ساعت کاری مترو تهران

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/06
بازدید: 733523
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سوالات بسیار شما درباره ساعات کاری مترو تهران و تغییرات آن در مناسبات خاص، ما را به این وا داشت تا اطلاعات این مقاله را با کامل‌ترین بروزرسانی 1403 مجددا مطابقت دهیم. در ادامه همراه سایت لحظه آخر باشید تا شما را با ساعت حرکت تمام خطوط مترو تهران و حومه (از جمله کرج) ساعت شروع، پایان و ساعت کار مترو در روزهای تعطیل از جمله جمعه ها، ایام نوروز و محرم با خبر کرده تا برنامه سفر یا کار خود را با آخرین اطلاعات تنظیم کنید.

ساعت کاری مترو تهران

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + (معرفی ایستگاه های ویژه افراد دارای معلولیت)

برنامه ساعت کار مترو تهران از ساعت چند تا چند است؟

برنامه ساعت کار مترو تهران برای خطوط مختلف کمی متفاوت است اما به طور کلی می‌توان ساعت شروع به کار تا پایان حرکت مترو در روزهای عادی را از ساعت 5:30 تا 22:00 در نظر گرفت. فقط مترو در روزهای جمعه و تعطیل ساعت 6:00 باز می‌شود.

ساعت شروع کار مترو

اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر صحبت کنیم، باید گفت ساعت شروع به کار خطوط غیر انشعابی (معمولی) مترو در روزهای عادی به جز یک مورد از راس ساعت 5:30 صبح حرکت می‌کنند. آن یک مورد استثنا هم خط 5 بوده که آن هم فقط برای خط کرج (گلشهر) به تهران (صادقیه) راس ساعت 5:20 حرکت کرده و عکس این مورد یعنی خط صادقیه به گلشهر آن، از روال معمولی ساعت حرکت پیروی می‌کند. به هرحال تعداد زیادی از نیروی کار از سمت کرج به تهران آمده و بد نیست این مسیر طولانی 10 دقیقه زودتر شروع شود.

ساعت پایان کار مترو

ساعت پایان حرکت مترو نیز برای تمام خطوط غیر انشعابی (معمولی) مترو در روزهای عادی راس ساعت 22:00 یا 10 شب است. البته این بدین معنا نیست که مترو راس این ساعت بسته می‌شود، بلکه آخرین قطار ساعت 22 شروع به حرکت کرده و به بسته به میزان طول هر خط ممکن تا حدود ساعت 23 به پایان حرکت خود ادامه دهد. البته درباره ساعت پایان کار هم یک استثنا داریم و آن هم آخرین قطار خط یک است که از کهریزک به سمت تجریش از ساعت 21:44 حرکت می‌کند. عکس این مورد از روال معمولی ساعت فعالیت مترو پیروی می‌کند.

ساعت کار روزهای تعطیل مترو

اما ساعت کاری مترو در روزهای جمعه، تعطیل و حتی پنجشنبه کمی متفاوت است. در واقع به طور کلی  در روزهای تعطیل مترو حدود نیم ساعت دیرتر باز شده و فاصله یا تاخیر رسیدن قطارها نیز چند دقیقه‌ای بیشتر است. البته فقط مورد دوم با تاخیری ملایم‌تر درباره پنج شنبه‌ها برقرار بود و در این روز، مترو همان ساعت 5:30 باز می‌شود. پس اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، تمام خطوط مترو به جز سه مورد در روزهای تعطیل از راس ساعت 6:00 شروع به حرکت می‌کنند. آن سه مورد نیز اولین قطار خط 5 از صادقیه به گلشهر با ساعت شروع 6:15 و دو مورد دیگر اولین قطار خط 1 و 2 از کهریزک و فرهنگسرا با ساعت شروع 6:04 و 6:05 است. درباره پنج شنبه‌ها هم، اولین قطار خط 3 از سمت قائم، به طور استثنا 10 دقیقه دیرتر و ساعت 5:40 حرکت می‌کند.
درباره تاخیر بیشتر قطارها در این روزها هم باید گفت که مدت زمان هدوی (زمان انتظاری که تا رسیدن قطار بعدی صرف می‌شود) هم تنوع و ظرافت کمتری دارد و هم تاخیر آن بیشتر است. ریز جزئیات این موارد به علت تعدد بالای آن بهتر است در جدول‌های ادامه مقاله  که به طور اختصاصی توسط سایت لحظه آخر برای شما تهیه شده، مشاهده فرمایید. فقط به طور کلی می‌توان گفت تاخیر قطارهای مترو در ساعت پرتردد رفت و برگشت از محل کار، کمتر است.

  • ساعت فعالیت خطوط انشعابی مترو

خطوط انشعابی مترو نیز تقریبا از هیچ از ساعات کاری بالا پیروی نکرده و هریک ساعت فعالیت خاص خود را دارند که بهتر است جزئیات آن را در جدول‌های زیر مشاهده کنید.

برنامه حرکت قطارها در خط 1 تجریش کهریزک

ساعت کاری خط 1 مترو از ساعت 5:30 تا 22:00 در روزهای معمولی است. در روزهای تعطیل نیز قطارها نیم ساعت دیرتر یعنی ساعت 6 صبح حرکت خود را شروع می‌کنند. مدت زمان هدوی یا تاخیر قطارها در ساعات مختلف هم متفاوت بوده که می‌توانید جزئیات آن را در جدول زیر ببینید.

برنامه حرکت قطارها در خط 1 از مبدا شهر ری

توجه داشته باشید که اولین قطار مترو از سمت جنوب به شمال تهران، از ایستگاه شهری ری (و نه کهریزک) شروع به حرکت می‌کند و علت عدم ذکر کهریزک در تصویر زیر هم همین است و به این معنا نیست که مترو تا این ایستگاه حرکت نمی‌کند.

برنامه حرکت قطارها در خط 1 از مبدا تجریش

برنامه حرکت قطارهای فرودگاه امام خمینی

این خط از ایستگاه شاهدباقرشهر یک شاخه انشعابی هم دارد که در خارج از شهر به فرودگاه بین المللی امام خمینی رسیده و  از ساعت کاری معمول مترو هم پیروی نمی‌کند.

برنامه حرکتی خط انشعابی فرودگاه امام خط 1

ساعت کار ایران مال - ساعت شروع و پایان کار بزرگترین مجموعه خرید ایران و خاورمیانه

برنامه حرکت قطارها در خط 2 فرهنگسرا صادقیه

ساعت کاری خط 2 مترو از ساعت 5:30 تا 22:00 در روزهای معمولی است. در روزهای تعطیل نیز قطارها نیم ساعت دیرتر یعنی ساعت 6 صبح حرکت خود را شروع می‌کنند. مدت زمان هدوی یا تاخیر قطارها در ساعات مختلف هم متفاوت بوده که می‌توانید جزئیات آن را در جدول زیر ببینید.

برنامه حرکت قطارها در خط 2 مبدا صادقیه

برنامه حرکت قطارها در خط 2 از مبدا فرهنگسرا

برنامه حرکت قطارها در خط 3 آزادگان قائم

ساعت کاری خط 3 مترو از ساعت 5:30 از ایستگاه آزادگان و از ساعت 5:40 از ایستگاه قائم است و در روزهای معمولی تا ساعت 22:00 ادامه دارد. در روزهای تعطیل نیز قطارها نیم ساعت دیرتر یعنی ساعت 6 صبح حرکت خود را شروع می‌کنند. مدت زمان هدوی یا تاخیر قطارها در ساعات مختلف هم متفاوت بوده که می‌توانید جزئیات آن را در جدول زیر ببینید.

برنامه حرکت قطارها در خط 3 مبدا آزادگان

برنامه حرکت قطارها در خط 3 مبدا قائم

ساعت کار پارک ارم - برای اطلاع از ساعت کاری این مجموعه در ایام مختلف سال میتوانید بر روی لینک کلیک کنید.

برنامه حرکت قطارها در خط 4 کلاهدوز علامه جعفری

ساعت کاری خط 4 مترو از ساعت 5:30 تا 22:00 در روزهای معمولی است. در روزهای تعطیل نیز قطارها نیم ساعت دیرتر یعنی ساعت 6 صبح حرکت خود را شروع می‌کنند. مدت زمان هدوی یا تاخیر قطارها در ساعات مختلف هم متفاوت بوده که می‌توانید جزئیات آن را در جدول زیر ببینید.

برنامه حرکت قطارها در خط 4 مبدا کلاهدوز

برنامه حرکت قطارها در خط 4 مبدا علامه جعفری

برنامه حرکت قطارهای فرودگاه مهرآباد

خط 4 یک شاخه انشعابی به سمت فرودگاه مهرآباد هم دارد که ساعت فعالیت خاص خود را داشته و از ساعت کاری معمول مترو پیروی نمی‌کند. همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، تاخیر آن هم بسیار بیشتر است.

ساعت کار خط انشعابی فرودگاه مهرآباد خط 4

نقشه مترو شیراز 1403 با کیفیت بالا + ساعت حرکت در ایستگاه‌های فعال    

برنامه حرکت قطارها در خط 5 تهران کرج

ساعت کاری خط 5 مترو از ساعت 5:20 از ایستگاه گلشهر (کرج) و از ساعت 5:30 از ایستگاه صادقیه (تهران) است و در روزهای معمولی تا ساعت 22:00 ادامه دارد. در روزهای تعطیل نیز قطارها نیم ساعت دیرتر یعنی ساعت 6 صبح حرکت خود را شروع می‌کنند. مدت زمان هدوی یا تاخیر قطارها در ساعات مختلف هم متفاوت بوده که می‌توانید جزئیات آن را در جدول زیر ببینید.

برنامه حرکت قطارها در خط 5 مبدا کرج

برنامه حرکت قطارها در خط 5 مبدا تهران

برنامه حرکت قطارهای اکسپرس خط 5

خط تهران کرج، یک سری قطارهای سریع‌السیر یا اکسپرس هم دارد که اگرچه بین گلشهر و صادقیه در رفت و آمدند ولی رفتار و ساعت کاری متفاوتی دارند که می‌توانید جزئیات آنها در جدول زیر ببینید. توجه داشته باشید که این قطارها چون فقط در 4 ایستگاه صادقیه، ارم سبز، کرج و گلشهر توقف می‌کنند، سریع‌تر هستند و در روزهای پنج شنبه و جمعه هم فعالیتی ندارند.

ساعت کاری قطارهای اکسپرس (سریع السیر) خط 5

برنامه حرکت قطارهای خط گلشهر هشتگرد

اما خط 5 بعد از ایستگاه گلشهر یک شاخه انشعابی به سمت هشتگرد هم دارد که ساعت فعالیت خاص خود را داشته و از ساعت کاری معمول مترو پیروی نمی‌کند. همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، تاخیر آن هم بسیار بیشتر است.

ساعت کاری مترو هشتگرد گلشهر

مترو مشهد - قطار شهری مشهد سالانه میلونها زائر و گردشگر را جابه جا می کند. برای دیدن اطلاعات کامل مترو مشهد کلیک کنید.

برنامه حرکت قطارها در خط 6 دولت آباد کوهسار

ساعت کاری خط 6 مترو از ساعت 5:30 تا 22:00 در روزهای معمولی است. در روزهای تعطیل نیز قطارها نیم ساعت دیرتر یعنی ساعت 6 صبح حرکت خود را شروع می‌کنند. در روزهای تعطیل نیز قطارها نیم ساعت دیرتر یعنی ساعت 6 صبح حرکت خود را شروع می‌کنند. مدت زمان هدوی یا تاخیر قطارها در ساعات مختلف هم متفاوت بوده که می‌توانید جزئیات آن را در جدول زیر ببینید.

برنامه حرکت قطارها در خط 6 مبدا دولت آباد

برنامه حرکت قطارها در خط 6 مبدا آرمان علی وردی

مترو اصفهان - همه چیز درباره خطوط و نقشه مترو نصف جهان!

برنامه حرکت قطارها در خط 7 بسیج میدان کتاب

ساعت کاری خط 7 مترو از ساعت 5:30 تا 22:00 در روزهای معمولی است. در روزهای تعطیل نیز قطارها نیم ساعت دیرتر یعنی ساعت 6 صبح حرکت خود را شروع می‌کنند.

برنامه حرکت قطارها در  خط 7 مترو

فقط در نظر داشته باشید تاخیر چند دقیقه‌ای در موارد ذکر شده بالا ممکن است چندان تعجب آور نباشد.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. saba saba 1402/12/27
    13 نفر پسندیدند
    ساعت کاری مترو عید امسال هم به همین شکله؟
  2. انوش انوش 1402/11/09
    35 نفر پسندیدند
    به جا هدوی از یه واژه فارسی استفاده کنین
  3. جوانمرد جوانمرد 1402/11/09
    4 نفر پسندیدند
    پرند هم همینه ساعت کارش؟ با فرودگاه خمینی یکیه؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 151 کاربر