جت لگ

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/02/02
بازدید: 145
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مطمئنا اگر تا به حال تجربه پروازهای طولانی مدت را داشته باشید؛ با پدیده­ای به نام «جت لگ» یا پرواز زدگی آشنا هستید. این اتفاق در زمانی رخ خواهد داد که شما قصد سفر به کشورهایی را داشته باشید که اختلاف ساعت محسوسی با کشور مبدا شما دارند. لازم به ذکر است بدانید که عوارض جت لگ در بدن هر شخص با شخص دیگر فرق دارد. پس پیشنهاد می­کنیم برای اینکه به طور کامل با پدیده پرواز زدگی و عوامل موثر بر آن آشنا شوید، تا انتهای این مقاله از وبلاگ لحظه آخر با ما همراه باشید.

جت لگ یا پرواز زدگی چیست

جت لگ چیست؟

بدن هر انسان براساس موقعیت جغرافیایی که در آن حضور دارد؛ یک ساعت مشخص و معینی دارد. به عنوان مثال اگر شما در کلان‌شهر تهران زندگی کنید؛ ساعت بدن شما براساس طلوع و غروب آفتاب شهر تهران تنظیم شده است؛ اما اگر بخواهید به کشور دیگری مانند اسپانیا سفر کنید؛ به دلیل اختلاف زمانی دو منطقه، ساعت بدن شما دچار اختلال می­شود. به این اختلال زمانی به وجود آمده در ساعت بدن شما پدیده جت لگ می­گویند.

محبوب ترین تورهای خارجی

چه اتفاقی پس از جت لگ رخ خواهد داد؟

هر چقدر مسیر سفر شما طولانی­تر باشد؛ پرواز زدگی یا جت لک در شما بیشتر خواهد بود. اولین اتفاقی که برای شخص پس از جت لگ یا پرواز زدگی به وجود خواهد آمد تغییر ریتم خواب بدن شما است. برای مثال شما خسته هستید اما نمی­توانید به راحتی بخوابید یا زودتر از همیشه از خواب بیدار خواهید شد.

جت لگ یا جت لک کدام واژه درست است؟

یکی از متداول­ترین اشتباهاتی که بین افراد صورت می­گیرد؛ بیان واژه «جت لک» است. اشخاص به اشتباه کلمه پرواز زدگی یا Jet lag را جت لک تلفظ می­کنند.

پایتخت کشورها - اطلاعات مربوط به پایتخت کشورها 

این موارد نشانه های جت لگ هستند

به هم خوردن سیستم خواب

همان‌طور که در بخش بالا اشاره کردیم، اولین نشانه جت لگ که بسیار مشهود است، بی‌خوابی یا کم خوابی است. هر چقدر مسیر شما طولانی­تر باشد این موضوع نیز بیشتر خواهد شد.

عدم تمرکز

گاهی در بین افرادی که عوارض جت لگ در آن­ها بیشتر نمایان می­شود؛ دیده شده که شخص چیزی را خیلی زود فراموش می­کند یا حتی به یاد نمی­آورده و امکان تمرکز کردن روی یک موضوع را ندارد.

احساس خستگی

یکی دیگر از موارد مشهود پس از جت لک، خستگی مفرد خواهد بود. این حس شبیه چیزی به یک تمرین سخت ورزشی است. در این حالت شما حس می­کنید که تمام بدنتان دچار کوفتگی است.

احساس خستگی

بد اخلاق شدن

این موضوع هم در پروازهای طولانی و بلند مدت بیشتر صدق می­کند. یکی از دلایل اصلی بد خلق شدن در حالت جت لگ؛ بسته بودن محیط است.

اختلال گوارشی

یکی دیگر از عوارض جت لگ؛ به وجود آمدن اختلالات گوارشی مانند یبوست، خواهد بود.

عجیب ترین قوانین کشورهای اروپایی - با عجیب ترین قوانین کشورهای اروپایی آشنا شوید.

تشنج

در موارد بسیار خاص و محدود پیش می­آید که شخص پس از پرواز زدگی تشنج کند. تمامی این موارد بستگی به بدن شخص دارد. بهتر است قبل از سفرهای طولانی به یک دکتر عمومی مراجعه کرده و با یک آزمایش ساده از سلامت جسمانی خود مطلع شوید.

مهم ترین عامل موثر بر جت لگ شدن هر فرد چیست؟

موثرترین عامل به وجود آمدن اختلال در ریتم خواب شبانه ­روزی، هورمون و ساختار معماری خواب هر شخص است. این یعنی، جت لگ در بدن هرکس عوارض خاص خودش را دارد. دوره این پدیده هم کاملا به ساختار و سیستم بدن فرد مربوط خواهد بود. ممکن شما بین یک یا دو روز درگیر پرواز زدگی باشید اما فردی دیگر در همان پرواز تا 10 روز هم درگیر عوارض آن باشد.

مهم ترین عامل موثر بر جت لگ شدن هر فرد چیست؟

دیگر عوامل موثر بر جت لگ شدن

علاوه بر هورمون و ساختار بدن، عوامل دیگری هم بر جت لگ شدن وجود دارد. به عنوان مثال سن هر فرد بر عوارض پرواز زدگی موثر است. یعنی افرادی که مسن­تر هستند بیشتر دچار جت لگ می­شود و دیرتر هم به ریتم عادی بر خواهند گشت. تعداد دفعات توقف، یکی دیگر از عوامل جت لگ شدن است. هرچقدر نقاط توقف شما در طول مسیرتان بیشتر باشد؛ احتمال پرواز زدگی در شما بیشتر خواهد شد. از دیگر عوامل موثر بر جت لگ شدن:

  • استفاده از نوشیدنی­های الکلی
  • پر خوری کردن قبل و در حین پرواز
  • استفاده نکردن از آب آشامیدنی در حین پرواز
  • خوابیدن بیش از حد قبل از پرواز

دیگر عوامل موثر بر جت لگ شدن

قانون نانوشته جت لگ؛ هر یک ساعت، یک روز خواهد گذشت

به طور کلی این موضوع هنوز به اثبات نرسیده اما به گفتی بیشتر افرادی که دچار پدیده جت لگ می­شوند؛ به ازای هر یک ساعت اخلاف زمانی که مقصدتان با مبدا دارد؛ شما یک روز دچار پرواز زدگی خواهید بود. یعنی اگر مبدا با مقصد 4 ساعت اختلاف زمانی داشته باشد؛ شما حدودا 4 روز دچار عوارض جت لگ خواهید بود.

با دو ساعت مچی سوار هواپیما شوید!

یکی از تکنیک­های جالب افرادی که زیاد به سفر­های طولانی می­روند استفاده از تکنیک دو ساعت است. در این روش شما باید یک روز قبل از سفر، ساعت دیگری بروی دست دیگرتان ببندید که با زمان کشور مقصد تنظیم شده باشد. در این روش شما به طور ناخودآگاه خود را با ساعت مقصدتان وقف خواهید داد. روش دو ساعت برای تاجران بسیار کاربردی است؛ چرا که هم‌زمان می­توانند بدانند که در شرکت یا دفتر کار خودشان چه زمانی است و آیا امکان این را دارند که در ساعت مد نظرشان با دفتر ارتباط بگیرند یا خیر. لازم به ذکر است که اگر علاقه­ای به انداخت دو ساعت به طور همزمان ندارید؛ می­توانید از ویجت ساعت در تلفن همراهتان استفاده کنید.

عجیب ترین مکان های دنیا - عجیب ترین مناطق دنیا  که یا طبیعی بوده یا توسط انسان ها بوجود آمده اند.

نوشیدن آب یکی از روش های پیشگیری از جت لگ شدن

درست است که پدیده جت لگ شدن دوره مشخصی دارد و پس از آن دوباره به روتین زندگی خود باز خواهید گشت اما راه­هایی وجود دارد که به شما کمک می­کند یا دچار پرواز زدگی نشوید و یا این اتفاق برای شما خفیف­تر رخ دهد. به عنوان مثال در هنگام پرواز میزان آب بدن شما پایین خواهد آمد، پس از همین رو نوشیدن آب آشامیدنی به شما کمک خواهد کرد تا حد زیادی دچار جت لگ نشوید.

نوشیدن آب یکی از روش های پیشگیری از جت لگ شدن

داروی ملاتونین؛ بهترین روش جلوگیری از جت لگ؟!

روش دیگری که می­توان برای جلوگیری از جت لگ شدن معرفی کرد؛ خوردن قرص ملاتونین است. این قرص بسیار در بین افرادی که سفرهای طولانی را تجربه می­کنند محبوب بوده و عده زیادی آن را بهترین روش برای جلوگیری از پرواز زدگی پیشنهاد می­کنند. البته خود ملاتونین هم عوارضی مانند خستگی و بی‌حالی را با خود به همراه دارد.

چند روز قبل از سفر به مقصد، ریتم زندگی خود را تغییر دهید

یکی دیگر از روش­های جالب برای عدم پرواز زدگی؛ تغییر ریتم شبانه­روزی خود به زمان مقصد است. برای مثال شما قصد دارید برای هفته آینده با تور به کشور اسپانیا سفر کنید. اختلاف ساعت ایران و اسپانیا دو ساعت نیم است. یعنی اگر در اسپانیا ساعت 10 صبح باشد؛ در ایران ساعت 12:30 ظهر خواهد بود. پس برای اینکه ریتم خوابتان به هم نریزد از یک هفته قبل­تر تمرین کنید که دیرتر از خواب بیدار شوید و دیرتر هم بخوابید تا در زمان رسید به این کشور دچار مشکل نشوید.

نکته مهم: اگر از غرب به شرق سفر می­کنید باید دقیقا این کار را برعکس انجام دهید؛ یعنی زودتر از خواب بیدار شوید و زودتر هم بخوابید.

سخن پایانی

شاید جت لگ و عوارض آن کمی برای افراد ناخوشایند و نگران کننده باشد اما باید بدانند که این پدیده نیازی به نگرانی ندارد و یک واکنش کاملا طبیعی بدن به تغییرات جغرافیایی و جوی است. راه­های زیادی هم به عنوان روش­های پیشگیری از پرواز زدگی وجود دارد که در مطلب بالا به طور کامل و دقیق به آن­ها اشاره کردیم. در انتها نیز از شما تشکر می­کنیم تا اینجای مقاله جت لگ با لحظه آخر همراه بودید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر