شهر متسختا گرجستان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/23
بازدید: 1437
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا به دنبال شهری هستید که هم از موقعیت مکانی به ایران نزدیک بوده و هم دارای طبیعت و پیشینه تاریخی غنی باشد؟ اگر پاسختان به این سوال مثبت است، شهر متسختا گرجستان انتخاب بسیار مناسبی برای شما محسوب می‌شود. گرجستان از جمله کشورهای تاریخی و بسیار زیبا جهان است که در دو قاره آسیا و اروپا واقع گردید. نزدیکی این کشور به ایران سبب علاقه‌مندی بسیاری از ایرانی‌ها برای سفر به این کشور شده است. اگر اهل طبیعت‌گردی بوده‌اید، سفر به این کشور می‌تواند اوقات بسیار خوشایندی را برای شما به ارمغان آورد.

شهر متسختا گرجستان

متسختا گرجستان، پایتختی باستانی 

بسیاری از افراد گرجستان را با شهرهایی به نام تفلیس و باتومی می‌شناسند. در صورتی‌که شهرهای تاریخی و گردشگری دیگری نیز در این کشور وجود دارند. از جمله این شهرها می‌توان به متسختا گرجستان اشاره کرد. اگر از دوستداران تاریخ هستید، این شهر شما را مجذوب خود می‌کند. متسختا دارای طبیعت بی‌نظیری است که آن را از سایر شهرهای این کشور متمایز می‌نماید. آنچه در این مقاله بسیار به چشم می‌خورد، شگفتی‌های آن خواهد بود. 
این شهر زیبا در تلاقی دو رودخانه قرار گرفته است. بر اساس حکایات تاریخی، فعالیت‌های حضرت مسیح در متسختا گرجستان آغاز شد. به همین علت این شهر، یکی از اولین شهرهایی بوده که مسیحیت را پذیرفت. متسختا 237 سال پس از میلاد، مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود قبول کرد. به همین دلیل دفتر مرکزی کلیسا ارتدوکس و کلیسا رسالت در این شهر قرار دارد. معماری قدیمی این شهر می‌تواند نظر هر فردی را به خود جلب نماید.

سفری ارزان به کشوری اروپایی

متسختا در 20 کیلومتری شمال تفلیس واقع گردید. در زمان‌های گذشته این شهر، پایتخت پادشاهی گرجستان بوده است. همان‌طورکه پیش از این اشاره کردیم، این شهر در نیمه دوم هزاره اول قبل از میلاد حضرت مسیح شناخته شد. شکل ظاهری متسختا گرجستان به صورت نوار باریکی بوده که در حاشیه رودخانه‌ای در این شهر واقع شده است. 
همچنین دور تا دور این شهر، کوه‌های بسیاری دیده می‌شوند. در زمان‌های گذشته که حاکمان و پادشاهان در این شهر به حکمرانی می‌پرداختند، بناهای نظامی بسیاری از قلعه‌ها حفاظت می‌کردند. وجود قلعه‌ها، سایر عناصر شهر و استحکامات سبب تشکیل یک مرکز دولتی وسیع شده بود. رشد این شهر از اوایل مسیحیت آغاز شده و تا قرن 6 ادامه یافت. در قرن 6 میلادی پایتخت کشور گرجستان به تفلیس منتقل گردید. به همین علت است که این شهر را به عنوان یک شهر مذهبی و تاریخی می‌شناسند.

جاهای دیدنی متسختا

گرجستان از جمله کشورهایی بوده که هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر دنیا را به سوی خود جذب می‌کند. آنچه سبب جذابیت این شهر گشته را فرهنگ غنی آن می‌دانند. وجود فرهنگ قوی در این کشور سبب شده است که بازدید از آن در برنامه هر گردشگری قرار گیرد. 
از جمله شهرهای تاریخی این کشور که بسیاری از افراد به بازدید از آن علاقه دارند، متسختا گرجستان نام دارد. متسختا دارای کلیساها و اماکن مذهبی بسیاری است که از دوران حضرت مسیح تاکنون باقی مانده‌اند. آشنایی با جاهای دیدنی این شهر سبب می‌شود که در هنگام سفر به آن با مشکل روبه‌رو نشده و بتوانید به راحتی به گشت ‌و گذار در آن بپردازید. از مهم‌ترین جاهای دیدنی متسختا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

قلعه آرمازی متسختا

قلعه آرمازی

علاوه‌بر کلیساهایی که در این شهر قرار دارند، قلعه آرمازی می‌تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند. این قلعه محیطی بسیار مناسب برای تاریخ دوستان است. در این منطقه دیوارها، برج‌ها و سایر سازه‌های پادشاهی نیز دیده می‌شوند.

قلعه ببریس تسیخه

از دیگر جاذبه‌های دیدنی گرجستان می‌توان به قلعه ببریس تسیخه اشاره کرد. وسعت این قلعه 30 هکتار بوده که در زمان‌های گذشته از آن برای مدیریت ورودی و خروجی‌های شهر استفاده می‌شد. قلعه ببریس تسیخه در شمال تسختا و سمت راست رودخانه آراگوی قرار گرفته است. قدمت این قلعه به دوران باستان باز می‌گردد.

معرفی کشور گرجستان - دین، مذهب، زبان و هر آنچه را که از گرجستان می خواهید بدانید! 

صومعه سنت نینو

این صومعه در مرکز شهر متسختا قرار گرفته که قدمت آن به قرن 11 بازمی‌گردد. این صومعه یک کلیسا اصلی، کلیسا سنت نینو و یک ناقوس را در برگرفته است. ملکه نانا و پدر آشوریان در این صومعه به خاک سپرده شده‌اند. این صومعه روی یک تپه جای گرفته و در محل برخورد دو رود متکواری و آراگوی قرار دارد. این جاذبه دیدنی یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی شهر بوده که در شب با روشن شدن نورافکن‌ها فضایی بسیار دل‌انگیز را ایجاد می‌کند.

کلیسای سوتیتسخوولی

از مهم‌ترین کلیساهایی که در گرجستان وجود داشته، می‌توان به کلیسا سوتیتسخوولی اشاره کرد. از لحاظ لغوی این کلیسا از ترکیب دو کلمه ستون و زندگی تشکیل شده است. قدمت این کلیسا به دوره قرون وسطی بازمی‌گردد. بر اساس شواهد و اطلاعات به‌دست آمده قدمت نقاشی‌هایی که روی دیوارهای این کلیسا کشیده شده‌اند نیز به دوره قرون وسطی تعلق دارند. 
تزئینات و کنده‌کاری‌های روی دیوارهای این کلیسا، چشمان هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در حقیقت آنچه سبب مشهور شدن این کلیسا شده، تزئینات و کنده‌کاری های بسیار زیبا آن است. از زمان ساخت کلیسا تا به امروز حملات طبیعی و غیرطبیعی بسیاری به آن وارد آمد. به عنوان مثال یک زمین‌لرزه قدرتمند سبب تخریب قسمت‌هایی از آن گردید. البته پس از این اتفاق، قسمت‌های تخریب شده مرمت شده‌اند. 

کلیسای سوتیتسخوولی شهر متسختا

در این کلیسا موسس تفلیس، شاه واختانگ یکم به خاک سپرده شد. می‌توان گفت که یکی دیگر از دلایل معروف بودن این کلیسا، این موضوع است. از آن‌جایی‌که بسیاری از مراسم‌های مهم در این کلیسا برگزار می‌شوند، می‌توان گفت که این کلیسا نه تنها برای گردشگران بلکه برای اهالی این شهر نیز به عنوان مکانی مهم به شمار می‌رود.

تفریحات پرطرفدار گرجستان - با کلیک بر روی لینک می توانید تفریجات مهیج گرجستان را بشناسید.

مسیر و آدرس شهر متسختا

برای این‌که بتوانید از کل شهر متسختا گرجستان دیدن کنید، باید یک روز کامل برای آن وقت بگذارید. این شهر از سیستم حمل و نقل خوبی برخوردار است. بنابراین برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری می‌توانید از مینی‌بوس یا تاکسی استفاده کنید. برای این‌که به این شهر برسید، از جاده‌ای زیبا عبور خواهید کرد. این جاده و زیبایی‌های آن گردشگران را به شوق می‌آورند. زیبایی‌های مسیر رسیدن به متسختا می‌تواند لذت سفر به این شهر را در شما چند برابر نماید. متسختا گزینه‌ای بسیار مناسب برای یک سفر خانوادگی یا دوستانه به حساب می‌آید. 

سخن پایانی

پیش از سفر به هر شهری از جمله شهر متسختا آشنایی با جاذبه‌های دیدنی، فرهنگ و... ضروری است. اگر قصد سفر به گرجستان را دارید، بازدید از متسختا را در کنار شهرهایی مانند تفلیس پیشنهاد می‌کنیم. بازدید از اماکن دیدنی شهر تاریخی متسختا می‌تواند شما را با تاریخ این کشور و آداب و رسوم گذشتگان آشنا نماید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر