اماکن مذهبی قشم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/20
بازدید: 436
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اماکن مذهبی قشم، از جمله جاذبه‌های گردشگری مهم در قشم هستند که مسجد و زیارتگاه‌های کوچک و بزرگ را در بر می‌گیرند. در واقع در کنار سواحل، مراکز خرید و دیدنی‌های دیگر قشم، این اماکن نقش مهمی در جذب توریست و گردشگرها دارند و برخی از آن‌ها دارای معماری و زیبایی چشم‌گیزی هستند. در صورتی که قصد سفر به قشم با تور قشم یا ماشین شخصی را دارید، توصیه می‌کنیم بازدید از اماکن مذهبی را در برنامه خود قرار دهید و از مساجد و زیارتگاه‌های این جزیره زیبا لذت ببرید. در ادامه همراه ما باشید تا با معروف‌ترین اماکن مذهبی جزیره قشم آشنا شوید.

اماکن مذهبی قشم

چرا مکان‌های مذهبی قشم معروف هستند؟

اگر با دید کلی به این اماکن نگاه کنیم متوجه ویژگی‌های مشترک و جذابی در بین آن‌ها می‌شویم. همین مسئله که در این جزیره تعدادی مسجد و زیارتگاه وجود دارد خود جالب است. در واقع در این فضای کم مسجد و آرامگاه‌های باشکوهی ساخته شده‌اند. قبل از هر چیزی بگوییم که بهتر است قبل از رفتن به هر یک از این اماکن، با آداب و رسوم سنتی مردم بومی قشم آشنا شوید. اما در پاسخ به اینکه چرا این مکان‌ها معروف هستند می‌توانیم به چند ویژگی مشترک و جالب آن‌ها اشاره کنیم:

  • معماری خاص بر اساس فرهنگ جنوب کشور
  • گنبدهای فراوان با رنگ‌های روشن و خاص
  • قدمت طولانی
  • وسعت زیاد
  • متناسب با فرهنگ شیعه و سنی

سفر به قشم، بزرگترین جزیره خلیج فارس!

مکان‌های زیارتی و مذهبی قشم کجاست؟

حال وقت آن رسیده است تا شما را با معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و مذهبی قشم آشنا کنیم:

مسجد قبا؛ بزرگ‌ترین مسجد قشم

معرفی مکان‌های زیارتی قشم را با  با مسجد قبا شروع می‌کنیم. این مسجد بزرگ‌ترین مسجد در قشم است. برای رفتن به این مکان لازم است یک مسیر 18 کیلومتری از شهرستان قشم را طی کنید. محل قرارگیری مسجد قبا در روستای هلر است که خود  روستای هلر از روستاهای معروف قشم و جاذبه‌های گردشگری این جزیره است. معماری این مسجد طوری‌ست که در هیچ کجای دنیا مانند آن را پیدا نمی‌کنید. گنبدهای زیاد و سفیدرنگ، گلدسته‌های عربی، ستون‌های زیاد از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آن هستند. در نگاه اول این مسجد شما را اد مسجد مدینه می‌اندازد. برکه‌های مصنوعی که در اطراف مسجد قرار دارد، نمایی زیبا و آرام‌بخش را به ارمغان می‌آورد.

آدرس: جزیره قشم، بخش مرکزی، شهر قشم، خیابان امام خمینی، جنب مسجد جامع قشم

روستاهای قشم - معرفی 11 روستای توریستی در قشم

مسجد قبا و مسجد لافت قشم

مسجد لافت؛ با رنگ‌های خاص و دیدنی

مسجد لافت قشم، از دیگر امکان مذهبی این جزیره است که رنگ‌های زیبایی که در آن کار شده است، جذابیت خاصی را به این مسجد بخشیده است. این رنگ‌ها در زمان طلوع و غروب آفتاب دیدن هستند. این مسجد فاقد کاشی یا آینه‌کاری است. مصالحی که در ساخت این مسجد بکار رفته است، سازگار با آب و هوای مرطوب قشم است و در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.

آدرس: جزیره قشم، بخش مرکزی، روستای لافت، خیابان امام خمینی، جنب چاه‌های تلا

جاهای دیدنی قشم - دیدنی های قشم را بهتر بشناسید

مسجد طبل؛ معروف به مسجد حضرت زهرا (س)

مسجد حضرت زهرا یا مسجد طبل قشم، در روستای طبل قرار گرفته است. این مسجد قدمت زیادی ندارد و در دسته مساجد تازه ساخت قرار می‌گیرد. از جمله مراسماتی که در مسجد طبل برگزار می‌شود می‌توان به مراسمات و فرهنگی و دینی اشاره کرد. این مراسم بیشتر برای جوان‌ها برگزار می‌شود. ناگفته نماند مسجد طبل، در نزدیکی خلیج فارس قرار گرفته است.

آدرس: جزیره قشم، بخش مرکزی، روستای طبل، جاده طبل سلخ

مسجد طبل و رمچاه قشم

مسجد رمچاه؛ تنها مسجد گنبد فیروزه‌ای قشم

مسجد رمچاه مربوط به دوره صفوی بوده و تنها مسجد قشم است که دارای گنبد فیروزه‌ای است. این مسجد دارای مناره‌ای مرتفع و زیباست که سبک آن از مسجد پیامبر در مدینه الهام گرفته شده است. این مسجد در سال 1364 توسط خیرین محلی ساخته شد. معماری بومی و خاص این مسجد از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است. لازم به ذکر است این مسجد در زلزله 1387 تخریب و مجددا بازسازی شده است.

آدرس: جزیره قشم، بخش مرکزی، روستای رمچاه، خیابان امام خمینی، جنب مسجد جامع رمچاه

زیارتگاه بی بی مریم قشم

از دیگر اماکن مذهبی قشم، مقبره بی بی مریم است که در روستای توریان قرار دارد. یکی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک این زیارتگاه درخت انجیر معابد است. در واقع این زیارتگاه کوچک، مقبره یکی از زنان مقدس قشم است. این زیارتگاه ساده و بی‌آلایش بوده و از گچ، ساروج، لاشه سنگ آهکی مرجانی و... تشکیل شده است. در واقع این زیارتگاه در طول زمان و در اثر زلزله اندکی تخریب شده است. بر اساس تحقیق‌های صورت گرفته این زیارتگاه در گذشته، زیبا و باشکوه بوده است.

آدرس: زیره قشم، بخش مرکزی، روستای تم سنتی، دهستان رمکان

زیارتگاه بی بی مریم و شاه شهید قشم

زیارتگاه شاه شهید قشم؛ زیارتگاهی در بلندای کوه

زیارتگاه شاه شهید قشم، یکی دیگر از اماکن مذهبی قشم است که در بلندای کوهی زیبا و کم ارتفاع قرار گرفته است. از نظر مسافتی این زیارتگاه 10 کیلومتر با جزیره قشم فاصله دارد. از نظر بومیان قشم، این زیارتگاه مقدس است و دارای دو اتاق 3 متر در 4 متر است. این اتاق‌ها از خشت و گل ساخته شده‌اند. همانطور که انتظار می‌رود این مکان، آرامگاه شاه شهید قشم است که گفته می‌شود چهره‌ای نیکو داشته است و در نی زدن و آواز سر دادن نیز مشهور بود. در ورودی این زیارتگاه، یک درخت و حوضچه‌ای قدیمی و زیبا وجود دارد و همین درخت در دسته جاذبه‌های این زیارتگاه قرار می‌گیرد.

آدرس: جزیره قشم، بخش مرکزی، ساحل جنوبی جزیره، مجاورت شهر قدیمی خربس

گورستان‌های تاریخی قشم - معرفی 10 تا از قبرستان های قشم

مسجد جامع قشم؛ قدیمی‌ترین بنای مذهبی

مسجد جامع قشم نیز یکی دیگر از اماکن مذهبی این جزیره است که قدمت بالایی داشته و به عنوان مسجدی قدیمی شناخته می‌شود. برخی از مورخین تاریخ تأسیس این مسجد را سال 1200 هجری قمری  می‌دانند. در این مسجد نیز خبری از کاشی و سنگ‌های تزیینی و مجلل نیست و مهم‌ترین ویژگی آن، فضای وسیع مستطیل شکل با 16 ستون است. جنس مصالح بکار برده شده از سقف، چوب، ساج، چندل و نخل است.

آدرس: آدرس مسجد جامع قشم در جزیره قشم، بخش مرکزی، شهر قشم، خیابان باهنر، کوچه مصلی یک

بازدید از اماکن مذهبی و گردشگری در تور قشم

در این بخش در مورد اماکن مذهبی قشم صحبت کردیم. توصیه می‌کنیم در صورت سفر به قشم حتماً از اماکن گفته شده دیدن کنید و لذت ببرید. همچنین با خرید انواع تور قشم از سایت لحظه آخر می‌توانید با قیمت مناسب از انواع جاذبه‌های گردشگری و اماکن مذهبی قشم دیدن کنید. قیمت انواع تور قشم و رزرو آنلاین هتل در قشم با سایت لحظه آخر با قیمت مناسب و در سریع‌ترین زمان ممکن امکان‌پذیر خواهد بود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر