قدیمی ترین کشور جهان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/02/04
بازدید: 64824
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

برای پاسخ به این پرسش در ادامه با ما همراه باشید هزاران سال است که زندگی بشر بر روی کره زمین ادامه دارد اما در گذشته های بسیار دور تقسیم بندی هایی که امروزه شاهده آن ها هستیم وجود نداشت و مردم در اقصی نقاط دنیا به صورت کوچ نشین زندگی می کردند فارغ از هرگونه مرزبندی در قالب کشور، شهر و یا ایالت. با گذر زمان انسان ها هوشمند شدند و به این فکر افتادند که اثری از خود بر روی کره خاکی ثبت کنند، از همین رو سنگ نبشته هایی بر روی غار، کوه و سنگ از خود بر جای گذاشته اند. این پیشرفت ها تا جایی ادامه داشت که حکومت های مختلف ایجاد شدند و به دنبال آن نیز کشورها شکل یافتند. اما سالیان سال است که بشر به دنبال کشف جواب این سوال است که قدیمی ترین کشور جهان کدام است؟ و کهن ترین تمدن جهان متلعق به کدام کشور است؟

قدیمی ترین کشورهای جهان

یونان مهد تمدن و هنر در عصر باستان

یونان از گذشته مهد هنر و شعر بوده و تمدن موجود در آن زمان توانسته با نبوغ خود بر زندگی غربی اثر بگذارد. یونان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های اروپا به‌ شمار می‌رود و قدمت آن به 3200 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. آتن مهد سیستم دموکراتیک است که پیش از میلاد و در سال 508 توانست اثرگذاری خود را شروع کند. در یونان کهن یکی از شگرف‌ترین ابداعات قابل شهود است که می‌توان تشکیل دولت شهری را نام برد. در آن دوران الفبای یونانی طراحی و ابداع شد که بر زندگی بشریت اثر گذاشت. همچنین تشکیل اولین نهادهای دموکراسی در یونان نیز از موارد جذاب برای یونان کهن و توانمندی مردمان آن زمان به شمار می‌رود.

یونان

چین کشوری با قدمت بیش از 5000 سال

به جرئت می‌توان گفت که چین یکی از مهم‌ترین تمدن‌ها و اثرگذارترین آن‌ها در جامعه بشریت است؛ چرا که قدمت حضور انسان و تکنولوژی در چین به 5000 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. در این دوران دره یانگ تسه جایگاهی برای زندگی مردم بوده که توانسته‌اند در آن منطقه پیشرفت و پرورش یابند. برنج‌کاری یکی از مهم‌ترین مواردی به‌شمار می‌رود که از چین باستان آغاز شده است. همچنین مردمان چینی با هوش و ذکاوت خود اختراعات بسیاری دارند که باروت، صنعت چاپ، قطب‌نما و... از موارد حائز اهمیت آن به‌حساب می‌آید. سلسه شانگ را می‌توان یکی از مهم‌ترین حکومت‌های چین دانست که توانسته‌اند نمونه‌هایی از خط چینی را ابداع کنند.

چین 

معرفی کشور چین _ قبل از سفر به چین با مقاصد گردشگری و قوانین این کشور بیشتر آشنا شوید!!!

ارمنستان با قدمتی که به پارینه سنگی برمی گردد

کشور ارمنستان و پایتخت آن یعنی ایروان قدمتی طولانی دارند، به‌‌طوری‌‌که مردم ارمنی نزدیک به 2500 سال است در این منطقه زندگی می‌کنند. همچنین ایروان نیز با قدمتی طولانی توانسته جایگاه خود را در بین قدیمی ترین کشورهای جهان حفظ کند. ایروان 782 سال قبل از میلاد ایجاد شده که دین مسیحیت در این شهر به طور رسمی آغاز شد. ارمنستان شاهد حضور انسان‌ها قبل از پارینه سنگی تا عصر سنگ بوده و توانسته تمدن خود را به رخ جهانیان بکشد.

ارمنستان

همه چیز درباره ارمنستان - اطلاعات جالبی که ممکن است درباره ارمنستان ندانید.

