شله مشهدی

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/10/04
بازدید: 5885
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شله مشهدی یکی از غذاهای سنتی استان خراسان است؛ که در مشهد به نام شله شناخته می شود. این غذا نوعی آش بوده و طرفداران زیادی در تمام نقاط ایران پیدا کرده است. شله مشهدی عموما به مقدار بسیار زیاد برای نذری طبخ می شود و محبوب ترین آش در میان مشهدی هاست. مواد اصلی این غذای اصیل خراسانی گوشت و حبوبات است از این رو پرتئین بسیار بالایی داشته و  بسیار مقوی می باشد. پخت این غذا به زمان و حوصله زیادی نیاز دارد و جزو غذاهای سخت سنتی می باشد. اگر در مراسم مذهبی در مشهد باشید احتمالا در مراسم عزاداری محرم یا ماه رمضان می توانید این غذا را به عنوان نذری میل کنید. مردم مشهد معتقدند شله مشهدی نذری نظیر ندارد. شله مشهدی غذایی کامل است و می توان آن را در وعده صبحانه ناهار و شام خصوصا افطار نوش جان کرد.

شله مشهدی

تاریخچه شله مشهدی

از تاریخچه دقیق شله مشهدی اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما بسیاری از موخان بر این عقیده اند که این غذا به زمان حمله مغول بر ایران میرسد. مشهد جزو شهرهای محاصره شده مغولی ها بوده و با مشکل کمبود غذا مواجه شده بود. برای اینکه مردم بتوانند در روز یک وعده غذای کامل و گرم میل کنند تصمیم گرفتید دیگ بزرگی برپا کرده و هر کس از خانه خود چیزی آورده و به آن اضافه کند. این سنت غذا خوردن کم کم در عزاداری ها جا باز کرد و ماندگار شد. شله مشهدی که قدمت دور و درازی دارد در سال 91 به عنوان میراث معنوی مشهد ثبت کشوری شد و برای همیشه در آداب و رسوم و فرهنگ غذایی مشهد ماندگار شد.

مواد لازم برای تهیه شله مشهدی

شله مشهدی معمولا در اندازه بالا پخته و به صورت دسته جمعی پخته و میل می شود. در ادامه مواد لازم برای پخت آش شله مشهدی برای 25 نفر آورده شده است. 

مواد لازماندازه
گوشت 3 کیلوگرم
پیاز500 گرم
بلغور750 گرم
نخود 500 گرم
ماشیک چهارم پیمانه
لوبیا چیتی250 گرم
لوبیا قرمز250 گرم
دارچین20 گرم
نمک و فلفلبه میزان لازم
برنج 250 گرم


طرز تهیه شله مشهدی

شله مشهدی جزو غذاهای پر زحمت است و نیاز به صبر و حوصله دارد. حبوبات و گوشت مواد اصلی این غذا است و دستور پخت آن کمی سلیقه ای است می توان به جای ماش از عدس نیز استفاده کرد. در ادامه طرز پخت شله مشهدی را مرحله مرحله توضیح داده ایم.

بهترین رستوران های مشهد - لیستی از معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس و راه های تماس

مرحله 1: خیس کردن حبوبات

برای پختن این غذای خوشمزه در ابتدا حبوبات را تمیز شسته و به مدت 12 تا 24 ساعت خیس کنید و آب آن را چند بار عوض کنید تا نفخ آن از بین رفته و هضم راحت تری داشته باشد.

مرحله 2: پختن گوشت همراه با پیاز و ادویه

گوشت را درون قابلمه ریخته و پیاز پوست کنده شده را به چند تکه بزرگ تقسیم کرده همراه با ادویه به گوشت اضافه میکنید. به اندازه ای که روی گوشت و پیاز را آب بگیرد آب اضافه کرده و اجازه دهید تا به قدری پخته شود که استخوان های آن به راحتی جدا شود. بعد از مغز پخت شدن، گوشت را از استخوان جدا کرده و ریش ریش کنید.

طرز تهیه شله مشهدی

مرحله 3 : پختن حبوبات

در این مرحله یک ظرف بزرگ انتخاب کنید و تمامی حبوبات را در آن بریزید. سپس روی آن به اندازه ای که آب روی حبوبات را بگیرد آب اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت متوسط بپزد. 

مرحله 4: شستن و خیساندن برنج و بلغور

در این فاصله بلغور و برنج جداگانه شسته و بگذارید تا در آب چند ساعتی خیس شود.

مرحله 5: اضافه کردن بلغور و برنج و هم زدن مداوم

قبل از پخت کامل حبوبات ( زمانی که کمی نیم پز شد) بلغور را اضافه کرده و بعد از اینکه کامل پخته شد برنج را به مخلوط حبوبات و بلغور منتقل می کنیم. در این مرحله باید مرتب هم بزنید و مراقب باشید که شله ته نگیرد.

مرحله 6: اضافه کردن گوشت پخته و ریش ریش شده

بعد از پخت برنج، گوشت ریش ریش شده را به شله اضافه کرده و با حرارت ملایم اجازه میدهیم تا کاملا جا بیفتد. پخت شله زمانی تمام می شود که شله کاملا کشدار شود. 

مرحله 7: دم و پخت نهایی شله مشهدی

بعد از پخت کامل در قابلمه را گذاشته و حرارت را کم می کنیم و اجازه میدهیم شله (شبیه به دم کشیدن برنج ) دم کشیده و آخرین مرحله پخت را کامل کند.

شله مشهدی نذری

مرحله 8: سرو شله مشهدی همراه با خورشت قیمه

شله مشهدی کاملا پخته شده و کشدار است آن را در ظرفی ریخته و با خورشت قیمه تزئین و سرو کنید. شله مشهدی همراه با نان میل می شود.

شله مشهدی، نذری همیشگی ماه محرم

پختن شله مشهدی در مراسم مذهبی خصوصا در ایام ماه محرم برای مردم پر از خاطرات خوش است که مردم مشهد به آن می بالند. هر کسی که بخواهد نذر کند و برای گرفتن حاجت اولین انتخابش این غذای خوشمزه است. هم زدن دست جمعی این غذا همراه با خواندن دعا یک سنت دیرینه در مشهد است. مراسم شله پزان مشهد یک سنت دیرینه است که افراد زیاد را دور هم جمع میکند تا با کمک هم و پر از عشق و معنا این غذا را طبخ کنند. عزاداران پای دیگ آمده و برای برآروده شدن حاجت ها دعا می کنند و در حالی که آرزویی در سینه دارند شله را هم میزنند و با ذکر دعا و صلوات و اسپند دود کردن همراه با عشق و معنویت شله مشدی نذری را آماده می کنند.
فقرا، اهالی محل و همسایگان میهمان این غذای ساده و خوشمزه هستند. هر کسی به اندازه بضاعت در تهیه و پخت کمک می کند. شله نذری با هیچ غذایی قابل قیاس نیست. بسیاری از غذاها را بارها در منزل خود می خوریم اما خوردن شله نذری شاید سالی یکبار قسمت خود مشهدی ها شود. سال هاست که شله مشهدی در تکیه ها و حسینیه ها  بر اساس همان شیوه پخت قدیمی که سینه به سینه از گذشتگان رسیده طبخ میشود. با توجه به این که این غذا بسیار پر زحمت و پر خرج است معمولا در حجم زیاد در هیئت ها و مساجد یا رستوران های بزرگ با آشپز مخصوص پخته می شود.

طرقبه مشهد -  یکی از جاذبه های بسیار زیبا شهر مقدس مشهد محسوب می شود.

طرز تهیه شله مشهدی برای 20 نفر

شاید برای بعضی از سرآشپزان عزیز این سوال پیش آید که مثلا برای 20 نفر یا کمی بیشتر یا کمتر چه مقدار باید از مواد لازم استفاده کنیم؟ که در پاسخ باید بگوییم که مهم نیست که برای چند نفر قرار است این شله خوشمزه را تهیه کنید. بلکه با دانستن مواد لازم برای 1 یا 4 نفر نیز می‌توانید با اضافه کردن مقدار لازم به تناسب هر تعداد که می‌خواهید این شله خوشمزه محلی را تهیه نمایید. همانطور که گفتیم توجه به تناسب افرادی که اضافه شده‌اند بسیار مهم است. مثلا اگر تا به امروز برای 4 نفر پخته‌اید، می‌توانید با 5 برابر کردن مواد لازم، برای 20 نفر این شله را درست کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 101 کاربر