جاهای دیدنی هرمزگان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/05/31
بازدید: 2771

سفر یکی از بهترین راه‌های ایجاد تنوع در زندگی پرمشغله امروزی است. تغییر آب و هوا، دیدن مکان‌های جدید و مناظر زیبای طبیعت تاثیر فراوانی در باز گرداندن انرژی از دست رفته بخاطر مشغله‌های زندگی روزمره دارد. آشنایی با مردمی که آداب و فرهنگ منطقه خاص خودشان را دارند نیز از دیگر علت‌های جذابیت سفر است. جنوب ایران به خصوص هرمزگان یکی از مقصدهایی است که انتخاب آن برای مسافرت، هم فال است و هم تماشا. در این مقاله از لحظه آخر شما را با جاهای دیدنی هرمزگان آشنا می‌کنیم. با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی هرمزگان

جزیره قشم پر بازدید‌ترین جاذبه گردشگری استان هرمزگان

بسیاری از افراد برای سفر به این منطقه و بازدید از جاهای دیدنی استان هرمزگان، سفر خود را به قشم محدود می‌کنند. زیرا این جزیره امکانات گردشگری، تفریحی و مراکز خرید بسیاری دارد و می‌تواند همه وقت مسافران را پر کند! مسافرانی که به مقصد قشم سفر می‌کنند، معمولا مستقیم به این جزیره می‌روند و از سایر شهرهای استان زیبای هرمزگان بازدید نمی‌کنند. قشم جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد و زیبایی خلیج همیشه فارس را نیز به رخ می‌کشد.

در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های این جزیره اشاره می‌کنیم.

  • جنگل حرا
  • جزیره هنگام
  • بازار درگهان
  • غار نمکدان
  • دره ستارگان
  • بام قشم
  • دره تندیس‌ها

جزیره قشم پر بازدید‌ترین جاذبه گردشگری استان هرمزگان

کیش یکی از پر طرفدارترین جاهای دیدنی هرمزگان

کیش هم از پرطرفدارترین جاهای دیدنی هرمزگان است. از آنجایی که این جزیره، فرودگاه مخصوص به خود را هم دارد، گردشگران بلیط پرواز مستقیم به کیش می‌گیرند. هر سال تعداد زیادی گردشگر ایرانی و خارجی از این جزیره زیبا دیدن می‌کنند. کیش هم مانند قشم مراکز گردشگری بسیاری دارد که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • شهر زیرزمینی کاریز
  • شهر باستانی حریره
  • درخت سبز کیش
  • پارک ساحلی کشتی یونانی
  • پارک دلفین‌ها
  • اسکله بزرگ تفریحی

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند فاصله بین کیش و قشم زیاد نیست و می‌توان از هر دو جزیره در چند روز بازدید کرد. اما برای طی کردن مسیر بین کیش و قشم، باید حداقل شش ساعت زمان صرف کنید و سه الی چهار روز برای بازدید از جزیره زمان بگذارید.

کیش یکی از پر طرفدارترین جاهای دیدنی هرمزگان

معبد هندوها

این معبد پرستشگاهی بود که برای هندوهای مقیم بندر عباس در سال ۱۲۷۰ شمسی بنا شد. هندوها در آن زمان در ایران تجارت می‌کردند و بسیاری از آن‌ها به همین واسطهدر ایران ساکن بودند. زمانی‌که هندوها بندر را ترک کردند، بت‌ها و قسمت‌هایی از طاقچه‌های این مکان تاریخی را با خود بردند و این معبد، تقریبا مخروبه‌ شد. اما با همت اداره میراث فرهنگی، معبد هندوها مرمت و بازسازی شد. در سال ۱۳۷۷ نیز این بنای تاریخی به عنوان یکی از آثار باستانی ایران به ثبت رسید و به عنوان یکی از جاهای دیدنی هرمزگان شناخته شد.

معبد هندوها

حمام گله داری

 این حمام در دوران قاجار ساخته  شد و مردم به صورت عمومی از آن استفاده می‌کردند. سازنده آن شیخ احمد گله‌داری بود که حمام را وقف مسجد گله‌داری کرد. اما با لوله کشی منطقه، حمام کم‌کم به مکانی متروکه تبدیل شد. در سال ۱۳۷۰ حمام گله‌داری به سازمان میراث فرهنگی واگذار شد، تحت مرمت و بازسازی قرار گرفت و جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید.‌ اکنون این حمام به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده است.

حمام گله داری

عمارت کلاه فرنگی

این عمارت در مرکز شهر بندرعباس قرار دارد و از جاهای دیدنی هرمزگان است. کلاه فرنگی در دوران صفویان بنا شده و به عنوان تجارت‌خانه، محلی برای ارتباط تجار داخلی و خارجی بوده است. این بنا دو طبقه است و دو حیاط با چند آب‌انبار دارد. در بالای طبقه دوم عمارت کلاه فرنگی، یک ساختمان هشت گوش چوبی با گنبدی مخروطی شکل، ساخته شده که از دور، شبیه کلاه اروپایی‌های آن ‌زمان است به نظر می‌رسد. به همین دلیل هم این بنا را به نام عمارت کلاه فرنگی می‌شناسند.

عمارت کلاه فرنگی

مسجد جامع دلگشا : یکی از اماکن مذهبی و دیدنی هرمزگان

این مسجد محل عبادت اهل سنت است. تعداد افراد سنی که در بندرعباس زندگی می‌کنند، زیاد است؛ به همین دلیل مراسم‌های مذهبی آن‌ها مانند نماز جمعه در این مسجد برپا می‌شود. این مسجد یکی از جاهای دیدنی هرمزگان است که در بلوار ساحلی بندرعباس، رو به دریا قرار دارد.

قدمت مسجد جام دلگشا به ۲۵۰ سال می‌رسد و از آن زمان تاکنون، تقریبا هرروز در آن رفت و آمد بوده است؛ به همین دلیل بارها بازسازی و مرمت شده و اکنون هم جلوه زیبای خود را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشد. این مکان نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

مناره، صحن و ۱۲ ستون مسجد از قسمت‌های اصلی آن هستند. مسجد جامع دلگشا، ظرفیت حدود شش هزار نفری دارد و به همین دلیل هنوز هم به عنوان یکی از اصلی‌ترین محل اجتماعات مذهبی اهل سنت مورد استفاده  قرار می‌گیرد.

مسجد جامع دلگشا : یکی از اماکن مذهبی و دیدنی هرمزگان

قلعه فین

این قلعه در ۹۵ کیلومتری بند عباس قرار دارد و تا پیش از دوره پهلوی، توسط خان‌های منطقه برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این قلعه از سال ۱۳۸۱ در آثار ملی ایران به ثبت رسید و به یکی از جاهای دیدنی استان هرمزگان تبدیل شد. اگر به جاذبه‌های تاریخی علاقه دارند، بازدید از قلعه فین را از دست ندهید.

قلعه فین

حمام گپ

قدمت این حمام به دوران قاجار برمی‌گردد و از بزرگترین حمام‌های دوران قاجار محسوب می‌شود. حمام گپ دو قسمت مردانه و زنانه داشت و حتی تا اواخر دهه ۵۰ نیز به عنوان حمام عمومی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

منطقه بندرعباس در دوران محمدرضاشاه، لوله‌کشی شد، اما مردم همچنان به استفاده از حمام عمومی عادت داشتند. البته راحتی حمام‌های خانگی، در نهایت عادت قدیمی را از بین برد و حمام گپ به تدریج از رونق افتاد تا اینکه آن را در سال ۱۳۸۱ به عنوان آثار ملی ثبت کردند.

پارک ساحلی سورو

این پارک که در غرب شهر بندرعباس قرار دارد و در گذشته نخلستان‌های بزرگی داشت و بافت طبیعی جنوب ایران را به  خوبی به گردشگران نشان می‌داد. اما امروز تعداد درخت‌های نخل و سایر گیاهان گرمسیری، در این پارک کم‌تر شده است و بیشتر جاذبه‌های ساحلی آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این محل سکه های بسیاری مربوط به دوران ساسانی و صفویه و قاجار یافت شده و تاریخ این مورد از جاهای دیدنی هرمزگان را به دوران ساسانی و صفویه می‌کشاند. این سکه‌ها در موزه بندر عباس نگهداری می‌شوند.

چشمه آب گرم گنو

یکی از جاهای دیدنی استان هرمزگان، منطقه حفاظت شده گنو و چشمه‌های آب گرم طبیعی آن است که املاح فراوانی چون سولفور هیدروژن و کلر دارد. خاصیت درمانی این چشمه افراد بسیاری را به شمال شرق بندر عباس می‌کشاند. دمای بالای آب این چشمه‌ها، فقط یک نوع ماهی کوچک و چند گونه محدود گیاهان دریایی در آن زندگی می‌کنند.

 آب و هوای این منطقه خنکتر از بندرعباس است؛ زیرا در میان کوه‌ها قرار دارد. از این‌رو، محل استراحت و تفریح بسیاری از خانواده‌های هرمزگانی است. ارتفاع کوه گنو حدود ۲۳۵۰ متر است و مانع از عبور بخار آب دریا می شود. هوای بندر عباس به دلیل وجود کوه گنو، شرجی است.

چشمه آب گرم گنو

آبشار تزرج

این آبشار از جاهای دیدنی استان هرمزگان است و در منطقه حاجی آباد، در ۱۷۵ کیلومتری بندر عباس واقع شده. حوالی آبشار تزرج، منطقه‌ای بسیار خوش آب و هواست. در این آبشار، آب از ارتفاع ۵۰ متری پایین می‌ریزد و نخلستان‌‌ها و سایر درختان منطقه را سیراب می‌کند.

بازار قدیم بندرعباس

این بازار یکی از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی استان هرمزگان است. بازار سنتی بندرعباس حتی با وجود مراکز خرید جدید هم‌چنان پررونق باقی مانده و محلی مطمئن برای خرید کالاها با قیمت مناسب‌تر است. فروش صنایع دستی و اجناس دست دوم در این بازار رونق بسیاری دارد؛ به همین دلیل مشتریان بسیاری از مناطق مختلف به این بازار می‌آیند.

سایر جاهای دیدنی هرمزگان

آنچه در این مقاله توضیح دادیم، گلچین جاهای دیدنی هرمزگان بودند. اما اگر به این استان جنوبی سفر کردید و زمان کافی برای بازدید از سایر جاذبه‌های گردشگری هرمزگان داشتید، دیدنی‌های زیر را هم از دست ندهید:

  • آب‌انبارهای برکه باران
  • موزه مردم شناسی خلیج فارس
  • مسجد ناصری
  • موزه آب بندر عباس
  • بازار ماهی فروشان بندر عباس
  • بازار لاری‌ها و اوزی‌ها
  • غار خرسین
  • امامزاده سید مظفر ( ع )
  • بازار مرکزی سیتی سنتر بندر عباس

بازار قدیم بندرعباس

کلام آخر

 جاهای دیدنی استان هرمزگان تنوع بسیاری دارند. با سفر به این منطقه، هیچوقت حوصله‌تان سر نمی‌رود و خسته نخواهید شد. استان‌هایی است که بیشترین گردشگر ایرانی و خارجی را جذب می‌کند؛ زیرا هم جاذبه‌های تاریخی دارد، هم دیدنی‌های طبیعی و هم تفریحات مدرن.

با استفاده از خدمات تورهای گردشگری، بازدید از هرمزگان بیش از پیش برایتان جذاب می‌شود. زیرا اطلاعات تور لیدرها از مناطق دیدنی و مراکز تفریحی هرمزگان کامل است و می‌توانند برنامه‌ای مناسب برای گشت و گذار در این استان بچینند. در لحظه آخر می‌توانید انواع تورهای کیش، قشم، بندرعباس و به طور کلی استان هرمزگان را رزرو کنید. این  تورها در زمان‌های مختلف سال برگزار می‌شوند و بازه قیمت‌‌های متنوعی را شامل می‌شوند. با تورهای لحظه آخر، از تمام نقاط کشور به هرمزگان سفر کنید و از جاذبه‌های این استان جنوبی لذت ببرید.

نظرات کاربران

  • یاسر حنفی یاسر حنفی 1402/04/01
    8 نفر پسندیدند
    سلام خیلی ممنون بابت لیستی که گذاشتید خیلی وقت بود دنبال همچی چیزی بودم. البته بنظرم کامل نیست و اگر کامل کنید خیلی خوب میشه.
  • لحظه آخر لحظه آخر 1402/04/01
    5 نفر پسندیدند
    سلام جناب حنفی ممنون که نظر خودتون رو با ما در لحظه آخر به اشتراک گذاشتید. بزودی مقاله آپدیت و تمامی نقاط استان هرمزگان رو پوشش خواهیم داد.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.6 از 5 | از 109 کاربر