تاثیرات تکنولوژی بر گردشگری

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/05/31
بازدید: 2063

امروزه، در قرن بیست و یکم می توانیم رد پای تکنولوژی را در تمام زندگی خود پیدا کنیم؛ صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنا نیست. به لطف پیشرفت های مختلف تکنولوژی چه در زمینه اطلاعات و چه حمل و نقل، صنعت گردشگری رونق بسیاری نسبت به گذشته گرفته است. تصور کنید در فضای مجازی در حال گشت و گذار هستید، ناگهان با مقاله ای درباره زیبایی های شهر شیراز رو به رو می شوید. برنامه کاری خود را چک می کنید و وقتی خالی می یابید. در یک تور سه روزه شهر شیراز ثبت نام می کنید و تور تامین تمام نیاز های سفرتان از بلیط هواپیما تا محل اقامت را بر عهده می گیرد. حال تنها کاری که باید انجام دهید، بستن چمدان هایتان است! همانطور که شاهد بودید برای برنامه ریزی و انجام کار های مورد نیاز این سفر حتی نیاز نداشتید از پشت میزتان بلند شوید! پس زمانی که می گوییم رونق روز افزون گردشگری مدیون پیشرفت تکنولوژی است، بیراه نگفته ایم. در ادامه بیشتر با این مسئله آشنا می شویم.

 

The effects of technology on tourism

 

تاثیر گوشی های هوشمند بر گردشگری

در سال های اخیر، گوشی های هوشمند به عضوی از خانواده های ما تبدیل شده اند. ما گوشی های هوشمند را همیشه همراه خود داریم و آن ها نیز ثابت کرده اند که همراه هان مفیدی هستند. تاثیری که گوشی های هوشمند روی گردشگری گذاشته اند بسیار شگرف است. ساده ترین تاثیر آن ها ثبت نام در تور ها یا خرید بلیط وسیله نقلیه بدون نیاز به حضور در دفاتر مسافرتی می باشد. تاثیر دیگر استفاده از آن ها به عنوان راهنما و مترجم است. برنامه هایی مثل جی پی اس به شما این امکان را می دهد تا در هر لحظه بدانید دقیقا در کدام نقطه کره زمین قرار دارید و برنامه مترجم گوگل برای شما هر کلمه را به چندین زبان مختلف ترجمه می کند. قبول داریم که همچنان به یک راهنمای تور نیاز خواهید داشت اما وجود این امکانات در مواقع نیاز، بسیار مفید و دلگرم کننده است. استفاده از گوشی های هوشمند حتی از این هم فراتر می رود! شرکت هیلتون این امکان را به مسافران می دهد که به جای استفاده از کارت یا کلید، در واحد اقامتی خود را با گوشی هوشمند خود باز کنند. انتظار می رود که این امکان در دیگر هتل های سراسر جهان هم به کار برود.

تور های مجازی

تکنولوژی تا حدی پیشرفت کرده که برای دیدن یک مکان دیدنی به حضور فیزیکی نیاز ندارید! تور های مجازی جذابیت دیگری حاصل از تلفیق صنعت گردشگری و تکنولوژی است. این تور ها از عکس های باکیفیت 360 درجه، صوت، فیلم و متن تشکیل شده اند. به کمک علم برنامه نویسی شما توانایی گشت و گذار در مکانی را دارید که تا به حال در آن حضور نداشته اید! آرشیو نسبتا بزرگی از تور های مجازی وجود دارد و به جرات می توان گفت کمترین جاذبه گردشگری وجود دارد که به صورت تور مجازی موجود نباشد. درست است که هنوز تور مجازی جایگزین کاملی برای حضور فیزیکی و دیدن جاذبه های هر کشور نیست ولی در آینده ای نزدیک، با پیشرفت بیشتر تکنولوژی، خواهد بود.

شبکه های اجتماعی

طبق تحقیقات به عمل آمده، عکس های منتشر شده از یک جاذبه دیدنی تاثیر مستقیمی بر میزان گردشگران آن جاذبه دارد. از این رو سایت هایی هستند که گردشگران را تشویق می کنند تا عکس هایی که از جاذبه های گردشگری گفته اند به اشتراک بگذارند. اشتراک گذاری این عکس ها در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، به نوعی تبلیغ شفاهی برای صنعت گردشگری کشور میزبان محسوب می شود.

 

تاثیرات تکنولوژی بر گردشگری

 

سیستم های رزرو هتل

سیستم رزرو هتل hotel engine booking ، عملکردی مشابه موتور جست و جوی گوگل دارد. هتل ها و سایت های رزرو اینترنتی هتل برای تسهیل مراحل رزرو هتل از این سیستم استفاده می کنند. سیستم رزرواسیون هتل در حقیقت یک نرم افزار است و به مسافران کمک می کند تا رزروی آنلاین و امن را تجربه کنند. این سیستم علاوه بر وب سایت های رزرو هتل، با شبکه های اجتماعی نیز همگام سازی می شود. برای رزرو هتل در این سامانه باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. اطلاعات تجاری هتل ثبت می شود

برای اینکه شما بتوانید واحدی از هتل مورد علاقه خود را رزرو کنید، آن هتل باید تمام اطلاعات خود را در سیستم ثبت کند از جمله:

  • نرخ اتاق های هتل
  • موجودی اتاق های هتل
  • توصیف اتاق های هتل
  • امکانات و خدمات اتاق های هتل
  • عکس ها و تصاویر
  • بهترین رزروهای هتل
  • سایر موارد
  1. حالا زمان رزرو هتل توسط شما است!

بعد از ثبت اطلاعات توسط هتل مقصد، بازدید کنندگان سیستم رزرو هتل، بعد از برسی موجودی، امکانات و هزینه هر اتاق، با چند کلیک ساده اتاق مورد خود را رزرو کنید.

  1. موجودی اتاق ها، دائما در حال بروز رسانی

بعضی از این سیستم های رزرواسیون، ابزاری به نام مدیریت کانال دارند که به صورت لحظه ای موجودی اتاق های هتل را بروز رسانی می کند. این ابزار نه تنها در وقت گردشگران صرفه جویی می کند، بلکه خطر رزرو بیش از ظرفیت را نیز به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.

  1. ارسال خودکار ایمیل ها

پس از آن که رزرو خود را نهایی کردید، موجودی اتاق های هتل بروز رسانی شده و ایمیلی شامل تمام اطلاعات ضروری رزرو هتل، برای شما ارسال می شود. علاوه بر آن در تاریخی نزدیک به تاریخی رزروی هتل، ایمیل هایی با لحن شخصی برای شما ارسال می شود که بیشتر نقش خوش آمد گویی دارد.

  1. نظرسنجی بعد از پایان اقامت

پس از پایان اقامت شما در هتل، سیستم رزرو هتل برای شما ایمیلی ارسال می کند و از شما میخواهد نقاط مثبت و منفی هتلی که در آن اقامت داشتید، در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. گاهی اوقات نیز در کنار این درخواست برایتان کد تخفیفی می فرستد تا شما را به اقامت دوباره در این هتل تشویق کند.

مهم ترین ویژگی های سیستم رزرواسیون هتل

  • موتور رزرواسیون انعطاف پذیر و سریع
  • قابلیت رزرو آسان هتل
  • صرفه جویی در هزینه و زمان
  • طراحی کاربر محور
  • درگاه پرداخت یکپارچه
  • پشتیبانی چند‌‌زبانه
  • هماهنگی با گوگل مپ

سیستم های کرایه اتومبیل

گاهی اوقات قصد سفر با وسایل حمل و نقل عمومی را داریم؛ اما در مقصد نیز به وسیله نقلیه شخصی نیاز داریم. شاید برای مناسبتی خاص همچون عروسی به ماشینی لوکس نیاز داشته باشیم، در چنین مواردی به اجاره ماشین روی می آوریم. شرکت هایی وجود دارند که با دریافت برخی مدارک و مقداری هزینه، ماشینی به دلخواه شما کرایه می دهند.

ضمانت های مورد نیاز

همانطور که گفته شد برای اجاره ماشین به مدارکی نیاز است. از جمله این مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کارت ملی معتبر، چک یا سفته به قیمت روز خودرو، ودیعه نقدی که مبلغ آن با توجه به زمان اجاره و نوع خودرو متغیر می باشد (۵ تا ۱۵ درصد قیمت خودرو)، گواهی اشتغال به کار و چک کارمندی برای کارمندان، ویزا یا پاسپورت برای مسافرین خارجی، تحویل کارت و پارک خودروی شخصی مشتری در شرکت در طول مدت اجاره، سایر موارد که توسط مشاورین شرکت اعتبارسنجی می شود.

مدیریت سفر

به دلیل همه گیر شدن اپیدمی کرونا، بسیاری از کشور ها دائما در حال باز و بسته کردن مرز های خود هستند. اطلاع نداشتن از باز یا بسته بودن مرز کشور مورد نظر، بسیاری از گردشگران را سردرگم کرده است. باز هم تکنولوژی برای حل این مشکل پیش قدم شد. سیستم Radar by Zener، سیستمی است که اخیرا در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفته و به سرعت شما را از بسته یا باز بودن مرز کشور های مختلف یا شهر های دور و نزدیک، مطلع می کند.

تکنولوژی ناجی شما از شرایط خطرناک

خطر ابتلا به بیماری کرونا، نگرانی تازه ای است که گریبان گیر گردشگران شده است. برای رفع این نگرانی برنامه duty of car ساخته شد. این برنامه وظیفه مراقبت از شما را بر عهده دارد و با ردیابی شما، شما را از مناطق پر خطر کرونا مطلع می کند.

 

The effects of technology on tourism

 

رابطه برنامه نویسی نرم افزار

فرض کنید مدیر یک آژانس مسافرتی هستید و می خواهید جدیدترین روش های پیشگیری از بیماری کرونا را با مسافران خود در میان بگذارید. تماس گرفتن یا استفاده از شبکه های اجتماعی نسبت به استفاده از رابطه برنامه نویسی نرم افزار بسیار وقت گیر تر است. با استفاده از رابطه برنامه نویسی نرم افزار می توانید اطلاعات مورد نظر خود را در قالب یک اپلیکیشن یا ابزار رزرو آنلاین با سرعت هرچه تمام تر با دیگران در اشتراک بگذارید.

شخصی سازی اطلاعات

فرض کنید که کارمندی تازه کار استخدام کردید که از تمام سوابق و سلایق مشتری های ثابت شما با خبر است. نیروی کاری که می داند مشتری شما به کدام هتل علاقه مند است و در تماس بعدی ابتدا همان هتل را به او پیشنهاد می کند. قاعدتا دیگر نباید نگران آموزش او باشید! زمانی که شما اطلاعات هر مشتری خود را در سیستم ثبت و شخصی سازی می کنید، عملا دارید این امکان را برای کارمندان و مسافران خود، ایجاد می کنید.

بازاریابی نوین

یکی از کسب و کار هایی که از بیماری کرونا آسیب زیادی دیده، کسب و کار های گردشگری است. حال که به دلیل بیماری کمیت مسافرت ها کاهش پیدا کرده، زمان آن رسیده تا کیفیت آن را بالا برده و از این طریق کمبود درآمد را جبران کنیم. استارتاپ هایی مثل Grapevine و ReTravel به مدیریت کسب و کار گردشگری کمک می کند تا از نقاط ضعف خود آگاه شود و با روش های مدرن بازاریابی درآمد خود را افزایش دهد. این استارتاپ ها با بررسی اطلاعات رزروی هر مسافر و بررسی مواردی که ممکن است در این سفر به کارشان بیاید همچون هتل، رزرو پارکینگ فرودگاه، کرایه‌ی اتومبیل و... به مسافران پیشنهاداتی می دهد؛ به این شیوه از طریق درآمد های جانبی، کمبود درآمد اصلی را جبران می کنند.

سخن پایانی

تکنولوژی در تمام زندگی ما تاثیر مهمی دارد و استفاده خلاقانه از آن باعث ایجاد روش های جدیدی برای کسب درآمد خواهد شد. صنعت گردشگری نیز از این قاعده خارج نیست. امید است با استفاده صحیح از تکنولوژی های روز دنیا، به گردشگری کشورمان رونقی داده شود و شاهد پیشرفت این صنعت در ایران عزیز باشیم.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر