روستای چراغيل آذرشهر

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/05
بازدید: 3120

روستای چراغیل در شهرستان آذرشهر استان آذربایجان شرقی واقع شده است. از نظر جغرافیایی، این روستا از شمال به روستای اربط، از جنوب به روستاهای آلمادوش و چهاربرود، از شرق به روستای مجارشین و از غرب به روستاهای صغایش و قرمز گل منتهی می شود. بنا به شواهد تاریخی، ازجمله بقایای انسان های غارنشین درغارهای این منطقه، این روستا قدمتی هزارساله دارد. آب و هوای این روستا دارای اقلیم معتدل و كوهستانی بوده و مراتع سرسبز آن به علت وجود چشمه مهیر می باشد.
 

روستا چراغیل

 

مسجد سنگی روستای چراغيل 

از جمله جاذبه های گردشگری روستای چراغیل، مسجد سنگی  و خانه های قدیمی كنده شده در صخره های بوشلار، با قدمتی بیشتر از پانصد سال و با درازای بیش از دو كیلومتر می باشد. مسجد سنگی روستای چراغیل از اماكن مذهبی این روستا به شمار می رود. این بنای تاریخی بدون استفاده از مصالح و وسایل ساختمانی احداث گردیده كه خود موجب ارزشمند تر شدن این بنا می شود. این روستا دارای دو مسجد سنگی می باشد.
 

روستای چراغی با قدمتی هزار ساله

 

سوغات و صنايع دستی روستای چراغيل

مهم ترین صنایع دستی روستای چراغیل به علت رونق دامداری در این منطقه ، بافت قالی و جوراب های پشمی است. سوغات این روستا انواع خشكبار و جوراب های پشمی دستباف می باشد. به دلیل خاك مرغوب و حاصل خیز، در روستای چراغیل، كاشت درختان گردو، بادام ، زرد آلو ، آلبالو و... رونق فراوانی دارد.

بهترين زمان بازديد از روستاي چراغيل

روستای چراغیل به علت قرارگرفتن در مناطق كوهستانی ایران، دارای آب و هوای كوهستانی و معتدل می باشد؛ بنابراین این روستا حتی در فصول بهار و تابستان دارای آب و هوایی معتدل و كوهستانی می باشد. اما مشخصا با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان ، هوای روستای چراغیل سرد می شود، بنابراین بهترین زمان برای بازدید از این منطقه زیبا و بكر، فصل بهار و تابستان می باشد.

مسير دسترسي به چراغيل

این روستا در فاصله 18 كیلومتری ازشهرستان آذرشهر قرار گرفته است. فاصله مركز استان آذربایجان شرقی تا شهرستان آذرشهر حدودا 63 كیلومتر می باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر