جاهای دیدنی شیراز در بهار

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/21
بازدید: 572
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 شیراز آن‌قدر زیباست که سفر به آن در تمام فصول می‌تواند برایتان مملو از لذت باشد؛ ولی اگر می‌خواهید از عطر نارنج سرمست شوید، باید بهار این شهر را حتما امتحان کنید. تجربه اردیبهشت شیراز، می‌تواند این حس را به شما بدهد که گویی واقعا در حال قدم زدن در باغ‌های بهشت هستید. اگرچه بافت شهر شیراز به قدری جذاب است که یک راه رفتن معمولی در کوچه‌ها و بازارهای قدیمی این شهر می‌تواند لذت واقعی را به شما هدیه دهد ولی بد نیست اگر به این شهر سفر کردید، بازدید از بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار را از دست ندهید. در بهار می‌توانید در هوایی دل‌انگیز، در باغ ارم قدم بزنید، در حافظیه غرق در شعر شوید، در نارنجستان قوام مست بوی نارنج شد و در بازار وکیل راه بروید و فالوده شیراز بخورید. اگر قصد دارید تا قسمتی از بهار را در شیراز سپری کنید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا شما را به بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار ببریم.

تخت جمشید؛ این درخشیدن تخت جمشید، وان فروخفتن قرص خورشید

شهرت تخت جمشید به قدری است که اگر حتی از یک کودک چند ساله هم در مورد آن بپرسید، آن را خواهد شناخت. بسیاری افراد سفر به شیراز را به قصد بازدید از تخت جمشید و قدم زدن در آن فضا انجام می‌دهند. تخت جمشید که نام اصلی آن پرسپولیس است، را یکی از نمادهای اصلی تاریخ ایران است. در دوره هخامنشیان به این مکان، پارسه می‌گفتند. در گذشته این مکان، مقر پادشاهی هخامنشیان و اولین پایتخت ایران بوده است. وسعت این مجموعه به ۱۲۵ هزار متر مربع می‌رسد؛ پس برای دیدن آن لازم است تا زمان زیادی را اختصاص دهید. تخت جمشید در قسمتی تقریبا بیابانی، کمی خارج از شهر شیراز واقع شده و به همین خاطر است که رفتن به آن در بعضی از ماه‌های سال شاید چندان لذت‌بخش نباشد. خنکای فصل بهار فرصت مناسبی است تا در هوایی دل‌پذیر به دیدن تخت جمشید برویم و خود را در آن زمان تصور کنیم.

آدرس: جاده شیراز اصفهان، مرودشت، دامنه‌های کوه مهر

ساعت بازدید: 8 صبح تا 18 عصر

تخت جمشید از جاهای دیدنی شیراز در بهار

تور شیراز  سفر به شهر عشق و ادب ایران؛ رزرو انواع تورهای شیراز با تضمین قیمت در لحظه آخر

سعدیه؛ ز خاک سعدی شیراز بوی عشق آید

به خاطر وجود آرامگاه شاعران بزرگی مانند، حافظ و سعدی، شیراز را شهر شعر و ادب ایران می‌خوانند. فرقی نمی‌کند که شما چقدر علاقه‌مند به شعرهای سعدی باشید زیرا نمی‌شود به شیراز مسافرت کرد و به دیدن آرامگاه سعدی نرفت. سعدیه، مقبره سعدی شیخ اجل، استاد سخن و شاعر گران‌قدر ایران است. آرامگاه سعدی طی سال‌های مختلف، توسط افراد متفاوتی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. شکل امروزی این مقبره ارزشمند، در سال 1330 ساخته شده است. سنگ مقبره سعدی در قسمت میانی عمارت هشت ضلعی قرار دارد و سقف آن با کاشی‌های فیروزه‌ای به زیبایی تزیین شده است. وقتی به این مکان وارد شوید، در اطراف مقبره سعدی، در هفت ضلع ساختمان آرامگاه، کتیبه‌هایی را می‌بینید که با اشعار گلستان و بوستان و قصیده‌های سعدی پر شده‌اند. زمین های باران‌خورده در کنار آب و هوای خنک بهار می‌تواند تجربه ماندگار از بودن در این مکان را برایتان رقم بزند.

آدرس: چهارراه دلگشا، بلوار بوستان، حوالی باغ دلگشا و پارک کوهستان

ساعت بازدید: 8 صبح تا 22 شب

سعدیه از جاهای دیدنی شیراز در بهار

حافظیه شیراز؛ حافظا می خور و رندی کن و خوش باش

سفر به شیراز با رفتن به حافظیه و گرفتن فال حافظ گره خورده است. شعر فارسی با حافظ و اشعار دلکش او معنی پیدا می‌کند. وقتی در بهار به شیراز سفر کنید، به محض ورود به حافظیه، مشام شما را عطر نارنج پر می‌کند. معماری زیبای این مکان، در کنار آب و هوای خوب شیراز می‌تواند شما را به حال و هوای متفاوتی ببرد. صحن شمالی و جنوبی و تالار حافظیه از بخش‌های مختلف این آرامگاه است. مقبره حافظ در صحن شمالی این مکان قرار دارد. علاوه بر قبر حافظ، در آرامگاه حافظ، مقبره عارفان دیگری از جمله رسول پرویزی، دکتر لطفعلی صورتگر، قوام‌السلطنه را نیز می‌توانید ببینید. اگر به این مکان سر زدید، می‌توانید به غرفه‌های اطراف آن نیز سر بزنید و سوغاتی‌های خاص شیراز را برای عزیزانتان به یادگار بخرید.

آدرس: منطقه شمالی شهر شیراز، بلوار آزادی، مابین چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات

ساعت بازدید: 8:30 صبح تا 22‌:30 شب

جاهای دیدنی شیراز - معرفی جاذبه های گردشگری شیراز که باید از آنها دیدن کنید!

ارگ کریم خان؛ بود او همان سلطان کریم و شهریار هوشمند

وقتی نام دیدنی های تاریخی شهر شیراز بیاید، قطعا ارگ کریمخان یکی از برجسته‌ترین نام‌های این فهرست است. این مکان که یکی از جاهای دیدنی شیراز در فصل بهار محسوب می‌شود، در یکی بهترین مناطق شیراز واقع در خیابان کریم‌خان شیراز قرار دارد. این خیابان یکی از خیابان‌های اصلی شهر است و به بسیاری از بناهای تاریخی مهم شهر از جمله بازار وکیل و مسجد وکیل نیز نزدیک است. این بنا حدود ۲۵۷ سال پیش توسط کریم خان زند ساخته شد. این بنا محل زندگی کریم‌خان بوده و چهار برج آن را نگهبانی می‌کردند. مساحت این ارگ ۱۳ هزار متر مربع و زیربنای آن چهار هزار متر مربع است. بیرون این بنا ساده است؛ ولی درون آن تزیینات ظریف و زیبایی به کار رفته که نشان از تبحر سازندگان آن می‌دهد. در بالای سردر ورودی ارگ کاشی‌کاری زیبا و چشم‌نواز از نوع هفت‌رنگ دیده می‌شود که صحنه نبرد رستم و دیو سفید را به تصویر کشیده است. اگر به دیدن معماری‌های ایران پس از ورود اسلام علاقه دارید، حتما دیدن از این مکان را در لیست برنامه‌های سفرتان قرار دهید.

آدرس: شمال شرقی میدان شهدا، بلوار هجرت

ساعت بازدید: 9 صبح تا 22 شب

ارگ کریم خان شیراز

سرای مشیر؛ مشیر راه را بر من بگو بازا

اگر اهل شیراز نباشید، ممکن است نام این مکان زیاد به گوشتان نخورده باشد ولی این بازار سنتی، یکی از مکان‌های محبوب در بین مردم شیراز است. سرای مشیر یا سرای گلشن، به دوران قاجار تعلق دارد. این سرا در واقع بازاری هشتی است که در جنوب شرقی بازار وکیل شیراز واقع شده و در گذشته به کاروان‌سرای مشیر هم معروف بوده است. ساختار این بنا به صورت هشتی است و از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به بازار وکیل دارد. فصل بهار فرصت مناسبی است تا در هوایی خنک و دل‌چسب، در این بازار به گشت و گذار و خرید صنایع دستی شیراز بپردازید.

آدرس: تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل شیراز

ساعت بازدید: 9 صبح تا 21 شب

سرای مشیر در شیراز

باغ نارنجستان قوام؛ عطر نارنج و گل سنبل مرا مستم کند

اگر فرصت‌تان برای گشت‌وگذار در شیراز کم است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که بعد از حافظیه و سعدیه، حتما به باغ نارنجستان سر بزنید. باغ موزه نارنجستان قوام از بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار است. این باغ که در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده، ۳۵۰۰ متر مربع وسعت دارد. در گذشته در ساختمان این باغ، خدمه‌ها در ضلع جنوبی اقامت داشتند و ضلع شمالی به صاحبان و محل پذیرایی از مهمانان اختصاص داشت. وقتی وارد ساختمان شوید، شاهد تالار آیینه، شیشه‌کاری، منبت‌کاری، سنگ‌تراشی، گچ‌کاری و مقرنس‌کاری خواهید بود. شما می‌توانید با رفتن به این مکان نه تنها از دیدن این بنای زیبا لذت ببرید بلکه با لباس‌های قاجاری عکس یادگاری بگیرید.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)

ساعت بازدید: 8 صبح تا 21 شب

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ دلگشا؛ دل به تو داد ولی بستی گره در کار من

هرکس به باغ دلگشا برود قطعا پس از کمی گشتن در باغ می‌گوید که دلش باز شده  و حس می‌کند که حال و هوایش عوض شده است. این بنا که شباهت زیادی به باغ ارم و باغ جهان‌نما دارد، علی‌رغم فضای زیبایی که دارد، در بین مسافران کمتر شناخته شده است. باغ دلگشا یکی از جاهای دیدنی شیراز در بهار است که در کنار قناتی به نام ماریز سعدی گرفته و وسعتی معادل 6 هکتار دارد. این مکان متعلق به دوره‌های صفویه، زندیه و قاجار است پس وقتی به این مکان برید، می‌توانید نشانه‌هایی از هر سه دوره را در آن ببینید. وقتی به بازدید از باغ بروید، در قسمت میانی باغ دل‌گشا عمارتی را با سه طبقه، دو در ورودی و یک تالار بزرگ با چهار شاه‌نشین خواهید دید. همچنین اگر به دیدن وسایل قدیمی علاقه‌مند باشید، می‌توانید در قسمتی از باغ از موزه‌ای با وسایل قدیمی مانند سکه، تمبر، نقشه و دوچرخه نیز دیدن کنید.

آدرس: شیراز، سعدیه جنوبی، بلوار بوستان، خیابان نارنجستان

ساعت بازدید: نیمه اول سال از 8 صبح تا 23 شب و نیمه دوم سال از 8 صبح تا 22 شب

باغ دلگشای شیراز

باغ جهان نما؛ همه عالم و جهان مست نمای تو شده

یکی دیگر از زیباترین و بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که ناید آن را از دست دهید، باغ جهان نما است. درون این باغ، عمارتی زیبا و مجلل تقریبا 3 هکتاری با دو طبقه و طرح هندسی هشت ضلعی بنا شده است. نمای آجری این عمارت، زیبایی خاصی به ساختار آن بخشیده است. باغ جهان‌نما زمینی سنگ‌فرش دارد که با درختان سرسبز احاطه شده است. این باغ که در مسیر جوی آب واقع شده است درختانی مانند سرو، بهار نارنج و درختان میوه را در خود جای داده است. دور تا دور این باغ به وسیله دیوارهای آجری با نقش های اصیل ایرانی پوشیده شده است و از دیگر ویژگی های این باغ که معماری این باغ را به نام ایرانیان سند می زند می توان به کاخ ییلاقی در قسمت مرکزی باغ و حوضچه رو به رو آن به همراه فواره های گوناگون اشاره کرد. این باغ از نظر موقعیت مکانی به حافظیه نزدیک است، پس شما می‌توانید پس از بازدید از حافظه، به این باغ بروید و از قدم زدن در میان درختان سرو زیبای آن غرق در لذت شوید.

آدرس: شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه، باغ جهان‌نما

ساعت بازدید: از 8:30 صبح تا 20:30 شب

باغ جهان نمای شیراز

باغ عفیف آباد؛ سعدیا عشق نیامیزد و عفت با هم

فصل بهار، بخصوص ماه اردیبهشت بهترین زمان بازدید از این باغ سرسبز به‌شمار می‌رود، در این ماه با رویش شکوفه‌های بهار نارنج، باغ عفیف آباد جلوه‌ای خاص پیدا می‌کند. باغ عفیف آباد در مجموعه عفیف آباد واقع در خیابانی به همین نام، یکی از جاذبه‌های تاریخی مربوط به دوران حکومت قاجار است. میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم در دوران قاجار باغ عفیف آباد را می‌سازد و بعد این باغ به خواهرزاده او به نام عفیفه خانم واگذار می‌شود. به همین دلیل نام این باغ را عفیف‌آباد می‌گذارند. درون این باغ یک ساختمان سلطنتی وجود دارد که در سال‌های اخیر در طبقه اول آن موزه‌ای نظامی احداث گردیده است، امروزه این باغ را به‌عنوان یکی از زیباترین باغ های سنتی ایران که هنر گل‌کاری این کشور را نمایش می‌دهد، می‌شناسند. گل‌ها و درختان موجود در این باغ محیطی زیبا و خوش آب و هوا را برای افراد فراهم کرده است و به همین خاطر است که بسیاری از گردشگران، این مکان را به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار به حساب می‌آورند.

آدرس: شیراز، انتهای خیابان عفیف‌آباد

ساعت بازدید: هر روز از 9 صبح تا 20 شب

باغ عفیف آباد شیراز

باغ ارم شیراز؛ اینجا ارم است و مردمان حیران اند

غیرممکن است که کسی به شیراز سفر کند و باغ ارم را نبیند. دیدن و راه رفتن در میان درختان مرکبات  و سروهای بلند ۳۵ متری این باغ، همراه با بوی گل‌ها و نارنج، تجربه ماندگاری از تفریح در شیراز را برای شما رقم خواهد زد. تنوع گونه‌های گیاهی در این باغ به اندازه‌ای است که آن را به عنوان باغ گیاه‌شناسی شیراز نیز می‌شناسند. درون باغ ارم، عمارتی سه طبقه ساخته شده که در یکی از طبقه‌ها موزه سنگ و گوهر دریای نور برپا شده است. این عمارت با گچ‌بری، نقاشی، حجاری، منبت‌کاری و کاشی‌کاری‌های هفت رنگ به زیبایی تزئین شده است. این باغ یکی از زیباترین باغ‌های شیراز است که بازدید از آن در تمام فصول، حال و هوای خاص خودش را دارد ولی راستش را بخواهید، دیدن آن در بهار قطعا تجربه‌ای منحصر به فرد برای شما خواهد بود.

آدرس: خیابان ارم، میدان ارم، در نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز

ساعت بازدید: 8 صبح تا 20:30 شب

باغ ارم شیراز

خانه زینت‌الملک قوام؛ زینت خانه ما عشق تو باشد ای یار

اگر دوست دارید تا هم یک به یک بنای تاریخی بروید و هم از یک موزه زیبا دیدن کنید، خانه زینته الملک یک انتخاب عالی برای شما می‌تواند باشد. وقتی وارد این خانه قدیمی شوید، با عطر نارنج‌های این باغ مست می‌شوید. خانه زینت‌الملک علاوه بر داشتن حیاطی زیبا و معماری کم‌نظیر، در زیرزمین خود دارای یک موزه جالب است. وقتی وارد زیرزمین این ساختمان شوید، مجسمه‌هایی از افراد بزرگ تاریخ، از زمان هخامنشیان تا کنون را خواهید دید. این بازدید فرصت خوبی است تا مشاهیر علم، ادب و سیاست کشور در دوره‌های مختلف آشنا شوید. همچنین این فرصت را دارید تا در قهوه‌خانه گوشه باغ نوشیدی‌های خوشمزه بخورید و عکس یادگاری بگیرید.

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، بعد از بلوار زینبیه

ساعت بازدید: 8 صبح تا 19 شب

خانه زینت‌الملک قوام

بهار شیراز؛ جایی برای غرق شدن در عطر نارنج

در این مقاله از سایت لحظه آخر به معرفی بهترین جاهای دیدنی شیراز در فصل بهار پرداختیم. شیراز شهری زیبا و خوش آب‌وهوا است و مسافرت به آن محدودیت زمانی خاصی ندارد. شما می‌توانید در هر زمان که دلتان هوس کلم پلو یا فالوده شیرازی کرد، فرمان را به سمت شیراز بچرخانید و از خوردن غذاهای خوشمزه این شهر و گشت و گذار در جاهای دیدنی آن لذت ببرید ولی اگر می‌خواهید از مسافرت‌تان کیف بیشتری ببرید، بهتر است فصل بهار را برای سفر کردن انتخاب کنید. اگر شما هم تا به حال به شیراز سفر کرده‌اید و تجربه بازدید از جاهای دیدنی شیراز را دارید، برای ما بنویسید که از نظر شما بهترین زمان برای سفر به شیراز و بازدید از جاهای دیدنی شیراز چه فصلی از سال است. همچنین می‌توانید مکان‌های دیدنی دیگری را که می‌شناسید را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر