برج خلیفه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/21
بازدید: 9637
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا دوست دارید داستان بلندترین برج جهان را بشنوید؟ امکان ندارد کسی به دبی سفر کرده و بزرگترین برج دنیا را ندیده باشد، برج خلیفه به قدری بلند است که تقریبا از همه جای شهر می‌توانید آن را ببینید و یکی از مهم‌ترین تفریحات گردشگران، رفتن به بالای این برج و تماشای چشم انداز های بی نظیر شهر دبی است. این برج گواهی از اوج دستاوردهای نوآورانه بشری که همانند چراغی درخشان در افق دبی ایستاده؛ بلندترین و مشهورترین برج دنیا که 828 متر ارتفاع دارد و در 163 طبقه منحصربه‌فرد ساخته شده است. این سازه یکی از شاهکارهای ساخته دست بشر است که مهندسی و معماری را به حد کمال رسانده و از بروزترین فناوری‌‌‎ها در ساخت آن استفاده شده است. برج دبی با تلفیق فرهنگ و تکنولوژی سازگار با شرایط اقلیمی ساخته شده است.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. برج خلیفه کجاست؟
  2. چرا از برج خلیفه دیدن کنیم؟
  3. چگونه به برج خلیفه برویم؟
  4. قیمت بلیط برج خلیفه دبی|هزینه بلیط بازدید از برج خلیفه
    1. هزینه بازدید از طبقات 24 و 25
    2. هزینه ساعت شلوغ برج خلیفه
  5. ساعت کاری برج خلیفه
  6. راهنمای بازدید از طبقات برج خلیفه دبی | مراحل بازدید از بزرگترین برج جهان
  7. قوانین بازدید از برج الخلیفه دبی
  8. عکس های برج خلیفه دبی
  9. برج خلیفه چه امکاناتی دارد؟
    1. رستوران اتمسفر برج خلیفه
  10. رستوران های هتل آرمانی بلندترین برج جهان
    1. رستوران آرمانی امل
    2. رستوران ایتالیایی آرمانی
    3. رستوران آرمانی دلی
    4. رستوران آرمانی هاشی
    5. لانژ برج خلیفه
    6. باشگاه برج خلیفه
  11. برج خلیفه دبی چه تفریحاتی دارد؟
    1. پارک برج خلیفه
    2. عرشه برج خلیفه
  12.  سکوی تماشای برج خلیفه
  13. دیدنی های اطراف برج خلیفه
  14. صاحب برج خلیفه (Burj Khalifa) کیست؟
  15. بررسی معماری برج خلیفه دبی | دکوراسیون فضای داخلی برج خلیفه
    1. سیستم ساختاری
    2. پودیوم برج خلیفه
    3. فونداسیون برج خلیفه
    4. منار برج خلیفه
    5. لوله کشی برج خلیفه
    6. طبقات تاسیسات برج خلیفه
    7. ایمنی در برابر آتش سوزی
  16. برج خلیفه چند طبقه دارد؟
    1. واحدهای مسکونی برج خلیفه
    2. واحدهای تجاری و اداری برج خلیفه
  17. ارتفاع برج خلیفه چقدر است؟
  18. آسانسور برج خلیفه
  19.  دانستنی های جالب درمورد برج خلیفه که باید بدانید
  20. رکوردهای جهانی در برج خلیفه
  21. تاریخچه ساخت برج خلیفه
  22. درباره ساخت برج خلیفه چه می دانید؟

برج خلیفه

معرفی کامل شهر دبی - با مدرن ترین کشور خارمیانه آشنا شوید!

برج خلیفه کجاست؟

برج خلیفه در شهر دبی امارت متحده عربی در بلوار شیخ محمد بین راشد مجاور دبی مال قرار دارد. این برج در یکی از مناطق شهری دبی است که آسمان خراش‌های زیادی دارد و در فاصله 3.3 کیلومتری از دریاست که چشم‌انداز رودخانه‌های دست‌ساز جلوه زیبایی به آن بخشیده است.

چرا از برج خلیفه دیدن کنیم؟

برج خلیفه بلندترین برج دنیا محسوب می‌شود و دلیل اصلی بازدید از آن را باید همین مساله دانست. اما در این برج زیبا امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی هم وجود دارد، معماری فوق‌العاده‌ای دارد و در آن یک هتل فوق لاکچری و همچنین کافه‌‎ها و رستوران‌های مختلف قرار گرفته است. همه این موارد را باید دلایل کافی برای اینکه گردشگران دوست داشته باشند از بلندترین برج دنیا دیدن کنند؛ دانست.

منار برج خلیفه

چگونه به برج خلیفه برویم؟

از هتل محل اقامتتان دو راه برای رسیدن به برج خلیفه دارید:  

  • از هتل یک تاکسی به برج خلیفه کرایه کنید.
  • سوار مترو دبی شوید و به سوی برج خلیفه بروید. 

اگر مترو را برای بازدید از برج خلیفه انتخاب کردید بقیه راه آسان است کافی است به ایستگاه مترو به نام برج خلیفه بروید از لحاظ جغرافیایی این ایستگاه در مرکز دبی در لاین قرمز رنگ مسیر مترو قرار دارد. پیاده‌رو ایستگاه مترو تا برج خلیفه شما را به طرف دبی مال هدایت خواهد کرد. مسیر به گونه‌ای طراحی شده است که برای رفتن به برج خلیفه باید از دبی مال؛ به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید دنیا عبور کنید. در آخر به محض رسیدن به برج خلیفه منتظر بهترین تجربه عمرتان باشید و در صف ورود بایستید.

مترو دبی - آشنایی کامل با خطوط و مسیرهای حمل و نقلی مترو دبی!

قیمت بلیط برج خلیفه دبی|هزینه بلیط بازدید از برج خلیفه

بازدید از برج خلیفه رایگان نیست و گردشگران برای بازدید از این مجموعه بینظیر باید بلیط تهیه کنند همچنین توجه داشته باشید که برج خلیفه بخش‌های مختلفی دارد که جهت بازدید از برخی از بخش‌ها باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت کنید. هزینه بازدید از برخی طبقات برج خلیفه به شرح زیر است:

هزینه بازدید از طبقات 24 و 25

  • بزرگسالان: 141 درهم
  • کودکان 4 تا 12 سال: 106 درهم
  • کودکان زیر 4 سال: رایگان

هزینه ساعت شلوغ برج خلیفه

  • بزرگسالان:  216 درهم 
  • کودکان 4 تا 12 سال: 176 درهم
  • کودکان زیر 4 سال: رایگان

ساعت کاری برج خلیفه

هر روز از ساعت ۸:۳۰ یا ۹:۰۰ صبح تا ۱۰:۰۰ یا ۱۱:۰۰شب

تاریخچه برج خلیفه

تور دبی - تضمین کمترین قیمت بازار + امکان مقایسه انلاین قیمت و خدمات معتبرترین آژانس های چارتر کننده پرواز دبی

راهنمای بازدید از طبقات برج خلیفه دبی | مراحل بازدید از بزرگترین برج جهان

اگر قصد بازدید از بزرگترین برج جهان را دارید باید بدانید که در برج خلیفه نه تنها برای گرفتن بلیط بلکه برای سوار آسانسور شدن نیز باید در صف بایستید با این که صف‌ها طولانی هستند اما خیلی زود جلو می‌روند. نمایش‌هایی در کنار برج اجرا می‌شود که با تماشای آنها مردم سرگرم می‌شوند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم آسانسور برج یکی از سریع‌ترین آسانسورهای دنیا است که در عرض یک دقیقه شما را به طبقه 124 می‌رساند، حرکت آسانسور آن قدر نرم و روان است که اصلا متوجه آن نخواهید شد و جالب است بدانید که بسیاری از بازدیدکنندگان برج خلیفه بالا رفتن به وسیله آسانسور را بهترین بخش بازدید خود می‌دانند. در طبقه 124 یک بخش داخلی وجود دارد که در آن مغازه‌های بسیاری هست و شما می‌توانید اجناس‌شان را ببینید و در صورت تمایل خریدی هم انجام دهید.

سپس می‌توانید به محوطه بیرونی و روی سکوی برج بروید و با دیدن چشم‌اندازهای خیره‌کننده از شهر مدرن و زیبای دبی شگفت‌زده شوید. بر روی سکوها دوربین‌هایی قرار دارند که می‌توانید با آنها نقاط مختلف روی زمین را ببینید. اگر تجربه بهتر و لذت بخش‌تری می‌خواهید سکوهای بالاتر را فراموش نکنید و به سمت طبقات بالا بروید. پس از بازدید از طبقه 124، واقع در ارتفاع 452 متری از سطح زمین، پیشنهاد ما به شما مراجعه به طبقه 148 این مجموعه بی‌نظیر است. این بخش از برج در ارتفاع 555 متری از سطح زمین واقع شده است و ارتفاع آن به قدری زیاد است که به اسکای معروف شده است.

عکس صاحب برج خلیفه

قوانین بازدید از برج الخلیفه دبی

از آنجایی که برج خلیفه یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری موجود در شهر دبی است و روزانه تعداد قابل توجهی بازدید کننده دارد، برای بازدید از آن قوانین وضع کرده‌اند که گردشگران تور دبی به هنگام بازدید از این مجموعه باید آنها را رعایت نمایند. این قوانین به شرح زیر است:

  • برای برقراری امنیت بازدیدکنندگان و کارکنان این برج ورود اشیایی نظیر اسپری، بطری شیشه‌ای، چاقو، موادمنفجره، اسحله گرم، اسکیت یا کفش‌های چرخدار به داخل مجموعه ممنوع است.
  • هر بازدیدکننده می‌تواند به مدت 30 دقیقه در طبقه 148 بماند.
  • ورود تمامی حیوانات خانگی به داخل برج ممنوع است.
  • به همراه داشتن خوراکی و نوشیدنی به هنگام ورود به برج خلیفه ممنوع است.

عکس های برج خلیفه دبی

عکس های بیرون برج خلیفه
نمای برج خلیفه
نمای شهر همراه با برج خلیفه
عکس از داخل برج خلیفه
عکس از نمای داخلی برج خلیفه
نمای داخلی برج خلیفه دبی

برج خلیفه چه امکاناتی دارد؟

برج خلیفه دارای امکانات مختلفی مانند بخش اداری، مسکونی، رستوران، سکوی تماشا، هتل و ... دارد. طبقه 39 و 38 به هتل آرمانی تعلق دارد و تا طبقه 108 مسکونی است. این مجموعه شامل 900 آپارتمان شخصی است که شامل استودیو، سوئیت است. برج خلیفه دارای مجموعه بزرگی از امکانات رفاهی و خدماتی است که تجربه بی‌نظیری از سبک زندگی لوکس را برای ساکنان به ارمغان آورده است. لابی‌های اختصاصی اسکای که در طبقات 43، 76،123 مستقرند پیشرفته‌ترین امکانات تناسب اندام، جکوزی، اتاق سرگرمی دارند.

طبقات بالاتر از 108 تا طبقه 154 شامل بخش اداری تشکیل شده و طبقات بالاتر از آن به عنوان تاسیسات سازه در نظر گرفته می‌شود. استخرهای برج در طبقات 43 و 76 است. طبقات این برج 163 طبقه اعلام شده است که با توجه به اینکه ارتفاع آن 828 است بعید است همین طبقات را داشته باشد. از نظر مهندسی این برج دارای 209 طبقه است. طراح داخلی بخش‌های عمومی برج توسط شرکت اسکیدمور، اوینگز مریل انجام شده است. در فضای داخلی آن برج از شیشه، فولاد ضدزنگ، سنگ‌های تیره صیقلی، گچ بری ونیزی، فرش دست بافت  و... استفاده شده است.

بهترین رستوران های دبی - بررسی 20 تا از برترین رستوران های دبی از نظر مسافرین

رستوران اتمسفر برج خلیفه

یکی از معروف‌ترین و مشهورترین رستوران‌های دبی که اتمسفر نام دارد در طبقه 122 برج خلیفه واقع شده است و باید بدانید که این رستوران توانسته لقب مرتفع‌ترین رستوران دنیا را از آن خود کند. کسانی که به این رستوران مراجعه می‌کنند، می‌توانند بهترین و لذیذترین غذاهای بین‌المللی را نوش جان کنند، البته در نظر داشته باشید که اتمسفر یکی از گران قیمت‌ترین رستوران‌های شهر دبی به شمار می‌آید.

رستوران آرمانی دبی

رستوران های هتل آرمانی بلندترین برج جهان

از دیگر بخش‌های موجود در بزرگ‌ترین برج جهان، می‌توان به رستوران‌های آرمانی اشاره کرد، رستوران‌‎هایی شیک و بسیار مجلل که نظر هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب کند. لازم به ذکر است که این رستوران‌ها در طبقات 8 تا 18، 38 و 39 قرار دارند و در واقع به هتل آرمانی متعلق‌اند.

رستوران آرمانی امل

رستوران آرمانی امل یکی از بهترین رستوران‌ها برای خوردن غذاهای پر ادویه و تند است. سرآشپزهای این رستوران دستورالعمل‌های غذاهای هندی را با بهترین شک ممکن استفاده کرده و غذاهای گیاهی و غیرگیاهی بی‌نظیری خلق می‌کنند. این رستوران چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای نیز دارد که تجربه شگفت‌انگیزی هنگام غذا خوردن ایجاد می‌کند.

رستوران ایتالیایی آرمانی

برای چشیدن طعم واقعی غذاهای ایتالیایی اصیل حتما این رستوران را انتخاب کنید. غذاهای کلاسیک ایتالیایی ترکیبی از طعم‌ها و مزه هاست که هنرمندانه تزئین شده‌اند.

رستوران آرمانی دلی

«رستوران آرمانی دلی» غذاهای متنوعی و خوش طعمی از جای جای نقاط اروپا سرو کرده است و شما وسوسه می‌کند تا بیشتر طعم‌ها را تست کنید. سرآشپزهای با استعداد از یک سو و فضای داخلی کلاسیک و بافت‌های براق از سویی دیگر به استقبال شما می‌آیند تا لذت چشیدن طعم‌های بینظیر را در دکوراسیون زیبا تجربه کنید.

رستوران مدیترانه ‌ای آرمانی

در این رستوران می‌توانید طعم‌های متفاوت مدیترانه‌ای را امتحان کنید. رستوران مدیترانه‌ای هر روز صبح از ساعت 6:30 تا 11 صبحانه سرو می‌کند. از ساعت 12:30 تا 15 می‌توانید برای نهار مراجعه کنید و از ساعت 18:30 تا 22 امکان سفارش شام در آن وجود دارد.

امکانات برج خلیفه

رستوران آرمانی هاشی

اگر از غذاهای ژاپنی لذت می‌برید این رستوران غذاهای فوق العاده‌‎ای ارائه می‌دهید و فضایی لوکس با مبلمان شیک و موسیقی زنده، محیطی فوق‌العاده برای چشیدن غذاهای ژاپنی است که به سختی در جایی جز ژاپن وجود دارد.

لانژ برج خلیفه

لانژ برج خلیفه در طبقات 152، 153، 154 قرار دارد که لانژ برج خلیفه یکی از مرتفع‌ترین سالن لانژ در جهان محسوب می‌شود. امکان نوشیدن چای، نوشیدنی صبحانه به همراه دیدن چشم‌انداز خیره‌کننده است.

باشگاه برج خلیفه

این بخش از برج ویژه علاقه‌مندان به ورزش است و در آن خدمات و امکانات متعددی نظیر اسپا، استخر، سالن بدنسازی و ... وجود دارد که گردشگران می‌توانند با مراجعه به این باشگاه لوکس از آنها استفاده نمایند. باشگاه این برج با 6 هزار و 320 متر مربع یکی از بهترین سالن‌های ورزشی است که با چشم‌انداز پانورما در طبقه‌های بالایی برج قرار دارد.

باشگاه بدنسازی: مراکز تناسب اندام برج دارای تجهیزات پیشرفته و قابل تنظیم‌اند و فضای مناسبی دارند. کلاس‌های آمادگی جسمانی گروهی برای افراد عضو وغیر عضو وجود دارد. همچنین  استخر سرپوشیده و روباز، کمد و اسپا از دیگر امکانات بدنسازی برج خلیفه است.

اسپا: اسپا در دو طبقه مجزا برای بانوان و آقایان وجود دارد و با سونا، اتاق بخار و دوش تجربه مجهز شده است. متخصصان با انجام درمان‌های جوانسازی پوست و ماساژ صورت از میهمانان پذیرایی می‌کنند.

باشگاه برج خلیفه

جاهای دیدنی دبی - معرفی بهترین مکان های تفریحی و جاذبه های گردشگری دبی

برج خلیفه دبی چه تفریحاتی دارد؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، بزرگ‌ترین برج جهان از بخش‌های متعددی تشکیل شده است و تفریحات بسیاری در آن وجود دارد که این تفریحات به شرح زیر هستند: 

پارک برج خلیفه

طراحی این پارک 11 هکتاری از شکل یک گل صحرایی الهام گرفته شده و سیستم آبیاری آن بسیار جالب است. آب مورد نیاز این پارک توسط سیستم جمع‌آوری آب موجود در سیستم خنک‌کننده برج تأمین می‌شود.

عرشه برج خلیفه

در طبقه 124، بزرگ‌ترین برج جهان، تراسی وجود دارد که به عرشه برج خلیفه معروف است از این عرشه می‌توانید مناظر بی‌نظیری از شهر دبی را تماشا کنید، لازم به ذکر است ارتفاع این عرشه 452 متر است و عرشه برج خلیفه تا دسامبر 2011 بلندترین عرشه دنیا به حساب می‌آمد اما در حال حاضر برج کانتون که در چین قرار دارد با ارتفاع 488 متر این عنوان را از آن خود کرده است.

بازدید از برج خلیفه

 سکوی تماشای برج خلیفه

برخ خلیفه در سال 2014 دومین سکوی تماشای خود را در طبقه 148 و در ارتفاع 555 متری از سطح زمین افتتاح کرد. این سکو فضای سرپوشیده است که یک قسمت بیرونی دارد. این سکو بلندترین سکوی تماشای جهان در هر دو بخش فضای سرپوشیده است. برای دسترسی به سکوی تماشا نباید از در ورودی وارد شوید زیرا در ورودی عمومی نیست. به طبقه پایین دبی مال مراجعه و از طریق علائم راهنما، مسیر خود را به سمت ورودی بیابید. اگر می‌خواهید از هر سه سکو بازدید کنید بهتر است با تورهای شخصی همراه شوید. در تراس 555 متری این برج در بالاترین سکوی دیدنی جهان دنیا زیر پای شماست. برای دسترسی به این طبقه باید سوار سریع‌ترین آسانسور با سرعت 10 متر بر ثانیه شوید. در این طبقه علاوه بر سکوی تماشای سرپوشیده با پنجره‌های شیشه، سکوی روباز نیز وجود دارد که با تلسکوپ‌های مدرن می‌توان از نزدیک به دور دست خیره شد. در طبقه 125 نیز با سکوی طولانی مواجه خواهید شد که به سبک مشربیه تزئین شده و چشم‌انداز بینظیری دارد.

بخش مسکونی و تجاری برج خلیغه

دیدنی های اطراف برج خلیفه

از آنجایی که برج خلیفه در قلب شهر دبی قرار گرفته است، جاذبه‌های گردشگری فراوانی در اطراف آن وجود دارد که در ادامه می‌توانید لیستی از این جاذبه‌ها را مشاهده کنید:

  • مسجد جمیرا
  • موزه دبی
  • برج العرب
  • دبی مال
  • ساحل جمیرا
  • اپرای دبی
  • آکواریوم دبی

صاحب برج خلیفه (Burj Khalifa) کیست؟

صاحب برج خلیفه، این برج مرموز و باشکوه، Emaar Properties، یک شرکت توسعه املاک و مستغلات در دبی است. آمار پراپرتیز به دلیل پروژه‌های بلندپروازانه خود معروف است و مسئول پروژه‌‎های متعددی در دبی است که برج خلیفه را باید مشهورترین طرح دانست.

صاحب برج خلیفه Emaar Properties

پارک آبی دبی - معرفی کامل از بهترین پارک‌های آبی دبی!

بررسی معماری برج خلیفه دبی | دکوراسیون فضای داخلی برج خلیفه

در چنین برجی همه چیز باید در کمال زیبایی طراحی می‌شد تا چیزی از ابهت این ساختمان در نگاه بازدیدکنندگان کم نکند به همین دلیل کف طبقه‌ها را از سنگ‌های صیقلی پوشاندند و برای زیباتر کردن فضاهای خالی، از فرش دستبافت استفاده کردند. همین ریزه کاری‌ها و نکات ظریف است که برج خلیفه را به لوکس‌ترین و مشهورترین اقامتگاه دنیا تبدیل کرده است. آثار هنری از هنرمندان برجسته دنیا و خاورمیانه، که در جای جای این برج به چشم می‌خورد در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. بسیاری از این آثار به طور خاص توسط طراحان برج، به هنرمندان سفارش داده شده‌اند تا بی‌همتا و خاص باشند به اعتقاد دست‌اندرکاران ساخت برج خلیفه وجود این آثار هنری باعث ایجاد پیوند فرهنگ‌های گوناگون با یکدیگر می‌شود و این برج در واقع نماد یک همکار بین‌المللی است.

سیستم ساختاری

برج خلیفه بر اساس طرح شبدر مدلسازی شده است به طوری که برج از بالا به صورت حرف «Y» دیده می‌شود. این طرح برای اقامتگاه و هتل انتخاب بسیار درستی است و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند همینطور که به بالای برج می‌رسیم طرح گردتر می‌شود که مخصوص بخش‌های اداری است که بیشتر باید تمرکزشان به کار باشد. برج خلیفه با الهام از گیاه بیابانی به نام «هایمنوکالیس» طراحی شده است که از معماری اسلامی و مسجد جامع سامرا نیز نشات گرفته شده است. مهندسی دقیقی در برج وجود دارد؛ به‌طوری که تمامی عناصر و هسته مرکزی برج را به خوبی تراز می‌کند. دیوارهای راهرو از هسته مرکزی تا آخر هر بال ادامه دارد و به یک دیوار ضخیم ختم می‌شود. در طبقات تاسیسات از دیوارهای نگه دارنده زیادی استفاده شده تا ستون‌های محیطی را به سیستم دیوار داخلی وصل می‌کند. همانطور که سازه برج مارپیچی بالا می‌رود بال‌ها به عقب رانده می‌شود و همین باعث می‌شود مساحت هر برج متفاوت باشد.

برج‌های دبی - معرفی کامل برج‌های دبی از بلندترین تا لوکس‌ترین

پودیوم برج خلیفه

منظور از پودیوم برج خلیفه پایه‌ای است که برج خلیفه را به زمین وصل می‌کند و از سه طرف ساختمان دسترسی دارد. همه ورودی‌های برج از جنس شیشه هستند و با یک شبکه کابلی معلق ورودی‌های مختلف این برج را پوشش داده است.

درباره برج خلیفه

فونداسیون برج خلیفه

یکی از چالش‌های ساخت ساختمانی به این عظمت در منطقه‌ای بیابانی طرحی فوندانسیون است. اگر فونداسیون به اندازه کافی عمیق و بزرگ نباشد احتمال نشست سازه در خاک نرم بیابانی بسیار زیاد است.  مهندسان این برج 33 حفره ایجاد کرده‌اند تا به خوبی ویژگی‌های محل احداث را بررسی کنند. فونداسیون ساختمان با طول 50 متر زده شد که ساخت برج با قرارگیری 192 شمع به قطر 1.5 متر ادامه یافت. 55 هزار تن میلگرد در ساخت این برج استفاده شده و شامل یک سیستم حفاظت کاتدی نیز است تا اثرات منفی موادشیمیایی خورنده در آب‌های زیرزمینی را کاهش دهد. شرکت معماری اسکیدمور، مریل، اوینگز از سیستمی به نام «سیسم سازه ای قاب‌بندی یک پارچه لوله‌ای» در ساخت و طاحی این برج استفاده کردند.

منار برج خلیفه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های برج منار است که بیش از چهار هزار تن فولاد در ساخت آن استفاده شده است. این منار از داخل ساختمان ساخته شده و با استفاده از پمپ هیدرولیک 200 متر به بالای برج رفته است. منار مخروطی نه تنها این برج را به‌عنوان بلندترین سازه جهان تبدیل کرد؛ بلکه بخش جدایی‌ناپذیر از طراحی کلی برج است که برج را تکمیل می‌کند. این برج تجهیزات مخابراتی را نیز در خود جای داده است.

نمای خارجی دبی برج خلیفه

لوله کشی برج خلیفه

سیستم لوله‌کشی برج خلیفه روزانه 946 هزار لیتر آب را با کمک 100 کیلومتر لوله تامین می‌نماید. در این برج 213 کیلومتر لوله وجود دارد که برای سیستم آتش‌نشانی استفاده می‌شود. همچنین 34 کیلومتر لوله هم برای سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌شود.

راهنمای سفر به دبی - راهنمای سفر به یکی از لاکچری ترین شهرهای خاورمیانه

طبقات تاسیسات برج خلیفه

30 طبقه از همه طبقات برج خلیفه برای تاسیسات استفاده می‌شود و در آنها ایستگاه‌های فرعی برق، پمپ‌ها و مخزن‌های آب، واحدهای تنظیم هوا و ... قرار گرفته‌اند.

ایمنی در برابر آتش سوزی

یقینا در چنین برج بزرگی سرعت تخلیه هنگام آتش‌سوزی یا هر حادثه دیگری بسیار اهمیت دارد. پله‌های این برج را با بتن محاصره کرده‌اند و آسانسورهای مخصوص آتش‌نشانی نیز در این سازه وجود دارند که 5 هزار و 500 کیلوگرم ( حدود 50 نفر) وجود دارد که هنگام بروز حادثه از آن استفاده می‌شود. همچنین در این برج پناهگاه‌های امنی همراه با سیستم تهویه مطبوع در هر 25 طبقه وجود دارند.

پارک برج خلیفه

برج خلیفه چند طبقه دارد؟

برج خلیفه 163 طبقه دارد و طبقات بالای 163 تا منار خود 46 طبقه است. بنابراین به نوعی می‌توان گفت که این برج شامل 209 طبقه است.

واحدهای مسکونی برج خلیفه

برج خلیفه چند منزل است؟ داخل برج خلیفه، از طبقات 19 تا 108، آپارتمان‌های مسکونی زیادی هستند که خرید و فروش می‌شوند و اجاره نیز داده می‌شود و قیمت بسیار بالایی دارند. در برج خلیفه 900 واحد مسکونی قابل خرید و فروش هستند.

واحدهای تجاری و اداری برج خلیفه

برج خلیفه فقط شامل هتل نیست و کاربردهای دیگری نیز دارد. در این برج واحدهای اداری زیادی وجود دارد که در 37 طبقه از برج واقع شده اند. در طبقه 122 رستوران اتمسفر قرار دارد و لانژ برج نیز به طبقات 152، 153 ،154 و بالاتر قرار دارد که بالاترین طبقاتی هستند که می‌توانید گردشگران به صورت عادی می‌توانند به آنجا برود.

مراکز خرید دبی - خرید اجناس لوکس و ارزان در مراکز خرید شهر آسمان خراش‌ها!

ارتفاع برج خلیفه چقدر است؟

شاید برای شما هم جالب است بدانید که برج خلیفه چند متر است؟ در پاسخ باید بگوییم برج خلیفه با 828 متر ارتفاع بلندترین برج دنیاست. ارتفاع این برج (برج خليفه) تا بالای منار مخروطی آن محاسبه شده است. زیرا منار یکی از عناصر معماری است. این برج به زودی از تخت پادشاهی خود به عنوان بلندترین برج دنیا به زیر کشیده می‌شود زیرا برج کریک دبی یا برج خور، قرار است در ارتفاع بیشتری ساخته شوند.

آسانسور برج خلیفه

بلندترین برج دنیا دارای 57 آسانسور و بالابر است که هر آسانسور ظرفیت 12 تا 14 نفر را دارد. سریع‌ترین آسانسور سه طبقه دنیا متعلق به این برج است ک با سرعت 36 کیلومتر جابجا می‌شود. یکی از آسانسورهای این برج ظرفیت 5 هزار و 500 کیلوگرم داشته و بلندترین آسانسور خدماتی در دنیا محسوب می‌شود و مخصوص تخلیه میهمانان در زمان  خطرات احتمالی همچو آتش‌سوزی است.

بهترین هتل‌های دبی از لوکس تا اقتصادی!

ارتفاع برج خلیفه

 دانستنی های جالب درمورد برج خلیفه که باید بدانید

  • برج خلیفه یک شاهکار به تمام معناست و اعداد و ارقام عنوان شده در مورد آن بسیار شگفت‌انگیز است. 12 هزار کارگر در ساخت این برج کار کرده‌اند تا ساختمانی به این ابهت بنا شود. 57 آسانسور و هشت بالابر برای حرکت میان طبقات وجود دارد که نظیر آن وجود ندارد. این برج از فاصله 96 کیلومتری رویت می‌شود.
  • نمای خارجی برج از 28هزار و 216 پنل شیشه‌ای ساخته شده و تمیزکاری آن توسط تیم حرفه‌ای 3 ماه به طول می‌انجامد.
  • میزان مصرف برق در ساعات اوج مصرف  50 مگاوات است.
  • اگر میلگردهای برج را کنار هم بگذارند طول آن به اندازه فاصله تهران تا برج ایفل است
  • پارکینگ برج برای 2 هزار و 957 خودرو ظرفیت دارد.
  • ساخت برج خلیفه هزار و 325 روز زمان برده است.
  • برج خلیفه از نظر ارتفاع سه برابر برج ایفل است.
  • در ساخت برج خلیفه از 45 نوع سنگ مختلف استفاده شده است.
  • بزرگ‌ترین برج جهان، از فاصله 95 کیلومتری قابل رویت است.
  • تمیز کردن تمامی قطعات شیشه‌ای موجود در نمای برج خلیفه حدود سه ماه زمان می‌برد.
  • در برج خلیفه به منظور تأمین امنیت حاضران برج، اکسیژن موجود در طبقات به صورت مداوم چک می‌شود.
  • در ساخت بزرگترین برج جهان از 39 هزار میلگرد استفاده شده است.

بهترین هتل‌های دبی از لوکس تا اقتصادی!

رکوردهای جهانی در برج خلیفه

برخی از رکوردهای مربوط به این برج به شرح زیر است:

  • رکورد بلندترین سازه جهان در 141 طبقه در جولای 2007
  • رکورد بلندترین ساختمان مستقل جهان و تکمیل طبه 150 در در سپتامبر 2007
  • رکورد مرتفع‌ترین سازه دست بشر و تکمیل طبقه 160 در آپریل 2008

سکوی تماشا برج خلیفه

تاریخچه ساخت برج خلیفه

برج خلیفه در ابتدا با نام برج دبی شناخته می‌شد و در زمان افتتاح رسمی آن در سال 2010 به برج خلیفه تغییر نام داد. ساخت برج خلیفه همزمان با ساخت پروژه‌های ساخت و ساز بود و همین مسئله باعث شد ساخت آن متوقف شود. پادشاه ابوظبی برای اینکه برج خلیفه ساخته شود، هزینه زیادی کرد و به همین دلیل نام خلیفه روی این سازه ماند. در حال حاضر این برج به عنوان بلندترین سازه دنیا شناخته می‌شود. دولت دبی با اهداف زیر تصمیم به ساخت بلندترین برج دنیا گرفت:

  • دبی قصد داشت وابستگی به تجارت صنعت نفت را کاهش دهند از این رو گردشگری را دومین صنعت امارات تبدیل کرد.
  • عنوان بلندترین ساختمان دنیا را به خاورمیانه بازگرداند.
  • ساخت برجی که جزو اولین‌های دنیا باشد هویت شهر و شهرت آن را تا حدی زیادی بهبود می‌بخشد و توجه زیادی با خود جلب می‌کند.

