گلستانکوه خوانسار

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/03
بازدید: 329

آیا تاکنون یک دشت پر از لاله‌های واژگون دیده‌اید؟ انگار که طبیعت برایتان فرش قرمز پهن کرده باشد تا در خانه‌اش مهمان‌ شوید. چنین منظره‌ای که یکی از زیباترین قاب‌های طبیعت استان اصفهان است را می‌توان در گلستان کوه خوانسار مشاهده کرد. این منطقه حفاظت شده در 150 کیلومتری استان اصفهان قرار دارد. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره این جاذبه طبیعی بررسی کنیم. اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

گلستانکوه خوانسار

معرفی منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار

منطقه حفاظت شده به آن دسته از مناطق طبیعی گفته می‌شود که از لحاظ ضرورت حفظ نسل‌ جانوران‌ وحشی‌ و یا احیای گیاهان و به‌طورکلی بهبود وضع‌ طبیعی‌ منطقه تحت حفاظت قرار می‌گیرد. معمولا در این مناطق شکار ممنوع است یا مجوز محدود دارد. منطقه حفاظت شده گلستان کوه نیز در دسته این مناطق قرار می‌گیرد. در این جاذبه طبیعی شکار ممنوع است و اگر یک شکارچی این تخلف را انجام دهید به مدت 5 سال مجوز شکارش باطل خواهد شد. این قانون برای حفظ اکوسیستم و زیست‌بوم این منطقه گذاشته شده است.

گلستان کوه کجاست؟

منطقه حفاظت شده گلستان کوه در استان اصفهان، شهرستان خوانسار قرار دارد. ارتفاع این منطقه 3631 متر از سطح دریا بالاتر است و باید آن را یکی از دامنه‌های رشته کوه زاگرس دانست. در اطراف این منطقه حفاظت شده به جز خوانسار، شهرهای دیگری همچون گلپایگان، تیران و کرون، نجف آباد، داران و... قرار دارند. شما می‌توانید در نقشه زیر موقعیت مکانی این جاذبه طبیعی را مشاهده کنید.

همه چیز درباره گل های لاله واژگون گلستان کوه

گل‌های لاله واژگون که به آنها گل اشک مریم نیز می‌گویند؛ شبیه به شبنم دم صبح است و گلبرگ‌های آن انگار در حال گریه هستند. به همین دلیل این نام‌ها را رویشان گذاشته‌اند. این گل‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه تا پایان آن می‌رویند و در واقع عمر کوتاهی دارند. در افسانه‌های ایرانی نقل شده است که این گل‌ها در داستان معروف سیاوش، شاهد ماجرا بوده‌اند و به خاطر آن گریه کرده‌اند.

گفته می‌شود در سال 1576 میلادی، جهانگردان اتریشی که به ایران آمده بودند، این گل‌ها را با خود به کشورشان بردند و کشت آنها را در باغ‌ها و گلخانه‌های خود رواج دادند. اشک مریم فقط در فلات‌های سرسبز ایران به صورت طبیعی می‌روید اما، پیاز آن را در گلخانه‌های زیادی می‌کارند. لاله‌های واژگون فواید زیادی دارند. برای مثال باید آنها را تصفیه کننده قوی برای کبد دانست. همچنین خواص دارویی فراوانی دارند و در عمل داروسازی از آن استفاده می‌کنند. البته به هیچ‌عنوان نباید سر خود و بدون توصیه پزشک، از این گل به‌عنوان دارو استفاده کنید.

همه چیز درباره گل های لاله واژگون گلستان کوه

مختصری درباره پوشش جانوری گلستان کوه خوانسار

در گلستان کوه که یکی از جاهای دیدنی اصفهان است، حیوانات وحشی زیادی مانند خرس سیاه (در مرض انقراض) گرگ، شغال، تشی، سمور، سنجاب، گراز وحشی، قوچ و میش، کل و بز، انواع پرندگان و خزندگان زندگی می‌کنند. البته بخشی از این حیوانات را در دهکده گلستان کوه که یک دهکده تفریحی است، مشاهده نخواهید کرد چرا که فقط در قسمت حفاظت شده هستند.

جاهای دیدنی اصفهان - مروری بر دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری نصف جهان!

مختصری درباره پوشش گیاهی گلستان کوه

گلستان کوه اصفهان، بیشتر به‌خاطر لاله‌های واژگونش مشهور شده است. درواقع در تپه‌های این منطقه حفاظت شده تعداد زیادی گل لاله واژگون را خواهید دید که گستره یک دشت را پر کرده‌اند. بیشتر تورهای گردشگری هم برای دیدن این دشت راهی خوانسار می‌شوند. اما به جز گل لاله واژگون، در این منطقه گیاهان دیگری همچون گز انگبین، گزعلفی، ریواس، کنگر، مرزنجوش، آویشن، قارچ، بادام، تره و پیاز کوهی، گون، موسیر و... نیز رشد می‌کنند. در گلستان کوه خوانسار، 70 گونه مختلف گیاهی وجود دارد که حیوانات مختلف مانند زنبور عسل، از آنها تغذیه می‌کنند. نکته مهم این است که بیشتر این پوشش گیاهی مربوط به فصل بهار هستند. خصوصا گل های لاله واژگون که فقط در فصل بهار در دشت دیده می‌شوند و به همین دلیل در دیگر زمان‌های سال، گروه‌های گردشگری کمتر راهی گلستان کوه می‌شوند.

پوشش گیاهی گلستان کوه

در سفر به گلستان کوه کجا اقامت کنیم؟

اگر گلستان کوه خوانسار را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کردید؛ برای اقامت هم می‌توانید ویلا اجاره کنید و هم امکان رزرو هتل گلستان کوه خوانسار وجود دارد. هتل گلستان کوه خوانسار، اقامتگاهی بسیار مجهز با امکانات فراوان است که فضای سبز هم دارد و برای اقامت یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود. به جز این گزینه و اجاره ویلا گلستان کوه خوانسار، می‌توانید شب را در یکی از هتل‌های این شهر نیز بمانید. از میان هتل‌های نزدیک به این جاذبه طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل زاگرس
  • هتل جهانگرد
  • هتل آپارتمان سرای پدری
  • مجتمع گلستانکوه خوانسار

هتل های اصفهان - لیستی از تمامی هتل های شهر اصفهان را در لینک مشاهده نمایید و اطلاعاتی درباره هر یک کسب کنید.

مسیر دسترسی به گلستانکوه

اگر تصمیم دارید از تهران به سمت این جاذبه طبیعی در استان اصفهان بروید، باید از بزرگراه تهران به اصفهان خود را به سه راهی سلفچگان برسانید و از آنجا به سمت خمین و گلپایگان بروید. زمانی که در این جاده به شهر خوانسار رسیدید، به طرف روستای دره بید بروید. در این روستا به راحتی مسیر دشت‌های پر از گل لاله واژگون خواهید رسید. در این منطقه تابلوها و علامت‌های مختلفی که شما را به سمت دشت‌های گل لاله واژگون راهنمایی کند، دیده می‌شود. زمانی که به منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار رسیدید، باید برای ورود به ازای خودرو 20 هزار تومان بپردازید.

مسیر دسترسی به گلستانکوه

جاذبه های گردشگری اطراف گلستانکوه

اگر برای بازدید از دهکده گلستانکوه راهی خوانسار شدید، می‌توانید زمانی را هم برای دیدن از جاهای دیدنی خود این شهر و شهرستان گلپایگان که در فاصله بسیار کمی از این جاذبه قرار دارد نیز کنار بگذارید. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک به گلستان کوه خوانسار به شرح زیر است:

  • خانه ابهری
  • پارک جنگلی خوانسار
  • مزار بابا پیر ترک
  • امامزاده صالح
  • روستای کوچری
  • روستای وانشان
  • سد گلپایگان

باغ پرندگان اصفهان - باغ پرندگان اصفهان در سال 1375 در محوطه ای به مساحت حدود 55 هزار مترمربع در منطقه جنگلی ناژوان احداث شده است.

در اردیبهشت ماه به ضیافت گل ها بروید!

در این مطلب درباره گلستان کوه خوانسار که به‌خاطر گل‌های لاله واژگونش در میان گردشگران شهرت یافته است، صحبت کردیم. توصیه می‌شود سفر به خوانسار و بازدید از این جاذبه گردشگری را در لیست برنامه‌های اردیبهشت ماهتان قرار دهید زیرا گل‌های لاله واژگون از ابتدای این ماه شروع به رویش می‌کنند و از آنجایی که عمرشان کوتاه است تا پایان همین ماه بیشتر قابل رویت نیستند. بنابراین اگر بتوانید سفرتان به خوانسار را برای این زمان برنامه‌ریزی کنید، این شهر با فرش قرمزی از گل‌های لاله واژگون به استقبالتان خواهد آمد.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر