کرونا ویروس

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/01/10
بازدید: 702
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مهم ترین دغدغه ای که هم اکنون جهان را تحت تاثیر قرار داده است ویروسی به نام کرونا می باشد. برای آشنایی بیشتر با این ویروس در ادامه لحظه آخر را همراهی نمایید.

 

کرونا ویروس

 

ویروس کرونا چیست

کلمه کرونا در لغت به معنای تاج بوده و جالب است بدانید که ظاهر عفونی ویروس که تنها با میکروسکوپ الکترونی قادر به دیدن آن هستید نیز به شکل یک تاج سلطنتی است، از همین رو آن را ویروس تاج دار نیز می نامند. بررسی ها نشان می دهد که این ویروس از خفاش به انسان انتقال پیدا کرده است.
اگرچه گونه های مختلف این ویروس اغلب در حیوانات دیده می شوند ولی 7 نوع از آن ها می توانند وارد بدن انسان شوند و دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار دهند. این ویروس ممکن است به صورت خفیف و همچون سرماخوردگی نمود پیدا کند و یا در موارد شدیدتر منجر به ذات الریه گردد و در غالب سارس یا مرس خود را نشان دهد. سارس نخستین بار در سال 2002 در چین دیده شد و سپس جهان را درگیر خود کرد و حدود 800 نفر را از بین برد؛ مرس هم 10 سال بعد در سال 2012 در کشور عربستان کشف شد و منجر به مرگ حدود 850 نفر شد. اما ویروس جدید این خانواده که با نام کوید 19 آن را می شناسیم پیش از این در هیچ انسانی دیده نشده بود تا این که در دسامبر 2019 در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد. اما این بیماری یک تفاوت مهم با دو نوع دیگر دارد و آن شدت مُسری بودن آن است که منجر به درگیری کل جهان در مدت کوتاهی شد. هم اکنون تعداد مبتلایان به کرونا از نیم میلیون نفر گذشت و همین امر باعث شده با وجود اینکه نرخ مرگ و میر در این ویروس 2 تا 3 درصد می باشد اما افراد بی شماری تا به امروز جان خود را از دست داده اند.

 

کرونا ویروس

 

کرونا ویروس های انسانی

این ویروس 40 گونه دارد که از این بین 7 نوع آن ها در انسان ها دیده شده و سایر آن ها تنها در حیوانات شایع می باشد. از این بین 4 نوع به صورت سرماخوردگی ملایم ظاهر می شوند و 3 نوع دیگر علائم حادی دارند که عبارتند از:
- HCoV-229E
- HCoV-OC43
- HCoV-NL63
- HCoV-HKU1
- سارس
- مرس
- کوید 19

 

کرونا ویروس

 

ویروس کرونا در ایران

نشانه های COVID-19 در ایران نخستین بار در شهر قم دیده شد. در 29 بهمن 1398 دو نفر با مشکلات تنفسی در بیمارستان کامکار قم فوت کردند و دلهره هایی میان مردم پیش آمد ولی دانشگاه علوم پزشکی قم ابتلای آن ها به کرونا ویروس را تکذیب کرد. اما روز بعد نتیجه آزمایش 2 فرد مشکوک به ویروس کرونا مثبت اعلام شد و خبر آن از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت گزارش شد و این بیمارستان را مکانی برای قرنطینه بیماران در نظر گرفتند. در پی انتشار این خبر، رعب و وحشتی در میان مردم ایجاد گشته که هنوز هم ادامه دارد. در چهارمین روز اسفند ماه وزیر بهداشت اعلام نموده که یکی از فوت شدگان در قم بازرگان بوده که سفرهای متعددی به این کشور انجام داده است.

 

کرونا ویروس

 

تعداد مبتلایان به کرونا ویروس

بر اساس آمار اعلام شده در روز 10 فروردین 1399 تاکنون تعداد کل مبتلایان به کرونا ویروس در ایران 38309 نفر و تعداد افراد فوت شده 2640 نفر اعلام شده است. البته گفتنی است که تا ببه امروز 12391 نفر نیز بهبود پیدا کرده اند و از بیمارستان ها ترخیص شده اند. همچنین میانگین سنی افراد مبتلا شده در ایران 55 سال و میانگین سنی افراد فوت شده 69 سال اعلام شده است.
حتی اخباری هم مبنی بر انتشار COVID19 در کشورهای دیگر توسط ایرانی ها به گوش رسیده است؛ به این صورت که فرد مبتلا بدون انجام هیچ گونه آزمایشی راهی سفر شده و در کشور مقصد مشخص گشته که ویروس کرونا در بدن او وجود دارد. 

علائم کرونا ویروس

این ویروس که ریه را هدف قرار می دهد، دارای علائمی همچون سرفه های خشک، تب و تنگی نفس است که در مواردی آبریزش بینی و گلو درد هم با آن همراه می باشد. گفته ها حاکی از آن است که بیماری کرونا ویروس تا 14 روز می تواند دوره نهفتگی داشته باشد به این معنا که علائم فرد ممکن است از 2روز تا 2 هفته باشد از همین رو اطرافیان فرد مبتلا باید تا 14 روز در قرنطینه باشند تا در صورت لزوم اقدامات لازم انجام شود. خوب است بدانید که افراد زیادی به صورت بسیار خفیف دچار این بیماری می شوند و حتی ممکن است بدون این که متوجه شوند ویروس از بدن آن ها خارج شود اما در موارد حاد ممکن است نادیده گرفتن علائم منجر به اتفاقات جبران ناپذیری شود. 
به تازگی خبرهایی از وجود هانتا ویروس که ویروسی با علائم مشابه کرونا می باشد نیز منتشر شده که البته به اندازه کرونا مُسری نیست و هنوز هم در ایران دیده نشده است.

 

کرونا ویروس

 

چگونگی انتقال ویروس

همان طور که در بالا اشاره کردیم منشا این بیماری خفاش بوده که به انسان سرایت کرده و از آن جایی که به شدت ویروس واگیرداری می باشد، روز به روز به انسان های بیشتری انتقال پیدا کرده و هم اکنون در کل جهان انتشار یافته است. این ویروس از طریق ذرات تنفسی شامل عطسه و سرفه انتقال پیدا می کند. از آن جایی که ذرات ویروس کووید 19 سنگین هستند سریعا بر روی سطوح می نشینند و تا ساعت ها در آن محیط زنده می مانند به همین دلیل سطوح هم یکی دیگر از راه های مهم انتشار ویروس محسوب می شود. معمولا افراد سالم با این سطوح تماس پیدا می کنند و بی اختیار دست خود را به سمت صورتشان می برند و از این طریق ویروس را وارد بدن خود می کنند. دهان، بینی، چشم و گوش ها مناسب ترین محیط ها برای راه یافتن ویروس به بدن فرد سالم هستند؛ به همین دلیل برای پیش گیری از ابتلا به کرونا ویروس تحت هیچ شرایطی نباید با فرد بیمار در یک فضای بسته قرار گرفت و باید فاصله حداقلی 1.5 متر را رعایت نمود.

 

کرونا ویروس

 

درمان کرونا ویروس

با وجود تلاش های فراوانی که برای تولید واکسن و داروی مخصوص این بیماری انجام گرفته، اما هنوز هیچ یک از دانشمندان در این راه موفق نبوده اند و هیچ دارویی برای از بین بردن ویروس کرونا وجود ندارد. از همین رو بهترین راه، پیشگیری از ابتلا به بیماری است که آن هم تنها با در خانه ماندن و قرنطینه خانگی ممکن است تا زنجیره انتشار قطع شود. راه های مقابله با ویروس کرونا عبارتند از:
1.شستن مکرر دست ها با آب و صابون
2.ماندن در خانه
3.رعایت فاصله مشخص شده
4.استفاده از ماسک و دستکش

 

کرونا ویروس

 


روش های درمانی کرونا ویروس

هم اکنون 3 روش برای درمان مبتلایان به بیماری کوید 19 در فاز کارآزمایی بالینی قرار دارد که عبارتند از:
1.پلاسما درمانی: پلاسما درمانی یکی از روش هایی است که هم اکنون برای معالجه این بیماری مورد کارآزمایی قرار گرفته است. در این روش قدیمی، پلاسمای خون بیماران بهبود یافته برای تزریق به مبتلایانی که در وضعیت حاد قرار ندارند جداسازی می شود و به آن ها تزریق می گردد. 
2.سلول های NK: سلول های Natural Killer Cell یا NK یکی از سلول های ایمنی بدن است که سلول های کشنده طبیعی نیز نامیده می شوند. این سلول ها که در بدن تمامی افراد وجود دارد یکی دیگر از راه هایی است که برای درمان این بیماری در مراحل بالینی قرار دارد.
3.سلول های بنیادی: این نوع سلول ها تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن هستند. استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی که در قسمت های مختلفی از بدن مانند خون قاعدگی، مغز استخوان، پرده آمنیوتیک، بند ناف، چربی دور شکم و پالپ دندان وجود دارد، تاکنون در درمان این بیماری موثر بوده است ولی هنوز قطعیتی در این زمینه وجود ندارد و نیازمند زمان بیشتری می باشد.
خوب است بدانید که این روش ها در نقاط مختلف دنیا در فاز تحقیقاتی می باشند که در ایران هم به همین شکل است و نتایج نهایی آن ها چند ماه دیگر اعلام می گردد.
البته محققان ایرانی نیز همچون دیگر محققان دنیا در حال انجام تلاش هایی برای تولید واکسن کرونا می باشند. mRNA قسمتی از سیستم ژنتیکی سلول ها بوده و مبنای این واکسن نیز بر دست ورزی های داخل سلولی است که هم اکنون "شرکت مدرنا آمریکا" بزرگترین کمپانی در این زمینه می باشد و در حال انجام تحقیقات در رابطه با ویروس کرونا است. هم اکنون 7 شرکت برای ساخت واکسن ویروس کرونا انتخاب شده اند؛ بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت اعلام نموده که در حال ساخت کارخانه ای مجهز به تجهیزات گران قیمت و خاص برای این هفت شرکت است. او برای تامین مالی این شرکت ها اعلام آمادگی نموده و بیان کرده اگرچه در نهایت مجبور به انتخاب 2 شرکت از میان 7 شرکت انتخاب شده می باشیم، اما وقت را هدر نمی دهیم و سرمایه لازم را برای تمامی آن ها تامین می کنیم تا بتوانیم زودتر به نتیجه برسیم. او همچنین اعلام نموده که بازه زمانی لازم برای ساخت قطعی واکسن کرونا ویروس 18 ماه می باشد. پیش از این او و همسرش 100 میلیون دلار برای مقابله با این بیماری کمک نمودند و کیت های تشخیص کرونا را تهیه و به منزل مردم ارسال کرند تا آن ها بتوانند از سلامت خود اطمینان حاصل کنند. هم اکنون جهان در انتظار تولید واکس کرونا ویروس می باشد.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 112 کاربر