خانه زینت الملک

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/02/19
بازدید: 186
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

خانه زینت الملک جلوه‌ زیبایی از بناهای سنتی دوره قاجار است که در نارنجستان قرار دارد. این خانه با داشتن 2700 مترمربع زیربنا در زمینی به مساحت 3290 مترمربع ساخته شده است. حوض آب، اندرونی و بیرونی و هشتی‌هایی که در جاهای مختلف این جاذبه به‌چشم می‌خورند، تداعی‌گر اصالت هنر ایرانی هستند. معرق‌کاری‌های زیبا، کتیبه‌های سنگی و هشتی‌‌های زیبایی که در ورودی خانه زینت‌ الملک وجود دارند، همگی گنجینه‌ای از تاریخ معماری ایران به حساب می‌آیند. دیدن این معماری و خواندن سرگذشت زینت‌الملک، مسافرانی که با رزرو تور داخلی به شیراز آمده‌اند را متقاعد کرده تا از این جاذبه گردشگری دیدن کنند.

خانه زینت الملک

تاریخچه خانه زینت الملک؛ بازمانده ای از دوران قاجار

ساخت این خانه سلطنتی با معماری کاملاً ایرانی در سال ۱۲۹۰ توسط محمد خان قوام‌الملک دوم کلید خورد و در نهایت پس از ۱۲ سال توسط محمدرضا خان قوام‌الدوله سوم به اتمام رسید. پس از آن این خانه به‌دست زینت الملک که دختر قوام‌الملک چهارم و همسر فروغ‌الملک بوده، اداره شد. این زن، یکی از موثرترین افراد در زنده نگهداشتن فرهنگ صله رحم، دستگیری از تهی‌دستان و برپاکننده سفره‌های خیریه بوده است.

زینت‌الملک زیرزمین خانه که مساحت بسیار زیادی دارد را به‌طور رایگان در اختیار  افراد بی‌سرپناه قرار داد. این زیرزمین به باغ‌های نارنجستان قوام دسترسی داشته و مکانی مناسب برای زندگی کردن به شمار می‌رفت. امروزه زیرزمین خانه زینت‌الملک به موزه‌ای مومی که شباهت زیادی به واقعیت دارد، تبدیل شده است. با وجود آسیب‌هایی که در طول دوره انقلاب بر این خانه وارد شد، خوشبختانه اکنون از نظر استحکام در وضعیت مناسبی قرار دارد. این مساله را مدیون حمایت‌های میراث فرهنگی و بنیاد فارس‌شناسی هستیم که در سال ۱۳۷۳ به مرمت این جاذبه تاریخی پرداخته‌اند.

از موزه مادام توسو تا نگارخانه سلطنتی در خانه زینت الملک

بازسازی این خانه در سال ۱۳۷۳ و تبدیل برخی از قسمت‌های آن به موزه، باعث شده که خدمات زینت‌الملک از یاد نروند و هرساله بسیاری از هموطنان و توریست‌ها از این مکان دیدن کنند. نقطه عطف خانه زینت‌الملک، دو مکان ویژه‌ است که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

از موزه مادام توسو تا نگارخانه سلطنتی در خانه زینت الملک

موزه مادام توسو

این مکان در زیرزمین خانه زینت‌الملک یعنی همان جایی که میزبان صدها تهی‌دست بوده، ایجاد شده است. حدود ۵۰ مجسمه و ۵ سردیس در موزه مادام توسو قرار دارند. در بدو ورود، مجسمه‌ای مومی از زینت‌الملک به‌چشم می‌خورد که در کنار او دو سرباز قاجاری با لباس‌های جالبی دیده می‌شوند. در ادامه تندیس و سردیس‌هایی از مشاهیر قاجاری قابل مشاهده هستند که به‌طرز هنرمندانه‌ای شبیه‌سازی شده‌اند. یکی از قسمت‌های جالب موزه، تندیس عشایر فارسی است که با پوشش خاص خود معرف فرهنگ غنی ایرانی هستند. مجسمه شاپور اول ساسانی، منصور حلاج، کریم خان زند، ملاصدرا، محمد نمازی و...‌ از جمله تندیس‌های مومی جذاب موزه مادام توسو به شمار می‌روند. ممکن است شما هم جای خالی مشاهیر شیراز مانند حافظ شیرازی یا سعدی را در این موزه احساس کرده باشید؛ اما باید بدانید که نبود این تندیس‌ها به‌دلیل جایگاه ویژه آن‌هاست تا ساخت تندیس عاملی برای تخریب تصویر ذهنی افراد به این مفاخر نباشد. پروژه ساخت مجسمه‌های موزه مادام توسو حدود چهار سال به‌طول انجامید.

قصرالدشت شیراز | تجربه زندگی در قلب شیراز   

نگارخانه خانه خانه زینت الملک

 در سال ۱۳۷۴، زیرزمین این خانه به‌عنوان نگارخانه فارس تغییر کاربری داد. این مکان دارای آثار ارزشمند هنرمندان فارس و دیگر کشورها است. در نگارخانه اتاق‌هایی وجود دارند که به تالار موسیقی، کنفرانس و نمایش تبدیل شده‌اند. در این این مکان همچنین دفتر بنیاد فارس‌شناسی، انجمن دوستداران محیط زیست، کتابخانه تخصصی تاریخ و هنر و همچنین انجمن حمایت از حقوق کودکان فارس نیز دایر است.

شرایط و هزینه بازدید از خانه زینت الملک

خوشبختانه بازدید از این جاذبه به‌دلیل بازه زمانی وسیع، بسیار راحت است. در ادامه اطلاعات لازم برای بازدید از این مکان را می‌توانید ببینید.

  • ساعت بازدید: هرروزه (حتی جمعه‌ها): ساعت ۸ الی ۱۹
  • قیمت بلیط ایرانیان: ۳۰،۰۰۰ تومان
  • قیمت بلیط توریست‌ها: ۵۰،۰۰۰ تومان

شرایط و هزینه بازدید از خانه زینت الملک

دسترسی به خانه زینت الملک چگونه است؟

حالا که با زیبایی‌ها و اشیای موجود در خانه زینت‌الملک به‌عنوان یکی از جاذبه های دیدنی شیراز آشنا شده‌اید، لازم است بدانید که آدرس خانه زینت الملک کجاست این خانه در خیابان لطفعلی خان زند، پیاده‌راه قوام واقع شده و فاصله کمی تا بازار وکیل و اماکن دیدنی دیگر شیراز دارد. شما می‌توانید برای دسترسی به این جاذبه از ۴ طریق زیر عمل کنید:

بهترین زمان سفر به شیراز - اگر قصد سفر به شیراز را دارید بد نیست برای داشتن سفری لذت بخش، از مناسب ترین زمان برای سفر مطلع شوید.

  • تاکسی اینترنتی: به‌راحتی می‌توان با انتخاب لوکیشن خانه زینت‌الملک، از هر جای شیراز به این مکان دسترسی پیدا کرد.
  • اتوبوس: اتوبوس‌های شماره 76 و 78 شیراز شما را به خیابان لطفعلی خان می‌رسانند که پس از آن با یک پیاده‌روی ساده می‌توان به خانه زینت الملک دسترسی پیدا کرد.
  • مترو: ایستگاه ولیعصر در فاصله نزدیکی از این مکان قرار دارد و می‌تواند انتخاب خوبی برای رسیدن به خانه زینت الملک شیراز باشد.
  • ماشین شخصی: برای این کار لازم است به سمت جنوب شیراز بروید و در خیابان ۶ شهرداری شیراز توقف کنید. خیابان لطفعلی خان در نزدیکی این محل قرار گرفته است. این خیابان در محله گود عربان قرار دارد.

دسترسی به خانه زینت الملک چگونه است؟

لیستی از هتل ‌های نزدیک به خانه زینت الملک شیراز

قرار گرفتن این خانه در خیابان لطفعلی خان که در نزدیکی مرکز شهر ، باعث شده که این مکان به هتل‌ های شیراز و رستوران‌‌های این شهر زیادی نزدیک باشد. برخی از این هتل‌ها در قالب اقامتگاه‌های بومگردی درآمده‌اند تا علاوه‌بر اسکان مسافران، جلوه‌هایی از هنرهای اصیل شیراز را هم نشان بدهند. در نزدیکی خانه زینت‌الملک هتل‌های زیر قرار دارند:

  • اقامتگاه بومگردی آیدا بانو
  • هتل لطفعلی خان
  • بوتیک هتل روزبهان
  • هتل سنتی شیراز
  • اقامتگاه سنتی ماه منیر
  • اقامتگاه بومگردی سرای همایونی

شهر شیراز - هر آن چه که باید درباره ی شهر شعر و ادب، شیراز بدانید!

چرا باید در سفر به شیراز از این جاذبه بازدید کنیم؟

خانه زینت ‌الملک یادگاری است از دوران سلطنتی قاجار است که آینه‌کاری و معماری آن جلوه زیبایی از هنر ایرانی را به نمایش می‌گذارد. این خانه با وجود پتانسیل‌های گردشگری مانند موزه، قسمت‌های مختلفی نظیر مطبخ، اتاق‌های دلباز و تالارها مطمعناً توجه شما را به خود جلب می‌کند.

دسترسی به این خانه به‌دلیل قرار گرفتن در کنار مکان‌های دیدنی شیراز نظیر نارنجستان قوام، آرامگاه شیخ روزبهان فسایی و مسجد نصیرالملک باعث شده تا بتوانید با یک تیر دو نشان بزنید و در یک روز از تعداد زیادی از جاذبه‌های شیراز بازدید کنید. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد و یا اگر قبلا تجربه بازدید از خانه زینت الملک را دارید، اطلاعات و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
راهنمای کامل سفر به تنگه رغز | خطرات + تجهیزات ضروری + تصاویر
راهنمای کامل سفر به تنگه رغز | خطرات + تجهیزات ضروری + تصاویر
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 102 کاربر