زیباترین جاده های ایران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/15
بازدید: 4527
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور چهار فصل ما زیبایی های حیرت انگیزی را در دل خود جای داده که بازدید از آن ها بهانه خوبی برای سفر کردن است. اما سفر کردن با خودروی شخصی در جاده های خوش منظر کشورمان، حس و حال نابی دارد که تا مدت ها برای شما خاطره انگیز می شود. در این بخش از سایت لحظه آخر ما قصد داریم زیباترین جاده های ایران را نام ببریم، پس در ادامه این مقاله جذاب را همراهی نمایید. جاده های امروزی در ابتدا مسیرهایی بودند که تنها انسان ها و مالروها امکان عبور کردن از آن ها را داشتند ولی با پیشرفت علم و صنعت و روی کار آمدن خودروها، جاده ها نیز عریض تر شدند و به شکل امروزی درآمدند. شرایط جاده ها به گونه ای شد که مسیر ارتباطی بین کشورهای گوناگون گشت، برای مثال جاده ابریشم از معروف ترین جاده هایی بود که در گذشته شرق و غرب جهان را به هم متصل می کرد. این جاده تاثیر به سزایی در اقتصاد جهان و همچنین انتقال فرهنگ در اقصی نقاط دنیا داشت.

جاده چالوس

جاده چالوس که آن را با نام رسمی جاده 59 می شناسند، یکی از جاده های زیبای مازندران و حتی جهان است که مسیری کوهستانی برای دسترسی به شمال ایران محسوب می شود. ابتدای این جاده 163 کیلومتری شهر کرج است و به شهر چالوس در استان مازندران منتهی می شود. جاده چالوس که هم اکنون محبوب ترین جاده بین شهری ایران به حساب می آید در سال 1312 افتتاح شد؛ همچنین تونل کندوان آن نیز بین سال های 1314 الی 1317 ساخته شده است.

 

 

مناظر بکر و بی مثالی که در میان پیچ و خم های این مسیر رویایی وجود دارد، سبب جذب گردشگران بی شماری از اقصی نقاط جهان گشته است. تلفیق درختان سرسبز، آبشارهای دل انگیز، کوهستان های سر به فلک کشیده، دره های خوش آب و هوا، صخره های بلند، هوای مه آلود و رودخانه ای خروشان همگی از شگفتی های این جاده هستند که زیبایی های آن را دوچندان کرده اند. این جاده خوش منظر همچون بهشتی بر روی زمین است که در هر فصلی از سال جذابیت های خاص خودش را دارد و با مناظری شگفت انگیز خود، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. خودنمایی رنگ های مختلف درختان در فصل پاییز و شکوفه های آن ها در فصل بهار از جمله جذابیت های جاده چالوس می باشد. در جاده چالوس این امکان برای توریست ها وجود دارد که هر لحظه با منظره ای متفاوت روبرو شوند. در میان جاده چالوس جاذبه های گردشگری فراوانی از قبیل: تونل کندوان، رود چالوس، پیست اسکی دیزین، سیاه بیشه، سد امیرکبیر، باغ های دل انگیز کنار جاده، آشکده چالوس و دهکده یوش واقع شده که مورد گردشگران تور شمال قرار گرفته است.

 

 

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

 

گردنه حیران

یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران که مربوط به شمال کشور می شود، جاده حیران است که ارتباط دهنده استان گیلان به اردبیل می باشد. این جاده خوش منظر در میان تپه های سرسبز کشورمان و جنگل های انبوه و بکر کشور آذربایجان واقع شده که سبب ایجاد مناظری حیرت انگیز گشته است. رود آستاراچای که تعیین کننده مرز کشور ما با جمهوری آذربایجان می باشد نیز از میان دره های این جاده عبور می کند.

در این جاده 35 کیلومتری یک دهکده توریستی و یک تله کابین مهیج وجود دارد که لذت سفر را تکمیل می کنند. یکی دیگر از جذابیت های این جاده عبور از پیچ های تندی است که شما را در میان درختان سر به فلک کشیده راهی مقصد می کند. از ویژگی های این جاده کوهستانی مه غلیظی است که در اغلب مواقع بر فراز آن وجود دارد و دلیل آن رطوبت دریای خزر (بزرگ ترین دریاچه جهان) است. لازم است بدانید که این جاده ارتفاع زیادی ندارد و مرتفع ترین نقطه آن در ارتفاع 1500 متری از آب های آزاد واقع شده است. خوب است بدانید که این جاده زیبا جزء مناطق محافظت شده استان گیلان می باشد. گردنه حیران در فصل پاییز نمایش بی مثالی از رنگ ها را پدیدار می کند که هر گردشگری را محو تماشا می کند.

 

 

جاده اسالم خلخال

جاده اسالم خلخال را رویایی ترین جاده جنگلی ایران می دانند که زیبایی های آن غیر قابل وصف است. این جاده 70 کیلومتری هم همانند جاده حیران استان های گیلان و اردبیل را به یکدیگر متصل می کند و در واقع از سه راه اسالم آغاز می شود و در نهایت به شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل می رسد. درختان سرسبز و بی شماری که در دامنه های این جاده وجود دارند، طراوت و تازگی خاصی را به آن بخشیده که تجربه کردن آن حال و هوا برای هر توریستی لذتبخش است. کناره های رودخانه پرخروش این جاده مکانی مناسب برای استراحت کردن است که گردشگران تور اردبیل می توانند ساعاتی را به تماشا کردن مناظر طبیعی آن بپردازند.ارتفاع زیاد این جاده دلیلی برای سرمای هوا در فصل تابستان می باشد. رانندگی در این جاده دل انگیز بسیار جذاب و دوست داشتنی است.

 

جاهای دیدنی اردبیل - معرفی بهترین جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری استان اردبیل

 

جاده عباس آباد کلاردشت

این جاده رویایی یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران است که طبیعتی خوش منظر دارد. رانندگی در این جاده برای هر فردی لذتبخش است. درخت هایی که در دوسوی این جاده قرار دارند، منظره ای حیرت انگیز و طراوتی خاص را ایجاد کرده اند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند. گردشگران تور شمال می توانند در فصول مختلف سال، از میوه های جنگلی موجود در جنگل ها میل کنند. صدای پرندگان، هوای مه آلود و سرسبزی بی حد این جاده برای هر توریستی دلپذیر است.

 

 

جاده جواهرده

رامسر را عروس شهرهای ایران می نامند. در دل این شهر جاده ای محبوب به نام جواهرده وجود دارد که به روستایی با همین نام منتهی می شود. از ویژگی های همیشگی جاده جواهرده مه غلیظی است که بر فراز آن پابرجا می باشد و در هر زمانی از سال که به آن سفر کنید مشاهده می شود. روستای جواهرده طبیعتی دلفریب و هوایی خنک دارد که سبب جذب توریست های بی شماری به این منطقه شده است. در این مکان شما می توانید زندگی در کنار مردم روستایی را تجربه کنید و از غذاهای محلی خوش طعم و بی نظیر آن میل کنید. 

 

جاده هراز

افزون بر جاده چالوس یک جاده بسیار مهم دیگر در محور تهران-مازندران وجود دارد که هراز نامیده می شود. جاده هراز یا جاده 77 یکی از تاریخی ترین و البته زیباترین جاده های دنیا است. برخی از جاذبه های گردشگری که توریست های تور مازندران می توانند در طول مسیر خود مورد بازدید قرار دهند عبارت اند از: آبشار شاهان دشت به عنوان بلند ترین آبشار مازندران، کوه دماوند، آبشار قلعه دختر، دریاچه تار و هویر، امام زاده هاشم، غار گل زرد، دریاچه امامزاده علی، حمام شاه عباسی، آبشار ترا، دشت شقایق، تخت فریدون، آبشار برز و غیره.این جاده که 23 سال در دست احداث بود، 15 تونل دارد که طولانی ترین آن تقریبا 1500 متر است. جاده هراز پیچ های زیادی ندارد و به همین دلیل نسبت به جاده چالوس انتخاب مناسب تری برای رانندگان کم تجربه می باشد. استقبال مسافران از این جاده تماشایی در ایام تعطیل، ترافیکی به طول حدود 170 کیلومتر را ایجاد می کند.

 

جاده شاهرود گرگان

نام دیگر این جاده زیبا توسکستان می باشد  و اغلب توریست هایی که به آن سفر کرده اند آن را جزء جاده های منحصر به فرد ایران می دانند. پیج و خم های متعددی که در دل این جاده وجود دارد، ترس و هیجان را در تقابل یکدیگر قرار می دهد که لازمه رانندگی با دقت بالا می باشد. مناظر این جاده زیبا علی الخصوص جنگل های توسکستانی به دلیل تردد کم، همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است.

 

 

برخی از درختان زیبایی که در کناره های جاده شاهرود به گرگان توجه ها را به خود جلب می کند درختان اورس، بلوط و توسکا می باشند. در فصل پاییز که درختان بلوط میوه می دهند، روستاییان زیادی را می بینید که در حال چیدن میوه ها هستند و شما هم می توانید از آن ها میل نمایید.

 

لوکس ترین شهرهای شمال - معرفی لوکس ترین شهر شمال

 

جاده سراوان فومن

یکی دیگر از زیباترین جاده هایی که در ایران وجود دارد جاده سراوان به فومن می باشد که دسترسی به آن از جاده رشت امکان پذیر است. تلفیق مه زیبایی که بر روی سرسبزی های این جاده می نشیند، منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده که روح را نوازش می دهد.افرادی که این مسیر را برای سفر خود انتخاب می کنند، می توانند از موزه روستایی بزرگ گیلان هم بازدید به عمل آورند و با جذابیت های آن آشنا شوند.

 

جاده سیاهکل دیلمان

شمال کشورمان به دلیل طبیعت حیرت انگیزی که دارد، تعداد قابل توجهی از زیباترین جاده های ایران را در خود جای داده است. یکی دیگر از این جاده ها در محور سیاهکل به دیلمان قرار دارد که منظره ای خیره کننده را به نمایش می گذارد. این مسیر زیبا دارای مکان های مناسبی جهت کمپینگ و گشت و گذار می باشد که گردشگران تور شمال می توانند به تفریح بپردازند و از استشمام هوای دلپذیر لذت ببرند. چشمه هایی که در دامنه کوهپایه ها قرار دارند و آبشارهای زیبایی که از میان کوه ها سرازیر می شوند بر زیبایی های این مسیر تماشایی افزوده است.  

 

جاده هجیج اورامانات

اما بعد از گشت و گذار در جاده های زیبای شمالی، به جاده هجیج اورامانات در کوهستان های استان کردستان می رسیم. با گذر از جاده هجیج اورامانات گاهی کوه های بلند و دره هایی عمیق را مشاهده می کنید و گاهی هم باغ های انبوه روح شما را نوازش می دهند. هر چه مسافت طی شده در این جاده باریک بیشتر باشد، چشم انداز زیباتری به نمایش در می آید که بازدیدکنندگان را مبهوت خود می کند. خوب است بدانید که با ادامه دادن مسیر جاده، با رودخانه پرجوش و خروش سیروان، چشمه ها و آبشارهای گوناگونی روبرو می شوید که مناظر بی بدیلی را پدیدار کرده اند و مقصدی جذاب برای تور طبیعت گردی می باشد. این منطقه در فصول بهار و تابستان هوای دلپذیری دارد که سبب جذب توریست های زیادی می شود. از ابتدای جاده تا انتهای آن تنوع آب و هوایی کاملا مشهود است.

 

جاده مرزی ارس جلفا

جاده ارس جلفا در شمال غربی ایران و در آذربایجان شرقی قرار دارد. پیوند کوه های پوشیده از درخت و رود ارس در این جاده منظره ای شگفت انگیز را به وجود آورده است. رود ارس مهم ترین جلوه را به جاده ارس-جلفا بخشیده که در سوی دیگر آن خانه های خالی از سکنه کشور ارمنستان دیده می شود. گردشگران تور لحظه آخری می توانند در آن سوی رود ارس به تماشای جاده ها و سرزمین پهناور ارمنستان بپردازند. این جاده در فصل تابستان مناظر رنگارنگی از درختان را به نمایش می گذارد که مظهر بهشتی در روی زمین می باشد.

 

 

جاده ساحلی چابهار بریس

این جاده مملو از زیبایی است که بازدید از آن و همچنین رانندگی در آن برای هر فردی لذتبخش می باشد. برای قرار گرفتن در مسیر این جاده باید از چابهار به سمت شرق حرکت کنید و در کناره سواحل مکران راه خود را ادامه دهید تا خود را به بندر بریس برسانید. سواحل صخره ای، چشم اندازی خیره کننده، جنگل دریایی حرا، تالاب لیپار، درخت انجیر معابد، فرش خزه و کوه های مینیاتوری از جاذبه هایی است که دلیلی برای ترغیب گردشگران می باشد. تماشای دریا و سواحل دل انگیز در کنار لنج های صیادی لذت رانندگی را دوچندان می کند.

 

جاده سپیدان نورآباد

یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران در استان فارس قرار دارد. این جاده تماشایی در مسیر سپیدان به نورآباد قرار دارد که رودخانه های پرآب، زمین های کشاورزی و مراتع، کوه ها و چشمه های فراوانی را در خود جای داده است. انواع گیاهانی که در میان این جاده به چشم می خورند عبارت اند از: تمشک، آویشن، بلوط، بادام وحشی، بنه، سپیدار، انجیر کوهی و کلخنگ که برخی از آن ها خاصیت دارویی دارند.

 

 

جاده شهداد نهبندان

زیبایی جاده ها همیشه محدود به درختان پرتعداد و پوشش های گیاهی متعدد نیست، گاهی اوقات کویر هم فاکتوری برای زیبایی به حساب می آید. شاید تا به حال نمی دانستید که زیباترین جاده کویری دنیا در کشور ما قرار دارد، باید بگوییم که این جاده را با نام شهداد – نهبندان می شناسند. عبور از میان کلوت های شهداد و به تماشا نشستن طلوع و غروب آفتاب از میان آن ها، برای هر توریستی جذاب و دلنشین است و سبب ایجاد خاطره ای منحصر به فرد برای آن ها می شود.

 

جاده شهرکرد ایذه

این جاده راه اتصال استان خوزستان به استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان می باشد که در سال 1362 به واسطه جهاد سازندگی احداث گشت. طول این جاده تقریبا 460 کیلومتر است.

در فصل بهار زیبایی های این جاده به بیشترین حد خود می رسد و حس سرزندگی و طراوت را به بازدیدکنندگان القا می کند،  اما لازم است بدانید که رفت و آمد در این جاده در فصل زمستان خطرهایی را به همراه دارد که ناشی از برف های سنگین می باشد. البته اگر در اسفند ماه قصد داشته باشید سفر خود را از این جاده به انجام برسانید با یک اتفاق کم نظیر مواجه می شوید و آن دو هوای کاملا متفاوت زمستانی در چهارمحال و بختیاری و هوای بهاری در ایذه می باشد که تنها در طول چند ساعت رخ می دهد. سد کارون که یکی از سدهای مهم ایران می باشد نیز در این مسیر قرار دارد. مزارع، باغات، شالیزار، کوهستان و رودخانه های خروشان از جذابیت های این مسیر دیدنی می باشد. 

 

جاده کرند غرب بابایادگار

جاده کوهستانی کرند غرب به بابایادگار از بکرترین جاده های کشورمان است که وجود جنگل های زیبای بلوط و همچنین تپه های زرد و سبز در دو سوی آن نگاه ها را به خود جلب می کند. یک آبشار خوش منظره به نام ریجاب نیز در این جاده وجود دارد که ارتفاع آن حدود 150 متر است.در این جاده زیبا گاهی دیواره های سنگی عجیب توجه شما را به خود معطوف می کند و گاهی سبزه زارهای زیبا سبب نوازش روح شما می شود.

 

 

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

جاده جندق معلمان

یکی دیگر از جاده های کویری ایران در مسیر اصفهان به دامغان قرار گرفته که با پشت سر گذاشتن تپه های کویری جلوه ای خاص دارد. در واقع جاده جندق به معلمان که طولی 200 کیلومتری دارد، از قلب کویر مرکزی ایران عبور می کند و شمال و جنوب آن را به هم وصل می کند.این جاده در همه فصول سال کم تردد است و از همین رو لذت رانندگی در جاده ای خلوت را برای رانندگان مهیا می کند. دسترسی به "ریگ جن" که یکی از کویرهای صعب العبور ایران می باشد، نیز از این جاده امکان پذیر است. 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 129 کاربر