شهر پوتراجایا مالزی

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/22
بازدید: 2205
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر پوتراجایا مالزی، جایی سرسبز است که پل‌هایی دیدنی زیبایی بر روی دریاچه آبی خود دارد. در این شهر زیبا می‌توانید رؤیاهای خود را به حقیقت برسانید. شهر پوتراجایا اولین و بزرگ‌ترین تالاب آب شیرین شناخته ‌شده در جهان را دارد که ساخته دست انسان‌ها است. سفر به این شهر بزرگ در کوآلالامپور مالزی، فرصت بی‌نظیری برای لذت‌ بردن از منظره شب با نورپردازی‌های زیبایش است. پوتراجایا شهر الکترونیکی مالزی و پایتخت سیاسی این کشور به شمار می‌آید. در این شهر بزرگ ساختمان‌های اداری بسیار بلندی خواهید دید که سیستم‌های هوشمند و معماری پیشرفته‌ای دارند.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. آشنایی با شهرزیبای پوتراجایا مالزی
  2. تاریخچه پوتراجایا مالزی
  3. جاذبه‌های گردشگری پوتراجایا مالزی
  4. میدان اصلی شهر
  5. باغ گیاه شناسی پوتراجایا
  6. مسجد جامع پوتراجایا
  7. بنای یاد بود هزاره (Millennium Monument)
  8. مرکز کنوانسیون بین المللی پوتراجایا (Putrajaya International Convention Centre)
  9. پل پوترا ( Putra Bridge )
  10. پل سری واواسان (Seri Wawasan Bridge)
  11. پل سری ساجانا (Seri Saujana Bridge)
  12. پل سری جمیلنگ (Seri Gemilang Bridge)
  13. پردانا پوترا (Perdana Putra)
  14. دریاچه پوتراجایا (Putrajaya Lake )
  15. پارک تالاب پوتراجایا (Putrajaya Wetlands Park)
  16. دارالعلوم ایستانا (Istana Darul Ehsan)
  17. ایستانا ملاواتی (Istana Melawati)
  18. مراکز تفریحی شهر پوتراجایا مالزی
  19. سینما جی اس سی آلاماندا (GSC Alamanda)
  20. پارک رقابت (Challenge Park)
  21. مجموعه ورزشی مارینا (Marina)
  22.  
  23. فلایبورد سواری (Flyboard)
  24. ایوان فلوریا (Anjung Floria)
  25. مجموعه ورزشی حوزه استخر (Kolam Renang Presint)
  26. مراکز خرید شهر پوتراجایا
  27. مرکز خرید شهر آی ا آی ( IOI City Mall )
  28. مرکز خرید آلاماندا پوتراجایا (Alamanda Putrajaya Shopping Centre)
  29. میدان شفتسبوری (Shaftsbury Square)
  30. مرکز خرید دیپالز (DPULZE Shopping Centre)
  31. مرکز خرید خیابانی 2 سایبرجایا (The Street Mall 2 Cyberjaya)
  32. دسترسی به پوتراجایا چگونه است؟
  33. سخن آخر

شهر پوتراجایا مالزی

آشنایی با شهرزیبای پوتراجایا مالزی

پوتراجایا به معنی پادشاه عالی‌مقام، شاهزاده موفقیت و یا فرزند موفقیت است که به شهر قانون هم شهرت دارد. 15 سال از قدمت این شهر می‌گذرد و هدف از طراحی و ساخت این شهر مدرن، کاهش شلوغی و ترافیک مالزی بوده است. در سال 1999 میلادی کم‌کم تمامی سفارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی از کوالالامپور به پوتراجایا که شهری نوساز بود، انتقال پیدا کردند. این شهر زیبا که به باغ هوشمند مشهور است، توانسته تا با طراحی مدرن و امروزی گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کند. سرتاسر شهر پوتراجایا زمانی از درختان نخل بلندی پوشیده‌ شده بود که امروزه هم تعداد بسیاری از آن‌ها در اطراف این شهر خودنمایی می‌کنند. مدیریت عالی این شهر به عهده دوربین‌های مدار بسته‌ای است که در سراسر شهر وجود دارند.

