سوغات اصفهان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/07
بازدید: 5419
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بهترین قسمت هر سفر، قطعا خرید سوغاتی و خوراکی های معروف هر شهر است. اصفهان، شهری با خوراکی های بسیار متنوع و خوشمزه که نظیر آن در هیچ جایی پیدا نمی‌شود. سوغاتی های اصفهان، مانند سایر شهرها از دو بخش تشکیل شده است؛ یک بخش مربوط به خوراکی ها و بخش دیگر، صنایع دستی اصفهان می‌باشد. وقتی اسم سوغات اصفهان می‌آید، اولین چیزی که به ذهنتان می‌سد گز اصفهان است. اما به غیر از گز، خوراکی و شیرینی های اصفهان بسیار متنوع و خوشمزه هستند.
 

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. خوراکی های معروف استان اصفهان
    1.  گز اصفهان
    2. پولکی، سوغاتی معروف اصفهان
    3. عسل فریدون شهر
    4.  برشتوک، شیرینی سنتی اصفهان
    5. سوهان عسلی، معروف به آجیل سنتی اصفهان
    6. شیرینی کرکی، شیرینی سنتی شهر نایین
    7. شیرینی برنجی، سوغات استان اصفهان
    8. جوز قندی، گران ترین سوغاتی اصفهانی ها
    9. میوه و محصولات کشاورزی
    10. گوشفیل و دوغ، ترکیبی با طعم بهشتی
  2. صنایع دستی اصفهان
    1. قلم زنی، هنر دست هنرمندان اصفهانی
    2. خاتم کاری، معروف ترین صنایع دستی اصفهان و شیراز
    3. مس، پر طرفدار ترین سوغاتی در اصفهانی
    4. میناکاری، هنری به قدمت تاریخ ایران
    5. فیروزه کوبی، هنر دست هنرمندان اصفهان که شهرت جهانی دارد
    6. طلاسازی
    7. منبت کاری، از ظریف ترین هنرهای ایرانی
    8. معرق کاری و جایگاه ویژه در میان مردم اصفهان
    9. قلمدان سازی سوغات خاص اصفهان برای هنرمندان
    10. نگارگری (مینیاتور)، تلفیقی از هنر ایرانی و اسلامی
    11. خوشنویسی، و جایگاه ویژه آن در هنر و تاریخ اصفهان
    12. صحافی در اصفهان
    13. سفالگری و سرامیک سازی
  3.  پارچه های سنتی اصفهان
    1.  پارچه های قلمکار، صنایع دستی شاخص اصفهان
    2. پارچه های زرباف، صنایع دستی گران قیمت اصفهان
    3. فرش اصفهان
    4.  
    5.  

سوغات اصفهان

 

خوراکی های معروف استان اصفهان

اصفهان به شهر خوراکی های خوشمزه و متنوع شهرت دارد و همیشه مورد توجه ویژه گردشگران قرار گرفته است. در این مقاله محبوب ترین و پرطرفدارترین خوراکی های اصفهان را معرفی می کنیم.

 

سوغات شهرهای ایران - هر شهری از ایران چه سوغاتی داره؟

 گز اصفهان

گز معروف ترین و شناخته شده ترین سوغاتی از سوغات اصفهان است. به طوری که همه ما حتما برای یک بار هم که شده طعم لذیذ گز های خوشمزه اصفهان را چشیده ایم. قدمت تولید گز در اصفهان به حدود 450 سال پیش یعنی دوره حکومت صفویه در ایران باز می گردد. گز در واقع از عصاره یا شهد درختی به نام انگبین یا گز انگبین تولید می شود، این درخت در شهر خوانسار اصفهان وجود داشته و شهد آن توسط حشره کوچکی که روی این درخت ها زندگی می کنند، به وجود می آید. جالب است بدانید چگونگی تولید این شهد تقریبا مثل تولید عسل به وسیله زنبور عسل می باشد. عصاره تولید شده توسط این حشره، ماده زرد رنگی است که اواخر فصل تابستان از روی درخت گز انگبین برداشت می شود. متاسفانه نسل این نوع حشره رو به انقراض است، به همین علت امروزه برای تهیه گز از مواد جایگزین مثل عسل، انگبین علفی، شیر خشت و ترنجبین به جای شهد استفاده می کنند. بقیه مواد اولیه تهیه گز شکر، گلاب، گلوکز، سفیده تخم مرغ، 4 مغز، خلال بیدمشک و پسته هستند.

 

گز، سوغاتی استان اصفهان

 

انواع گز

گز در انواع مختلفی تهیه شده و به بازار ارائه می شود و احتمالا شما هم شکل های مختلف گز را در بسته بندی های گوناگون دیده باشید. ما نیز در ادامه به معرفی انواع گز پرداخته و نحوه تولید هر یک را به اختصار شرح می دهیم.

گز برشی: پس از آن که مواد داخل گز تهیه شد قبل از اینکه مواد را بسته بندی کنند، آن ها توسط یک دستگاه مخصوص، برش داده تا مغز و مواد داخلی آن معلوم باشد، سپس آن ها را در بسته های مخصوص و زیبا جایگذاری کرده و به بازار می فرستند.

گز انگشت پیچ: در تولید این نوع گز، مواد بسیار نرم و منعطف بوده و هیچکدام از 4 مغز آجیل در تهیه آن استفاده نمی شود. گز انگشت پیچ به گونه ای تولید می شود که به راحتی می توان آن را داخل پیاله یا ظرف ریخت و با قاشق میل کرد.

گز لقمه ای: این نوع گز نیز پس از تولید مواد اولیه، به قطعات کوچک دایره یا مربعی شکل تبدیل شده و بسته بندی می شود.

گز آردی: گز آردی تقریبا مثل همه انواع گز تهیه می شود با این تفاوت که در آخر گز را داخل ظرف آرد فرو می کنند تا توسط آرد چسبندگی آن گرفته شده و ماندگاری بالاتری داشته باشد.

گز سکه ای: گز سکه ای همان طور که از نام آن پیداست، پس از تهیه مواد به اندازه سکه های تقریبا بزرگ برش داده شده و آغشته به آرد می شود. سپس گز های سکه ای آماده شده را بسته بندی می کنند.

گز شکلاتی: در تهیه این نوع گز، علاوه بر مواد اولیه اصلی از شکلات نیز استفاده می شود. گز شکلاتی به دو شکل مختلف تهیه می شود، گز شکلاتی لایه لایه که در این نوع گز شکلاتی، شکلات را داخل گز قرار داده و پس از برش های یکسان بسته بندی می کنند. یا اینکه گز معمولی را آغشته به شکلات می کنند تا مواد گز تازگی خود را حفظ کرده و ماندگاری آن افزایش یابد. جالب است بدانید گز شکلاتی که در آن از پودر کاکائو یا شیر خشک استفاده می شود، دارای ارزش غذایی بالاتری بوده و نسبت به دیگر انوع گز دارای طعم کاملا متفاوتی می باشد.

 

گز اصفهان

پولکی، سوغاتی معروف اصفهان

بعد از گز، معروف ترین سوغات اصفهان پولکی است. اغلب ایرانی ها و مخصوصا اصفهانی ها این خوراکی شیرین خوشمزه را به همراه چای میل می کنند و متعقدند چون شیرینی کمتری نسبت به قند خوراکی دارد، از لحاظ غذایی سالم تر است. پولکی از خانواده آب نبات ها بوده و حتی در گذشته به آن آب نبات پولکی هم می گفتند. برای تهیه پولکی از شیره باقی مانده در زمان تهیه نبات استفاده می شود. فرآیند درست کردن آن هم به شرح زیر است: پس از آن که بلور های نبات شفاف و متبلور شد، به این ماده مقداری سرکه اضافه می کنند تا از شکرک زدن و کدر شدن آن جلوگیری شود. سپس این ماده را روی یک ظرف مسطح پهن کرده و با دستگاهی مخصوص به شکل قطعات کوچک و سکه مانند برش می زنند. اکنون پولکی آماده خوردن است اما معمولا این خوراکی با طعم های مختلف مثل لیمویی، نارگیلی، زعفرانی، عسلی، پسته ای، نعنایی، زنجبیلی، کاکائویی و غیره بسته بندی شده و به بازار ارائه می شود و افراد می توانند نسبت به سلیقه ای که دارند، طعم مورد نظر خود را تهیه کرده و برای مصرف شخصی یا به عنوان سوغاتی برای اقوام و آشنایان خود بخرند.

 

پولکی سوغات اصفهان

عسل فریدون شهر

عسل طبیعی فریدون شهر یکی از بهترین سوغاتی ها از سوغات اصفهان است. شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما عسلی که در شهرستان فریدون شهر تولید می شود، یکی از مرغوب ترین عسل های ایران بوده و دارای قیمت نه چندان ارزان می باشد. علت کیفیت بالای این عسل نیز استفاده نکردن از کود در پرووش عسل است، البته نا گفته نماند که وجود گونه های گیاهی متنوع و پوشش گیاهی غنی این منطقه نیز از عوامل موثر در مرغوبیت عسل این منطقه به شمار می رود. عسل طبیعی فریدون شهر دارای انواع مختلف از قبیل عسل زول، عسل قنقال و عسل گون زرد می باشد.

 برشتوک، شیرینی سنتی اصفهان

برشتوک یکی از شیرینی های سنتی ایران است که در شهر های مختلف کشور تهیه می شود. این شیرینی محلی با طعم شیرین و دلنشین خود، محبوبیت زیادی بین مردم به دست آورده و گردشگران بسیاری در سفر به اصفهان، این شیرینی خوشمزه را به عنوان سوغات اصفهان برای عزیزان خود تهیه می کنند. برشتوک بر اساس نوع آردی که در درست کردن آن استفاده می شود دارای دو نوع برشتوک نخودچی و برشتوک گندم می باشد. علاوه بر آرد، روغن، شکر، هل و پودر قند دیگر مواد اولیه برای تهیه برشتوک هستند. برای درست کردن برشتوک ابتدا آرد را تفت داده و سپس پودر قند و هل را به آن اضافه می کنند. ماده به دست آمده را داخل قالب های مختلف قرار داده و داخل یخچال قرار می دهند تا سرد شود. بعد از سرد شدن، شیرینی خوشمزه شما آماده خوردن است.

 

عسل و برشتوک سوغات اصفهان

غذاهای اصفهان - خوشگذرانی خوشمزه در دیار نصف جهان 

سوهان عسلی، معروف به آجیل سنتی اصفهان

سوهان عسلی یکی از شیرینی های آجیلی و سنتی اصفهان است که در این شهر طرفدار های زیادی داشته و مردم در ایام نوروز از این خوراکی لذیذ برای پذیرایی از میهمانان خود استفاده می کنند. سوهان عسلی در واقع نوعی آب نبات آجیلی است که امروزه در دو نوع ورقه ای و برش خورده، در همه شیرینی فروشی های اصفهان پیدا می شود و گردشگران بسیاری سوهان عسلی را به عنوان سوغات اصفهان به شهر های خود می برند. مواد اولیه سوهان عسلی را عسل، شکر، کره، آب، گلاب، زعفران و خلال پسته و بادام تشکیل می دهند. خوب است بدانید طرز تهیه سوهان عسلی اصفهان بسیار آسان بوده و می توانید به راحتی در منزل نیز تهیه کنید.

 

نبات، فقط مختص شهر مشهد نیست

نبات نیز یکی از سوغاتی های معروف از سوغات اصفهان است که البته مختص این شهر نبوده و در دیگر شهر های ایران نیز، مانند مشهد از این خوراکی به عنوان سوغاتی استفاده می شود. نبات در شهر اصفهان به دو شکل شاخه ای و چوبی به فروش می رسد، البته برای این که در طعم و مزه این خوراکی تنوع ایجاد شود، از مواد مختلفی برای درست کردن آن استفاده می کنند. از جمله طعم های مختلف نبات می توان به نبات نعنایی، زعفرانی، آویشن، دارچینی، زیره و لیمویی اشاره کرد.

شیرینی کرکی، شیرینی سنتی شهر نایین

شیرینی کرکی از شیرینی های خوشمزه شهر نایین استان اصفهان است که بین مردم این شهر طرفداران بسیاری دارد. این شیرینی که بام نان کرکی نیز شناخته می شود، به خاطر نرمی و لطافت بسیار و همچنین طعم منحصر به فردش بین گردشگران تور اصفهان محبوبیت بسیاری به دست آورده و توانسته خود را در بین سوغات اصفهان جای کند. 

 

 

نبات اصفهان

 

شیرینی برنجی، سوغات استان اصفهان

شیرینی برنجی یکی از خوشمزه ترین سوغاتی ها از سوغات اصفهان است. البته این شیرینی سوغات بسیاری از شهر های ایران مثل کرمانشاه است و به خاطر سادگی طبخ، سبکی، خوشمزگی و عطر عالی یکی از محبوب ترین شیرینی ها بین مردم و گردشگران می باشد. مواد تشکیل دهنده شیرینی برنجی، پودر قند، کره، آرد گندم، گلاب، آرد برنج، پودر کاکائو، زعفران، زرده تخم مرغ، شکر و سفیده تخم است. این شیرینی با طعم های مختلف ساده، زعفرانی و شکلاتی در کارگاه های شهر تولید شده و به صورت بسته بندی برای فروش به بازار فرستاده می شود. 

 

 

جوز قندی، گران ترین سوغاتی اصفهانی ها

جوز قندی یک نوع شیرینی محلی بسیار خوشمزه و البته گران است که در شهر های مختلف ایران درست می شود. این شیرینی از میوه ای به نام الگ درست می شود که از خانواده هلو ها بوده و دارای طعم ترش و شیرین می باشد. برای درست کردن جوز قندی ابتدا پوست هلو ها را کنده و به مدت سه روز در آفتاب گذاشته می شود تا خشک شود. سپس هسته آن ها را در آورده و دوباره در آفتاب گذاشته می شوند تا داخل آن ها کاملا خشک شود. سپس داخل میوه را با ترکیب خوشمزه ای از شکر، بادام، هسته زرد آلو، خاک قند و هل پر می کنند. گردشگران تور اصفهان جالب است بدانند که این شیرینی را معمولا برای شب یلدا درست می کنند، البته جوز قندی را می توان تا یک سال در فریز یا حتی کمد نگهداری کرد. مواد اولیه با کیفیت و زمان بر بودن تهیه این شیرینی باعث شده یکی از گران ترین سوغاتی های از سوغات اصفهان و دیگر شهر های ایران باشد. لازم به ذکر است که این شیرینی در شهر های دیگر علاوه بر هلو، با میوه هایی مثل آلو، انگور، گلابی و انجیر هم درست می شود.

 

 

باقلوا _ معرفی انواع باقلوا (ترکی، عربی، ایرانی)🥧🍰

 

میوه و محصولات کشاورزی

در فصول مختلف سال و در شهر های مختلف استان اصفهان میوه هایی کشت می شود که در نوع خود بسیار خوشمزه و منحصر به فرد بوده و گردشگران بسیاری را روانه شهر های اطراف اصفهان می کند. از جمله این میوه ها می توان به انار بادرود، گردوی بادرود و گلابی نطنز اشاره کرد. همچنین الگ که ماده اصلی درست کردن شیرینی جوز قندی بوده و در بخش قبل به آن اشاره کردیم نیز از جمله میوه های مخصوص اصفهان است که گردشگران می توانند این میوه ها را به عنوان سوغات اصفهان برای عزیزان خود به ارمغان ببرند.

 

 

جوز قندی سوغات استان اصفهان

 

گوشفیل و دوغ، ترکیبی با طعم بهشتی

یک ترکیب معروف ایرانی که متعلق به شهر اصفهان می‌باشد، گوشفیل و دوغ است. این ترکیب بهشتی بسیار لذیذ و خوشمزه بوده و هر کسی که قصد سفر به اصفهان را دارد اگر این ترکیب را امتحان نکند، ضرر کرده است.
شاید در وهله اول برای بسیاری از افراد عجیب باشد اما به محض امتحان کردن گوشفیل و دوغ نعنایی، پی به طعم عالی و عجیب آن می‌برند. نام این شیرینی به دلیل شباهت آن به گوش فیل، گرفته شده است که در برخی شیرینی فروشی ها برگ بید نیز می‌نامند.

 

گوشفیل و دوغ ترکیب محبوب اصفهانی ها

صنایع دستی اصفهان

تا این بخش از مقاله سعی کردیم کاربران و گردشگران عزیز را با خوراکی های محلی اصفهان که جزء سوغات این شهر هستند، آشنا کنیم. اما باید بدانید که بخش عمده ای از سوغات اصفهان را صنایع دستی آن تشکیل می دهند. خرید سوغات برای اقوام، دوستان و آشنایان امری کاملا سلیقه ای و دلخواه است، اما صنایع دستی هر شهر و دیاری نمایانگر ذوق و هنر دست هنرمندان آن خطه و همچنین نماد فرهنگ و هنر آن شهر است. اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای صنایع دستی ارزشمندی است که هر یک از آن ها گوشه ای از تاریخ و هنر این شهر را می سازند و گردشگران با خرید این محصولات می توانند یک یادگاری نفیس و ماندگار از شهر اصفهان برای خود یا عزیزان به یادگار ببرند. گردشگران عزیزی که قصد خرید سوغات اصفهان از میان صنایع دستی این شهر را دارند، در ادامه این بخش با لحظه آخر همراه باشند.

 

صنایع دستی و سوغات استان اصفهلن

صنایع دستی ایران - معرفی صنایع دستی ایران + عکس

 

قلم زنی، هنر دست هنرمندان اصفهانی

قلم زنی در واقع یکی از رایج ترین رشته های صنایع دستی در اصفهان بوده و عبارت است از کنده کاری و تزئین اشیاء فلزی مثل طلا، نقره، مس و برنج که در آن هنرمند سطح فلز را به وسیله ضربه زدن به چکشی که روی جسم قرار دارد، زیبا سازی کرده و می آراید. نقوش حک شده در قلم زنی می تواند اشکال هندسی، تصاویر گل و بلبل، آیات، حکایات، احادیث و اشعار پارسی باشد که زیبایی های محصولات را دو چندان کرده و باعث خلق یک اثر هنری زیبا می شود. اگر به دنبال یک شی نفیس و زیبا در میان سوغات اصفهان هستید، ظروف قلم زنی می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

 

خاتم کاری، معروف ترین صنایع دستی اصفهان و شیراز

خاتم کاری از هنر های طریقه و صنایع دستی ایران است و معروف ترین شهر ها در زمینه تولید صنایع دستی خاتم کاری شده، اصفهان و شیراز هستند. خاتم در واقع ترکیبی از چند ضلعی های منظم (5، 6، 7، 8 یا 10 ضلعی) با تعداد اضلاع متفاوت است که توسط مواد اولیه و رنگ های گوناگون بر روی محصولات چوبی ایجاد می شود. صنایع دستی خاتم کاری شده حاصل ساعت ها تلاش و کار بی وقفه هنرمندان ماهر ایرانی است، به همین دلیل محصولات خاتم کاری شده یکی از با ارزش ترین انتخاب ها برای خرید سوغات اصفهان هستند.

 

سوغات شیراز - از خوردنی های خوشمزه تا صنایع دستی

مس، پر طرفدار ترین سوغاتی در اصفهانی

صنعت مسگری در ایران یکی از قدیمی ترین صنایع دستی کشور است که تاریخدانان قدمت آن را حدود 5 هزار سال تخمین زده اند. مسگری در واقع تولید ظروف و ادوات با فلز مس است که از دیرباز در زندگی مردم ایران وجود داشته و حتی امروزه نیز بسیاری از افراد علاقه زیادی به پختن غذا در این ظروف دارند، یا حتی از آن ها به عنوان وسایل تزئینی و دکوری استفاده می کنند. به همین خاطر خرید ظروف مسی به عنوان سوغات اصفهان، می تواند انتخاب شایسته و مناسبی برای این دسته از افراد باشد. لازم به ذکر است که شهر های کاشان، اصفهان، زنجان، کرمان و شیراز مراکز عمده در زمینه هنر مسگری در ایران هستند.

 

 

ظروف مسی اصفهان

 

بهترین رستوران‌ های اصفهان - معرفی معروف ترین رستوران های اصفهان که سرو غذا در ظروف مسی دارند!

 

میناکاری، هنری به قدمت تاریخ ایران

هنر میناکاری یا میناسازی در ایران به بیش از 5 هزار سال پیش باز می گردد. در واقع مینا از ترکیب اکسید های فلزات و چند نوع نمک در مجاورت حرارت بالا (بین 850-750 درجه سانتی گراد) شکل گرفته و رنگ های آن طی زمان و در اثر تغییرات دما به وجود می آیند. میناکاری در حال حاضر بیشتر روی فلز مس صورت می گیرد اما این هنر روی فلزاتی همچون طلا و نقره نیز قابل انجام است. خوب است بدانید که طلا تنها فلزی است که زمانی که مینا ذوب می شود، اکسید نمی شود، به همین خاطر طراحی های همراه با ظرافت و ریزه کاری را روی طلا انجام می دهند. مهد تولید صنایع دستی مزین به هنر میناکاری در ایران، اصفهان بوده و امروزه نیز برجسته ترین هنرمندان این حیطه در استان اصفهان مشغول فعالیت هستند.

فیروزه کوبی، هنر دست هنرمندان اصفهان که شهرت جهانی دارد

فیروزه کوبی یکی از زیبا ترین هنر هایی است که از حدود 60 سال پیش در شهر تاریخی اصفهان رواج یافته است. امروزه نیز هنرمندان بسیاری در راستای تولید صنایع دستی فیروزه کوبی فعالیت می کنند. هنر فیروزه کوبی عبارت است از قرار دادن سنگ های فیروزه کوچک در کنار هم، بر روی سطح یک ظرف نفیس و تزئینی از جنس فلز.

فلز مورد استفاده در فیروزه کوبی معمولا مس است اما این هنر روی فلزاتی همچون برنج، نقره، برنز و ورشو نیز انجام می شود. گفتنی است که هنر فیروزه کوبی ابتدا برای تزئین جواهر و زیورآلات صورت می گرفته و بیشتر جنبه تزئینی داشته اما امروزه این هنر زیبا بر روی ظروفی همچون قندان، آیینه و شمعدان، گلاب پاش، گلدان، جعبه، تنگ، پارچ و غیره نیز انجام می شود و شکل کاربردی تری به خود گرفته و طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است. صنایع دستی فیروزه کوبی مخصوصا برای گردشگرانی که می خواهند یک شی نفیس و گران بها از سوغات اصفهان برای شخصی عزیز تهیه کرده و به دیار خود ببرند، بسیار مناسب و ایده آل است.

 

 

مینا کاری و فیروزه کوبی

 

طلاسازی

صنعت طلاسازی نیز یکی از مهم ترین هنر ها در شهر اصفهان بوده و کارگاه های طلاسازی بسیاری در این شهر وجود دارد که اگر در سفر به اصفهان سری به بازار های این شهر بزنید طلا فروشی های زیادی به چشمتان می خورد. طلاکوبی روی فولاد نیز یکی از صنایع دستی وابسته به طلاسازی است که محصولات آن بسیار گران بها و چشم نواز هستند

منبت کاری، از ظریف ترین هنرهای ایرانی

منبت کاری یکی از ظریف ترین هنر های ایرانی است که در دسته صنایع دستی قرار گرفته و در شهر اصفهان نیز رونق بسیاری دارد. منبت کاری در واقع تلفیقی از هنر و حوصله هنرمندانی است که با مواد اولیه ساده و ارزان آثاری ارزشمند و قیمتی خلق کرده و به دنیای هنر اهدا می کنند. این هنر معمولا به صورت کنده کاری روی چوب هایی از درختان گردو، شمشاد و گلابی صورت گرفته و محصولات آن در بازار اصفهان به وفور یافت می شود.

 

 

منبت کاری استان اصفهان

معرق کاری و جایگاه ویژه در میان مردم اصفهان

معرق کاری از دوره سلجوقیان در ایران رواج یافته و در دوره صفویه به اوج خود رسیده و مرکز این هنر نیز، شهر تاریخی اصفهان است. گفته می شود که معرق کاری در ابتدا بر روی کاشی انجام می شده اما امروزه با رونق معرق روی چوب، این هنر با نام معرق چوب شناخته می شود. معرق کاری در واقع هنر ایجاد نقش برجسته و طرح های زیبایی است که از طریق کنده کاری و تلفیق چوب های رنگی با دیگر مصالح از قبیل فیبر، فلز، خاتم و صدف بر روی یک زمینه از جنس چوب یا پلی استر ایجاد می شود. محصولات معرق کاری امروزه بین مردم بسیار محبوب بوده و هنرمندان بسیاری در این زمینه مشغول به کار هستند.

قلمدان سازی سوغات خاص اصفهان برای هنرمندان

قلمدان یک جعبه ار جنس چوب، پپاپیه ماشه یا مقوا است که روی آن توسط نقوش و تصاویر زیبا تزئین شده و از آن برای نگهداری قلم های مخصوص خوشنویسی و دیگر ابزار خطاطی و نوشتن استفاده می شود. تاریخچه ساخت قلمدان در ایران به دوره سلجوقیان و تیموریان باز می گردد اما این هنر در دوره صفویه با پیشرفت خوشنویسی، رونق بسیاری پیدا کرد و سر انجام در دوره های زندیه و قاجاریه این هنر به اوج خود رسیده و در میان هنرمندان اصفهان محبوبیت بسیاری به دست آورد. خوب است بدانید که قلمدان های به جای مانده از دوره صفویه یکی از با ارزش ترین آثار فرهنگی ایران به شمار می آید. قلمدان سازی هم اکنون نیز در اصفهان رواج داشته و قلمدان سازان معروفی در این شهر وجود دارند. امروزه از این وسیله بیشتر به عنوان یک وسیله قیمتی و تزئینی استفاده می شود و گردشگران نیز قلمدان را به عنوان سوغات اصفهان از بازار های این شهر خریداری کرده و به اقوام خود هدیه می دهند.

 

 

قلمدان صنایع دستی اصفهان

 

نگارگری (مینیاتور)، تلفیقی از هنر ایرانی و اسلامی

هنر نگارگری به نوعی نقاشی ایرانی – اسلامی گفته می شود که از دوران کهن در ایران رواج داشته و هنرمندان بسیاری از دیرباز تاکنون به این هنر پرداخته اند. نگارگری در واقع هنر مصور سازی کتب ادبی (کلیله و دمنه، سمک عیار، ورقه و گلشاه و غیره)، فنی (الادویه، الاغانی، المفرده، التریاق و غیره)، مذهبی (خاوران نامه)، علمی و همچنین برخی کتب تاریخی مثل جامع التواریخ می باشد. در ایران مکتب های نگارگری بسیاری وجود دارد که هر یک سبک خاصی را در این زمینه پیش گرفته اند. مکتب اصفهان نیز یکی از مکاتب نگارگری در ایران است که هم اکنون نیز نقاشان بسیاری در این زمینه به نگارگری مشغول بوده و آثار هنری ارزشمندی را وارد بازار می کنند. نگارگری یکی از زیباترین سوغاتی ها از سوغات اصفهان است که گردشگران می توانند تابلو های نگارگری را در اندازه های مختلف با قیمت مناسب از شهر اصفهان تهیه کنند.

خوشنویسی، و جایگاه ویژه آن در هنر و تاریخ اصفهان

در میان هنر ها و صنایع دستی اصفهان، خوشنویسی نیز امروزه جایگاه ویژه ای داشته و از محبوبیت بسیاری برخوردار است. خوشنویسی همان هنر زیبا نویسی و یا نوشتن به همراه خلق زیبایی است که در شهر اصفهان طرفداران خاص خود را داشته و هنرمندان بسیاری با قلم و هنر خویش بر روی کاغذ، زیبا نویسی می کنند و هنر خود را در قالب یک تابلو ارزشمند به بازار ارائه می کنند. تابلو های خوشنویسی شده یکی از بهترین سوغاتی ها از سوغات اصفهان هستند.

 

 

نگارگری در اصفهان

 

صحافی در اصفهان

شاید دیدن اسم صحافی و جلد سازی در بین لیست سوغات اصفهان برای مخاطبان کمی عجیب به نظر برسد. اما همه ما می دانیم که گرفتن یک کتاب به عنوان هدیه یا سوغات می تواند بسیار لذت بخش باشد به همین دلیل گردشگران نیز می توانند یک کتاب قدیمی یا کهنه را که برایشان ارزش زیادی دارد، به صحافی های شهر اصفهان برده، جلد آن را نوسازی کرده و به عنوان تحفه برای عزیزان خود به ارمغان ببرند. صحافی از دیرباز در شهر اصفهان وجود داشته اما در دوران صفویه به اوج خود رسید.

سفالگری و سرامیک سازی

سرامیک سازی، هنری است که در آن هنرمند با استفاده از مواد اولیه سرامیکی اشکال و ظروف تزئینی بسیار زیبا می سازد. سفال نیز نوعی سرامیک است و سفالگری از جمله هنر های تجسمی - پلاستیکی به شمار می آید. سفالگری و سرامیک سازی در اصفهان و همچنین شهر های نطنز و شهرضا رواج بسیاری داشته و هنرمندان بسیاری در این مراکز به خلق آثار این چنینی مشغول هستند. اگر برای خرید سوغات اصفهان سری به بازار های شهر بزنید حتما ظروف سفالی و تزئینی بسیاری خواهید دید که برای سوغاتی بسیار مناسب و ایده آل به نظر می رسند.

 

 

سفالگری و پارچه های سنتی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان - مروری بر دیدنی‌ترین جاذبه‌های نصف جهان!

 پارچه های سنتی اصفهان

در میان انبوه صنایع دستی و محصولاتی که در بازار اصفهان به فروش می رسند، مغازه های رنگارنگی و جذابی به چشم می خورد که در آن ها پارچه های سنتی با بهترین کیفیت به چشم می خورد. پارچه های سنتی اصفهان معمولا دارای دو نوع پارچه های قلمکار و زرباف هستند که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا خصوصیات هر یک را به صورت جداگانه برای شما عزیزان شرح دهیم:

 

 پارچه های قلمکار، صنایع دستی شاخص اصفهان

قلمکاری هنر چاپ یا نقش زدن روی پارچه است. این هنر یکی از مهم ترین شاخه های صنایع دستی استان اصفهان است که از دوره شاه عباس، یعنی قرن یازدهم میلادی مورد توجه بوده و بیشتر لباس های آن دوره را با پارچه های قلمکاری شده می دوختند. در دوره صفویه که اصفهان پایتخت ایران بود، این هنر پر رونق ترین دوره خود را تجربه کرده و به یکی از مهم ترین صنعت ها در این شهر تبدیل شد. در قلمکاری نقوشی همچون مینیاتور، جانور، مناظر تاریخی، گل و بوته، تصویر شاعران، کتیبه، داستان های کهن فارسی و صحنه هایی از واقعه عاشورا توسط ابزاری خاص بر روی پارچه حک شده و به فروش می رسد. البته گفتنی است که امروزه در این پارچه ها بیشتر نقش بته جقه حک می شود. پارچه های قلمکار یکی از بهترین انتخاب های خرید سوغات اصفهان، برای بانوان می باشد.

 

 

پارچه های قلمکاری اصفهان

 

پارچه های زرباف، صنایع دستی گران قیمت اصفهان

زربافی یا زری بافی یکی از رشته های صنایع دستی است که در ایران از دیرباز رواج داشته و شهر اصفهان نیز یکی از مراکز اصلی تولید پارچه های زرباف در کشور به شمار می آید. زرباف به پارچه هایی گفته می شود که تار و پود های آن را نخ ابریشم خالص و ابریشم رنگی تشکیل می دهند، گفتنی است در این بین یکی از پود های پارچه زرباف نخ گلابتون است که در دو رنگ طلایی و نقره ای در بازار موجود می باشد. جالب است بدانید که در گذشته از پارچه های زرباف بیشتر برای دوختن لباس های شاهنشاهی و درباریان استفاده می شده و به خاطر ظرافت، زیبایی و تلاش بسیار برای تهیه آن، از ارزش بسیار زیادی برخوردار بوده است اما امروزه این هنر رونق خود را از دست داده و کمتر کسی زحمت و سختی های آموزش زربافی را به جان می خرد. با این حال پارچه های زرباف به سبب ظرافت، زیبایی و جلوه خاص می تواند در نوع خود یکی از بهترین سوغاتی ها از سوغات اصفهان محسوب شود.

از دیگر سوغاتی های اصفهان که در میان دیگر سوغاتی های این شهر از شهرت کمتری برخوردار هستند می توان به صنایع دستی از قبیل نقره و ملیله کاری، گیوه بافی، قالی بافی، رودوزی های سنتی، پوستین دوزی و نمد مالی اشاره کرد.

در این مقاله از سایت لحظه آخر سعی بر آن داشتیم گردشگران عزیز را با سوغات اصفهان آشنا کرده تا در زمان خرید سوغاتی برای اقوام خود، اطلاعات مفیدی در این رابطه در اختیار داشته باشند. امید است مطالعه این مطلب برای کاربران سایت نیز مفید واقع شود.

 

پارچه های زرباف

 

فرش اصفهان

فرش اصفهان، از معروف ترین و قدیمی ترین صنایع دستی اصفهان است که شهرت جهانی پیدا کره است. این هنر از دوران حکومت صفویه بیشتر مورد توجه قرار گرفت. طرح های اسلیمی، گل هایی که به گل شاه عباسی معروف هستند؛ همگی از دوران صفوی نشات گرفته اند. این طرح ها با الهام گرفتن از بناهای تاریخی اصفهان، مانند عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، چهل ستون و... طراحی می‌شدند.
فرش اصفهان دارای طرح های بسیار مختلفی است، که ازجمله آن می توان به:

  • طرح سجاده ای اصفهان
  • لچک و ترنج
  • طرح محرابی ستون دار
  • درختی
  • و...

اشاره کرد. اگر به دنبال خرید فرش دست‌باف و فرش ابریشم هستید، حتما به اصفهان سر بزنید و از فرش های دساتباف اصفهان دیدن کنید.

 

فرش دستباف اصفهان


 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 201 کاربر