دکوراسیون فضای داخلی برج خلیفه

درباره ساخت برج خلیفه چه می دانید؟

ساخت برج خلیفه از سال 2004 آغاز شد و این برج از سال 2005 شروع به بالا رفتن به سوی آسمان کرد. در سال 2007، 10 طبقه از این برج ساخته شد و بعد از یک ماه با پیشی گرفتن از برج تاپیه، بیشترین طبقات را در میان دیگر برج‌های دیگر دنیا داشت. با ادامه روند ساخت و ساز این برج از برج سیرز و برج CN فراتر رفت و تبدیل به بلندترین سازه جهان شد اما هنوز ساخت آن تمام نشده بود که در سال 2008 با بحران اقتصادی در ادامه راه ساختش وقفه افتاد. در نهایت در سال 2010 روز چهار ژانویه کل پروژه ساخت به اتمام رسید.

برای کل پروژه 1.5 میلیارد دلار هزینه شد که این مبلغ، هزینه بسیار معقولی برای بلندترین برج دنیا محسوب می‌شود. روند ساخت برج خلیفه که بلندترین آسمان خراش دنیا محسوب است از ششم ژانویه سال 2006 شروع و تا سال 2009 به طول انجامیده است و این برج در چهارم ژانویه سال 2010 رسما افتتاح شد.

ارتفاع برج خلیفه 828 متر است و برای ساخت آن از 110 تن بتون و 31 تن میلگرد فولادی استفاده شده است. نمای بیرونی برج خلیفه با 26 هزار پنل شیشه‌ای تزیین شده و ظاهری آیینه‌ای به آن بخشیده است، شاید برایتان جالب باشد که بدانید 36 نفر به طور مداوم و منظم در فاصله زمانی معین نمای بیرونی برج خلیفه را تمیز می‌کنند.

بزرگترین برج جهان دارای 30 هزار خانه، 9 هتل، 3 هکتار پارک، 19 برج مسکونی، مرکز خریدی بزرگ به نام دبی مال و 12 هکتار دریاچه مصنوعی است. یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت امارات از ساختن چنین برج باشکوهی، ایجاد تحول در اقتصاد دبی و تبدیل برج خلیفه به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر بوده است. به اعتقاد بسیاری از مقامات اماراتی ساخت چنین برج‌هایی کمک شایانی در زمینه‌های جذب سرمایه‌های خارجی و کسب اعتماد بین‌المللی دارد.

گران ترین تفریحات دبی - از آن جایی که شهر دبی شهری گران به شمار می آید بد نیست برخی از تفریحات لاکچری در این شهر را بشناسید.

عکس برج خلیفه

دبی مارینا - هرآنجه که باید درباره دبی مارینا جمیرا بدانید!

چه اشخاصی می توانند از برج خلیفه دیدن کنند؟

در این مقاله سیر تا پیاز را درباره برج خلیفه به‌عنوان بلندترین برج دنیا بررسی کردیم و حالا همه چیز را درباره آن می‌دانید. هنگام بازدید از این برج می‌دانید که بهتر است در چه طبقاتی دیدن کنید، به کدام رستوران‌ها بروید و حتی در صورت بروز حادثه‌ای مثل آتش‌سوزی می‌دانید که باید چه کنید. در پاسخ به این سوال که چه اشخاصی می‌توانند از برج خلیفه دیدن کنند باید بدانید که همه اجازه بازدید از این برج را دارند. فقط هنگام بازدید باید بلیط تهیه کنند. اگر نکته دیگری درباره این جاذبه گردشگری مهم در دبی وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. امید است این مقاله برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

نظرات کاربران

  1. سمانه سمانه 1402/10/11
    0 نفر پسندیدند
    قسمت نشده برم ولی واقعا یکی از ارزوهامه رفتن به برج خلیفه انقدر که همه گفتن قشنگه
  2. دنیا دنیا 1402/03/22
    3 نفر پسندیدند
    من عاشق طراحی این برج ام. طراح برج خلیفه واقعا اعجوبه س.
  3. ساسان ساسان 1398/08/08
    20 نفر پسندیدند
    چقدر سازه این برج زیباست، واقعا آدم رو محو خودش میکنه و عظمتش باورنکردنیه، من دارم معماری میخونم واسه همین همیشه دنبال سازه های عجیبم و خیلی دوست دارم از طراحیشون سر در بیارم و بدونم چه انگیزه ای باعث شده معمارها اون طرح و نقشه رو واسه سازه طراحی می کنن، کاش یکم بیشتر در مورد این سازه می نوشتین واقعا حیفه بلندترین برج دنیا انقد کوتاه و خلاصه در موردش نوشته بشه، همونطور که نوشتین برج خلیفه رکوردهای زیادی رو به ثبت رسونده و تعدادش به 16 تا رکورد میرسه و این فوق العاده ست، آبنمای 275 متریش هم یکی از زیباترین فواره های جهان هست.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
تفریحات مقالات مرتبط
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 115 کاربر