بیشتر کارمندهای دولتی مالزی در پوتراجایا ساکن هستند. با توجه به آماری که در سال 2015 در این شهر گرفته‌شده، جمعیت پوتراجایا چیزی حدود 88 هزار نفر است. اکثر ساکنین در این شهر الکترونیکی مسلمان بوده و بعضی‌ها پیرو دین مسیحیت، بودایی، هندو و... هستند. پوتراجایا یکی از امن‌ترین شهرهای کشور مالزی به حساب می‌آید. به این دلیل که شهری سیاسی و اداری است و پلیس باید همیشه آماده به خدمت باشد.

تجربه سفر به کشورهای آسیای شرقی با جاذبه‌های دیدنی هیجان انگیز

آب و هوای شهر نیز در طول سال تغییر چندانی ندارد. پایین‌ترین دمای این شهر در کل سال به 22 درجه سانتی‌گراد بوده و در گرم‌ترین روزها هوا درجه 33 است. بین ماه‌های دسامبر تا فوریه (اواخر دی‌ماه تا بهمن‌ماه) این شهر به خنک‌ترین روزهای خود می‌رسد. ماه مارس و آوریل از نظر آب و هوا برای سفر به شهر پوتراجایا مناسب نیستند چون هوا در این ماه‌ها بسیار گرم است. این شهر در ماه‌های سپتامبر تا آوریل شاهد بارش باران‌های موسمی جنوب‌غربی خواهد بود. شدت این بارش‌ها به قدری زیاد است که گاهی چتر هم در مقابل آن‌ها جواب‌گو نیست. این دوره از مرطوب‌ترین روزهای شهر پوتراجایا است. در روزهای دیگر بارندگی به این شدت نخواهد بود. در پوتراجایا مردم به نظم و نظافت اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. پس از ورود به این شهر به سرعت متوجه تمیزی و پاکیزگی آن خواهید شد. در پوتراجایا اکثر افراد بومی به  زبان انگلیسی و با لهجه مالایی صحبت می‌کنند.

پوتراجایا

تاریخچه پوتراجایا مالزی

نخست وزیر وقت مالزی، آقای دکتر ماهاتیر محمد در اواخر قرن بیستم دستور ساخت شهر پوتراجایا را صادر کرد. ماهاتیر شخصی است که پوتراجایا را به پیشرفت رسانده و مردم این شهر تمام آسایش و ثروتشان را مدیون این شخص هستند. کوالالامپور قبل از ساخت شهر پوتراجایا شهری شلوغ با بار ترافیکی بالا بود. اما حالا پس از اینکه در سال 1999 سفارتخانه‌ها به پوتراجایا انتقال داده و کمی از ترافیکش کاسته شد. بعد از کوالالامپور و لابوان، شهر پوتراجایا سومین منطقه فدرال مالزی به حساب می‌آید. شهر پوتراجایا میزبان قومیت‌های مختلفی از جمله مالایی‌ها، چینی‌ها و هندها بوده و سبک طراحی شهری آن به معماری عربی نزدیک است.

شهرهای دیدنی مالزی - شهرهایی که باید حتما ببینیشون

پوتراجایا

جاذبه‌های گردشگری پوتراجایا مالزی

کافه‌ و رستوران‌های پوتراجایا تا پاسی از شب باز هستند و از شما پذیرایی می‌کنند. ناگفته نماند این شهر دریاچه مصنوعی بسیار زیبایی دارد که پل‌های جالبی روی آن ساخته‌اند. طراحی این پل‌ها برگرفته از مشهورترین و زیباترین پل‌های دنیا مانند پل عشاق در فرانسه، پل سانفرانسیسکو آمریکا و پل خواجو اصفهان بوده است. در این شهر علاوه بر نورپردازی‌های شبانه می‌توانید از بالن‌سواری و جاهای دیدنی نیز لذت ببرید. قایق‌سواری روی دریاچه مصنوعی یکی از تفریحات جالب برای گردشگران خارجی در پوتراجایا است. با اینکه کمتر از 20 سال از ساخت این شهر می‌گذرد اما دولت مالزی توانسته در این مدت کم رشد و توسعه چشم‌گیری به پوتراجایا بدهد. طبق پیش‌بینی‌های انجام‌ شده، این شهر در آینده تبدیل به یکی از شهرهای پر رفت و آمد مالزی خواهد شد. پوتراجایا شهری اداری بوده که ویژگی‌ها و جاذبه‌های بسیاری دارد.

جاهای دیدنی مالزی - آشنایی با برترین جاذبه های گردشگری مالزی

 شهر پوتراجالا مالزی

میدان اصلی شهر

آیا می‌دانستید بزرگ‌ترین میدان جهان در شهر پوتراجایا ساخته ‌شده است؟ میدان بزرگ اصلی‌ترین میدان این شهر به حساب می‌آید و در اطرافش سازه‌هایی مانند مسجد، کاخ نخست‌وزیری مالزی و... را دارد. کاخ نخست‌وزیری و مسجد صورتی از ساختمان‌های زیبای نزدیک به میدان این شهر هستند. این دو ساختمان با نورپردازی در شب نمای شگفت‌انگیزی خواهند داشت که بسیار ارزش دیدن دارند. این میدان در قلب پوتراجایا قرار گرفته و دریاچه مصنوعی کنار آن قرار دارد.

کشور مالزی - با کشور زیبای مالزی آشنا شوید

شهر پوتراجایا

باغ گیاه شناسی پوتراجایا

تنوع گیاهی شهر پوتراجایا را می‌توانید در باغ گیاه‌شناسی مشاهده کنید. این باغ گیاه‌شناسی برای افرادی که به اکتشاف و ماجراجویی علاقه‌مند هستند بسیار جالب خواهد بود. برای استراحت، تفریح یا حتی ورزش صبحگاهی این باغ یکی از ایده‌آل‌ترین پیشنهادها است. خیالتان از بابت خانواده‌تان راحت باشد، چرا که باغ گیاه‌شناسی یک مکان برای تفریحات خانوادگی به شمار می‌آید. در این قسمت از شهر پوتراجایا فعالیت‌های ورزشی مانند اسکیت‌سواری، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، اسکوترسواری و... نیز انجام می‌دهند. شروع ساخت باغ گیاه‌شناسی در سال 2001 بوده و امروزه از امکانات خدماتی پیشرفته‌ای برخوردار است. امکانات این مکان شامل کافه، رستوران و سرویس بهداشتی می‌شود. در این باغ، گل‌ها و سایر گیاهان را از سراسر جهان در باغ گیاه‌شناسی گرد هم آورده‌اند تا شما از دیدن آن‌ها شگفت‌زده شوید. بازدید از باغ گیاه‌شناسی هزینه‌ای ندارد، همچنین عکاسی از قسمت‌های مختلف آن برای عموم مقدور است.

مسجد جامع پوتراجایا

هنگام سفر به پوتراجایا قطعاً مکانی روحانی با رنگ صورتی نظر شما را جلب خواهد کرد. این مکان یک مسجد در شهر پوتراجایا بوده که در طراحی آن از معماری ایرانیان الهام گرفته شده است. این مسجد جامع در دریاچه مصنوعی و کنار پلی قرار گرفته که شباهت بسیاری به پل خواجو اصفهان دارد. کف این مسجد از سنگ‌های گرافیت و درهای آن از جنس چوب است. ظرفیت داخل مسجد جامع پوتراجایا حدوداً 10000نفر بوده و شبستان اصلی 12 ستون دارد. معماری بی‌نظیر این مسجد طوری است که باد درون فضای آن می‌چرخد و هوایی مطلوب برای نمازگزاران فراهم می‌کند. 
مسجد جامع پوتراجایا را طوری ساخته‌اند که از دور مانند یک جزیره روی دریاچه قرار گرفته است. سه چهارم از این مسجد صورتی بر روی دریاچه بوده و تنها از یک مسیر به خشکی را دارد. نام‌گذاری این مسجد به احترام و افتخار اولین رئیس‌جمهور مالزی است. در ابتدای ورود به این مکان مقدس از افراد نام قومیت و دینشان را می‌پرسند و به کسانی که حجاب کافی ندارند، رویه مناسب مانند مانتو می‌دهند. پس از ورود، اگر از روی سنگ‌فرش‌های حیاط حرکت کنید به شبستان مسجد که شبیه به دروازه‌ای بزرگ است خواهید رسید. 

بنای یاد بود هزاره (Millennium Monument)

بنای یاد بود هزاره در سال 2005 داخل پارک بزرگ پوتراجایا با طول 68 متر، تأسیس شد. این سازه را با فلزات محکمی ساخته‌اند. بنای یادبود هزاره، یادآور دوره‌های تاریخی و برجسته کشور مالزی بوده و شبیه به یک ستون است. این بنای زیبا شب‌ها با چراغ‌هایی که نور 360 درجه دارند روشن شده و امکان دیدن آن از تمام قسمت‌های شهر پوتراجایا وجود دارد. این چراغ‌های پر نور جزئی از تاریخ مالزی بوده و در قدیم از آن‌ها برای هدف‌یابی و راهنمایی کشتی‌ها استفاده می‌کردند. هر سال در این بنا جشنواره‌های شگفت‌انگیزی اجرا می‌کنند که برای گردشگران سرگرمی جالبی است.

مرکز کنوانسیون بین المللی پوتراجایا (Putrajaya International Convention Centre)

مرکز کنوانسیون بین‌المللی پوتراجایا محلی برای برگزاری تمامی مناسبت‌های فرهنگی در سطح منطقه و بین‌الملل است. از سال 2006 به طور میانگین (PICC) بیش از 230000 نماینده و 15000 بازدیدکننده هر ساله از مرکز کنوانسیون بین‌المللی پوتراجایا دیدن می‌کنند. نمای این ساختمان بر اساس چشم پراک معلق طراحی شده و از بالا سقفی شبیه به اوریگامی دارد. یکی از ویژگی‌های این ساختمان دیوارهای شیشه‌ای آن است که نور طبیعی خورشید را وارد سالن‌های ساختمان می‌کند. 

پل پوترا ( Putra Bridge )

پل پوترا یکی از طولانی‌ترین پل‌های این شهر بوده که معماری آن الهام گرفته از پل‌خواجو ایران است. تفاوت کمی در ظاهر این پل با پل‌خواجو وجود دارد. نزدیک‌ترین جاذبه‌های پوتراجایا به این پل میدان اصلی شهر و مسجد پوترا هستند. جنس این پل 435 متری، از بتن بوده و قسمتی از آن دارای وسیله نقلیه‌ای مثل مونوریل است. همچنین می‌توانید با کشتی تفریحی که ایستگاه آن در کنار پل پوترا قرار گرفته از شهر دیدن کنید. پل پوترا دو ساختمان اصلی شهر پوتراجایا را به هم متصل می‌کند.

پل سری واواسان (Seri Wawasan Bridge)

پل سری واواسان، پلی شبیه به کشتی، همراه با نورهای رنگی و طراحی فوق‌العاده در شهر پوتراجایا است. پل سری واواسان در منطقه‌ای مهم از نظر تجاری و اداری بوده و مناطق مسکونی این شهر را به مناطق اداری آن متصل می‌کند. ساخت این پل در سال 2010 به پایان رسیده و نام دیگرش پل شماره 9 است. طول پل سری واواسان به 165 متر می‌رسد و کابل‌های محکمی از جنس مس به استحکام این پل کمک می‌کنند. این پل زیبا به هنگام تاریکی هوا همانند کشتی بزرگی که بادبان‌های خود را برافراشته خودنمایی می‌کند.

پل سری ساجانا (Seri Saujana Bridge)

پل سری‌ساجانا، پلی با قوسی بلند و کابل‌هایی‌ست که به آن متصل شده‌اند جزء مدرن‌ترین پل‌های شهر پوتراجایا مالزی است. ساخت پل سری‌ساجانا بر عهده شرکت Road Builder (M) Sdn Bhd بوده که تأکید زیادی بر طراحی شیک و زیبای این پل داشته‌اند. پل سری‌ساجانا با طول 300 متری و عرض 32 متر در سال 2003 به اتمام رسید و هزینه ساخت آن حدود 20 میلیون دلار بوده است. افرادی که برای سفر به این شهر می‌روند، می‌توانند همزمان با بازدید از پل سری‌ساجانا از پارک آجونگ فلوریا در مجاورت این پل نیز دیدن کنند.

پل سری جمیلنگ (Seri Gemilang Bridge)

پل سری‌جمیلنگ از پل‌های تشریفاتی و بسیار بزرگی بوده که در انتهای بلوار Persiaran Perdana قرار دارد. این پل میدان Heritage را به مرکز همایش‌های شهر پوتراجایا متصل کرده و از این نظر دارای اهمیت فراوانی است. ارتفاع سطح پل سری‌جمیلنگ از دریاچه حدود 75 متر بوده و 240 متر طول دارد. این پل بزرگ معماری رومی داشته و از ستون‌های سنگی طرح‌دار در ساخت آن استفاده شده است. بازدید از این پل با کرایه ماشین و یا کشتی‌ تفریحی از روی دریاچه امکان‌پذیر بوده و اوقات بسیار مفرهی برای شما خواهد ساخت.

پردانا پوترا (Perdana Putra)

پردانا پوترا ساختمانی با سه گنبد سبز و نمایی جالب شبیه به ساختمان‌های هندی در پوتراجایا قرار دارد. این ساختمان در سال 1999 ساخته شد. طراحی این سازه الهام گرفته از فرهنگ‌های اروپایی، مالاییایی، اسلامی و... است. پردانا پوترا محل دفتر نخست‌وزیر بوده که جایگاه بسیار قدرتمندی در مالزی به حساب می‌آید. پردانا پوترا از دفاتر و بخش‌های زیادی مانند دفتر نخست‌وزیر، معاون نخست‌وزیر و... تشکیل‌شده است. دریاچه پوتراجایا و مسجد پوترا از نزدیک‌ترین مکان‌های دیدنی به پردانا پوترا هستند.

دریاچه پوتراجایا (Putrajaya Lake )

این شهر هوای مطلوب و خنک خود را به دریاچه‌ پوتراجایا مدیون است زیرا که سیستم خنک‌کننده شهر در آن‌جا قرار دارد. هنگام قایق‌سواری در این دریاچه می‌توانید علاوه بر مناظر طبیعی زیبا از مسجد صورتی و پل پوتراجایا نیز دیدن کنید. این دریاچه با وسعت 650 هکتار از خدمات تفریحی مانند قایق‌ها و کشتی‌های تفریحی برخوردار است. از تفریحات دیگری که در این دریاچه برای گردشگران در نظر گرفته‌اند می‌توان ماهیگیری، شنا، اسکی روی آب و مسابقه‌های بین‌المللی نام برد. در دریاچه پوتراجایا کشتی جالبی به نام کشتی تفریحی کروز وجود داشته که نیم ساعتی را درون آب می‌ماند. با سوارشدن در این کشتی تفریحی می‌توانید از داخل آب شهر پوتراجایا را نظاره کنید. داخل کشتی برای افرادی که با این شهر و مکان‌های دیدنی‌اش آشنا نیستند، توضیحاتی به زبان انگلیسی راجب قسمت‌های مختلف شهر خواهند داد. هر شخصی برای سوارشدن در کشتی کروز حدود 20 رینگت پول پرداخت می‌کند. 

پارک تالاب پوتراجایا (Putrajaya Wetlands Park)

در تمامی قسمت‌های استوایی جهان تالاب آب شیرینی به بزرگی تالاب پوتراجایا وجود ندارد. این پارک بی‌نظیر 1977 هکتار وسعت داشته و هزاران سرگرمی و تفریح مختص به خود دارد. پارک تالاب پوتراجایا مصنوعی بوده و در منطقه 13 این شهر قرارگرفته است. در این مکان می‌توانید به طور رایگان از تمامی بخش‌ها بازدید کنید. این تالاب مصنوعی، گونه‌های جانوری زیادی را در خود جای داده و به یک حیاط‌وحش ساخته دست بشر تبدیل‌شده ‌است.

دارالعلوم ایستانا (Istana Darul Ehsan)

این کاخ یکی از اقامت‌گاه‌های سلطنتی سلطان سلانگور (سلطان شرف‌الدین ادریس شاه) بوده و در کنار دریاچه پوتراجایا قرار دارد. بازدید از این مکان برای عموم آزاد نیست ولی توجه بسیاری از گردشگران را به خود جذب کرده است. این عمارت با رنگ خاکستری برای قدردانی از سلطان سلانگور در سال 2000 ساخته شد.

ایستانا ملاواتی (Istana Melawati)

این کاخ رسمی زیبا، دومین کاخ ملی یانگ دی‌پرتوان آگونگ موجود در پوتراجایا مالزی با معماری مالایی است. ایستانا ملاواتی در لغت معنای برج نگهبان را می‌دهد. ساخت ایستانا ملاواتی در سال 1999 شروع‌ شده و در سال 2002 تأسیس‌ شده است. 

مراکز تفریحی شهر پوتراجایا مالزی

مالزی کشوری حاصلخیز و سرسبزی که مراکز تفریحی بسیاری را در خود جای داده است. شهر الکترونیکی پوتراجایا فضاهای بسیار زیبا و مدرنی برای تفریح گردشگران دارد. پارک‌های این شهر در میان نخل‌های بلند و برج‌ها نمای جالبی دارند. در سفر به این شهر در کنار مکان‌های سبز و طبیعیت به مدرن‌ترین مراکز تفریحی نیز سر بزنید. در پوتراجایا برای تمامی سلایق تفریحات متنوع و هیجان‌انگیزی در نظر گرفته‌اند. همچنین موزه‌ها و مراکز خرید در این شهر مجهز به پیشرفته‌ترین وسایل است.

تفریحات مالزی - آشنایی با بهترین تفریحاتی که در کشور مالزی باید آن ها را تجربه کنید!

سینما جی اس سی آلاماندا (GSC Alamanda)

مرکز خرید آلاماندا در بین تمامی مراکز خرید شهر پوتراجایا خودنمایی می‌کند. این مرکز خرید برای جذب هر چه بیشتر مشتری‌ها و بازدیدکنندگان، سینما جی‌اس‌سی آلاماندا را تدارک دیده است. سالن این سینما بسیار بزرگ بوده و در کنار خرید می‌توانید از دیدن فیلم‌های زیبا در این مکان لذت ببرید. 

پارک رقابت (Challenge Park)

این پارک حدود 30 هکتار بوده که در آسیا جزء پارک‌هایی با امکانات عالی قرار گرفته است. این پارک زیبا که 3 قسمت اصلی دارد، در سال 2009 تأسیس شد. مجتمع صخره‌نوردی: در مجموعه داخلی این پارک قسمتی به نام مجتمع صخره‌نوردی وجود دارد که سرپوشیده است. پارک اسکیت و پارک هیجان: این قسمت یک سطح بتنی صاف دارد که می‌تواند برای بدلکاران و اسکیت‌سواران مناسب باشد. مسیرهای دوچرخه‌سواری کوهستان: مسیر دوچرخه‌سواری کوهستانی بسیار شگفت‌انگیزی در این قسمت از پارک رقابت قرار دارد. مسیر دوچرخه‌سواری این مکان، فنی و استاندارد ارزیابی شده است.

مجموعه ورزشی مارینا (Marina)

شاید دانستن این موضوع برای شما نیز جالب باشد که مجموعه ورزشی تا چه حد می‌تواند جذاب باشد که به یک جاذبه گردشگری تبدیل ‌شود. در شهر الکترونیکی پوتراجایا مجموعه ورزشی بسیار مدرنی با نام ماریا وجود دارد. از دستگاه‎‌های پیشرفته ورزشی گرفته تا امکانات تفریحی هیجان‌انگیز، همگی در مجموعه ورزشی مارینا قرار دارند.

 

فلایبورد سواری (Flyboard)

معمولاً افراد ماجراجو از ورزش‌های آبی زیاد استقبال می‌کنند. ورزش با فلایبورد که درواقع نوعی چالش نگهداری تعادل روی یک تخته به وسیله جت‌ها شناخته شده، سطح آدرنالین شما را بالا می‌برد. اکثر بازدیدکنندگان اشتیاق زیادی برای تجربه این ورزش مهیج دارند. فلایبوردسواری نوعی پرواز به حساب می‌آید به طوری که بعضی از افراد آن را به پرواز مردآهنی تشبیه کرده‌اند.

ایوان فلوریا (Anjung Floria)

پل‌هایی که بر روی دریاچه قرار دارند در مجموع ایوان فلوریا را تشکیل داده‌اند.  در سراسر این باغ گل‌ها و شکوفه‌های زیبا روییده شده و سنگ‌ریزه‌هایی که در مسیر ایوان فلوریا قرار گرفته‌اند فضا را رؤیایی‌تر جلوه می‌دهند. سالانه جشنواره‌های گل بی‌شماری در این مکان برگزار می‌کنند که تنوع گل‌های این جشنواره‌ها بسیار منحصربه‌فرد است. جشنواره ارکیده از باشکوه‌ترین مراسم این مکان بوده که در آن ارکیده‌های وارداتی و کمیاب از سراسر جهان را مورد بررسی قرار می‌دهند. باغ گرمسیری، باغ سلطنتی، باغ‌های موزیکال، نمایشگاه جادوی بونسای و... از زیباترین مکان‌های ایوان فلوریا است.

مجموعه ورزشی حوزه استخر (Kolam Renang Presint)

این استخرها از خدمات ویژه‌ای برخوردار هستند و به همین دلیل بوده که محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.  امکانات استخر حوزه 16 به قدری پیشرفته و هستند که برای تمرینات شنای المپیک نیز مناسب‌اند. در مجتمع حوزه 11 استخری بسیار آرامش‌بخش ساخته‌ شده که می‌تواند بار منفی و فشارهای روحی شما را تسکین دهد. این مکان برای تمرین غواصی، فعالیت‌های آبی و... مناسب است. در مجموعه استخرهای پوتراجایا سالن‌هایی جهت اسپا و ماساژ نیز قرار داده‌اند. همچنین استخری بزرگ با نمای سرسبز در باغ نخل پوتراجایا نیز قرار دارد که برای گذراندن یک روز بسیار زیبا طراحی‌شده است.

مراکز خرید شهر پوتراجایا

شناخت بهترین مراکز خرید شهر پوتراجایا به شما در یک خرید آسان و راحت کمک زیادی می‌کند. در پوتراجایا می‌توانید تمامی اجناسی که می‌خواهید از جمله پوشاک، وسایل برقی و... را با تنوع بالایی تهیه کنید. برای گردشگرانی که می‌خواهند به این شهر سفر کنند، اوایل ماه ژوئن تا سپتامبر زمان بسیار مناسبی برای خرید است. در این ماه‌ها فستیوال‌های متفاوت و جذابی در این شهر برگزار می‌کنند. همچنین برای راحتی بازدیدکنندگانی که به زبان انگلیسی مسلط نیستند نیز در مراکز خرید شهر پوتراجایا اجناس را طبق مقررات قیمت‌گزاری کرده‌اند. در شهر پوتراجایا مراکز خرید تا پاسی از شب باز هستند پس مسافران با خیال آسوده می‌توانند خرید کنند. مراکز خرید پوتراجایا سعی بر این داشته‌اند تا انواع پوشاک مد را برای بازدیدکنندگان فراهم آورند. شما حتی با دیدار از این مراکز خرید از طراحی و معماری‌های زیبایشان نهایت لذت را خواهید برد. در ایامی که مناسب اعیاد مختلف است مانند عید چینی‌ها و کریسمس، مراکز خرید پوتراجایا را با تزئینات مخصوص آن روز طراحی می‌کنند. 

مرکز خرید شهر آی ا آی ( IOI City Mall )

مرکز خرید آی.‌ا.آی شهر پوتراجایا در سال 2014 تأسیس شده و شامل چند طبقه اصلی است. این مرکز خرید بیش از 700 فروشگاه خرده فروشی دارد. با افتتاح فاز دوم این فروشگاه، در مجموع بیش از 200 کافه و رستوران خواهد بود. این مرکز خرید سرپوشیده شامل بسیاری از اجناس مد و برند است.

مرکز خرید آلاماندا پوتراجایا (Alamanda Putrajaya Shopping Centre)

مرکز خرید آلاماندا به دلیل قرارداشتن در منطقه سیاسی و اداری شهر، مورد استفاده بسیاری از افراد مهم و سیاست‌مداران است. این مکان برای خرید موادغذایی بسیار مناسب بوده و قیمت‌های نسبتاً خوبی دارد. از خدماتی که در این مرکز خرید می‌توان نام برد کافه، رستوران و دکه‌هایی است که غذا می‌فروشند. پیشنهاد می‌کنیم غذاهای خوشمزه این رستوران‌ها را از دست ندهید چرا که تمام غذاهای مالایی، چینی، کره‌ای و... را دارند. در طبقه آخر مرکز خرید آلاماندا سینمای مجهزی ساخته‌شده که می‌توانید در آن فیلم‌های به‌روزی را تماشا کنید.

میدان شفتسبوری (Shaftsbury Square)

میدان شفتسبوری یک مرکز خرید ایده‌آل برای شما خواهد بود. هتل مرکور لیوینگ پوتراجایا و همچنین واحدهای تجاری بسیاری به مرکز خرید میدان شفتسبوری متصل هستند. این مکان نه تنها یک مرکز خرید، بلکه یک آپارتمان خدماتی بوده که دارای دفاتر اداری و مغازه‌های خرده‌فروشی است. این میدان از تفریحاتی هم برخوردار بوده که بازدیدکنندگان را ساعت‌ها به خود مشغول می‌کنند. از جالب‌ترین امکانات تفریحی این منطقه سواری در قایق بخار است که در اطراف کوه آتشفشانی شبوشبو قرار دارد. همچنین بوفه‌های میدان شفتسبوری سوپ‌های بسیار لذیذی دارند فرصت چشیدن آن‌ها را از دست ندهید.

مرکز خرید دیپالز (DPULZE Shopping Centre)

در مرکز خرید دیپالز گزینه‌های فراوانی مانند سینما، رستوران، پارکینگ و سالن بدن‌سازی در طبقه دوم خواهید داشت. برای افرادی که در این مکان اقامت دارند یا برای سفر به شهر پوتراجایا آمده‌اند این مرکز خرید مناسب است. این مکان ترکیب خوبی از رستوران‌ها دارد که غذاهای خوبی ارائه می‌دهند. مرکز خرید دیپالز مکان خوبی برای خرید نیازهای روزانه بوده و یک مکان خانوادگی برای خرید است.

مرکز خرید خیابانی 2 سایبرجایا (The Street Mall 2 Cyberjaya)

مرکز خریدهای خیابانی نسبت به مرکز خریدهای سرپوشیده از یک سری مزیت‌ها مانند هوای آزاد و بازدید از محیط برخوردار هستند. در مرکز خرید خیابانی 2 سایبرجایا کالاهای مختلفی را مانند پوشاک، صنایع‌دستی، کیف، کفش، محصولات صوتی و تصویری، سوغاتی‌های محلی و... را برای فروش ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید در فضای سرسبز و متنوع این قسمت از شهر، ناهار و شامتان را میل نمایید. 

دسترسی به پوتراجایا چگونه است؟

اولین راه دسترسی به پوتراجایا از کوالالامپور ایستگاه متروی کی ال سنترال است. در این ایستگاه مترو پس از خرید بلیط از خط Kila، حدود 20 دقیقه در راه رسیدن به پوتراجایا خواهید بود. قطارهای سریع‌السیر ایستگاه کی ال سنترال سعی بر این دارند که مسافرین را در زمان خیلی کمی به شهر الکترونیکی پوتراجایا برسانند. از همان قسمت می‌توانید سوار اتوبوس‌های مخصوص شوید و به سمت مرکز این شهر بروید. از آن‌جایی که پوتراجایا شهری اداری تجاری است سیستم حمل و نقل شهری مرتب و منظمی دارد. اتوبوس‌های این شهر با هزینه بسیار کمی به نقاط گردشگری و توریستی می‌روند. در این بین برای حمل و نقل در پوتراجایا وسایل نقلیه دیگری هم مانند مترو، تاکسی و منوریل وجود دارد.تاکسی‌های قرمز رنگ در این شهر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به سایر وسایل نقلیه دارند. رانندگی در این شهر بسیار با دقت و بوده و همین دلیل باعث‌شده تا  پوتراجایا یک شهر امن برای گردشگران و ساکنین به حساب بیاید. از نظر جغرافیایی پوتراجایا در 25 کیلومتری جنوب کوالالامپور قرار دارد. 

سخن آخر

قلمرو فدرالی و پایتخت سیاسی مالزی شهری مدرن و الکترونیکی است. سفر به پوتراجایا با ساختمان‌های خیره‌کننده و رؤیایی‌اش بهترین گشت‌وگزار عمرتان خواهد بود. مردم این شهر معماری نوین و زیبای پوتراجایا را مدیون ماهاتیر محمد می‌دانند. این شهر به‌ قدری پیشرفته بوده که در بین بازدیدکنندگان به شهر سوپر مدرن و باغ شهر هوشمند معروف است. پارک‌ها و باغ‌های شهر طوری ساخته‎‌ شده‌اند که مسافران تور مالزی علاوه بر سرسبزی گیاهان، از خدمات تفریحی آن‌ها نیز بهره ببرند. فرصت گردش در شب‌های پرنور شهر پوتراجایا مالزی را از دست ندهید چرا که با دیدن نورپردازی کنار دریاچه آن قطعا شگفت‌زده خواهید شد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر