دهکده ای که ورزشکاران المپیک در آن اسکان دارند

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/05/21
بازدید: 1324

المپیک 2020 در حالی برگزار می شود که به دلیل پاندمی کرونا، شرایط نسبت به تمام سال های گذشته این بازی ها متفاوت است.
شاید شما هم بدانید که المپیک سال 2020، به دلیل شیوع پیدا کردن بیماری کرونا، در سال 2020 برگزار نشد و حال یعنی یک سال بعد و در سال 2021، این بازی ها در حال شکل گیری و انجام هستند.
این بار کشور ژاپن و شهر توکیو آن میزبان ورزشکاران سراسر جهانی می باشد و ورزشکاران کشور های مختلف برای رقابت با حریفان خود به ژاپن می آیند. یکی از مشکلاتی که تا چندی پیش نیز مسئولان کمیته برگزاری المپیک با آن دست و پنجه نرم می کردند، این موضوع بود که ورزشکاران در چه مکانی و در چه شرایطی باید اسکان داشته باشند. 
سرانجام پس از اتخاذ تصمیمات زیاد و نظردهی کمیته المپیک، دهکده خاصی برای سکونت ورزشکاران کشور های مختلف در ایام مسابقات در نظر گرفته شد؛ این دهکده در منطقه ی ساحلی هارومی توکیو احداث شده است؛ ما در این مقاله قصد داریم به بررسی قسمت های مختلف مکان سکونت ورزشکاران، امکانات این محل و همچنین ویژگی های آن بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

 

مکانی که ورزشکاران المپیک در آن اسکان دارند

 

 ویژگی های ساختمان های مسکونی دهکده المپیک 2020

با توجه به تعداد زیاد ورزشکاران رشته های مختلف (حدود یازده هزار ورزشکار)، مسئولین برگزاری المپیک تصمیم گرفتند تا مکانی به مساحت 11 هزار هکتار را در اختیار همه ی ورزشکاران قرار دهند؛ این دهکده که دارای 21 ساختمان مسکونی است، حدود 3800 واحد مجهز دارد؛ در هر واحد، دو الی هشت ورزشکار می توانند سکونت داشته باشند.
 اتاق های تک نفره ی این مجموعه حدود 9 متر مربع و اتاق های دونفره، حدود 12متر مربع مساحت دارند. لازم به ذکر است که هر مجتمع مسکونی، 14 تا 18 طبقه دارد و در مجموع 18 هزار تخت برای ورزشکاران المپیک و همچنین 8 هزار تخت برای ورزشکاران پارالمپیک تعبیه شده است.
سالن غذاخوری، باشگاه تناسب اندام و مکان های دیگر نیز، از جمله ساختمان هایی هستند که تا روز بیستم مرداد ماه فعالیت دارد. ورزشکاران می توانند تا این روز نهایتا در ساختمان های مسکونی دهکده ی المپیک اقامت داشته باشند.

امکانات تفریحی و عمومی دهکده المپیک 2020

به منظور راحتی ورزشکاران، در سرتاسر این دهکده، صندلی ‌های ماساژ قرار دارند؛ مراکز تفریحی چند منظوره نیز برای رقابت تفریحی ورزشکاران تعبیه شده اند که از ویژگی های آن ها می توان به میز های تنیس، زمین والیبال، استخر و... اشاره کرد. در ادامه قصد داریم به بررسی سالن غذاخوری این دهکده که یکی از شلوغ ترین مکان های دهکده ی المپیک 2020 می باشد اشاره کنیم.

سالن غذا خوری:
ابتدا قرار بود سالن غذا خوری این دهکده، برای پذیرایی از 4300 نفر ظرفیت داشته باشد؛ اما بعد ها به دلیل پیشگیری از ابتلای ورزشکاران به ویروس کووید-19 و همچنین کاهش فاصله ی اجتماعی میان آن ها، ظرفیت این سالن غذاخوری به 3000 نفر کاهش پیدا کرد.
به منظور تهویه ی مدام هوا، سیستم تهویه ی هوا در این سالن غذاخوری، هوا را هر 15 الی 20 دقیقه تعویض می کند تا از وجود هوای آلوده در این فضای بسته جلوگیری شود. در این سالن غذا خوری، حدود 700 نوع غذا سرو می شوند که غذای های گیاهی، غذا های حلال و... از جمله ی آنان می باشد.
شاید برای شما نیز جالب باشد که این سالن عظیم، روزانه تقریبا 45 هزار وعده غذایی در سه نوبت به ورزشکاران ارائه می دهد. همه ی ورزشکاران می توانند به صورت 24 ساعته و شبانه روزی، به این سالن بیایند؛ هر ورزشکار نیز برای صرف وعده ی خود، 30 الی 45 دقیقه زمان دارد و بعد از اتمام مهلتش باید جای خودش را به فرد دیگری بدهد.
در آخر باید به تعداد صندلی های این سالن اشاره کنیم. در این ساختمان، 2100 صندلی برای ورزشکاران المپیک و همچنین 1700 صندلی برای ورزشکاران پارالمپیک قرار داده شده است.
 کلینیک پزشکی دهکده :
جدا از انجام تست کرونا از ورزشکاران در این کلینیک، فعالیت های دیگری نیز در این مکان انجام می شود.
این ساختمان به بخش فیزیوتراپی مجهز است؛ اگر ورزشکاری در رقابت ها آسیب ببیند، می تواند با مراجعه به این بخش، تا زمان برگشت به وطن خودش، دوره های درمانی و تقویت عضلات را دریافت کند.
در این ساختمان، برای ورزشکاران مصدوم، ۹ حمام یخی که همه ی آن ها به سیستم مدیریت کیفیت آب و دما مجهز هستند قرار داده شده است؛ وجود دو دستگاه ام آر آی و همچنین دستگاه اشعه ی ایکس نیز از جمله ویژگی های این کلینیک پزشکی دهکده ی المپیک می باشد.
برای جلوگیری از سرایت بیماری ورزشکارانی که به کرونا مبتلا هستند، ساختمان جداگانه ای در داخل دهکده احداث شده است. آزمایش های پی سی آر در این مکان و در پشت دیوار های شیشه ای انجام می شوند. اگر وجود ویروس کرونا درون بدن یک ورزشکار تایید شود، مسئولان دهکده، فرد را به هتلی جدا و خارج از دهکده می فرستند تا در صورت نیاز، فرد مراقبت های بیشتری دریافت کند.
البته ورزشکاران در این دهکده، به صورت روزانه تست کووید-19 می دهند و احتمال مبتلا بودن فردی بسیار کم است.

حمل و نقل ورزشکاران در دهکده المپیک چگونه است؟

افراد می توانند با استفاده از خودرو های e-Palette که نمونه ی مشابه آن ها در مکان های مذهبی نیز مشاهده می شوند، درون دهکده جا به جا شوند. رانندگان خودرو ها حدود هر 5 الی 20 دقیقه اقدام به سوار کردن ورزشکاران می کنند و آن ها را تنها درون دهکده و نه بیرون از آن جا به جا می کنند. گفتنی است که ای پلت ها، ساخت شرکت تویوتا موتورز ژاپن هستند.


سخن آخر: در این مطلب سعی کردیم قسمت های مختلف دهکده ای که ورزشکاران المپیک 2020 ژاپن در آن سکونت دارند را بررسی کنیم؛ با آرزوی سلامتی و موفقیت برای همه ی ورزشکاران این دوره از مسابقات المپیک!

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.5 از 5 | از 101 کاربر