شهر جیپور

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/21
بازدید: 1007
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور هند به سبب دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی متعدد هر ساله گردشگران بی‌شماری را به سمت خود جذب می‌کند. این منطقه علاوه‌بر داشتن جاذبه‌های مختلف جهت بازدید از آن، مردمان بسیار خونگرمی نیز دارد که به راحتی با مسافران و گردشگران اقصی نقاط جهان ارتباط برقرار می‌کنند. شهر جیپور یکی از این مناطق است که می‌تواند لحظات شما در این کشور را به یاد ماندنی کند. بنابراین اگر به دنبال شهری متفاوت با جاذبه‌های فراوان هستید، بازدید از شهر صورتی جیپور را فراموش نکنید.

شهر جیپور

آشنایی با شهر جیپور هند

جیپور که میان مردمان بومی و مسافران به شهر صورتی نیز شهرت دارد، در سال ۱۷۲۷ توسط Kachhwaha Rajput و Maharaja Jai Singh II به وجود آمد. علت ایجاد و مشهوریت این شهر به علت پایتخت بودن آن است. در واقع این افراد که احداث ‌کننده این منطقه بودند، در ابتدای کار خود، منطقه کهربا که در مسافت ۱۱ کیلومتری شهر جیپور قرار داشت را به عنوان پایتخت خود برگزیده بودند؛ اما پس از گذشت مدت‌ها به دلایل مختلف از جمله تعدد جمعیت و کمبود امکانات مجبور به تغییر جایگاه اصلی خویش ( پایتخت خود) شدند. لازم به ذکر است انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کار ساده‌ای نبوده و افراد متخصصی چون وییدادار باهاچاریا در یافتن اطلاعات مهم و کاربردی و همینطور معماری مناسب این محدوده دانستنی‌ها و نکات بسیار زیادی را استخراج نموده‌اند.
حضور وییدادار باهاچاریا که یک معمار ماهر و خلاق در آن زمانه بود، کمک بسیار مهمی جهت احداث و بنا نمودن این شهر جهت کسب عنوان پایتختی انجام داده بود. در واقع علاوه‌بر حضور و همراهی Kachhwaha Rajput و Maharaja Jai Singh II، این معمار ماهر نیز به همراه دیگر افراد مربوطه، ساخت و ساز این مجموعه را آغاز نمودند؛ که احداث و ساخت سازه‌های این شهر به مدت ۴سال زمان برد. در این مدت زمان، بخش‌های اعظمی چون کاخ‌ها، ساختمان‌ها، میدان‌های اصلی و جاده‌ها که شامل خیابان، کوچه و... می‌شد بنا گردید. در واقع شهر جیپور به شکل هندسی ماندالا شباهت دارد؛ که برای ساخت آن، این شهر را به ۹ بخش تقسیم نمودند. در این میان ۲بخش مربوط به ساختمان دولتی و کاخ بوده و مابقی آن به عموم مردم واگذار شد.

سفر به شهر زیبای هند و تماشای عمارت های باستانی و زیبای این کشور

لازم به ذکر است تمام تقسیمات این شهر به نحوه احسن انجام شد و هیچگونه تبعیضی میان مردمان و افراد حکومتی وجود نداشت. در آن زمان این شهر نسبت به سایر شهر‌های کشور هندوستان علاوه‌بر شهرت، دارای معماری زیبا و پیشرفته نیز بود. پس از گذشت چند سال و اسکان مردمان مختلف در این شهر، شاهزاده ولز قصد بازدید از این شهر را اتخاذ نمود. بدین ترتیب برای مهمان نوازی از وی، این شهر به رنگ صورتی درآمد.
 شهر جیپور تنها به این تاریخچه و نکات بسنده نکرده و دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و... بسیار زیادی بوده، به همین سبب میان شهر‌های دیگر محبوبیت خاصی پیدا کرده است. از جذابیت‌های آن می‌توان به معابد، جاذبه‌های طبیعی، کاخ‌های باستانی و سلطنتی، قلعه‌ها، گیاهان کمیاب، حیوانات شگفت‌انگیز، صنایع دستی متنوع، جواهرات گرانبها و... اشاره نمود.

شهر جیپور هند

مساحت و جمعیت جیپور

از آنجا که شهر جیپور علاوه‌بر قرارگیری در جایگاه پرجمعیت‌ترین شهر، پایتخت ایالت راجستان نیز بوده و در بخش شمال غربی هند قرار دارد. بخش‌های مجاور این شهر توسط تپه آراوالی احاطه شده که جذابیت این شهر را چندین برابر نموده است.
شهر‌های مجاور این منطقه شامل خرد الوار، سیکار، آجر، ناگور، آژمر، ساوای مادوپو، تنک، دواسا و بهارات پور می‌شود. همچنین به جهت وسعت زیاد این منطقه که حدوداً از بخش شمال تا جنوب آن ۱۱۰ کیلومتر و بخش شرق تا غرب آن ۱۸۰ کیلومتر است، دارای چندین رودخانه اصلی بوده که می‌توان بیان کرد تقریباً ۲۹ میلیون متر مکعب منابع آب زیرزمینی متعلق به این بخش است.
لازم به ذکر است شهر جیپور به علت مهاجرت‌های بسیار زیاد مردم، دارای جمعیت بسیار زیادی بوده و به همین سبب این شهر با داشتن جمعیت ۳ میلیون نفری، جایگاه دهم پرجمعیت‌ترین شهر از کشور هند را از آن خود نموده است.

شهر جیپور

دین و مذهب شهر جیپور

یکی از عواملی که برای مردمان بومی و مسافران ممکن است حائز اهمیت باشد، مسأله دین و مذهب رایج در یک منطقه خواهد بود. شهر جیپور به علت دارا بودن مساجد و معابد متعدد، به نوعی بیانگر وجود ادیان مختلف در این شهر است. شهر جیپور دارای ادیان مختلفی چون هندو، مسلمان، چینی‌ها، مسیحی و دیگر ادیان بوده و این تعدد وجود ادیان فضا را برای حضور گردشگران و اقامت مردمان بومی تا حد بسیار زیادی ساده می‌سازد؛ چرا که ممکن است عدم وجود برخی از دین‌ها در یک شهر یا کشور مشکل ساز شود. با توجه به آخرین آمار و سرشماری انجام شده، ۷۷ درصد جمعیت این منطقه هندو، ۱۷ درصد جمعیت این منطقه مسلمان، ۴ درصد جمعیت این منطقه چینی‌ها، ۱. ۵ درصد جمعیت این منطقه سایر ادیان و حدوداً ۰. ۵ درصد جمعیت این منطقه مسیحی هستند.

شهر جیپور

اقتصاد شهر جیپور

شهر جیپور به علت داشتن سابقه و تاریخچه بسیار مطلوب و درخشان، همیشه نسبت به سایر مناطق از تمام جهات از جمله بخش اقتصادی پیشی گرفته است. علت مشهوریت این منطقه علاوه‌بر داشتن اوضاع اقتصادی مناسب، داشتن راندمان بسیار بالا و همینطور رشد بسیار سریع در تمام زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی؛ نزدیکی آن به پایتخت است. همین موضوع سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران مشهور و خوش نام وارد این منطقه شده و این محله را برای سرمایه‌گذاری اقتصادی خود برگزینند.

شهر جیپور

زبان مردم جیپور چیست؟

به علت حضور اقوام متعدد در این شهر، زبان‌های مختلفی چون انگلیسی، پنجابی و سندی نیز رایج هستند و مردمان محلی از این زبان‌ها استفاده می‌نمایند؛ اما زبان رسمی این شهر و مردمان بومی آن جیپور هندی است که از این زبان بیشتر استفاده می‌کنند.

هزینه‌ های سفر به جیپور

پرداخت پول برای موقعیت‌های مختلف چون هزینه بلیط، هزینه اقامت، هزینه خورد و خوراک و... بخشی از سفر است و معمولاً یکی از بزرگترین و مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران محسوب می‌شود؛ اما لازم به ذکر است این نگرانی را می‌توان به روش‌های مختلف کاهش داد. به عنوان مثال، دانستن میانگین هزینه شهری که قصد سفر به آن را دارید، تأثیر زیادی بر برنامه‌ریزی و بودجه دارد و قطعاً می‌تواند نگرانی‌های مختلف در مورد هزینه‌های سفر را کاهش ‌دهد.
گرچه ممکن است هنگام سفر به شهر جیپور برای اولین بار هزینه نسبتاً بیشتری را متحمل شوید، اما نیاز به نگرانی نیست! چرا که اولین بار به علت عدم آشنایی کافی و همچنین خرید وسایل مختلف در مراکز خرید ممکن است هزینه‌های بیشتری صرف شود.
از مهم‌ترین بخش‌های هزینه حین سفر باید به خرید بلیط اشاره نمود؛ چرا که بلیط خریداری شده و بهای آن به عوامل مختلفی چون نوع بلیط، نوع پرواز و... وابسته است. هزینه‌های مربوط به محل اقامت متفاوت بوده و به نوع محل اقامت شما بستگی دارد. اما هزینه مورد نیاز جهت انتخاب اسکان مورد نظر، هزینه‌ای بین ۱۰۰ الی ۲۵۰۰ روپیه را شامل می‌شود. اگر قصد دارید مبلغ کمتری برای محل اقامت خود بپردازید می‌توانید با انتخاب هتل‌های ۳ستاره و با پرداخت مبلغ تقریبی ۳۰۰ الی ۵۰۰ روپیه، هزینه‌های پرداختی خود را در این زمینه کاهش دهید. لازم به ذکر است اگر از بابت محل اسکان و هزینه‌های آن مشکلی ندارید، هتل‌های لوکس و مجلل ۵ستاره گزینه مناسب‌تری جهت انتخاب هستند. با اینکه مقدار هزینه‌های دریافتی آن هتل‌ها تقریباً ۴ الی ۵ برابر هتل‌های معمولی است، اما امکانات و ویژگی‌های آنان نیز نسبت به سایر مراکز اقامتی برتری دارد و می‌توانید با خیالی آسوده در این هتل‌های مجلل اسکان پیدا کنید.

شهر جیپور

در سفر به جیپور از کجاها دیدن کنیم؟

قطعاً یکی از دلایلی که افراد مختلف از اقصی نقاط جهان به یک کشور یا شهر مراجعه می‌کنند، جاذبه‌های دیدنی آن مکان است. در واقع به دلیل اینکه بخش اعظمی از این جاذبه‌ها مربوط به تاریخچه و پیشینه آن منطقه می‌شود، اغلب افراد سعی دارند با گذشته یک مجموعه و کشور آشنا شوند. شهر جیپور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای مکان‌های بسیار جالب و سرگرم‌کننده‌ای چون قلعه ناهاگارا، الفنتستیک، جال محل، قلعه جاگار، باغ‌وحش جیپور، کاخ آمر، موزه چاپ دستی آنوکی و... است.
قلعه ناهاگارا
الفنتستیک 

شهر جیپور

جال محل

یکی از ساختمان‌ها و قصر‌های مجلل شهر جیپور، قصر شناور جال محل است. اکثر گردشگران و مردمان بومی این شهر از این جاذبه گردشگری به عنوان مکانی آرامش بخش و ساکت جهت رفع خستگی و تنش‌های روزمره یاد می‌کنند. این محل جذاب و خارق‌العاده در زمان قدیم محل استراحت و تفریح پادشاهان مشهور آن زمان بوده است. قطعاً با یکبار حضور در این مکان و بهره‌مندی از آرامش و سکوت، جال محل به یک جاذبه گردشگری همیشگی برای شما مبدل خواهد شد. این قصر جذاب و منحصر‌به‌فرد روی آب شناور است و همین مورد مزید بر علت شده تا مسافران از حضور در این مکان لذت ببرند. این مکان از نظر دسترسی بسیار راحت بوده و می‌توان به دلیل مجاورت با شهر جیپور و همچنین وجود جاده آمر جیپور، آن را یکی از در دسترس‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر توریستی دانست.
در وهله اول برای کسانی که اولین بار به این محل مراجعه نموده‌اند، این قصر دارای یک طبقه است! در واقعیت این چنین نبوده و ۴ طبقه دیگر این ساختمان در زیر آب قرار دارد. معماری و ساخت این بنا آن قدر مجهز و کامل است که پس از گذشت چندین سال از ساخت آن، هنوز آبی به بخش‌های داخلی آن نفود نکرده؛ در واقع این مزیت را مدیون ملات آهکی مخصوص به کار رفته در اجزای سازنده این بنا هستیم. مردمان از نمای دورتر این بنا را به رنگ نارنجی رصد می‌کنند؛ که این رنگ به علت به کار بردن ماسه‌های قرمز در اجزای دیوار است. همچنین از دیگر جذابیت‌های این مکان می‌توان به قرینگی ساختار این بنا اشاره نمود که در چشمان افراد، منظره بسیار جذاب و شگفت‌انگیزی را خلق نموده است.

شهر جیپور

قلعه جاگار

قلعه جاگار یکی از قلعه‌های هند است که توسط مهاراجا ساوای جای سینگ دوم در سال ۱۷۲۶ ساخته شد. همچنین این مکان مشرف به دریاچه موتا است. بسیاری از گردشگران هند را به عنوان مقصد سفر خود برای بازدید از کاخ‌های بزرگ و سنگی و آشنایی بیشتر با تاریخ و تمدن هند انتخاب می‌کنند. قلعه جاگار نیز یک قلعه نظامی در نزدیکی قلعه آمبر است که به دلیل پیروزی‌های مداوم در نبرد‌ها، قلعه پیروزی نامیده می‌شود. معابد و ساختمان‌های مسکونی داخل قلعه جاگار که از گذشته به جا مانده‌اند، بخشی از تاریخ هند برای شما گردشگران و مردمان بومی محسوب می‌شوند. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند در کنار تماشا و لذت بردن از قسمت‌های مختلف قلعه، از توپ‌های عظیم واقع در مجموعه که یادگاری از دوران تاریخی است نیز دیدن نمایند و از این منظره نهایت لذت را ببرند.

قلعه جاگار

باغ‌وحش جیپور

از مکان‌هایی که بازدید از آن برای افراد بسیار جذاب است می‌توان به باغ وحش‌ها اشاره نمود. در میان گردشگران و افراد بومی یک منطقه، افرادی وجود دارند که به حیوانات، سرگذشت آن‌ها، غذای مورد نیاز آن‌ها و... علاقه‌مند هستند. باغ وحش مشهور جیپور نیز در سال ۱۸۷۷ احداث شد که در زمان خود افراد متعددی را به سمت و سوی خود جذب نمود.
این باغ وحش که یکی از کهن‌ترین باغ وحش‌های موجود در شهر جیپور است، دارای بخش‌های مختلف با تنوع زیاد از پرندگان و حیوانات است. این منطقه میزبان و نگهدارنده بسیار خوبی از گونه‌های نادر حیوانات و پرندگان بوده و به سبب همین اطمینان دارای ۵۰گونه حیوانات مختلف از اقصی نقاط جهان است.
نسبت به سایر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این منطقه، هزینه ورودی و بازدید از این باغ وحش بسیار مقرون‌به‌صرفه است. همچنین این بها برای افراد بومی و گردشگران متفاوت بوده و افراد توریست برای حضور و بازدید از این باغ وحش باید ۱۵۰ روپیه و افراد بومی و محلی باید ۲۰ روپیه پرداخت نمایند. اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که به بازدید از باغ وحش و آشنایی با تاریخچه زندگی حیوانات علاقه‌مند هستید، این امکان برای شما وجود دارد تا با مراجعه حضوری در روز‌های هفته از ساعت 9:00 صبح الی 5 بعد از ظهر به این باغ وحش مراجعه کنید و از مناظر آن لذت ببرید.
 
کاخ آمر
موزه چاپ دستی آنوکی

باغ وحش جیپور

بهترین زمان سفر به جیپور

برای بهترین زمان سفر به جیپور نمی‌توان به‌طور قطع زمانی را بیان کرد؛ چرا که این موضوع کاملاً شخصی بوده و به هیچ عنوان نباید به تمامی افراد تعمیم داده شود. اما اگر قصد شما از سفر به این منطقه گشت و‌گذار است، قطعاً ماه اکتبر زمان بسیار مناسبی برای حضور در این شهر است.
در واقع بر اساس گزارشات هواشناسی طی چندین سال اخیر، در این زمان تابش نور خورشید بسیار ملایم بوده و همراه با آن نسیم خنکی نیز می‌وزد؛ در نتیجه هوا کاملاً مطلوب بوده و می‌توان با حضور در این زمان اوقات دلچسبی را سپری کرد. اگر به دمای سرد و حضور در فصل زمستان علاقه‌مند هستید، ماه نوامبر برای شما بسیار مناسب است؛ چون هوا در آن زمان از سال سرد بوده و ممکن است دمای هوا تا چندین درجه کمتر از ۰ نیز مایل شود.
 اگر قصد شما از سفر به این شهر، بازدید از جاذبه‌های دیدنی و جشنواره‌های این شهر است، ماه ژانویه کاملاً مناسب خواهد بود. در این زمان مراسم‌های مهم و مشهوری چون Literature Fest برگزار می‌شود و افراد مختلفی را بدین علت از اقصی نقاط جهان به این شهر فرا می‌خواند.
 از ماه جولای تا ماه سپتامبر زمان بسیار مناسبی برای دوستداران باران و حال و هوای بارندگی است. بر اساس نظریه و گزارشات هواشناسی در چندین سال اخیر، ماه آگوست یکی از ماه‌های پر باران این منطقه بوده و همچنین علاوه‌بر این مزایا، در این زمان مسافران کمتری نسبت به سایر زمان‌های سال به این شهر مراجعه می‌کنند که همین امر موجب می‌شود هزینه حمل و نقل، هزینه هتل‌ها و محل‌های اقامتی، هزینه بلیط و حضور در جاذبه‌های این شهر و... نیز به طرز چشمگیری کاهش یابد.
 پس اگر می‌خواهید سفری ارزان‌تر داشته باشید و همینطور در آرامش و امنیت کامل به امور مسافرتی خود مشغول شوید، این ماه بسیار مناسب است. حتی لازم به‌ذکر است در این زمان اکثر مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری چون جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و... نیز شامل تخفیف‌های بسیار زیاد هستند؛ در واقع این مراکز این امکان را برای مردمان بومی و تمامی گردشگران فراهم نموده‌اند تا با پرداخت مبلغی بسیار ناچیز به بازدید از این شهر و جاذبه‌های آن بپردازند.

شهر جیپور

نقشه جیپور هند

اگر برای اولین بار قصد سفر به شهر جیپور را دارید و می‌خواهید آشنایی بیشتر با فضای داخلی شهر و نقاط مختلف پیدا کنید، قطعاً ملاحظه نقشه جیپور می‌تواند به شما کمک شایانی در امور مختلف برساند؛ چرا که درون این نقشه تمام مراکز خرید، جاذبه‌های فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و... ذکر شده است.

نقشه جیپور هند
 
سخن پایانی
شهر جیپور یکی از شهر‌های کشور هندوستان بوده که سالانه میزبان مسافران متعددی است. به دلایل مختلف چون وفور جاذبه‌های گردشگری، هتل‌های لوکس و مجلل، مراکز خرید مشهور و مقرون‌به‌صرفه و... تمامی افراد در سراسر نقاط جهان از این منطقه و سفر به آن استقبال می‌نمایند. همچنین قیمت‌ها در هندوستان و به ویژه شهر جیپور بسیار مطلوب است؛ همین مورد مزید بر علت شده تا گردشگران بدون دغدغه مالی به این منطقه سفر کنند.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر