اسکناس های جدید پس از حذف 4 صفر از پول ملی ایران

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/28
بازدید: 7419
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پول جدید ایران را دیده اید؟ حذف چهار صفر از پول ملی موضوع داغ این روز های کشور عزیزمان ایران می باشد، بانک مرکزی ایران در راستای حفظ کارایی پول ملی، کاهش هزینه های چاپ و نشر اسکناس و تسهیل در انجام مبادلات روزمره مردم، طرح تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان را در نظر گرفته شده، این طرح در واقع به معنی حذف چهار صفر از پول ملی می باشد، در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در این زمینه و اسکناس های جدید ایران در اختیارتان قرار دهیم، چنانچه از علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه هستید با ما همراه باشید.

اسکناس 50 هزار تومانی جدید


چاپ اولین اسکناس بعد از حذف شدن چهار صفر از پول ملی 

همانطور که پیش تر اشاره کردیم حذف چهار صفر از پول ملی، لایحه ای بود که با اهداف مشخص از سوی بانک مرکزی ایران پیشنهاد شد و کشمکش های بسیاری را به دنبال داشت، شاید برایتان جالب باشد که این طراح اولین بار در سال 1372 مطرح شده و اواخر فرودین امسال نیز به تصویب نرسیده بود اما سرانجام در اواخر فرودین ماه سال جاری (1399) این لایحه به تصویب دولت و تأیید مجلس شورای اسلامی رسید و باید بدانید که حذف چهار صفر از پول ملی ایران در دستور کار دولت قرار گرفته است، این امر را می توان از اسکناس های 50 هزار تومانی جدید فهمید، در چاپ این اسکناس جدید چهار صفر حذف شده است و این امر به معنی این است که، لایحه تبدیل واحد پول ایران از ریال به تومان تأیید شده و اجرای این لایحه نیز در مرحله ابتدایی قرار دارد.

ویژگی های اسکناس 50 هزار تومانی جدید

ویژگی اسکناس جدید پس از حذف شدن صفر از پول ملی

از 15ام بهمن ماه سال 1398 اسکناسی تحت عنوان اسکناس 50 هزار تومانی جدید، توسط بانک مرکزی کشور توزیع شد و همانطور که در قسمت پیش اشاره کردیم که چاپ اسکناس 50 هزار تومانی جدید نشان دهنده جدی بودن اجرای لایحه حذف چهار صفر از پول ملی می باشد، اما چرا؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اسکناس 50 هزار تومانی جدید، ویژگی هایی دارد که آن را از سایر اسکناس های رایج در ایران مجزا می کند.
مهم ترین ویژگی این اسکناس جدید نحوه چاپ صفر ها می باشد، صفر هایی که قرار است به زودی از پول ملی حذف شود در اسکناس 50 هزار تومانی کمرنگ تر چاپ شده و در بخشی نیز اصلاً چاپ نشده است، علاوه بر این شاید برایتان جالب باشد که بدانید این اسکناس با یک تکنولوژی بسیار پیچیده تولید شده است و این امر احتمال جعل شده اسکناس جدید را تا حد بسیار کاهش می دهد، لازم به ذکر می باشد که بانک مرکزی تصمیم به حذف این پول از چرخه مبادلات ندارد و این اسکناس پس از حذف کامل صفر ها از پول ملی نیز معتبر خواهد بود.
از دیگر ویژگی های جدید این اسکناس جدید می توان به امنیت بسیار بالای آن اشاره کرد همانطور که پیش تر اشاره کردیم، این اسکناس با استفاده از تکنولوژی بسیار پیچیده ای تولید شده است، فناوری به کار گرفته شده در چاپ اسکناس جدید 50 هزار تومانی، در سال 2013 برای اولین بار برای چاپ یورو استفاده شد و در حال حاضر نیز کشور های بسیار محدودی توانایی بهره گیری از این فناوری را دارند.
در ادامه می توانید لیستی از موارد امنیتی به کار رفته در چاپ این اسکناس زیبا را مشاهده نمایید.

  1. وجود نخ امنیتی پنجره ای با قابلیت تغییر رنگ ( با تغییر زاویه ایران چک رنگ نخ امنیتی از طلایی به سبز تغییر می کند)
  2. در پشت اسکناس به وسیله جوهر نوری مغناطیسی یک عدد 50 چاپ شده است که در مواجهه با نور و بسته به زاویه اسکناس از طلایی به سبز تغیر رنگ رنگ می دهد.
  3. چاپ یک نوار عرضی با استفاده از مرکب درخشان در پشت اسکناس، این نوار در مواجهه با نور به صورت درخشان ظاهر می شود.

سخن آخر
اسکناس 50 هزار تومانی که مهر تأییدی بر اجرای طرح حذف از پول ملی می باشد، تنها اسکناس چاپ شده با ویژگی هایی است که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، به گفته رئیس بانک مرکزی ایران، در حال حاضر بیش از 9 میلیارد قطعه اسکناس در حال مبادله میان مردم است و چاپ این حجم از اسکناس جدید با صفر های حذف شده حدود 4 سال زمان خواهد برد.
امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعاتی کلی در رابطه با اسکناس 50 هزار تومانی جدید در اختیارتان قرار داده باشد، نظر شما در رابطه با حذف 4 صفر از پول ملی ایران چیست؟ آیا این اقدام در شرایط فعلی می تواند در بهبود اوضاع اقتصادی کشور موثر باشد؟

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 101 کاربر