آشنایی با جاذبه های گردشگری جنوب

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 217
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سرد شدن هوا و شروع فصل پاییز و زمستان، بهترین زمان سفر به جنوب کشور و بازدید از طبیعت زیبا و مکان‌های گردشگری آن است. با سفر به جنوب می‌توانید از هوای مطبوع بندر، غذاهای تند، دریای نیلگون و لباس‌های رنگارنگ مردم جنوب لذت ببرید و گشت و گذاری در شهرهای جنوبی چون، قشم، بندرعباس و چابهار داشته باشید. این سه شهر از پرطرفدارترین شهرهای جنوب کشور هستند و همین امر باعث شده تا سالانه گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و جهان به این شهرها سفر کنند و از مناطق گردشگری آن لذت ببرند.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. مکان‌های تاریخی و طبیعت زیبای قشم
    1. دره صخره‌ای و زیبای ستارگان قشم
    2. جنگل حرا با طبیعتی منحصربه فرد
    3. تنگه چاهکوه، جاذبه‌ای زیبا در دل جزیره قشم
    4. دره مجسمه‌ها، پیکرتراشی اساطیر در جزیره قشم
    5. غار خربس قشم و عجایب زیبای آن
    6.  جزیره ناز از عجایب هفتگانه قشم
  2. چابهار، بندری زیبا در جنوب کشور
    1. کوه‌های مریخی چابهار، آینه‌ای تمام‌نما از مریخ
    2. غارهای سه گانه تیس از طبیعت چابهار
    3. تالاب صورتی رنگ و زیبای لیپار
    4. منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات در چابهار
    5. ساحل صخره‌ای چابهار، به زیبایی سواحل اروپا
    6. روستای شگفت‌انگیز و ساحلی درک
    7. فواره طبیعی بلوچستان چابهار در دل دریا
    8. مسجد جامع تیس، زیباترین مسجد چابهار
  3. آشنایی با بندرعباس، بزرگ‌ترین بندر ایران
    1. معبد هندوها، پرستشگاه بت گوران
    2. مسجد گله‌داری از دیدنی‌های جذاب بندرعباس
    3. عمارت کلاه‌فرنگی، ابنیه‌ای تاریخی در بندرعباس
    4. چشمه آب گرم گنو، طبیعتی جذاب در دل کوه‌ها
    5. آب‌ انبارهای برکه باران، بنایی با معماری جذاب
    6. مسجد جامع اهل سنت یا مسجد دلگشای بندرعباس
    7. غار نمکی خرسین، پدیده‌ای بکر در هرمزگان
    8. اسکله‌ای قدیمی در دل بندرعباس

در این‌ مقاله می‌خواهیم با شما سفری خوش و خاطره‌انگیز به شهرهای جنوبی کشور داشته باشیم و با ابنیه‌های تاریخی و طبیعت زیبای این مناطق آشنا شویم. تا انتها با ما همراه باشید.

آشنایی با جاذبه‌های زیبا و گردشگری جنوب ایران

مکان‌های تاریخی و طبیعت زیبای قشم

قشم از جزایر محبوب و پرطرفدار استان هرمزگان محسوب می‌شود که به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج فارس شناخته شده است. با سفر به این جزیره می‌توانید طبیعتی متفاوت را نظاره‌گر باشید. این مکان‌های گردشگری به قدری زیبا و رویایی هستند که نظر هر گردشگری را به خود جذب خواهند کرد. در این بخش از مقاله می‌خواهیم طبیعت زیبای قشم را ورق بزنیم و از زیبایی‌های خلقت خداوند شگفت‌زده شویم.

دره صخره‌ای و زیبای ستارگان قشم

دره ستارگان، از کوه‌ها، دره‌ها و صخره‌ها تشکیل شده است که البته شکل ظاهری‌شان، با گذشت زمان و در اثر بارش باران و وزش باد، دستخوش تغییر شده و گاهی اوقات با کمی تصور به موجودات عجیب و غریب و حیوانات شبیه می‌شوند. نحوه پیدایش این دره بر اساس باور مردم بومی منطقه، بر اثر برخورد یک ستاره به صخره‌ای که در این محل وجود داشته، ایجاد شده است و برای همین به آن دره ستارگان می‌گویند.

جنگل حرا با طبیعتی منحصربه فرد

جنگل حرا به استان قشم تعلق دارد. درختان این جنگل، در آب‌های شور دریا پرورش یافته‌اند و علت مقاومتشان در برابر شوری آب دریا، ریشه‌های درهم تنیده درختان این منطقه است تا نمک را از برگ‌های خود خارج کنند. درخت‌های جنگل حرا با بالا آمدن آب دریا، زیر آب می‌روند و با پایین آمدن آب دریا، درختان از زیر آب به بیرون سرک می‌کشند و جنگل بیرون آمده از آب، محل رفت‌وآمد پرندگانی نظیر حواصیل، فلامینگو، پلیکان، مرغ ماهی‌خوار و… می‌شود.

شهر مشهد - اطلاعاتی کامل در مورد شهر مشهد جاذبه‌های آن!

جنگل حرا

تنگه چاهکوه، جاذبه‌ای زیبا در دل جزیره قشم

تنگه چاهکوه، منطقه‌ای طبیعی است که از کوه و صخره تشکیل شده و در میان آن چاه‌های متعدد آب با عمق‌های متفاوت دیده می‌شود. کوه‌ها و صخره‌های این منطقه به‌گونه‌ای قرار گرفته‌اند که هرچه جلوتر برویم، فاصله آن‌ها کمتر می‌شود. گردشگران با سفر به این منطقه، از میان صخره‌ها و چاه‌ها عبور می‌کنند و مدهوش طرح‌های زیبای آن می‌شوند.

دره مجسمه‌ها، پیکرتراشی اساطیر در جزیره قشم

دره مجسمه‌ها منطقه‌ای محبوب و دوست‌داشتنی در جزیره قشم است. این دره زیبا از صخره‌هایی عظیم‌الجثه با اشکالی عجیب و غریب است که در طول زمان به این شکل درآمده‌اند. اگر با نگاهی متفاوت، این صخره‌ها را تماشا کنید، می‌توانید آن‌ها را با موجودات و حیواناتی خیالی شبیه‌سازی کنید و علت نام‌گذاری این دره، همین صخره‌هاست. جالب است بدانید، پس از پیاده‌روی و عبور از میان صخره‌ها به ارتفاع بالایی از دریا می‌رسید و ساحل زیبای دریا را زیر پاهای خود مشاهده خواهید کرد.

غار خربس قشم و عجایب زیبای آن

در جزیره قشم، شاهد غارهای متعددی هستیم که هر کدام از ویژگی‌هایی خاص و منحصربه‌فردی برخوردارند. غار خربس به‌عنوان یکی از شگفتی‌های طبیعی این جزیره، مجموعه‌ای از حفره‌های کوچک در دل کوه است. در یک دوره زمانی هم، از این غار به‌عنوان پناهگاهی امن برای زندگی مردم استفاده می‌شد و در آن زمان، توسط مردم به شکل اتاق درآمده بود.

غار خربس

 جزیره ناز از عجایب هفتگانه قشم

جزیره ناز یا جزایر ناز از دیگر مکان‌های دیدنی جزیره قشم است. اطراف این جزیره توسط سه صخره احاطه شده است. زمانی که آب دریا پایین می‌آید، می‌توان با پای پیاده از مسیری که از ساحل تا صخره‌ها ایجاد شده، خود را به جزیره رساند. اما زمانی که آب دریا بالاست، بومیان محلی این منطقه در ساحل جزیره بساط پهن می‌کنند و صنایع دستی و میوه‌های گرمسیری می‌فروشند و حتی بر روی دست هم با حنا طراحی می‌کنند. گردشگران با سفر به این منطقه می‌توانند از برخورد موج‌ها با سنگ‌ها لذت ببرند و نظاره‌گر خرچنگ‌هایی باشند که در پایین صخره این‌طرف و آن‌طرف می‌روند.

چابهار، بندری زیبا در جنوب کشور

چابهار بندری زیبا و خوش آب و هوا در استان سیستان‌و‌بلوچستان است. جالب است بدانید این بندر با هوای معتدل بهاری تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است. این بندر پر است از مکان‌های گردشگری با طبیعتی خاص و منحصربه‌فرد که نظر هر گردشگری را به خود جذب خواهد کرد. در این‌جا هم تصمیم گرفتیم تا گشت و گذاری کوتاه در میان مناطق زیبا و دیدنی بندر چابهار داشته باشیم.

کوه‌های مریخی چابهار، آینه‌ای تمام‌نما از مریخ

کوه‌های مریخی چابهار در واقع ناهمواری‌هایی بسیار زیبا و شگفت انگیزند که از دل زمین بیرون آمده‌اند و جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده‌اند. شیارها و تراش‌های موجود در فرم‌هایی تکرار‌شونده و چشم‌نواز از پیکره کوه‌ها بالا رفته‌اند و ظاهری فرازمینی به آن‌ها بخشیده‌اند و همین امر باعث شده تا در میان مردم باعنوان کوه‌های مریخی شناخته شوند.

کوه‌های مریخی چابهار

غارهای سه گانه تیس از طبیعت چابهار

این غارها مجموعه‌ای سه‌گانه، متشکل از دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی هستند. این طبیعت بکر و زیبا در روستای باستانی تیس در فاصله ۹ کیلومتری شمال غربی چابهار واقع شده است. این مکان گردشگری برای علاقه‌مندان به تاریخ، آیین‌های قومی و تشریفات باستانی جذابیت ویژه‌ای داشته و بنابر باور بومیان منطقه، این غارها پرستشگاه‌هایی برای ذبح قربانی بوده و نام‌گذاری آن هم، به‌همین دلیل است. 

تالاب صورتی رنگ و زیبای لیپار

در مسیر جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر، تالاب صورتی رنگ لیپار دیده می‌شود. این تالاب به خاطر رنگ منحصربه‌فردش از سایرین متمایز شده است. رنگ صورتی تالاب هم به‌دلیل وجود پلانکتون‌های گیاهی در آب‌های حاشیه‌ای دریای عمان است و حضور جانورانی چون فلامینگو، تیهو و عقاب دشتی در جوار آن، جذابیت آن را دوچندان کرده است.

تالاب لیپار

منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات در چابهار

در نزدیکی چابهار منطقه‌ای حفاظت‌شده به نام باهوکلات وجود دارد. در این منطقه، بازمانده‌ای زنده از نسل دایناسورها زندگی می‌کنند. زیستگاه گاندو، این تمساح پوزه کوتاه، در رودخانه باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق شهرستان چابهار است. جالب است بدانید، گاندو تنها تمساح بومی ایران است که در این منطقه حفاظت شده، زندگی می کند و با سفر به چابهار حتما به سرزمین گاندوها سری بزنید و ساعاتی را با بازمانده نسل دایناسورها سپری کنید.

ساحل صخره‌ای چابهار، به زیبایی سواحل اروپا

ساحل صخره‌ای یا ساحل دریا بزرگ چابهار یکی دیگر از زیباترین مقاصد گردشگری و دیدنی‌های چابهار به‌شمار می‌آید. این ساحل به‌دلیل طبیعت زیبا و جذابش به‌عنوان تکه‌ای از بهشت خوانده می‌شود و هر بیننده‌ای را متحیر خواهد کرد. با گردش در این منطقه، ساحلی صخره‌ای که بر روی آن خزه‌های کوچک و سبزرنگی نقش بسته مشاهده می‌کنیم و به‌دلیل نزدیکی آن با دریای عمان، باعث شده تا آب با دیواره صخره‌ها برخورد کند و موج فشان‌های بی‌نظیری را به نمایش بگذارد. صدای برخورد آب با صخره‌ها، آبی آرامش‌بخش دریا، حرکت خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌های کوچک از دیگر شگفتی‌های این ساحل زیبا محسوب می‌شود.

ساحل صخره‌ای چابهار

روستای شگفت‌انگیز و ساحلی درک

از مشهورترین مکان‌های گردشگری چابهار، روستای درک است. این روستا در زرآباد چابهار قرار گرفته و تصویری رویایی و باورنکردی از تپه‌های ماسه‌ای، ساحل مرجانی، کوه، جنگل و دریا در کنار هم و منظره‌ای زیبا از غروب طلایی خورشید را به نمایش می‌گذارد. در این روستا شاهد قرار گرفتن سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای، شنی و مرجانی در فاصله‌های کوتاه و نزدیک به هم هستیم. هم‌چنین روستای درک دارای مجموعه‌ای از درختان گرمسیری، نخل، ذرت و بوته‌های هندوانه و درختان موز است و از دیگر شگفتی‌های آن، وجود چاه‌هایی با آب شیرین و زلال بوده، که در مجاورت آب دریا قرار گرفته‌اند.

ساحل صخره‌ای چابهار

فواره طبیعی بلوچستان چابهار در دل دریا

فواره بلوچستان چابهار، یکی از شگفتی‌های جذاب و زیبای این منطقه است که در دل دریا رخ می‌دهد و ساعت‌ها می‌تواند هر بیننده‌ای را میخکوب خود کند. این اتفاق طبیعی در اثر برخورد آب دریا با صخره‌های سنگی به وجود می‌آید. به گونه‌ای که حفره‌های موجود در زیر صخره‌ها، باعث می‌شوند که آب دریا با فشار زیاد و هم‌چون یک فواره بلند و دیدنی بیرون بیاید و این اتفاقی ناب است که فقط در این منطقه از ایران دیده می‌شود.

مسجد جامع تیس، زیباترین مسجد چابهار

این مسجد تاریخی از جمله بناهای زیبا و قدیمی چابهار است که در روستای تاریخی تیس واقع شده و با توجه به قدمت و زیبایی هنر و معماری جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. و قدمت آن به دوره صدر اسلام باز می‌گردد و سبک معماری آن هم، شباهت زیادی به مساجد هند و پاکستان دارد. مسجد جامع تیس دارای یک مناره است و به همین سبب با نام مسجد تک مناره‌ای هم شناخته می‌شود و رنگ‌های سبز و قرمز به کار رفته در گنبدها و مناره و شیشه‌کاری‌های منظم و نامنظم درب‌ها، جلوه بسیار زیبایی به این بنای تاریخی بخشیده‌اند.

مسجد جامع تیس

آشنایی با بندرعباس، بزرگ‌ترین بندر ایران

بندر عباس از بزرگ‌ترین بنادر ایران و مرکز استان هرمزگان به‌شمار می‌آید. در این بندر بیشترین حمل و نقل کالا با کشورهای همسایه خلیج‌فارس صورت می‌گیرد و به‌دلیل موقعت جغرافیایی و قدمت طولانی‌اش، تبدیل به یکی از مناطق گردشگری جذاب و دیدنی برای سفر شده است. بنابراین در این بخش به معرفی بخش‌های زیبا و دیدنی این منطقه می‌پردازیم.

معبد هندوها، پرستشگاه بت گوران

این بنای تاریخی، معبدی است که در مرکز شهر بندرعباس قرار گرفته و از آن به‌عنوان پرستشگاه بت گوران هم یاد می‌شود. معبد هندوها متشکل از سنگ‌های مرمر و سنگ‌های مرجانی است که با معماری بسیار زیبایی در کنار هم گرفته‌اند و نظر هر بیننده‌ای را به خود جذب خواهد کرد. در این معبد آثار و صنایع دستی بندرعباس در معرض نمایش قرار گرفته است که البته گردشگران می‌توانند ضمن بازدید از صنایع دستی، محصول مورد نظرشان را برای سوغات خریداری کنند.

معبد هندوها

مسجد گله‌داری از دیدنی‌های جذاب بندرعباس

مسجد گله‌داری یکی دیگر از بناهای تاریخی بندرعباس است که در محله اوزی‌ها واقع شده است. طبق آخرین اطلاعات به‌دست آمده از کتیبه سنگی‌ این بنا، متوجه شدیم که مسجد گله‌داری توسط حاج شیخ احمد گله‌داری ساخته شده است. این مسجد دارای مناره، شبستان، صحن و منبر است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت کلاه‌فرنگی، ابنیه‌ای تاریخی در بندرعباس

علت نام‌گذاری این بنای تاریخی، شباهت زیاد آن به کلاه ‌فرنگی‌ها ( اروپایی‌ها) بوده است. این عمارت از سه طبقه تشکیل شده است که در طبقه سوم آن، بنایی هشت‌ضلعی کوچک‌تر از طبقات زیرین با گنبدی مخروطی شکل دیده می‌شود. سقف ساروج، گچ‌بری‌های زیبا و منبت‌کاری‌های جذاب پنجره اتاق‌های این بنا، جلوه‌ای زیبا به این عمارت بخشیده‌اند. در گذشته عمارت کلاه‌فرنگی، برای تجارتخانه و گمرک استفاده می‌شد و طبقه اول جهت نگهداری و حفاظت کالا و طبقه دوم به‌منظور فعالیت‌های اداری و مسکونی، کاربرد داشت. البته در زمان انقلاب از این عمارت به‌عنوان میدان میوه و تره‌بار، مورد بهره‌برداری قرار گرفت و  در سال ۱۳۶۰ نیز به‌مدت ده سال، در اختیار حوزه علمیه بندرعباس واقع شد. هم اکنون به‌دلیل فرسودگی عمارت کلاه‌فرنگی، این بنا در بخشی از پارکینگ حوزه علمیه قرارگرفته است.

عمارت کلاه‌فرنگی

چشمه آب گرم گنو، طبیعتی جذاب در دل کوه‌ها

چشمه آب گرم گنو از جاهای دیدنی بندرعباس محسوب می‌شود. این طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز در ۳۴ کیلومتری شمال شرقی بندر عباس و در طبیعت زیبا و دوست‌داشتنی کوه رفیع گنو، با ارتفاع ۲۳۴۷ متر قرار گرفته است. چشمه آب گرم گنو از هوای دلچسبی برخوردار بوده و به‌دلیل زیبایی منحصربه‌فردش به‌عنوان معجزه خلقت آفرینش از آن یاد می‌شود. این چشمه آب گرم در قلب کوه و مناظر وسوسه‌انگیز اطراف کوه، نظر هر گردشگری را به خود جذب خواهد کرد. در قسمت جنوبی کوه گنو هم مسیر دسترسی به قله نصیر وجود دارد و با عبور از تپه مولا، به دره‌ تنگ سیاه با پوشش گیاهی منحصر‌به‌فرد می‌رسید. از دیگر دیدنی‌های مهم و جذاب این منطقه می‌توان به موارد دیگری نظیر نخلستان ۵۰۰ ساله، آسیاب‌های آبی، قله گنو و آفانیوس گینوئیس اشاره کرد.

آب‌ انبارهای برکه باران، بنایی با معماری جذاب

در قدیم الایام اهالی بندرعباس مکان‌هایی برای ذخیره آب درنظر می‌گرفتند تا در زمان‌هایی که بارش باران کم بود، منبعی برای تامین آب مورد نیازشان داشته باشند. بنابراین در این خطه افراد روی به ساخت آب‌‌انبارها در راستای نگهداری این مایع حیات، آوردند. معماری سازه‌های مدبرانه و زیبای آب‌انبارهای برکه باران در این شهر، باعث شده تا امروزه به یکی از مکان‌های گردشگری بندرعباس تبدیل شود. بناهای جذاب گنبدی شکلی از چهار دهانه اصلی برای اندوختن آب برخوردار است. جالب است بدانید، امروزه یکی از آب‌‌انبارهای برکه باران، به یک آمفی‌تئاتر تبدیل شده است. طراحی این آمفی‌تئاتر، به گونه‌ای است که در فضای مدور و گنبدی، با نیمکت‌های چوبی نقش می‌گیرد.

عمارت کلاه‌فرنگی

مسجد جامع اهل سنت یا مسجد دلگشای بندرعباس

مسجد جامع اهل سنت از دیدنی‌های مذهبی و قدیمی بندرعباس است. معماری تاریخی این مسجد با چشم‌اندازی از منظره دریا، همراه با هنر ارزشمند کاشی‌کاری محراب شگفتی‌های این مسجد را دو‌چندان کرده است. سازه دوطبقه مسجد دلگشای اهل سنت بندرعباس قدمت ۲۶۴ ساله، شامل مناره، یک صحن و دوازده ستون است و نخستین بار به همت حاج زین‌العابدین ابوالقاسم « اوزی» احداث شد. البته این مسجد چندین بار بازسازی و مرمت شد و آخرین بازسازی آن 5 سال طول کشید. مسجد از ظرفیت شش‌هزارنفره برخوردار است و بیست در ورودی بزرگ، پوشش‌دهنده مسجد جامع اهل سنت می‌باشند.

مسجد دلگشای بندرعباس

غار نمکی خرسین، پدیده‌ای بکر در هرمزگان

غار اعجاب‌آور و شگفتی‌ساز خرسین، از دیدنی‌های بندرعباس است که  در نواحی سیاهو و شمال شرقی استان هرمزگان قرار گرفته است. در این غار قندیل‌ها و گنبدهای نمکی زیبایی را مشاهده می‌کنید. این قندیل‌ها اشکال زیبا و خارق‌العاده‌ای دارند، که البته سنگ‌های نمکی، متغیر و ناپایدار درون غار، ممکن است، خطرآفرین باشند و به‌ویژه فصول بارش باران‌های سیل‌آسا، از پیشروی درون غار بپرهیزید. اگر در این تالار حدود ۱۰ متر جلو بروید، در سمت چپ با راهروی اصلی مواجه می‌شوید. این راهرو بدون کوچک‌ترین، مسیر انحرافی به نقطه پایانی غار می‌رسد.

اسکله‌ای قدیمی در دل بندرعباس

اسکله قدیمی بندرعباس در بخش مرکزی این شهر واقع شده است و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران به‌شمار می‌آید. این اسکله در سال ۱۳۱۸ شمسی، در کناره جنوبی بلوار طالقانی ساخته شده است  و دارای ۱۸۵ متر طول و ۴٫۲۰ متر عرض است. رضا شاه پهلوی هم از روی همین اسکله در شهریور سال ۱۳۲۰ با کشتی، به جزیره موریس تبعید شد.

اسکله‌ای قدیمی در دل بندرعباس

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر