آب و هوای تهران

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 34143
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جمعه

10 فروردین 1403

10.67°C

آسمان صاف

10.99°C8.79°C
رطوبت هوا15%
سرعت باد3.09 m/s
طلوع6:54
غروب19:23

آب و هوای شهر تهران باتوجه به اینکه در میان رشته کوه البرز و مناطق کویری مرکز ایران واقع شده و همچنین با توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی، تهران دارای اقلیمی نیمه خشک است. اقلیم نیمه خشک به این معنی بوده که رطوبت آب و هوای تهران بسیار کم است. تهران شهر بسیار بزرگیست و نمی‌توان در رابطه با وضعیت آب و هوای آن اظهار نظر کلی کرد، به طور مثال باید بدانید که مناطق شمالی و مناطق جنوبی شهر در طول سال دمای متفاوتی دارند و حتی میزان بارش برف و باران نیز در مناطق مختلف شهر متفاوت است. همچنین بهتر است بدانید که مناطق شمالی تهران همواره سردتر و پر باران‌تر از نواحی جنوبی شهر است. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی وضعیت هوای تهران در فصول مختلف بپردازیم همچنین در ابدای این هفته می‌توانید پیش بینی هواشناسی تهران را مشاهده کنید.

وضعیت آب و هوای تهران

شناخت شهر تهران - تهران ایران کوچک را بشناسید

پیش بینی آب و هوای تهران به تفکیک فصل ها

از آنجایی که شهر تهران در فصل‌های مختلف سال دارای آب و هوای متفاوتی می‌باشد لازم است که وضعیت آب و هوای تهران را در فصل‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

پیش بینی آب و هوای تهران در فصل بهار

شهر تهران در بهار دارای آب و هوای نسبتاً معتدلی دارد، و باید بدانید هرچه به ماه‌های آخر بهار نزدیک می‌شویم دمای هوا افزایش می‌یابد، لازم به ذکر است که در برخی از روزهای این فصل در شهر تهران با نقل از هواشناسی تهران پیش بینی می‌شود که شهروندان پایتخت شاهد بارش باران هستند.

آب و هوای تهران در فصل بهار

پیش بینی آب و هوای شهر تهران در تابستان

فصل تابستان در شهر تهران گرم‌ترین و همچنین خشک‌ترین فصل سال به شمار می‌آید، میانگین دمای هوای شهر در این فصل حدود 35 درجه سانتی گراد می‌رسد و گردشگرانی که این فصل را برای سفر انتخاب می‌کنند باید توجه داشته باشند که گرمای هوا تهران در این فصل ممکن است برایشان ناخوشایند باشد.

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

پیش بینی آب و هوای شهر تهران در تابستان

پیش بینی آب و هوای تهران در پاییز

هر چه از تابستان فاصله می‌گیریم دمای هوای تهران رو به سردی می‌رود، در واقع می توان گفت آب هوای تهران در فصل پاییز در متعادل‌ترین حالت خود قرار دارد، در این فصل خبری از گرما و یا سرمای بیش از حد نیست و گاها شاهد بارش باران‌های پاییزی می‌باشیم.

آب و هوای تهران در پاییز

تفریحات تهران - با مهیج ترین تفریحات تهران آشنا شوید به همراه (تصاویر+آدرس)

پیش بینی آب و هوای تهران در فصل زمستان

زمستان‌های شهر تهران معمولاً سرد و مرطوب است و اغلب بارش‌های سالانه این شهر نیز در فصل زمستان رخ می‌دهد، همچنین جالب است بدانید که وضعیت آب و هوای تهران در فصل زمستان تحت تأثیر بادهای سرد شمالی قرار دارد به همین جهت نیز در این فصل شاهد کاهش دمای شدید هستیم.

 آب و هوای تهران در فصل زمستان

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

جریان های هوایی در شهر تهران

خوب است بدانید که وضعیت آب و هوای تهران تحت تأثیر جریان‌های هوایی متعددی می‌باشد که در ادامه به بررسی و معرفی این جریان ها خواهیم پرداخت.

  1. بادهای شمالی (توچال) با سرد شدن هوا در مناطق کوهستانی و رشته کوه البرز، یک کانون پرفشار بر روی کوه توچال شکل می‌گیرد و این کانون باد سرد را به سمت قسمت‌های کم ارتفاع کوه توچال هدایت می‌کند، به همین جهت نیز در مناطق شمالی تهران به هنگام شب شاهد وزش بادهای سردسیری می‌باشیم، البته همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم این بادها بیشتر در فصل زمستان می‌وزند و باعث کاهش دمای هوای شهر می‌شوند.
  2. بادهای جنوبی و جنوب شرق همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم تهران در میان رشته کوه البزر و بیابان‌های مرکزی کشور واقع شده است و به همین جهت نیز در ماه‌های گرم سال (اواخر بهار تا اوایل پاییز) شاهد وزش بادهای گرمسیری در نواحی جنوبی و جنوب شرقی شهر می‌باشیم.
  3. بادهای غربی بادهای غربی که در واقع بادهای غالب شهر تهران می‌باشند تقریباً در تمام طول سال می‌وزند و آب و هوای مناطق غربی شهر تهران را تحت تأثیر قرار می‌دهند، جالب است بدانید وزش شدید بادهایی غربی می‌تواند در پاکیزگی آب و هوای تهران نقش بسیار مهمی داشته باشد، البته در نظر داشته باشید که متاسفانه وزش ملایم این بادها اغلب، آلودگی‌های مناطق صنعتی غرب شهر را وارد تهران می‌کنند.

 هوایی در شهر تهران

پیش بینی بارش باران در شهر تهران

همانطور که می‌دانید تهران دارای آب و هوای نسبتاً خشکی است و میزان بارندگی در این شهر به نسبت مناطق شمالی کشور بسیار کم می‌باشد، جالب است بدانید که بیش از نیمی از کل بارش‌های سالانه شهر در فصل زمستان رخ می‌دهد و فصل تابستان در واقع کم باران‌ترین و خشک‌ترین فصل سال در تهران به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به تهران از نظر آب و هوا

وضعیت آب و هوایی مناسب در طول سفر می‌تواند به گردشگران در داشتن سفری ایده آل کمک کند به همین جهت گردشگران تور تهران بهتر است فصل بهار و یا پاییز را برای سفر به این شهر انتخاب کنند، چرا که در فصل‌های مذکور درجه هواي تهران در مناسب‌ترین و مطلوب‌ترین حالت خود قرار دارد، اگر قصد دارید در سایر فصل‌ها به تهران بروید باید در نظر داشته باشید که گرمای هوای تهران در فصل تابستان و همچنین سرمای هوا و همچنین بارش برف و باران دراین شهر می‌تواند آزار دهنده باشد.

بهترین زمان سفر به تهران

راه‌های اطلاع از وضعیت آب و هوا با هواشناسی تهران

برای اطلاع از هواشناسی تهران و به طور کلی نقاط مختلف کشور راه‌های مختلفی نظیر جست و جو در سایت‌های اینترنتی، مراجعه به سایت سازمان هواشناسی ایران، تماس با سامانه‌های اعلام وضعیت آب و هوا (تلفن گویا به شماره 134 و ارسال پیامک به شماره 20134) و غیره وجود دارد، برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه اطلاع از وضعیت هواشناسی می‌توانید مقاله مربوطه را در بخش راهنمای گردشگری سایت لحظه آخر مطالعه نمایید.

تلفن گویای هواشناسی تهران

تلفن گویا به شماره 134

سامانه پیامکی هواشناسی تهران

ارسال پیامک به شماره 20134

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + (معرفی ایستگاه های ویژه افراد دارای معلولیت)

کلام پایانی

امیدواریم با مطالعه این بخش از سایت لحظه آخر اطلاعاتی کلی در رابطه با وضعیت آب و هوایی تهران، بهترین زمان سفر به تهران و همچنین چگونگی اطلاع از وضعیت هواشناسی کسب کرده باشید و این اطلاعات در سفر با تور تهران برایتان مفید واقع شود. علاقه‌مندانی که قصد سفر به تهران را دارند می‌توانند با مطالعه مقاله‌های جاذبه‌های گردشگری تهران و مراکز تجاری تهران سفری راحت‌تر و لذت بخش را برای خود رقم بزنند.  

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. شهرام شهرام 1402/10/03
    0 نفر پسندیدند
    این روزا که اب و هوای تهران فقط الودگیه...
  2. سامان ملکی سامان ملکی 1402/09/15
    0 نفر پسندیدند
    مگه آب و هوایی هم برای تهران مونده؟ همش دود و آلودگی
  3. علی میرزایی علی میرزایی 1402/09/15
    2 نفر پسندیدند
    آب و هوای تهران الان انقد الودس که نگاه نکنی وضعیت و بهتره

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 142 کاربر