تالاب ماهی آباد

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/05
بازدید: 1521

میانه یکی از پهناورترین شهرستان های استان آذربایجان شرقی می باشد. این شهر، به قدری زیبا و چشم نواز است که کمتر کسی می تواند از طبیعت زیبای آن چشم پوشی کند. شهر میانه در بین دو رشته کوه بوزقوش و قافلانتی قرار گرفته، که این امر، منجر به دسترسی بومی های این محله، به مناظر سرسبز و چشم نوازی در ارتفاعات شده است. در ادامه با یکی از جاذبه های طبیعی این شهر که تالاب ماهی آباد نام دارد، آشنا می شویم.

 

تالاب ماهی آباد

 

تالاب ماهی آباد کجاست؟

تالاب ماهی آباد در 20 کیلومتری شمال میانه، در استان آذربایجان واقع شده است. این تالاب که در روستای مئی هاوا واقع در شمال شهرستان میانه و در نزدیکی بوزقوش قرار گرفته است، یک نوع تالاب فصلی می باشد که برای مصارف کشاورزی به کار می رود.

برای رفتن به این تالاب زیبا، باید بعد از طی مسافت 10 کیلومتر در جاده میانه- ترک، وارد فرعی سمت راست شوید. در این جاده بعد از عبور کردن از روستای کند و مسافت حدودا 10 کیلومتری، به روستای زیبای ماهی آباد خواهید رسید.

آشنایی با تالاب فصلی ماهی آباد

قدمت روستای مئی هاوا به زمان مادها باز می گردد. میانه یکی از شهرهایی است که سران حکومت برای تفریح و استراحت، رفت و آمد زیادی به این تالاب داشته اند. رفته رفته روستای مئی هاوا را به عنوان محلی برای استراحت، بنا کردند تا در این روستا به خوش گذرانی و استراحت بپردازند. واژه مئی هاوا به معنای استراحت، خوش گذرانی و داشتن آب و هوای مناسب است. این نام که بسیار برازنده تالاب ماهی آباد می باشد در گذشته خود به خود بر روی روستا به جهت خوش گذرانی سران حکومت در این محل، قرار گرفت.

طبق نقلی دیگر، به دلیل بادی که از سمت شرق به سمت غرب می ورزد، این نام برای روستا انتخاب شده است. اغلب مواقع، در این روستا باد از سمت شرق به غرب می ورزد که این باد برعکس بادی که از سمت غرب به شرق می ورزد برای کشاورزی بسیار مفید است. به باد در زبان ترکی مه می گویند. اما در زمان رضا شاه، انگلیس دستور داد که نام تمام مکان های ترکی به فارسی تغییر کند و به دلیل با توجه به وجود ماهی در این تالاب، نام این منطقه ماهی آباد گذاشته شد.

این تالاب برای مصارف کشاورزی و پرورش ماهی به کار می رود و میزبان پرندگان مهاجر به هنگام پرآبی می باشد. تالاب ماهی آباد دارای دو کانال است که در فصول پرآب از جمله بهار، آب از یکی از کانال ها وارد و اضافه آن از کانال دیگر خارج می شود. 

 

آشنایی با تالاب فصلی ماهی آباد

 

بهترین زمان بازدید از تالاب ماهی آباد

بهترین زمان برای بازدید از تالاب ماهی آباد، فصل بهار است زیرا در این فصل، تالاب در پر آب ترین حالت خود قرار دارد. در این زمان می توانید پرواز لذت بخش پرندگان مهاجر را بر روی تالاب مشاهده کنید و تجربه یک سفر به یاد ماندنی را همراه خود داشته باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر