غذاهای تفلیس

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/18
بازدید: 1292
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

گشت‌وگذار و سفر به کشورهای دیگر یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها در دنیای امروز است. چرا که شما با فرهنگ، آداب و رسوم و موقعیت جغرافیایی دیگر کشورها بیشتر آشنا می‌شوید. شما با سفر کردن به یک منطقه علاوه‌بر آشنا شدن با فرهنگ و آداب رسوم آن‌ها می‌توانید با خوراکی‌های متنوع و خوشمزه آن منطقه نیز بیشتر آشنا شده و از آن‌ها امتحان کنید. یکی از کشورهایی که مقصد گردشگران زیادی بوده، کشور گرجستان و شهر تفلیس است. این کشور به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی دارای غذاهای متنوع و خاصی بوده که امتحان کردن آن‌ها به هنگام سفر، خارج از لطف نیست.

غذاهای تفلیس

غذاهای معروف گرجستان و شهر تفلیس

تفلیس پرجمعیت‌ترین و یکی از بهترین و خاص‌ترین شهرها در کشور گرجستان است که هر ساله گردشگران بسیار زیادی گشت‌وگذار و تفریح در این شهر را انتخاب می‌کنند. این شهر نیز مانند هر کشور دیگری دارای غذاهای بسیار خاص و منحصر به‌فردی است. این غذاهای خوشمزه هر کدام دارای تاریخچه‌ و داستانی خاص هستند. گردشگرانی که سفر به این کشور را انتخاب می‌کنند، می‌توانند علاوه‌بر گردش و تفریح به سراغ میل غذاهای محلی و خاص این شهر بروند. غذاهایی که هر کدام از آن‌ها مزه و طعم فوق‌العاده‌ای دارند و شما را محو خود می‌کند. اگر شما به تازگی قصد دارید به کشور گرجستان و شهر تفلیس سفر کنید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا یکی از غذاهایی که در زیر آمده است را امتحان کنید و از مزه فوق‌العاده آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها لذت ببرید.

سفری ارزان به کشوری اروپایی

غذاهای معروف گرجستان

خاچاپوری آجارولی (Khachapuri Adjaruli)

بدون شک یکی از غذاهای بسیار معروف و البته خاص شهر تفلیس خاچاپوری آجارولی است. این غذای بسیار خاص به عنوان نماینده ارشد فرهنگ کشور گرجستان به حساب می‌آید که شما می‌توانید آن را در شهر تفلیس میل کنید. غذای خاچاپوری آجارولی را می‌توانید در منو‌ی اکثر کافی شاپ‌های تفلیس و رستوران‌های درجه یک این شهر ببینید و آن را جهت میل سفارش دهید و لذت ببرید. خاچاپوری آجارولی از چه موادی تشکیل شده است؟ در پخت این غذا شما می‌توانید انواع مواد غذایی مانند نان، پنیر، تخم مرغ و کره را مشاهده نمایید. اگر شما قصد دارید خودتان این غذای معروف را بپزید، در ابتدا باید خمیر نان را به صورت یک چشم پهن کنید. سپس پنیر را روی آن ریخته و داخل فر قرار داده تا نان برشته و پنیر آن کاملا آب شود. پس از آب شدن پنیر بر روی آن یک تخم مرغ را شکسته و بزارید تا آن نیز پخته شود.

سوغات تفلیس - آشنایی با بهترین سوغات پایتخت گرجستان!

خاچاپوری آجارولی

خینکالی (Khinkali) 

یکی دیگر از غذاهای معروف گرجی‌ها خینکالی است. این غذای گرجی آن قدر در بین مردم گرجستان معروف بوده که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. این غذای گرجی شباهتی بسیار زیاد به دامپلینگ چین داشته اما مواد تشکیل دهنده و نوع طبخ آن بسیار متفاوت است. طرز تهیه آن چگونه است؟ در خینکالی، خمیر نان را به صورت بقچه در آورده و درون آن را از انواع سبزیجات، ادویه و گوشت پر می‌کنیم. این غذای معروف گرجی دارای انواع مختلفی است که می‌توان به خینکال گوشت، سیب زمینی، قارچ و... اشاره کرد؛ اما معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین خینکال در بین مردم گرجی خینکال گوشت است.

هزینه خوراک در تفلیس - قیمت غذاها در تفلیس چقدر است؟

نکته قابل توجه در خصوص این غذا علاوه‌بر خاص بودن نوع پخت آن، آداب و رسوم خاصی برای میل دارد؛ اما چگونه باید آن را میل کنیم؟ آداب و رسوم میل کردن این غذای خوشمزه چگونه است؟ ابتدا شما باید روی خینکال و نان آن یک سوراخ ایجاد کنید و آب آن را مکیده و سپس خود نان را میل کنید. همچنین اگر این غذا را در بهترین رستوران‌های تفلیس و کافه‌های شهر سفارش می‌دهید کمی برای میل کردن آن باید صبر کنید و حوصله به خرج دهید.

خینکالی

کباب متسوادی (Mtsvadi)

یکی از غذاهای محلی در کشور گرجستان کباب متسوادی است. این غذای محلی نوعی کباب بوده که به صورت تکه‌های گوشت بره، گوساله یا خوک که به روشی خاص پخته می‌شود. این کباب محلی بیشتر در مراسم‌های خاص و جشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه در خصوص پخت این غذا متفاوت بودن نوع گوشت آن با توجه به شهرهای مختلف این کشور است. مردم بومی گرجی برای تهیه این غذای خوشمزه معمولا فقط از نمک استفاده می‌کنند و ترجیح می‌دهند تا مزه‌ی کباب و گوشت حفظ شود.

راهنمای سفر به تفلیس - راهنمای کامل و جامع سفر به پایتخت زیبای گرجستان

اگر شما همراه با تور به کشور گرجستان سفر می‌کنید پیشنهاد ما انتخاب و میل این غذا در تورهای گردشگری است. کباب متسوادی معمولا با تکمالی که نوعی دیگر از کباب متسوادی که در آن از سس تکمالی و همراه با آلوی ترش، نمک و فلفل درست شده، سرو می‌شود. تکمالی نوعی چاشنی بسیار معروف در بین گرجی‌ها بوده که مردم بومی از این چاشنی در کنار انواع غذاهای خود استفاده می‌کنند.

غذاهای تفلیس

آجاپساندالی 

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه به خوردن غذاهایی از نوع سبزیجات دارید، به شما آجاپساندالی را پیشنهاد می‌کنیم. این غذای سبزیجاتی یکی از غذاهای بسیار معروف و خاص در این کشور بوده که از مواد مختلفی مانند بادمجان، فلفل، گوجه ‌فرنگی، سیر، دلمه، گشنیز و ادویه‌های مختلف تهیه و طبخ می‌شود. اگر شما علاقه‌مند هستید که مزه‌ای خاص و متفاوت از این غذا را میل کنید، میل کردن در فصل تابستان را به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ چرا که سبزیجات این غذا به صورت تازه از کشور گرجستان تهیه شده و در داخل آن ریخته می‌شود. این غذا به دلیل محبوبیت بسیار بالا تقریبا در تمامی خیابان‌های شهر تفلیس پیدا شده و شما می‌توانید به راحتی با میل کردن آن از مزه‌ این غذا لذت ببرید.

آجاپساندالی

بادریجانی نیگوزیت Badrijani nigvzit

از دیگر غذاهای گیاهی که در کشور گرجستان می‌توان پیدا کرد، بادریجانی نیگوزیت است. این غذای گیاهی از مواد مختلفی تشکیل شده که اصلی‌ترین آن بادمجان است. این غذا را باید با روشی بسیار خاص پخته تا مزه‌‌ فوق‌العاده‌ای پیدا کند. برای تهیه و پخت این غذا در ابتدا بادمجان‌ها را به ورقه‌های بسیار نازک برش زده و آن‌ها را سرخ می‌کنیم. پس از سرخ شدن بادمجان، در داخل آن‌ها مقداری گردو ریخته می‌شود. همچنین علاوه‌بر گردو مقداری سبزیجات، سیر و دیگر ادویه‌جات را داخل آن می‌ریزند. این موضوع باعث می‌شود تا این غذا از عطر بسیار فوق‌‌العاده‌ای بهره‌مند شود. برای تزئین نهایی این غذا شما می‌توانید مقداری دانه‌ انار استفاده کنید.

