جزیره شیدور هرمزگان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/07
بازدید: 199
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

همه ما وقتی عکس‌های جزیره مالدیو را می‌بینیم دلمان می‌خواهد که فرصت این را داشتیم تا برای مدتی، در این جزیره تفریح می‌کردیم؛ ولی زیاد بودن هزینه سفرهای خارجی، مانع آن می‌شود تا این آرزو را محقق کنیم. ولی چه می‌شود اگر به شما بگوییم که برادر دوقلو مالدیو را می‌توانید در ایران بیابید؟ سفر به جزیره شیدور که به مالدیو ایران معروف است، فرصت خوبی است تا به یکی از زیباترین جزایر کشور بروید و حس تفریح در مالدیو را با هزینه‌ای بسیار کم‌تر تجربه کنید. این مکان بکر و زیبا در استان هرمزگان قرار دارد و یکی از 4 جزیره مرجانی خلیج‌فارس محسوب می‌شود. اگر شما هم مشتاق به شناختن این جزیره هستید تا پایان این مقاله با ما در لحظه آخر همراه باشید تا شما را به ساحل زیبای مالدیو ایران ببریم و زیبایی‌های این جزیره ناشناخته را نشانتان دهیم.

مالدیو ایران کجاست؟

این جزیره با نام شیدور یا جزیره مارو شناخته می‌شود. جزیره شیدور جزئی از جزایر مرجانی خلیج‌فارس است و چهارمین تالاب بین‌المللی هرمزگان به شمار می‌رود. این مکان بکر و کمتر شناخته شده ۹۸ هکتار یعنی حدود ۱ کیلومتر مربع مساحت دارد. این جزیره در فاصله ۵ کیلومتری شرق جزیره لاوان و ۱۷۰ کیلومتری شهر بندرلنگه قرار دارد. طول جزیره مارو نیز حدود ۱/۸ کیلومتر و عرض آن تقریباً ۰/۸ کیلومتر است که این نشان می‌دهد که جزیره ماره برخلاف قشم و کیش، جزیره بسیار کوچکی است. به علت وجود گونه‌های کمیاب جانوری و گیاهی، جزیره مارو غیرمسکونی است و هیچ نوع فعالیت انسانی در آن وجود ندارد. همچنین از دیگر دلایل غیر مسکونی بودن جزیره ماران، نداشتن منبع آب شیرین و عدم امکان کشاورزی را نیز می‌توان اشاره کرد.

مالدیو ایران کجاست؟

دلیل نام گذاری جزیره مارو چیست؟

احتمالاً بعد از آشنایی با جزیره مالدیو برای شما این سوال به وجود آمده که علت نام‌گذاری این جزیره به عنوان مارو چه می‌تواند باشد. در واقع نام اصلی جزیره، شیدور است؛ اما بومیان این منطقه آن را با نام جزیره مارو می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری، وجود مارهای زنگی و خطرناک در این ناحیه است. مارو در واقع تلفظ محلی مار به زبان بومیان آن منطقه است. اگر تجربه سفر به جزیره مارو را داشتید؛ اما مارهای زنگی را ندیده‌اید، باید بدانید مارها در زیر شن و ماسه پنهان می‌شوند؛ ولی در هر صورت، شما جوانب احتیاط را رعایت کنید. جالب است بدانید که ساکنان هرمزگان، علاوه بر مارو و شیدور، این منطقه را با نام‌های مارون، شِتوار یا شِتوَر نیز صدا می‌زنند؛ پس اگر این اسامی به گوشتان خورد خیلی تعجب نکنید.

دلیل نام گذاری جزیره مارو

جزیره لاوان - همه چیز در رابطه جزیره زیبای لاوان در جنوب ایران

چگونه به جزیره شیدور هرمزگان برویم؟

این جزیره بخشی از دهستان لاوان در بخش کیش، شهرستان بندرلنگه، استان هرمزگان، ایران است. برای رسیدن به این جزیره باید در ابتدا خود را به بندرعباس برسانید. برای رفتن به بندرعباس می‌توانید از دو راه زمینی یا هوایی اقدام کنید. پس از آن، به سمت بندر نخیلو که به بندر مقام نیز شناخته می‌شود؛ حرکت کنید. در آنجا می‌توانید یک قایق موتوری کرایه کنید تا شما را به جزیره برساند. فقط پیش از اینکه از قایق پیاده شوید، حتماً از قایقران بخواهید که برای برگرداندن شما بازگردد؛ چون شما بیشتر از دو ساعت نمی‌توانید در جزیره بمانید.

چگونه به جزیره شیدور هرمزگان برویم؟

جاهای دیدنی ایران - آشنایی کامل با 35 تا از زیباترین مکان های دیدنی ایران

دلایل اهمیت اکوسیستم مالدیو ایران

جزیره کوچک شیدور، تنها آبسنگ مرجانی حفاظت‌شده کشور به حساب می‌آید که در فهرست مهم‌ترین آبسنگ‌های مرجانی اتحادیه بین‌المللی حفاظت و منابع طبیعی (IUCN) به ثبت رسیده است. در واقع این جزیره، به دلیل داشتن سواحل زیبا و تمیز، حیات‌وحش منحصربه‌فرد و پوشش گیاهی متفاوت، بسیار مورد توجه قرار گرفته و تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد. اهمیت این اکوسیستم به حدی است که نه تنها اجازه سکونت در این جزیره وجود ندارد، بلکه کمپ زدن در آن نیز مجاز نیست. این جزیره از اردیبهشت تا مرداد ماه زیستگاه گونه کمیابی از پرستوهای دریایی برای تخم‌گذاری است. در مالدیو ایران، ۱۰ گونه پرنده شناسایی شده است که شامل حواصیل سبز، اگرت ساحلی، عقاب ماهی‌گیر، کاکایی دودی، باکلان گلوسیاه، انواع پرستوهای دریایی (پشت تیره، گونه سلفی، کاکلی کوچک، کاکلی بزرگ و معمولی)، چکاوک کاکلی و سسک دم‌دراز می‌شوند. همچنین انواع لاک‌پشت‌های دریایی (سرخ، عقابی، سبز و چرم)، مارهای سمی، سوسمارهای اسکینگ ایرانی و اسکینگ علفزار جنوبی، انواع ماهی، پستانداران دریایی مانند نهنگ‌ها و دلفین‌ها در جزیره شیدور زندگی می‌کنند.

دلایل اهمیت مالدیو ایران

جاهای دیدنی هرمزگان - معرفی ۱۰ جاذبه‌ گردشگری هرمزگان

معرفی پرطرفدارترین تفریحات مالدیو ایران

 شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که اگر به مالدیو ایران سفر کنید، چه تفریحاتی انتظارتان را می‌کشد؟! همه ما پیش از اینکه مقصدی را برای مسافرت خود انتخاب کنیم، ترجیح می‌دهیم تا لیست تفریحات آن را ببینیم تا با توجه به آن‌ها، تشخیص دهیم که این سفر ارزش هزینه و وقتمان را دارد یا خیر. جزیره شیدور جایی است که شما می‌توانید در مکانی به دور از ترافیک و آلودگی شهرها، بر روی شن‌های ساحل، به دیدن مرجان‌های زیبا بپردازید و در ساحل آن قدم بزنید. علاوه بر این فعالیت‌ها، می‌توانید قسمتی از زمان خود را به تفریحات زیر نیز اختصاص دهید.

  • قایق‌سواری و ماهیگیری
  • دیدن گونه‌های جانوری کمیاب
  • عکاسی
  • پیاده‌روی و فعالیت‌های ورزشی
  • شنا کردن
  • تماشای اطراف از فانوس دریایی

پرطرفدارترین تفریحات مالدیو ایران

 بهترین فصل برای سفر به جزیره شیدور ایران

 جزیره مارو یکی از جزایر جنوبی خلیج فارس است و آب و هوای شرجی و نسبتاً گرمی دارد. شش ماه دوم سال بهترین وقت برای سفر به جنوب کشور است. اگر قصد دارید تا بیشترین لذت را از سفرتان ببرید، بهترین زمان برای سفر به مالدیو ایران از آذر ماه تا نیمه فروردین محسوب می‌شود. اگرچه استان هرمزگان در اوایل فصل بهار آب و هوای خوبی دارد ولی به دلیل زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها ورود به جزیره مارو در این بازه از سال ممنوع است. به شما توصیه می‌کنیم علاوه بر در نظر گرفتن این موارد، پیش از سفر، آب و هوای منطقه را بررسی کنید تا با مشکلی روبرو نشوید.

 بهترین فصل برای سفر به جزیره شیدور ایران

هزینه سفر به جزیره مارو ایران

جزیره هیچ امکاناتی ندارد، پس آب و خوراکی و هر چیزی که لازم دارید را باید با خود ببرید. با توجه به اینکه در جزیره مارو رستوران خاصی وجود ندارد که بخواهید برای آن هزینه کنید، می‌توانید با بردن خوردنی‌های مورد نیاز، در هزینه‌هایتان صرفه جویی کنید. در واقع بیشتر هزینه این سفر مرتبط با هزینه قایق‌هایی است که به وسیله آن به جزیره شیدور می‌رسید. این ناحیه، محلی غیرمسکونی است و شما باید در حوالی آن مکانی برای استراحت انتخاب کنید پس سفر به جزیره مارو نیاز به صرف پول برای محل اقامت ندارد. بقیه هزینه‌ها هم می‌تواند مربوط به بعضی تفریحاتی باشد که ترجیح می‌دهید انجام دهید پس سفر به مالدیو ایران در کل چندان پرهزینه نیست.

هزینه سفر به جزیره مارو ایران

 نکات مهم سفر به مالدیو ایران

  •  برای رفتن به جزیره فقط باید از طریق قایق مسیر را طی کنید.
  •  بعد از پیاده شدن از قایق، از قایقران بخواهید که برای بازگرداندن شما به جزیره بازگردد تا از این جهت دچار مشکل نشوید.
  •  جزیره هیچ امکاناتی ندارد، پس هر چیزی که لازم دارید را با خود ببرید.
  •  اگر در هنگام گشت و گذار در جزیره مارو ممکن است گرسنه یا تشنه شوید، حتماً موارد خوراکی با خود همراه داشته باشید.
  •  این مکان یک زیستگاه مهم برای جانوران است پس لطفاً هیچ زباله‌ای در آن نریزید. این موضوع در مورد زباله‌های قابل بازیافت یا زباله‌های تجزیه پذیر نیز صدق می‌کند.
  •  برای بازدید از جزیره باید از اداره محیط زیست و دریابانی استان هرمزگان مجوز بگیرید.
  •  حتماً قبل از رفتن به جزیره، شرایط آب و هوایی را چک کنید.
  •  این جزیره غیر مسکونی است پس شما فقط از طلوع آفتاب تا قبل از تاریک شدن هوا فرصت بازدید از آن را دارید.
  •  بهترین زمان بازدید از جزیره شیدور فصل زمستان است.
  •  فصل بهار زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها است پس لطفاً در این بازه از سال به جزیره سفر نکنید.
  •  حتماً با راهنمای محلی متخصص به جزیره بروید تا بتواند در بازدید از جزیره به خوبی شما را راهنمایی کند .
  •  از روشن کردن آتش و درست کردن غذا در این جزیره بپرهیزید؛ چون ممکن است باعث ترساندن یا آسیب به گونه‌های جانوری شوید.

 نکات مهم سفر به مالدیو ایران

 مالدیو ایران؛ جایی برای گذراندن اوقاتی رمانتیک و به یادماندنی

 همه ما نام جزایر زیبا و رمانتیک مالدیو را شنیده‌ایم؛ ولی هزینه‌های سفر، مانع از آن می‌شود که بتوانیم به این مناطق سفر کنیم. مالدیو ایران که در اصل جزیره‌ای در استان هرمزگان است، بهترین مکان برای گذراندن اوقاتی رمانتیک است. این جزیره، مکانی دیدنی و تماشایی، به‌ویژه برای طبیعت‌گردان است و آرامش و سکوت این مکان بکر، مسافران را به‌سوی خود جذب می‌کند. آب و هوای جزیره به شکلی است که باید فصل پاییز و زمستان را برای سفر انتخاب کنید. همچنین در این جزیره چشمه یا آب سطحی وجود ندارد و میزان بارندگی آن خیلی کم است و به همین خاطر است که امکان سکونت در آن وجود ندارد پس بهتر است پیش از غروب آفتاب از این ناحیه دیدن کنید چون نمی توانید شب را در آنجا بانید. رفتن به جزیره شیدور فرصت مناسبی است که در ساحلی کم‌نظیر به تفریح بپردازید و خاطرات و عکس‌های زیبایی را از سفر خود ثبت کنید. اگر تا به حال به جنوب کشور سفر کرده‌اید، می‌توانید تجربیات خود را برای ما بنویسید، همچنین در صورت تمایل می‌توانید برای ما یادداشت کنید که دوست دارید ما در سایت لحظه آخر، به معرفی کدام مناطق دیدنی بپردازیم.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر