باغ ملک آباد مشهد

زمان مطالعه: 1 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 28121
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

برخی مشهد را تنها به عنوان یک مکان زیارتی می شناسند، اما این شهر جاذبه های تفریحی و تاریخی دیگری هم دارد. یکی از این جاذبه ها باغ ملک آباد مشهد است که به دلیل آب و هوای خوش، خود سالانه مسافران و گردشگران زیادی را از سرتاسر ایران به سمت خود جذب می کند. این باغ به شُش تنفسی شهر مشهد معروف است و به دلیل داشتن درختان بلند خود، نقش مهمی در تصفیه آب و هوای مشهد ایفا می کند. در این مقاله قصد داریم به اختصار به بررسی باغ ملک آباد مشهد بپردازیم. پس همراه ما باشید. 

باغ ملک آباد مشهد

معرفی باغ ملک آباد مشهد

باغ ملک آباد یکی از باغ های شهر مشهد است که بعد از انقلاب اسلامی به استان قدس رضوی تعلق پیدا کرد. در زمان حکومت پهلوی، کاخی در ضلع جنوبی باغ با زیر بنای 1387 متر مربع احداث شد و دکوراسیون و تزیینات داخلی آن را شرکتی فرانسوی به نام دوانس بر عهده گرفت. ظروفی که در کاخ ملک آباد مشهد به کار می رفت از آلمان سفارش داده شد و تابلوهای نقاشی از ایتالیا به ایران رسید. 

تاریخچه باغ ملک آباد مشهد

زمانی که با تور مشهد به این شهر زیبا و منحصر به فرد سفر می کنید با جاذبه های تاریخی و تفریحی متعددی رو به رو خواهید شد که یکی از آن ها باغ ملک آباد مشهد است. این باغ  که جزء بزرگ ترین و مشهورترین باغ های شهر مشهد محسوب می شود، پس از تصرف روستای ملک آباد در زمان استانداری پاکروان در سال 1315 ایجاد شد و پس از انقلاب اسلامی به محلی برای نایب التوالیه های آستان قدس رضوی تبدیل گردید. در مرکز باغ، کاخی به همین نام احداث شده است که بازدید از آن می تواند برای هر مسافری بسیار جذاب باشد. خود باغ نیز پر از درختان بلند و متنوعی است که سالانه صدها تن میوه از آن به دست می آید. در کنار همه این موارد، گلخانه، قنات و تعدادی چاه نیز در باغ ملک آباد به چشم می خورد. 

بازدید از  باغ ملک آباد مشهد

موزه باغ ملک آباد مشهد

کاخ ملک آباد پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کاخ موزه تبدیل شد و برای بازدید در اختیار عموم قرار گرفت. در حال حاضر در این موزه اشیای نفیس و آثار بسیار ارزشمندی همچون فرش های نفیس، تابلو فرش، نقاشی های منحصر به فرد نگهداری می شود. 

بهترین فصل بازدید از کاخ ملک آباد چه زمانی است؟

باغ ملک آباد به دلیل درختان میوه متنوعی که در خود دارد، توانسته است سهم بسزایی در بهبود آب و هوای مشهد داشته باشد. این باغ در فصل های بهار و تابستان زیبایی های بی نظیری خواهد داشت. شاید به همین دلیل باشد که توصیه می شود بازدید از این باغ منحصر به فرد به فصل های بهار و تابستان موکول شود. فضای سبز و درختکاری های این باغ حدود 52 هکتار است و باقی زمین های آن را زمین های آماده کشت، خزانه و باغ سیب و گلابی تشکیل می دهد. اگر عاشق فضای سبز هستید و دوست دارید درختان بلند و سر به فلک کشیده را از نزدیک به تماشا بنشینید، بازدید از باغ ملک آباد تجربه بی نظیری برایتان فراهم خواهد کرد. 

باغ ملک آباد مشهد در فصل زمستان

باغ ملک آباد متعلق به چه کسی است؟

بیشتر مشهدی ها باغ ملک آباد را متعلق به فردی به نام حسین آقا ملک می دانند، اما واقعیت چنین نیست.  این باغ متعلق به تاجر بزرگ خراسانی به نام حاج ابوالقاسم بود که پس از وفاتش به پسرانش رسید. در حال حاضر این باغ جزء موقوفات آستان قدس رضوی است.

وسعت کاخ ملک آباد مشهد چقدر است؟

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، این باغ یکی از بزرگ ترین و مهم ترین باغ های شهر مشهد محسوب می شود. وسعت کل باغ به 2937700 مترمربع نیز می رسد که 40 هکتار آن مسیل، بنا، ساختمان و انبار است. 

وسعت باغ ملک آباد مشهد

آدرس باغ ملک آباد مشهد

زمانی که با تور داخلی خودتان را به مشهد می رسانید، می توانید باغ ملک آباد را که یکی از جاذبه های مهم و ارزشمند این شهر محسوب می شود به راحتی پیدا کنید. کافی است آدرس بلوار ملک آباد را از اهالی جویا شوید و به کمک تاکسی یا خودروی شخصی تان به این منطقه سری بزنید. 

حرف آخر
باغ ملک آباد مشهد یکی از جاذبه های تفریحی و البته تاریخی این شهر محسوب می شود که بازدید از آن می تواند برای مسافران یک فرصت بی نظیر به حساب آید. زمانی که به مشهد سفر می کنید، در کنار زی ارت و بازدید از جاذبه های تاریخی متعدد، سری هم به این باغ بزنید و در کنار آب و هوای خوش آن، کاخ موزه اش را نیز کاوش کنید. این کاخ موزه اشیای ارزشمند و منحصر به فرد زیادی در خود دارد و برای افرادی که عاشق تاریخ و اشیای تاریخی هستند می تواند تجربه نابی را فراهم آورد. بعد از اینکه گشت و گذارتان را در این باغ به پایان رساندید، می توانید به سراغ سایر جاذبه هایی بروید که در نزدیکی باغ ملک آباد قرار گرفته اند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 110 کاربر