غذاهای تفلیس

لوبیو (Lobio)

همان‌ طور که از اسم این غذا مشخص است، این غذا نوعی خوراک لوبیا بوده که شباهت‌های بسیار زیادی به خوراک لوبیای ایرانی دارد. اگر شما یک بار این غذای محلی گرجی را میل کنید بدون شک طرفدار همیشگی آن می‌شوید. لوبیو را باید به صورت آرام روی حرارت قرار داد تا کاملا پخته شود. این غذا به دلیل استفاده از مواد مختلف و سبزی‌جات خاص، از عطر و طعم بسیار فوق‌العاده‌ای نیز برخوردار است. در پخت این غذا از مواد و سبزی‌جات مختلفی مانند لوبیا، پیاز سرخ شده، گل همیشه بهار به صورت خشک شده، فلفل، گشنیز و سرکه استفاده می‌شود. شما می‌توانید این غذای گرجی را با نان ذرت گریل شده میل نمایید. این نان دستور پخت بسیار آسانی داشته و تمامی افراد می‌توانند تنها با داشتن یک ظرف مسی آن را تهیه کنند. مواد تشکیل دهنده این نان شامل آرد نان، ذرت، مقداری نمک و آب می‌شود.

رستوران غذای حلال در تفلیس |معرفی+آدرس 7 رستوران غذای حلال در تفلیس 

غذاهای تفلیس

سوپ خارچو 

یکی دیگر از غذاهای محلی کشور گرجستان که از نوع سوپ بوده، سوپ خارچو است. این سوپ نوعی سوپ پوره‌ای بوده که در بین مردم گرجستان و در بین دیگر سوپ‌ها، جزو معروف‌ها به حساب می‌آید. افراد بسیار محدودی گمان می‌کنند این غذا، یک غذای روسی بوده اما این عقیده کاملا اشتباه است. این سوپ به قدری معروف و خاص بوده که دیگر کشور‌ها مانند مردم روسیه آن را پخته و میل می‌کنند.

این غذای خوشمزه و فوق‌العاده از چه موادی تشکیل شده است؟ خارچو از مواد مختلف و در عین حال بسیار مقوی تشکیل شده که می‌توان به سیر، خملی سونلی (نوعی ادویه که از ۵ نوع ادویه گرجی تشکیل شده است)، گشنیز، گوشت مرغ یا گاو و چاشنی‌های متنوع دیگر اشاره کرد. در تهیه این غذای خوشمزه، ابتدا گوشت مزه‌دار شده را داخل یک سس که از گردو تشکیل شده می‌خوابانند. سپس به آن تکه‌هایی از لواشک تکلاپی اضافه می‌کنند تا پخته شود. بعد از گذشت چند ساعت این غذای خوشمزه را با تکه‌هایی از نان سنتی میل کنید.

سوپ جو

چخخبیلی (Chakhokhbili)

اگر بخواهیم یکی از خورشت‌‌های بسیار خاص و معروف در کشور گرجستان را معرفی کنیم، چخخبیلی یکی از معروف‌ترین و خاص‌ترین آن‌ها است. این خورشت بسیار خاص ترکیبی از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزی‌جات تازه مانند ترخون بوده که باعث می‌شود طعم آن در بین دیگر غذاها بسیار خاص شود. آیا دستور پخت این غذا نیز مانند تلفظ نام آن بسیار سخت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. این غذای خوشمزه برخلاف نام آن که دارای تلفظی بسیار سخت است، دستور پخت بسیار راحت و آسانی دارد. نام این غذا از  خوخوبی گرجی گرفته شده که به معنای قرقاول است. علت آن این بوده که در گذشته در دستور پخت این غذا از گوشت قرقاول یا گاو استفاده می‌شد. امروزه در بیشتر رستوران‌ها برای پخت این غذا به جای گوشت قرقاول از گوشت مرغ استفاده می‌شود. 

چاخانی

از دیگر غذاهای محلی و خوش طعم کشور گرجستان می‌توان به چاخانی اشاره کرد. چاخانی غذایی بسیار لذیذ و فوق‌العاده‌ای است که در زمان طبخ و آماده شدن در ظروف سفالی به نام چاناخی آماده می‌شود. مواد تشکیل دهنده این غذا شامل گوجه فرنگی تازه، سیب زمینی، سیر پخته شده، بادمجان، سبزیجات خرد شده و گوشت تازه بره می‌شود. تمامی این مواد داخل بادمجان قرار می‌گیرد.

چاخانی

چیکن تاباکا

اگر بخواهیم یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی کشور گرجستان و البته شهر تفلیس را معرفی کنیم بدون شک چیکن تاباکا است. این غذای سنتی و خوش طعم یکی از غذاهایی بوده که در بین گردشگران از جمله ایرانیان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده است. تنها کافی است گردشگران تنها یکبار این غذا را میل کنند تا طرفدار همیشگی آن شوند. چیکن تاباکا نوعی مرغ سوخاری است که در ظروف گرجی طبخ می‌شوند. شما می‌توانید به هنگام میل کردن آن را با سیر یا سس‌های مربوط به گرجستان میل کنید. 

رستوران‌ ایرانی در تفلیس |  طعمی آشنا در دیاری غریب

ام تی اس وادی 

ام تی اس وادی از ترکیب موادی مانند گوشت بره یا گوساله، آلو، ادویه‌های مخصوص و سبزیجات تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه را در ابتدا سیخ کرده با حرارت کم روی شعله قرار می‌دهند تا گوشت این غذا پخته شود. سپس آن را به قطعات کوچیک‌تر تبدیل کرده و آن را با سس آلو، ادویه‌های مخصوص گرجی و سبزیجات تازه مخلوط می‌کنند. اگر این غذا را در دیگر شهرهای گرجستان و خارج از شهر تفلیس میل کنید، گوشت موجود در این غذا را به صورت رشته رشته خواهید دید.

غذاهای تفلیس

ماهی قزل آلا با سس انار

اگر شما عاشق غذاهای دریایی هستید و سفر به کشور گرجستان را انتخاب کرده‌اید نگران نباشید. یکی دیگر از غذاهای بسیار معروف در شهر تفلیس ماهی قزل آلا با سس انار است. این غذای دریایی یکی از غذاهای بسیار پرطرفدار و خاص در شهر تفلیس بوده که گردشگران نیز علاقه‌ای بسیار زیاد به این غذا دارند. این غذای بسیار خاص را معمولا با سس انار یا رب انار میل می‌کنند. اما نکته قابل توجه این است که این غذا در برخی از رستوران‌های شهر تفلیس ارائه و طبخ می‌شود و همه رستوران‌ها این غذا لذیذ را موجود ندارند.

آجاخوری

قرار دادن غذای آجاخوری در لیست غذاهای تفلیس خارج از لطف نیست. آجاخوری نوعی غذای بسیار خاص در کشور گرجستان است که به عنوان خوراک پخته می‌شود. در این خوراک از مواد مختلفی استفاده می‌شود که می‌توان به گوشت خوک، سیب زمینی سرخ شده، پیاز، فلفل قرمز و ادویه اشاره کرد. مردم بومی تفلیس معمولا این غذا را با شراب و سالاد میل می‌کنند. شما می‌توانید این غذای خوشمزه را در تمامی رستوران‌های شهر تفلیس پیدا و سفارش دهید تا از طعم فوق‌العاده آن لذت ببرید.

غذاهای تفلیس

پخالی اسفناج

یکی از دسرهای معروف و البته خوشمزه در کشور گرجستان که می‌توان آن را در لیست بهترین غذاهای تفلیس قرار داد، پخالی اسفناج است. این غذا یکی از غذاهای بسیار معروف در شهر تفلیس است که همواره گردشگران پس از میل این غذا آن را به عنوان یک دسر می‌بینند. در تهیه این دسر سنتی مواد مختلفی که شامل سبزی‌جات خرد شده مانند کلم، بادمجان، اسفناج، لوبیا، چغندر و دیگر ترکیب‌ها مانند گردو، سرکه، پیاز، سیر و سبزی‌های معطر می‌شود، استفاده می‌کنند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که غذای گیاهی مصرف می‌کنید، بدون شک دسر پخالی اسفناج مناسب شما است.

جاذبه های گردشگری تفلیس - تماشای جاهای دیدنی پایتخت گرجستان!

سخن پایانی
کشور گرجستان یکی از کشورهای بسیار مدرن در جهان است که از فرهنگی غنی و آداب و رسوم بسیار خاصی بهره‌مند بوده و فرهنگ و موقعیت کشور گرجستان به قدری غنی است که شما می‌توانید انواع غذاها با دستور پخت‌های متفاوت را در این کشور پیدا کرده یا آن را تهیه کنید. این کشور به دلیل فرهنگی بسیار نزدیک به ایران همواره پذیرای گردشگران بسیار زیادی از جمله ایران است. شهر تفلیس دارای رستوران‌های مختلفی بوده که شما می‌توانید انواع غذاهای سنتی و محلی را در منوی آن‌‌ها پیدا کنید. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید به پایتخت کشور گرجستان، تفلیس سفر کنید، پیشنهاد ما میل کردن غذاهای محلی و سنتی این شهر است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر