بریس چابهار

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/22
بازدید: 1615
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

هرگاه که نام چابهار را می‌شنویم، بندر آن همراه با کشتی‌ها و قایق‌های موجود در آن را به یاد می‌آوریم. این بندر بریس نام دارد که قایق‌های بسیاری در ابعاد مختلف در آن دیده می‌شود. هر ساله مرغان دریایی در فصول مختلف به این بندر مهاجرت می‌کنند و بر زیبایی‌های آن می‌افزایند. این جاذبه گردشگری همواره پذیرای گردشگران بسیاری است که برای دیدن بریس چابهار به آنجا سفر می‌کنند.

بریس در چابهار

اسکله بریس چابهار کجاست؟

اسکله بریس چابهار یکی از زیباترین مکان‌هایی است که می‌توانید از آن دیدن کنید. این جاذبه گردشگری در امتداد دریا عمان قرار گرفته است. دیواره‌های صخره‌ای این اسکله امکان تماشا دریای عمان را برای شما فراهم می‌کند. افراد این منطقه به خونگرم و مهمان‌نواز بودن معروف هستند. این موضوع را می‌توان از برخورد آن‌ها با گردشگران دریافت.

شغل مردم ساکن این منطقه صیادی بوده و از این طریق امرار معاش می‌کنند. این اسکله از چابهار 60 کیلومتر فاصله دارد. شما می‌توانید زیبایی‌های بی‌نظیری را در بریس چابهار مشاهده کنید. ازجمله زیبایی‌های این منطقه می‌توان به آواز مرغان دریایی اشاره کرد. آواز این مرغان و تماشا این جاذبه حسی خوشایند را برای شما به ارمغان می‌آورد. از دیگر دیدنی‌های این منطقه می­توانید به لنج‌هایی اشاره کرد که در کنار بندر توقف کرده‌اند.

از آنجایی که این منطقه آفتاب تند و سوزانی دارد، استفاده از کرم ضد آفتاب را جدی بگیرید. غفلت از این موضوع منجر به سوختگی پوستتان خواهد شد. البته این منطقه به قدری زیبا است که بهتر است هر زمان که فرصتی پیش آمد، برای بازدید از آن به چابهار سفر کنید.

آدرس بریس چابهار

60 کیلومتری شرق چابهار_ روستا بریس_ اسکله بریس

سفر به چهار بهار ایران

صخره بریس

این ساحل از صخره‌ای‌ترین سواحل دریا عمان محسوب می‌شود. در امتداد آن صخره‌های بلندی دیده می‌شود که از یک امتداد به دریا راه یافته و از امتداد دیگر در نزدیکی اسکله قرار دارند. وجود صخره‌های بلند در این منطقه سبب چشم‌نوازی و زیبایی بیش‌تر این بندر شده است. به همین سبب هر ساله شاهد گردشگران بسیاری هستیم که از مناطق مختلف برای بازدید از این صخره‌ها به چابهار سفر می‌کنند. با گذشت زمان فرسایش خاک سبب تو خالی شدن این صخره‌ها شده است. بنابراین آن‌ها بسیار حساس و شکننده هستند.

صخره بریس در چابهار

هنگام بازدید از این منطقه روی صخره‌های تو خالی یا شکاف‌ها زیاد راه نروید. همچنین در هنگام وزش باد شدید نیز از راه رفتن کنار این صخره‌ها خودداری کنید. سرعت باد در بسیاری از موارد سبب بهم خوردن تعادل شما خواهد شد. بنابرابن تا حد امکان نکات ایمنی را رعایت کنید تا سفری بی‌خطر و به یاد ماندنی را تجربه کنید.

از مشکلات این منطقه میتوان به ناامن بودن این صخره‌ها اشاره کرد. همین موضوع مشکلات بسیار زیادی را برای مردم محلی بریس ایجاد کرده است. بنابراین بهتر است راهکاری اصولی برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار در نظر گرفته شود تا از بروز آن‌ها در آینده جلوگیری شود. در سال‌های گذشته تردد به صخره‌ای که رو به دریا قرار دارد، ممنوع بود. با صدور اجازه تردد در این منطقه، نگرانی‌ها افزایش یافته است.

غیر تجاری شناخته شدن این منطقه، موجب عدم رسیدگی به آن شده است. تماشا طلوع و غروب خورشید در این منطقه لذتی بسیار زیاد داشته و می‌تواند احساس بی‌نظیری را در شما ایجاد کند. غروب این منطقه در میان مردم محلی نیز بسیار محبوب است. گردشگران بسیاری برای گرفتن عکس‌های زیبا از غروب بریس چابهار، به آنجا سفر می‌کنند.

منطقه آزاد چابهار -همه چیز در رابطه با چابهار

روستای بریس در چابهار

روستای بریس در مجاورت ساحل صخره‌ای بریس قرار گرفته است. مردم این روستا از طریق ماهی‌گیری به گذراندن امور زندگی و امرار معاش می‌پردازند. کوسه ماهی و میگو اصلی‌ترین صید مردم محلی این منطقه است. طوفان‌های استوایی از 15 خرداد آغاز شده و تا 15 مرداد ادامه دارد. بنابراین این بازه زمانی برای صید مناسب نیست. در ساحل این منطقه آبزیان متنوعی وجود دارند. همین موضوع سبب صید برخی آبزیان خاص می‌شود. شاه میگو سخت پوست که به لابستر معروف است، از ساحل بریس صید شده و با قیمتی بالا در داخل کشور به فروش رسیده یا به خارج از ایران صادر می‌شود.

بازدید مردمان از بریس چابهار

بریس بزرگ‌ترین روستا استان سیستان و بلوچستان است که ارتفاعی معادل با 10 متر دارد. این روستا یکی از محروم‌ترین روستاهای سیستان و بلوچستان نیز بوده که با وجود زیبایی بی‌نظیر و به جاذبه‌های دیدنی آن به خوبی رسیدگی نمی‌شود. این روستا در دهانه خلیجی قرار گرفته است و قدمتی نزدیک به 5 قرن دارد. آنچه سبب رونق گرفتن برین شده، ماهیگیری و صید آبزیان مختلف است. در زمان‌های گذشته ساکنین این روستا کمی دورتر از مکان فعلی سکونت داشتند. منطقه سکونت اهالی روستا قدیم، نسبت به این روستا 5 کیلومتر فاصله دارد.

روستای بریس دارای آب و هوا گرم و مرطوب است. گرمای این منطقه با وجود ساحلی که در آنجا وجود دارد، موجب ایجاد آب و هوای گرم و مرطوب در این روستا شده است. بنابراین این روستا همانند سایر نقاط سیستان و بلوچستان دارای آب و هوا گرم و خشک نیست. در این روستا بارندگی بسیار کم بوده و آسمان آبی این منطقه منظره‌ای بسیار زیبا را خلق می‌کند.

در بخش شمالی روستا کوه‌های مریخی خودنمایی می‌کنند. این کوه‌ها به نام کوه‌های مینیاتوری نیز شناخته می‌شوند. صخره بریس که در امتداد خط ساحلی روستا قرار دارد، از مهم‌ترین جاذبه‌هاسی این روستا به شمار می‌رود. هنگام بارش باران میان صخره‌ها و کوه‌ها خور ایجاد می‌شود. تماشا این خور می‌تواند لذت‌بخش باشد.

معنی واژه بریس

هنگام شنیدن نام بریس اولین سوالی که به ذهن هرکسی خطور می‌کند، این است که بریس به چه معنا است؟ در مورد معنا بریس اطلاعات زیادی در دست نیست. طبق شواهد به دست آمده از منابع قدیمی، در 5 کیلومتری این روستا، منطقه‌ای به نام بریس وجود داشت. به همین علت امروزه این منطقه با نام بریس شناخته می‌شود. ساکنان این روستا از قدیمی‌ترین ساکنان منطقه چابهار هستند. البته علاوه بر چابهار، روستایی با همین نام نیز در استان اردبیل وجود دارد. دلیل نامگذاری این روستا در اردبیل نیز هنوز مشخص نشده است.

صخره های بریس

اسکله های چابهار

بندر چابهار که در جنوب شرقی ایران قرار دارد، سرشار از اسکله‌های منحصربه‌فرد است. این اسکله‌ها منظره زیبایی را در ساحل ایجاد کرده‌اند. اسکله‌ها محیطی مناسب برای گشت‌ و گذار گردشگران هستند. آشنایی با معروف‌ترین اسکله‌های چابهار سبب گشت ‌و گذار شما در این منطقه می‌شود.

اسکله کنارک

این اسکله در 55 کیلومتری غرب چابهار قرار دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای استراحت لنج‌ها و قایق‌های ماهیگیری است. در این اسکله پرندگان مهاجر بسیاری دیده می‌شود که منظره‌ای بسیار تماشایی را ایجاد کرده‌اند. همچنین لنج‌ها و قایق‌های ماهیگیری نیز چشم‌اندازی زیبا در این اسکله به وجود آورده‌اند.

اسلکه های بریس

اسکله تیس

اسکله تیس یکی از زیباترین سواحل در استان سیستان و بلوچستان است. این اسکله در روستایی به نام تیس قرار دارد. به همین علت است که افراد این منطقه، نام تیس را به آن نهاده‌اند. این اسکله 10 کیلومتر بوده و محیطی مناسب برای شنا و ماهیگیری بوده و در سال‌های اخیر پارک ساحلی در این منطقه ساخته شده است. با ساخت این پارک، محبوبیت اسکله تیس بیش از پیش افزایش یافت. این اسکله در روستا قرار دارد اما قرار گرفتن آن در روستا موجب کمبود امکانات این منطقه نشده است. در این منطقه پلاژ‌های ساحلی اسکله نیز دیده می‌شود که شرایط را برای تفریح و شنا مهیا می‌سازند.

اسکله پزم تیاب

اسکله پزم تیاب در 60 کیلومتری چابهار قرار گرفته است. همچنین این اسکله به کنارک بسیار نزدیک بوده و فاصله‌ای معادل با  10 کیلومتر با آن دارد. پس از گذشتن از یک جاده خاکی با این ساحل روبه‌رو می‌شوید که بسیار زیبا و تماشایی خواهد بود. این اسکله دارای شن‌های طلایی و دریایی به رنگ آبی نیلگون است. گودالی بسیار زیبا در این ساحل قرار داشته که آن را به نام چشم اقیانوس می‌شناسند. غارهای صخره‌ای که در این اسکله قرار گرفته است، چشمان هر گردشگری را به خود خیره می‌کنند. در این اسکله مرغان دریایی و خرچنگ‌هایی نیز دیده می‌شوند.

اسکله پزم تیاب

اسکله رمین

 اسکله رمین از زیباترین اسکله‌های نزدیک به چابهار بوده که در 12 کیلومتری شرق آن قرار گرفته است. در این اسکله قایق‌های ماهیگیری و و لنج‌ها به استراحت می‌پردازند. قدم زدن روی ماسه‌های این ساحل موجب ایجاد احساسی خوشایند در شما می‌شود. برای بازدید از این اسکله باید از پاسگاه ورودی روستا مجوز لازم را اخذ کنید.

جاهای دیدنی چابهار - طبیعت، تاریخ و سواحل شگفت انگیز!

جاهای دیدنی اطراف بریس چابهار

همانطور که سالانه تعداد زیادی از مردمان کشورمان با تور چابهار یا به صورت شخصی به بازدید چابهار می‌روند، می‌توانند در دل این سفر از جاهای دیدنی چابهار و اطراف اسکله بریس هم دیدن کنند که عبارت‌اند از:

جاده ساحلی بریس چابهار

از دیگر جذابیت‌های بریس چابهار می‌توان به جاده ساحلی بسیار زیبا آن اشاره کرد. در این جاده پدیده‌های طبیعی تماشایی وجود دارد. هنگامی که به این جاده وارد می‌شوید، می‌توانید یکی از منحصربه‌فردترین پدیده‌های دنیا را مشاهده کنید. این پدیده موج افشان نامیده می‌شود. اگر از آن دسته افرادی باشید که به ‌تازگی و برای اولین بار این پدیده را می‌بینید، برای شما عجیب به نظر می‌رسد. در این پدیده عجیب آب به درون حفره‌های موجود در سنگ‌ها نفوذ کرده و فوران می‌کند.

تالاب صورتی لیپار

یکی از منحصربه‌فردترین تالاب‌های دنیا در این منطقه واقع شده است. این تالاب در نزدیکی بندر بریس قرار گرفته که به تالار صورتی شهرت دارد. آنچه سبب نامگذاری این تالاب شد، رنگ صورتی آن بوده که همین موضوع سبب متمایز شدن این تالاب با دگر تالاب‌های ایران و جهان می‌شود.

تالاب صورتی لیپار

در تالاب صورتی لیپار پلانکتون‌های گیاهی زیادی وجود دارد. این پلانکتون‌ها موجب تغییر رنگ تالاب به قرمز شده است. در این تالاب گونه‌های متنوعی از جانوران زندگی می‌کنند. در تالاب لیپار 31 گونه جانوری، 24 گونه سخت‌پوست، 85 نوع ماهی و... دیده می‌شود. این تالاب در مسیر چابهار به گواتر واقع شده است و درون یک صخره در مجاورت کوه قرار دارد.

کوه های مریخی چابهار - با کلیک بر روی لینک می توانید با یکی دیگر از شگفتی های بندر چابهار آشنا شوید.

کوه های مریخی بریس

از دیگر جاذبه‌های بسیار زیبا این منطقه می‌توان به کوه‌های مریخی بریس اشاره کرد. این کوه‌ها از جنس رسوبی بوده و در گذشته‌های بسیار دور، در زیر خاک‌ها وجود داشتند. با گذشت زمان و بارش باران کوه‌های پنهان شده زیر خاک از زمین بیرون آمده و قابل مشاهده شده‌اند. در این منطقه پوشش گیاهی وجود نداشته و موجب شده که به این پدیده بسیار زیبا بی‌توجهی شود.

حداقل ارتفاع کوه‌های مریخی 5 متر و بیشترین ارتفاع آن‌ها 100 متر است. این کوه‌ها قدمتی معادل با 5 میلیون سال دارند. بنابراین به عنوان جاذبه‌ای بسیار شگفت‌انگیز و تماشایی محسوب می‌شوند. اگر به بریس چابهار سفر کردید، بازدید از این کوه‌ها را از دست ندهید.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان - از شهر سوخته تا ساحل مکران

بهترین زمان سفر به بریس چابهار

چابهار شهری است که برخلاف دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان، دارای آب و هوا معتدل است. بریس چابهار دارای آب و هوایی چهارفصل بوده که گردشگران می‌توانند در همه فصول سال از آن دیدن کنند. شما می‌توانید در فصل‌های مختلف به این منطقه سفر کرده و از زیبایی‌های آن در هر یک از فصل‌ها لذت ببرید.

بریس چابهار

در هر زمان که به این منطقه شگفت‌انگیز سفر کنید، می‌توانید منظره‌ای زیبا و تماشایی را مشاهده نمایید. البته اگر از آن دسته افرادی هستید که تحمل گرما برایتان بسیار دشوار است، توصیه می‌کنیم که در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان به بریس چابهار سفر کنید. شما می‌توانید در ماه‌های بهمن یا اسفند برای سفر به این منطقه اقدام نمایید.

اهمیت بریس چابهار در چیست؟

شاید برای شما سوال پیش آید که این منطقه چه اهمیتی دارد؟ اهمیت بریس چابهار به دلیل رونق صید ماهی و میگو در آن است. صید ماهی و میگو 2 قرن بوده که در این منطقه رواج داشته و به عنوان شغل اصلی مردم شناخته می‌شود. از دیگر دلایل اهمیت بریس می‌توان به پدیده موج افشان آن اشاره کرد. این پدیده در تابستان روی می‌دهد. بنابراین اگر قصد دارید به تماشا این پدیده طبیعی بپردازید، در فصل تابستان به بریس سفر کنید.

با افزایش وزش باد ارتفاع موج افان افزایش یافته و شاهد صحنه‌های بی‌نظیری خواهید بود. همچنین طلوع و غروب خورشید با وجود ساحل و کوه در این منطقه بسیار استثنایی به نظر می‌رسد. با حضور در بریس چابهار می‌توانید عکس‌های زیبایی از این لحظات ثبت کنید.

سخن پایانی

اگر قصد سفر به یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران را دارید ولی نمی‌توانید در مورد آن به خوبی تصمیم‌گیری کنید، بریس چابهار انتخاب بسیار مناسبی است. این منطقه می‌تواند اوقات بسیار خوشی را برای شما به ارمغان آورد. جاذبه‌های گردشگری که در این منطقه وجود دارد، بسیار شگفت‌انگیز بوده و چشمان هر فردی را مجذوب خود می‌کند. شما می‌توانید در هر زمانی به این منطقه سفر کنید و از بازدید طبیعت بکر و زیبای آن لذت ببرید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر