

یکی از رایج‌ترین مواد غذایی در صبحانه ترکیه بورک نام دارد. بورک از لایه‌های شیرینی با پوست‌های بسیار نازک تهیه خواهد شد. موادی که در لابه‌لای این غذا استفاده می‌شود معمولاً اسفناج، سیب زمینی، گوشت چرخ کرده و پنیر است. در برخی از مواقع پس از درست کردن بورک، آن‌ها را سرخ می‌کنند. در برخی از مواقع نیز آن‌ها را در فر قرار می‌دهند. این غذا بسیار ترد و خوشمزه بوده و طرفداران زیادی دارد.

بورک

سرشیر ترکی

سرشیر که به زبان ترکی به آن قیماق نیز گفته می‌شود یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای سرو صبحانه به‌شمار می‌آید. سرشیر در ترکیه مانند کشور ایران است و معمولاً آن را با عسل و مربا سرو می‌کنند. در صورتی که به دنبال یک صبحانه متنوع و مقوی هستید پیشنهاد می‌کنیم تا از سر شیر‌های ترکی در این کشور استفاده کنید.

اکمک، غذای لذیذ در ترکیه

در هیچ کجای کشور ترکیه صبحانه بدون نان وجود نخواهد داشت. نان‌های مختلفی مانند نان لواش، باگت و نان‌های خمیر مایه در این کشور وجود دارد. اما ذکر این نکته ضروری است که این نان‌ها در مناطق مختلف کشور ترکیه متفاوت خواهد بود. نان در کشور ترکیه یکی از ضروریات صبحانه به‌شمار می‌آید و در هر سفره‌ای به آن احترام گذاشته خواهد شد. اکمک از نان‌های مخصوص ترکی به‌شمار می‌آید که در صبحانه‌های ترکیه از آن استفاده می‌شود.

اکمک

پیده

یکی دیگر از غذا‌های خوشمزه که در صبحانه از آن استفاده می‌شود پیده نام دارد. این غذا به عنوان یکی از غذا‌های معروف کشور ترکیه شناخته می‌شود. همچنین در منطقه دریای سیاه این صبحانه دارای معروفیت و مشهوریت بیشتری است. برای تهیه پیده، خمیر را به صورت نازک پهن می‌کنند و با موادی مانند تخم مرغ و گوجه فرنگی پر می‌نمایند. علاوه‌بر این، این غذا را نیز می‌توان به عنوان میان وعده استفاده کرد اما در زمانی که اقدام به استفاده از این غذا به عنوان میان وعده کنید می‌توانید داخل آن را با گوشت چرخ کرده و قارچ پر کنید. بسیاری از اهالی کشور ترکیه این غذا را به عنوان یک ناهار خوشمزه مصرف می‌کنند.

پیده

سیگارا بورگی، غذای لذیذ در ترکیه

این غذا معمولاً در رول‌های کوچک و استوانه‌ای شکل طبخ می‌شود. برای تهیه این غذا از کره و خامه‌ای شیرین با پسته استفاده خواهد شد و در واقع این غذا به عنوان دسر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی از مواقع نیز برای پخت این غذا از گوشت چرخ کرده سرخ شده و پوره سیب زمینی یا پنیر رنده شده استفاده می‌شود. در واقع این مواد را به شکل هلال ماه تزیین می‌کنند و سپس اقدام به سرخ کردن آن می‌نمایند. این غذا نیز یکی از صبحانه‌های معروف ترکیه محسوب می‌شود.

گوزلمه

یکی از نان‌های بسیار خوشمزه که برای تهیه آن از گوشت سرخ شده و سبزی استفاده می‌شود گوزلمه نام دارد. پس از ترکیب مواد اولیه این نان، آن را بر روی ساج می‌پزند. شایان ذکر است این نان بسیار ترد و خوشمزه خواهد بود و به تنهایی می‌تواند یکی از صبحانه‌های معروف ترکیه باشد. در کردستان نیز نانی مشابه با این نان طبخ می‌شود ولی در کردستان برای تهیه آن از پیازچه استفاده می‌گردد.

گوزلمه

سبزیجات سرخ شده ترکی

سبزیجات سرخ شده بیشتر در ماه‌های تابستان استفاده می‌شود. سبزیجاتی مانند بادمجان، سیب زمینی، فلفل و کدو سبز را در روغن زیتون سرخ می‌کنند و به آن سس گوجه فرنگی تند اضافه می‌نمایند و هر یک از این سبزیجات سرخ شده می‌تواند یک صبحانه ترکی مورد علاقه بسیاری از افراد باشد. در صورتی که به دنبال یک صبحانه مقوی و سالم هستید می‌توانید از سبزیجات سرخ شده ترکی استفاده کنید.

سبزیجات سرخ شده ترکی

پاسترامی ترکی

پاسترامی در واقع یک گوشت گاو خشک شده در هوای آزاد به‌شمار می‌آید که آن را با ادویه جات مخصوص و سبزیجات بسیار خوشمزه ترکیب می‌کنند. این غذا را می‌توان به تنهایی در وعده صبحانه مصرف کرد. در برخی از مواقع در زمان طبخ این غذا آن را در شیرینی قرار می‌دهند و گاهی اوقات در تابه با تخم مرغ می‌پزند. این غذا یکی از غذا‌های مورد علاقه شهروندان ترکی به‌شمار می‌آید.

پاسترامی ترکی

سوسیس تخم مرغ ترکی

غذایی بسیار خوشمزه که در کشور ترکیه به عنوان صبحانه استفاده می‌شود سوسیس تخم مرغ است. در واقع برای تهیه این غذا معمولاً تخم مرغ را با ساچوک ترکیب می‌کنند. برای این کار ابتدا سوسیس‌ها را در وسط تابه قرار می‌دهند و سپس تخم مرغ‌ها را روی آن‌ها می‌شکنند. پس از سرخ شدن، برخی از ادویه‌های معروف ترکیه را به آن اضافه می‌کنند. این غذا نیز یکی از غذا‌های بسیار خوشمزه به‌شمار می‌آید که معمولاً در وعده صبحانه از آن استفاده می‌شود.

کاورما، غذای لذیذ ترکی

کاورما در واقع یک گوشت سرخ شده است. به علت شرایط آب و هوایی و روش نگهداری آن، مخصوص منطقه دریای سیاه است. به‌طورکلی این گوشت را در ترکیه به صورت سنتی و از دوران گذشته تا به حال مصرف می‌کنند. پیشنهاد می‌شود پس از پخته شدن این گوشت با تخم مرغ ترکیب شود. در این صورت کاورما یک صبحانه بسیار مقوی بوده و می‌توان نهایت لذت را برد.

کاورما

سرپمی کولتی

این غذا در تمامی منو‌های رستوران‌های ترکیه مشاهده می‌شود. در واقع در سرپمی تمام مواد صبحانه بر روی میز قرار دارد. کولتی به معنی صبحانه در ترکیه بوده و سرپمی به معنای پاشیدن و پخش کردن است. در این میز صبحانه از سرشیر گرفته تا انواع مربا‌ها و پنیر و همچنین تخم مرغ وجود دارد، به همین دلیل یکی از جذاب‌ترین صبحانه‌های ترکی محسوب می‌شود.

نان پواچا

این نان یکی دیگر از نان‌های سنتی کشور ترکیه به‌شمار می‌آید که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. در زمان طبخ این نان باید به برخی از نکات توجه کرد. این نان به دلیل نرم بودن بسار زیاد شهرت پیدا کرده و معمولاً در وعده صبحانه این نان را با انواع شکلات یا زیتون درست می‌کنند.

نان پواچا

نان سیمیت

این نان بسیار لذیذ و مشهور است، در واقع این نان را در انواع مختلفی مانند کنجدی ساده و همچنین مغزدار می‌پزند. خوردن این نان در هر زمانی بسیار لذت بخش بوده و به همین دلیل طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. شایان ذکر است که اکثر مردم ترکیه این نان را با پنیر و چای مصرف می‌کنند و آن را به عنوان یکی از لذیذترین صبحانه‌های ترکی می‌شناسند.

موهلاما

یکی از لذیذترین صبحانه‌های ترکی که بیشتر در منطقه کارادنیز و منطقه دریای سیاه طبخ می‌شود موهلاما نام دارد. در تهیه این غذا از آرد ذرت و همچنین کره داغ و پنیری به نام پنیر کاشار استفاده می‌شود. این صبحانه بیشتر در فصول سرد مانند زمستان استفاده خواهد شد و برای افرادی که به کوهنوردی و اسکی علاقه دارند می‌تواند یک صبحانه مقوی باشد.

موهلاما

سس آجوکا

این سس بر روی نان طعم بی‌نظیری دارد. برای تهیه سس‌ها آجوکا از رب گوجه فرنگی یا رب فلفل قرمز و همچنین گردو و انواع ادویه جات استفاده خواهد شد. علاوه‌بر این، با در نظر گرفتن سلیقه هر فرد، گاهی ممکن است در مواد اولیه آن از سیر یا آویشن نیز استفاده شود. تمامی افرادی که علاقه زیادی به غذا‌های تند دارند می‌توانند از این صبحانه مخصوص استفاده کنند.

سس آجوکا

کاووت

این صبحانه ترکی معمولاً طعم شیرین دارد و بیشتر در شهر وان طبخ می‌شود. در زمان تهیه این صبحانه مغذی، از پکمز یا همان شیره انگور و مربا و در برخی از مواقع از عسل استفاده خواهد شد. به دلیل کالری و انرژی بالایی که این صبحانه دارد معمولاً افراد علاقه زیادی به مصرف آن دارند.

کلام پایانی

کشور ترکیه دارای مناطق و جا‌های دیدنی و تفریحی بسیار زیادی است. یکی از تفریحات این کشور استفاده از مواد غذایی مخصوص صبحانه خواهد بود. به دلیل تنوع بسیار زیادی که کشور ترکیه در وعده صبحانه دارد تمامی گردشگران و مسافرانی که به این کشور مسافرت می‌کنند می‌توانند از صبحانه‌های بسیار با کیفیت و خوشمزه این کشور استفاده کنند. به‌طورکلی انواع نان‌ها و همچنین بسیاری از غذا‌های خوش طعم که با شیوه‌های خاص طبخ می‌شوند از صبحانه ترکیه به حساب می‌آیند.

نظرات کاربران

  1. رضوانه رضوانه 1402/12/24
    0 نفر پسندیدند
    سلام ببخشید سیمیتم انواع شو میگین؟؟
  2. شیرین محمودی شیرین محمودی 1402/09/22
    0 نفر پسندیدند
    کدوم غذاهای ترکیه رو شم بیشتر پیشنهاد می کنید که خیلی هم گرون نباشن؟
  3. رضا زارع رضا زارع 1402/09/22
    0 نفر پسندیدند
    این وعده های غذایی برای صبحانه ترکیه خیلی سنگین نیستن؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 105 کاربر