ژاپن سرزمین امپراطورها

اگر بخواهیم قدیمی‌ترین کتاب رمان جهان را نام ببریم، می‌توانیم به کشور ژاپن و مردمان آن اشاره کنیم که توانسته‌اند در قرن 11 میلادی با‌شکوفایی خود به اوج برسند. ژاپن به ادعای خود به دست امپراتور جیمو تشکیل شده‌ که به گفته مردمان آن دوره فرزند الهه خورشید بوده است. ژاپن قدمتی 1200 تا 2600 سال دارد و به همین دلیل یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود. جااب است بدانید در قرن هشتم سنت ادبی در ژاپن ایجاد شد و رواج پیدا کرد و توانست تاثیری مستقیمی بر پیشرفت این کشور بگذارد. ژاپن با داشتن استراتژی‌هایی که از پیشینیان خود به ارث برده توانسته علاوه‌بر پیشرفت چشم‌گیر، امید به زندگی را بالا ببرد و مردم آن بالای 100 سال عمر می‌کنند.

ژاپن

همه چیز دریاره ژاپن - از اطلاعات آمار جمعیتی تا جغرافیایی

ایران؛ از هخامنشیان تا پهلوی

اگر بخواهیم لیستی از کشورهای قدیمی جهان را ارائه دهیم، ایران نیز در آن حضور خواهد داشت؛ چرا که آثار باستانی کشف شده در فلات آن نشان از تمدنی دیرینه دارد. این آثار کشف شده اغلب مربوط به دوران پارینه سنگی بوده که در خود سه دوره کهن، میانی و نوین را جای داده است. با بررسی تاریخ ایران می‌توان فهمید اولین حکومت باعظمت و قدرتمند، حکومت ایلامیان یا عیلامیان بوده که توانسته تاثیرات بسیاری بر دیگر حکومت‌ها بگذارد. به گفته مورخان آن دوران سرآغاز تفکر، ابداع و دانش بوده است که توانسته ایرانی قدرتمند ایجاد کند. ناگفته نماند بعد از تاثیرگذاری فراوان ایلامیان، هخامنشان نیز توانسته‌اند تاثیرات شگرفی بر تمدن و اصالت ایران بگذارند.

کشور ایران - هرآنچه که درباره کشور ایران لازم است بدانیم!

مصر؛ سرزمین فراعنه

همه ما می‌دانیم مصر کشوری تاریخی است که شکوه و عظمت آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. آثار موجود از قدیم به خوبی در این کشور حفظ شده و می‌تواند بیان‌کننده حضور انسان پیش از میلاد باشد. مصر باستان به خوبی توانسته عظمت خود را از سال 3140 قبل از میلاد که اولین تمدن آن تشکیل شده است، به نمایش بگذارد. تمامی اقدامات در آن زمان به دست فرعون مصر یعنی نارمر بوده که به خوبی از پس اجرای آن‌ها برآمده است. امروزه میلیون‌ها گردشگر مصر را مقصد خود برای سفر انتخاب می‌کنند تا از تمدن و شکوه موجود لذت ببرند.

مصر

قدیمی ترین کشور دنیا

با توجه به مطالبی که در بالا اشاره کردیم نتیجه می گیریم که کهن ترین کشور جهان "ایران" است که پیشینه آن مربوط به 3900 سال قبل از میلاد می باشد. قدیمی ترین شهر ایران را شوش  می دانند؛ البته برخی هم شهر حریره و شهر سوخته را قدیمی ترین شهرهای قدیمی ترین کشور دنیا می دانند، با این وجود اکثر تاریخ شناسان بر این عقیده هستند که شوش قدیمی ترین شهری است که در ایران ایجاد شده و هنوز هم بقایایی از آن وجود دارد. 

مصر سرزمین فراعنه - واقعیت هایی که از کشور مصر نمیدانید!

معرفی قدیمی ترین تمدن های جهان به ترتیب قدمت

در بین سوالات بسیاری که در ذهن مردمان امروز وجود دارد، دانستن قدیمی‌ترین تمدن در جهان است که می‌تواند حائز اهمیت باشد. انسان امروزی به دنبال دلیل و منطق است تا بتواند جواب این سوال را به خوبی بپذیرد. تمدن‌های قدیمی نیز با اسناد و مدارک بسیاری به ثبت رسیده‌اند که بین‌النهرین، مصر باستان، تمدن رومی و... از مواردی هستند که قدمتی دیرینه و طولانی را به خود اختصاص داده‌اند.

قدیمی ترین شهر جهان - آیا می دانید قدیمی ترین شهر جهان چقدر قدمت دارد؟

بین النهرین؛ نقطه شکوفایی بشریت

اگر به دنبال نقطه عطف و شکوفایی انسان‌ها هستید، بی‌شک تمدن بین‌النهرین یکی از اصلی‌ترین آن‌ها است. 10 هزار سال قبل از میلاد انسان‌های بسیاری در این منطقه حضور پیدا کردند و عصر نوسنگی را ایجاد نمودند. این تمدن جزء تمدن‌های قدیمی نیست اما می‌تواند سرآغازی مهم و اساسی برای بشریت در نبوغ و شکوفایی باشد. کشاورزی و کشت انواع محصولات در این دوره زمانی به اوج خود رسید که غذاهایی جدید و جذاب مثل سوپ در این تمدن ابداع شد. همچنین یکی دیگر از حرکات زیبا تمدن بین‌النهرین رواج پیدا کردن یک‌جانشینی بود که در حال حاضر نیز می‌توانیم شاهد آن باشیم. در ادامه راه این تمدن عظیم و خلاق می‌توان شاهد فلزکاری، تجارت، سفال‌گری و... بود که همگی از اقدامات منحصربه‌فرد تمدن بین‌النهرین است.

قدیمی ترین تمدن های جهان

مصر باستان؛ سرزمین اهرام ثلاثه

مصر باستان و قدمت طولانی آن بر هیچ فردی پوشیده نیست. عظمت و جلال مصر با وجود آثار باستانی، اهرام ثلالثه و... بیان‌کننده حضور مردمانی قدرتمند و باهوش در آن زمان است. متحد کرد دو قلمرو و حکمرانی در مصر علیا و سفلی باعث ایجاد چنین اقتداری در مصر شد. مصر باستان در هر زمینه‌ای حرفی برای گفتن داشت و آثاری را برای آیندگان برجای نهاد که در حال حاضر بشر در تعجب و حیرت است. فعالیت‌های علمی، ابداع ساعت زنگ‌دار، قایق تخته‌ای، قرص نعنا، قفل درب، بتن و... تنها تعدادی از اقدامات شگرف آن‌ها به‌حساب می‌آید. بدون شک برترین اثر برجای‌مانده از تمدن مصر باستان که بشریت را به وجد آورده اهرام ثلاثه است که به عنوان یکی از سازه‌های منحصربه‌فرد در دنیا شناخته می‌شود.

مصر سرزمین فراعنه - واقعیت هایی که از کشور مصر نمیدانید!

تمدن روم؛ یکی از مقتدرترین تمدن های جهان باستان

تمدنی رومی تمدنی است که طریقه ایجاد آن با افسانه‌های موجود ترکیب شده و به 6 قرن قبل از میلاد بازمی‌گردد. تمدن رومی یکی از مقتدرترین تمدن‌های موجود بوده است که توانسته سرزمین‌های بسیاری را تحت پوشش خود قرار ‌دهد. تعهد و یک‌پارچگی در این تمدن حرف اول را می‌زند و کشورهای مدیترانه و قسمتی از ترکیه حال حاضر، بخشی از تمدن رومی بود‌ه‌اند. از جمله امپراتوران نامدار و باصلابت روم باستان می‌توان به آگوستوس،  ژولیوس سزار و... اشاره کرد. تمدن رومی نیز با حکومت 7 پادشاد بااقتدار و ابداعات و اختراعات بسیار مردم آن زمان توانست تاثیر مستقیمی بر زندگی آیندگان بگذارد و باعث تغییر جهت بشریت به سمت موفقیت شود.

نورته چیکو؛ قدیمی ترین تمدن قاره آمریکا

قدیمی‌ترین تمدن موجود در آمریکا که شگفتی‌های بسیاری را خلق کرده‌ است، تمدن نورته چیکو به‌حساب می‌آید. این تمدن با 3500 سال قدمت اقداماتی انجام ‌داده که در حال حاضر نیز می‌توان به وفور آن‌ها را مشاهده کرد. تزئین کردن تیه‌ها، میدان‌ها و... از جمله کارهایی بوده که در تمدن نورته چیکو اجرا می‌شد و در آن منطقه می‌توان 6 هرم زیبا و خارق‌العاده را دید. بعد از تجسس‌های بسیار محققان پی‌ بردند که این تمدن به دوره قبل از سرامیک بازمی‌گردد؛ چراکه در آن زمان هیچ اثری از سرامیک در زندگی انسان‌ها نبوده است.

نورته چیکو؛ قدیمی ترین تمدن قاره آمریکا

مایا

اگر به دنبال تمدنی هستید که ستاره‌شناسی را ابداع کرده است، پس به جواب سوال خود رسیدید. تمدن مایا به دلیل ستاره‌شناسی حرفه‌ای خود معروف شده است. این تمدن با اختراع خط مخصوص به خود در 700 سال قبل از میلاد، توانست تقویم‌های سنگی را به دست خود و با خط زیبا به ثبت برساند. تمدن مایا یکی از ثروتمند‌ترین، متبحرترین و مقتدرترین تمدن‌های هم دوره خود بوده است. جالب است بدانید که اهرام ساخته شده به دست تمدن مایا حتی از اهرام مصر نیز بلندتر هستند.

پایتخت کشورها - اطلاعات مربوط به پایتخت کشورها 

ازتک ها

ازتک‌ها از اتحاد سه شهر به نام‌های تلاکوپان، تنوچتیتلان و تتسکوکو ایجاد شدند که در مکزیک کنونی قرار دارند. این تمدن باشکوه دقیقا در زمان به قدرت رسیدن اینکاها به عظمت و جلال رسید. شهر تنوچتیتلان، اصلی‌ترین مبدا نظامی این تمدن بود و هدف از تشکیل تمدن ازتک‌ها، تصرف منطقه دره مکزیکو به‌شمار می‌رفت. تبحر در معماری و ساخت بناها و اهرام‌ مختلف سبب شد تا تمدن ازتک در لیست تمدن‌های موثر و باشکوه قرار بگیرد.

تمدن دره ایندوس با سیستم فاضلاب شهری در جنوب آسیا

تمدنی دره ایندوس تمدنی در آسیای جنوبی است که به نام تمدن هارایان نیز شهرت دارد. تمدن دره ایندوس شگفت‌های بسیاری در معماری برجای گذاشته و همچنین در زمینه کشاورزی نیز پیشرفت‌های بسیاری داشته است. این تمدن به 4500 سال پیش بازمی‌گردد که قسمت‌هایی از معماری و بناهای آن در پاکستان، ایران و ترکمنستان پیدا شد. جالب است بدانید که اختراعات تمدن دره ایندوس باعث شگفتی بشریت شده که می‌توان از جمله آن‌ها به پارچه پنبه‌ای، طراحی سیستم فاضلاب شهری، دندان‌پزشکی، مهندسی، ابداع خطی خاص و... اشاره داشت.

تمدن دره ایندوس با سیستم فاضلاب شهری در جنوب آسیا

جیاهو؛ تمدنی در قلب سرزمین چین

تمدنی 5 تا 7 هزار ساله که توانسته بین قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان جای گیرد. این تمدن قدرتمند و دیرینه در کشور چین رواج داشته و بیان‌گذار فرهنگ و آداب و رسوم مردم حال حاضر چین به‌شمار می‌آید. جیاهو در چین باستان دقیقا در دشت مرکزی واقع شده بود. در این تمدن پرعظمت و باشکوه می‌توان شاهد شگفتی‌های بسیاری بود که در آن زمان مردمان توانسته‌اند آلتی از موسیقی که شبیه فلوت است را اختراع کنند. همچنین برنج‌کاری در آن زمان رونق پیدا کرد و گمان‌ها مبنی بر آن است که نوشتن به خط چینی نیز از این تمدن آغاز گردیده و رواج پیدا کرده است. اکتشافات نشان می‌دهد که در آن زمان زبان مردم به صورت نقش و علامت بوده که پس از بررسی‌های مختلف 16 علامت کشف شد که همگی بر روی سازه‌ها، وسایل و... بودند.

پرچم کشورها - رنگ پرچم کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارند که در این مقاله می‌توانید با آنها آشنا شوید.

استرالیایی های بومی

برخی گمان می‌برند که تمدن بین‌النهرین قدیمی‌ترین تمدن جهان به‌شمار می‌رود. این درحالی است که تمدن استرالیایی‌های بومی با به جا گذاشتن نوعی تله، خود را قدیمی‌ترین تمدن اعلام می‌کنند. این تله برای به دام انداختن ماهی به کار می‌رود که برای حدود 40 هزار سال پیش است.

اینکا؛ تمدن ابداعات اداری

اینکا تمدنی در آمریکای جنوبی است که در شهر کوزکو، شکوفایی و اقدامات خود را در زمینه اداری، سیاسی و نظامی گسترش داد. در تمدن اینکا نیز ابداعات حیرت‌آوری وجود دارد. به عنوان مثال در آن زمان مردم برای نگارش از نمادها و تصاویر استفاده می‌کردند. از دیگر ابداعات تمدن اینکا می‌توان به سنگ‌فرش کردن راه‌ها اشاره کرد. همچنین روشی برای ریاضی و جمع و تفریق اختراع کردند تا راه را برای آیندگان هموار کنند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 136 کاربر