جزیره لاوان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/15
بازدید: 15966
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می توان یه مسافرت متفاوت و منحصر به فرد را تجربه نمود؟ آیا زمان آن نرسیده که یک مسافرت ویژه به یک نقطه خاص را در برنامه خود قرار دهید؟ اگر تصور می کنید تمامی مسافرت های ما باید به نقاط شناخته شده و با بار ترافیکی بسیار زیاد از حیث گردشگری باشد قطعا معنا و مفهوم واقعی مسافرت را درک نکرده اید. افراد ماجراجو همواره از برنامه های تکراری فراری هستند شما چطور؟ در کشورهای خارجی همه ساله بسیاری از گردشگران هزینه های بسیاری را صرف رفتن و گشت و گذار به نقاط کمتر شناخته شده جهان می کنند، با این حال بسیاری از ما ایرانیان در زمان مسافرت نقطه ای جز کیش و یا بخش های شمالی و در نهایت شهرستان هایی که در آنجا به دنیا آمده ایم را نمی شناسیم.
قطعا پس از مطالعه این بخش کوتاه مقصود ما از تنظیم این مقاله را در یافته اید. بله! مقصود ما مسافرت به یک مکان ویژه همچون جزیره لاوان است. قطعا در اخبارهای مختلفی که از شبکه های ملی ایران پخش می شود بارها نام این جزیره را شنیده اید. اکنون زمان آن رسیده است که یک برنامه ریزی اصولی انجام دهید و راهی این دیار شوید. 

جزیره لاوان

معرفی جزیره لاوان هرمزگان

لاوان نام یکی از جزایر استان هرمزگان در خلیج فارس و در جنوب ایران است که از قسمت شمال شرق به بندر مقام و از شرق به جزیره شیدور منتهی می گردد و در یک فاصله ۲۸ کیلومتری از غرب ساحل نخیلو قرار گرفته است. این جزیره یک موقعیت بسیار مهم و استراتژیکی خاص در خلیج فارس دارد و بسیاری از مردم ایران آن را به عنوان یک جزیره نفت خیز می شناسند. این جزیره با مساحتی در حدود ۷۴ کیلومتر مربع، کمتر از سه هزار نفر جمعیت دارد. اغلب مردم لاوان در گذشته به صید ماهی مشغول بوده اند اما امروزه تعداد بسیاری زیادی از آنان به استخدام شرکت های نفتی موجود در منطقه درآمده اند. تعداد بسیار اندکی از آنها نیز به کشاورزی مشغول هستند.
 این جزیره دارای گونه‌ های متفاوت جانوری و گیاهی همچون کوسه، دلفین، لاک‌پشت و آهو است. متاسفانه توجه گردشگری خاصی به این منطقه نشده و میزان پیشرفتی که داشته است نیز مدیون نفت خیز بودن منطقه است. قرار نیست تمامی مسافرت های ما را سفر به کیش و یا شهرهای شمالی تشکیل دهد. در برخی از اوقات سفر به برخی از نقاط دور افتاده نیز می ‌تواند خاطره و تجربه ای به یاد ماندنی برای ما به دنبال داشته باشد. با معرفی این جزیره ما را همراهی نمایید. 

کیش - همه چیز درباره جزیره زیبا و مرجانی کیش !

پالایش نفت لاوان

شرکت پالایش نفت لاوان با عنوان مجتمع تقطیر لاوان و زیر نظر پالایشگاه نفت شیراز در سال ۱۳۵۵ مورد بهره برداری قرار گرفت. این بهره برداری با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه نفت خام در روز و زیر نظر شرکت اینگرای یوگسلاوی سابق و همچنین تحت نظارت شرکت ملی نفت ایران صورت گرفت.
شرکت پالایش نفت لاوان پس از انقلاب نیز مراحل پیشرفت خود را طی نمود و در سال ۱۳۸۰ اولین واحد بنزین سازی این پالایشگاه نیز راه اندازی شد. این شرکت با هدف ارتقا کیفیت بنزین تولیدی و همچنین افزایش فرآورده های تولیدی خود از حیث میزان و کمیت و در راستای حفظ محیط زیست در سال ۱۳۹۴، واحد تصفیه هیدروژنی فراورده های میان تقطیر نفت سفید و نفت گاز را با استانداردهای یورو ۴ مورد بهره برداری قرار داد. این شرکت در بیست و دوم مهرماه سال ۱۳۹۸ موفق به بارگیری و ارسال اولین محموله بنزین یورو ۵ به منظور استفاده در داخل کشور شد. هم اکنون چیزی در حدود ۴۰ درصد از مساحت کلی جزیره لاوان در خلیج فارس تحت پوشش صنایع شرکت پالایش نفت این جزیره است. 

غواصی در کیش - دیدن شگفتی های زیر آب | معرفی سایت ها | وسایل لازم | قیمت

جزیره لاوان

سفر به جزیره لاوان

سفر به جزیره لاوان هر چند همانند سفر با تور کیش یک مسافرت لوکس و لاکچری محسوب نمی گردد اما قطعاً خاطره یک مسافرت کاملاً متفاوت و منحصر به فرد را برای شما ایجاد خواهد کرد. در سفر به جزیره لاوان احتمالاً با گرمای بیش از حد هوا مواجه شده و قدری شوکه شوید، اما این اتفاق بیشتر مختص به فصل تابستان بوده و در زمان‌ های دیگر همچون فصل پاییز و زمستان هوای معتدل تری را تجربه خواهید کرد. به هرحال گرمای هوا عادی ترین مسئله ای است که در مسافرت های خود به جنوب کشور با آن مواجه خواهید شد اما باید به این نکته مثبت نیز توجه کنید که همین گرمای هوا باعث ایجاد رویش گونه ‌های گیاهی متفاوت و زندگی جانوران منحصر به ‌فردی در این منطقه شده است. اغلب سواحل جزیره لاوان هرمزگان با دکل های نفتی پوشیده شده اند و ممکن است فضای مناسبی جهت چادر زنی یافتن نشود. با این حال می توانید در سواحل گرت، ساحل مرجانی و ساحل شرکت نفت با خیال راحت به استراحت و چادر زنی بپردازید. 

سفر به جزیره های زیبا و توریستی خلیج تا ابد فارس

راه های دسترسی به جزیره لاوان

اگر بخواهیم بهترین مسیر رفتن به جزیره لاوان را معرفی کنیم قطعاً همان بندر مقام خواهد بود، اما مسئله این است که چطور می‌توان به بندر مقام رسید؟ بهترین راه دسترسی سایر نقاط ایران به بندر مقام از طریق شیراز است. بنابراین باید ابتدا به شیراز رفته و سپس به سمت فیروز آباد حرکت کنیم. پس از فیروز آباد به سیراف رفته و از آنجا راهی عسلویه شوید.  پس از رسیدن به عسلویه تا شهر پارسیان نیز باید ۳۰ دقیقه رانندگی کنید. پس از پارسیان و جاده ساحلی که تقریبا یک ساعت طول می کشد به بندر مقام خواهید رسید. موج های دریا زیباترین صحنه ای است که در این مسیر خواهید دید. در بندر مقام میتوانید قایق های کوچک و بزرگی که در اسکله هستند را اجاره کرده و از آنجا به دل خلیج ‌فارس بزنید. تقریباً ۲۰ کیلومتر فاصله را باید به وسیله‌ قایق طی کنید. اگر هم می‌خواهید خیلی سریعتر به این جزیره برسید می توانید از طریق مسافرت هوایی به آنجا پرواز کنید و پس از مدت کوتاهی مستقیما در فرودگاه جزیره لاوان فرود آیید. 

جاهای دیدنی کیش در شب - شب در کیش کجا بریم ؟ دیدنی‌ها و تفریحات کیش در شب + عکس

جزیره لاوان

جزیره مارو

مارو نام جزیره ای است که به لاوان چسبیده و بر روی نقشه با نام جزیره شیدور شناخته می شود. قدیمی ترهای منطقه می گویند این جزیره پر از مارهای سمی و خطرناک است که در تمامی نقاط جزیره مارو دیده می‌شوند، اما بهتر است بدانید که هیچ کدام از گردشگران طی دهه های قبل مار خطرناکی را در آنجا مشاهده نکرده اند. با این حال بهتر است که مسائل امنیتی را رعایت کرده و در صورت عزیمت به آنجا از کفش های مناسب استفاده کنید. اگر می خواهید شب را در جزیره مارو بگذرانید حتما وسایل رفاهی و مناسب جهت تغذیه و استراحت را با خود ببرید زیرا هیچ گونه اقامتگاه و فروشگاهی جهت خدمت رسانی به مسافران در آنجا وجود ندارد. این جزیره بسیار خلوت بوده و بهتر است به تنهایی شب را آنجا نمانید. هیچ گونه واحد گردشگری مسئولیت اقامت شبانگاهی شما در جزیره مارو را بر عهده نمی گیرد.

تفریحات کیش - هیجان‌انگیزترین تفریحات آبی و غیر آبی کیش که نباید از دستشان بدهید.

رستوران های جزیره لاوان

در مسافرت خود به جزیره لاوان به هیچ وجه از سفارش یک یا دو وعده غذای دریایی غافل نگردید. طعم غذاهای این مناطق به علت استفاده از ادویه های خاص و سس های بندری بسیار متفاوت بوده و این اطمینان را به شما می دهیم که هرگز طعم ماهی‌ های کبابی و دود گرفته این منطقه را فراموش نخواهید کرد. اغلب رستوران های این جزیره همانند جزیره قشم و کیش لوکس و لاکچری نیستند با این حال طعم اصلی غذا را می‌ توانید در رستوران های ساده آنجا تجربه کنید.

جزیره لاوان

هتل های جزیره لاوان 

در لاوان می توانید در سوییت های اجاره ای و یا هاستل ها اقامت کنید. تور لاوان مسافران را به هتل های شناخته شده این جزیره می برد. هتل پنج ستاره لاوان و هتل آل اینکلوسیو لاوان از جمله هتل های شناخته شده در این جزیره هستند. اگر می‌ خواهید به صورت شخصی و مستقل به جزیره لاوان مسافرت کنید می توانید پیش از شروع مسافرت خود نسبت به رزرو هتل در جزیره لاوان اقدام نمایید. در جزیره لاوان علاوه بر هتل های لوکس و لاکچری، هتل های ارزان تر با قیمت مناسب تر نیز وجود دارند. شما می توانید جهت صرفه جویی در هزینه های مسافرت خود به این جزیره جنوبی، یکی از این هتل های ارزان را جهت اقامت انتخاب کنید. از آنجایی که اغلب اتاق های هتل های لوکس لاوان، اقامتگاه موقت کارمندان شرکت نفت این جزیره می باشند پیشنهاد می کنیم پیش از ورود به جزیره نسبت به رزرو اتاق مورد نظر خود اطمینان حاصل نمایید. 

جاهای دیدنی کیش - لیست کامل جاذبه های گردشکری کیش + عکس + قیمت +آدرس

بهترین زمان سفر به جزیره لاوان 

اگر می خواهید مسافرت شما در شرایط آب و هوایی مطلوب تری صورت گیرد، نیمه دوم سال بهترین زمان مسافرت به جزایر جنوبی ایران و به خصوص جزیره لاوان خواهد بود. دمای این جزیره در فصل زمستان به صورت میانگین ۲۰ درجه بالای صفر است اما در نیمه اول سال و به خصوص در فصل تابستان میزان رطوبت هوا بسیار افزایش پیدا کرده و ممکن است قدری شما را آزرده نماید. با توجه به اینکه امکانات رفاهی جزیره لاوان همچون بسیاری دیگر از مناطق گردشگری نزدیک به خط استوا همچون جزیره کیش و یا شهرهای امارات نمی باشد ممکن است گرمای هوا برای شما غیرقابل تحمل گردد؛ اما اگر به گرمای هوا عادت دارید و یا اینکه مطمئن هستید می توانید بدون مشکل آن را تحمل کنید می توانید فصل تابستان به این منطقه گردش کرده و فرصت شنا و استفاده از خدمات رفاهی و تفریحی در خلیج فارس را از دست ندهید. 

جزیره لاوان

جاذبه های گردشگری لاوان 

برجسته ترین جاذبه گردشگری لاوان سواحل مرجانی بکر و دست نخورده ای است که می توانید شگفتی های طبیعت را بدون دخالت انسان در آنجا مشاهده کنید. جزیره مارو و گشت و گذار بر فراز تپه های بسیار زیبای آن نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری جزیره لاوان است. سواحل مارو در برخی از نقاط شنی و در برخی دیگر صخره ای و پوشیده از مرجان بوده و بسیار زیبا و دست نخورده هستند. حیات وحش مارو و جزیره لاوان و به ‌خصوص تخم گذاری لاک پشت ها در نیمه دوم اسفند ماه نیز از جمله مهمترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. دلفین ها را در تمامی طول سال می توانید در آب های نزدیک ساحل مشاهده کنید. پرستو دریایی و حواصیل نیز از گونه های جانوری نادری می باشند که تنها می توانید در جزیره لاوان آنها را مشاهده کنید.

آب و هوای کیش - دمای هوای کیش به تفکیک فصل

جزیره لاوان

نقشه جزیره لاوان

اگر به نقشه جزیره لاوان دقت کنید متوجه می شوید که حد فاصل آن از جزیره کیش را آب های خلیج فارس و جزیره هندورابی تشکیل می دهد و نقشه های هوایی نیز آن را منطقه ای بدون پوشش گیاهی خاص نشان می دهد. اغلب نقشه های مربوط به معرفی جزیره لاوان سعی در معرفی شرکت های نفتی و محل قرار گیری دکل های نفتی دارند. این نقشه ها به شما کمک می کنند تا مسیر سواحل عاری از دکل های نفتی را پیدا کنید. مسیرهای رفت و برگشت قایق ها از بندر مقام به سمت لاوان و خط هوایی این جزیره نیز در برخی دیگر از تصاویر مشاهده می شود. اگر به تصاویر ماهواره ای دقت کنید متوجه می شوید این جزیره طویل بوده و اندازه طول و عرض آن تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند. این مزیت باعث گسترش مساحت سواحل در جزیره لاوان شده است. سفید بودن سواحل شنی جزیره لاوان و جزیره مارو در تمامی تصاویر مربوط به نقشه های هوایی و ماهواره ای به خوبی مشاهده می گردد. گرمای هوا از مهمترین علل سفید بودن شن های ساحل در این منطقه و دیگر مناطق استوایی است. 

کشتی یونانی - هر آنچه که باید درباره کشتی به گل نشسته در جزیره خلیج فارس بدانید!

جزیره لاوان

سفر به لاوان با تور داخلی

لاوان نسبت به بسیاری از جزایر جنوبی ایران از شهرت گردشگری کمتری برخوردار است بنابراین بهترین شیوه مسافرت به آنجا خرید تور داخلی لاوان است که اغلب در شهرهای شیراز، اصفهان و تهران به فروش میرسد. یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت تور لاوان، اقامتگاه تعیین شده و مدت زمان مسافرت شماست. بهتر است بدانید مسافرت به این منطقه هزینه چندانی در مقایسه با دیگر مسافرت‌ های داخلی روی دست شما نخواهد گذاشت و شما می توانید با پرداخت یک هزینه قابل قبول این تجربه متمایز و خاص را به دست آورید. جهت اطلاع از تاریخ پروازها و تورهای گردشگری جزیره لاوان می توانید اخبار و اطلاعات وب سایت لحظه آخر را دنبال کنید. وب سایت لحظه آخر در تمامی روزهای سال اعم از ایام نوروز و تعطیلات تابستان و دیگر فصل ها، انواع تورهای گردشگری به نقاط مختلف کشور که توسط آژانس های متفاوت برگزار می شوند را به شما اعلام می کند. این وب سایت علاوه بر خدمات مربوط به معرفی تورهای گردشگری، دیگر خدمات گردشگری را نیز ارائه می کند و شما عزیزان میتوانید به راحتی نسبت به بهره مندی از این خدمات ارائه شده نیز اقدام نمایید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 105 کاربر