پارک عشاق ایروان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/05/08
بازدید: 2312
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پارک عشاق ایروان از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این‌ شهر است. پارک عشاق در ارمنستان یکی از زیباترین و بزرگترین پارک‌های کشور ارمنستان و پایتخت آن شهر ایروان است که از هر لحاظ می‌تواند زمینه را برای لذت بردن گردشگران فراهم آورد. این پارک یکی از پارک‌های مدرن این شهر است که در سده جدید بازسازی شده است و ضمن داشتن پیشینه تاریخی، به شکلی مدرن و زیبا طراحی شده است.کشور ارمنستان به دلیل نزدیکی به ایران، هزینه‌های مناسب و تشابه نسبی فرهنگ این کشور به فرهنگ و سنن ایرانی، مقصد بسیاری از مسافران است. شهر ایروان پایتخت کشور ارمنستان به دلیل قدمت طولانی و واقع شدن در دامنه کوه‌های آرارات و منطقه قفقاز، به لحاظ وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار غنی محسوب می‌شود.

پارک عشاق ایروان

تاریخچه پارک عشاق ایروان    

پارک عشاق که معروف به ریه‌های ایروان است به لحاظ تاریخچه غنی‌ خود، اهمیت بسیار زیادی برای کشور ارمنستان دارد. تاریخچه ساخت این پارک زیبا به قرن هجدهم برمی‌گردد. البته از همان آغاز شکل ظاهری پارک به این صورت نبوده و در آن زمان این منطقه باغی زیبا و سرسبز بود که به نام کوزرن نام داشت. گفته می‌شود که دلیل این نام‌گذاری نزدیکی این باغ به منطقه‌ای به نام کوزرن بوده است. این پارک بارها طراحی و بازسازی به خود دیده است. اولین بار در سال ۱۹۴۹ پارک عشاق بازسازی شد و بنابه تصمیم‌گیری شورای سوسیالیست شوروی سابق نام این پارک تغییر و به نام الکساندر پوشکین شاعر پرآوازه روسی نام‌گذاری شد. بعدها برای دومین بار نام این پارک تغییر کرد و در سال ۱۹۷۰ نام بارکاموتیون، نام خیابانی که این پارک در آن قرار داشت، گذاشته شد. این کلمه به زبانی ارمنی به معنی دوستی بوده و برخی بر این عقیده هستند که علت اصلی این نام‌گذاری احترام به نشان صلح و دوستی اعضای اتحادیه جماهیر شوروی است. آخرین بار در سال ۱۹۹۵ یعنی پس از آنکه ارمنستان استقلال خود را به دست می‌آورد نام این پارک به عشاق (لاور پارک) تغییر می‌کند. برای این نام نیز دو دلیل ذکر شده است. اولین دلیل این نام‌گذاری، نام خیابان مجاور پارک بوده و دومین دلیل این گونه ذکر می‌شود که در قرن بیستم بسیاری از جوانان قرارهای عاشقانه خود را در این پارک می‌گذاشتند.

سفر به پایتخت زیبای ارمنستان!

پارک عشاق ایروان

نحوه طراحی پارک عشاق ایروان

در سال ۲۰۰۵ این پارک در طی پروژه‌ای ۳ ساله با بودجه‌ای نسبتا زیاد مورد طراحی و بازسازی اصولی قرار گرفت و به شکل کنونی درآمد. بودجه این بازسازی توسط فرد خیری به نام آلبرت باغوسیان آماده شد. پییر رامباج معمار معروف فرانسوی و نویسنده بسیاری از کتاب‌ها و مقالات باغ‌های شرقی و ژاپنی مسئولیت طراحی و زیباسازی پارک عشاق ایروان را به عهده گرفت. رامباج ابتدا طرح مشهور خود را که تلفیقی از باغ‌های سنتی ارمنستان و کشور ژاپن را ارائه داد و پس از آنکه در سال ۲۰۰۶ مورد تایید شورای شهر ایروان قرار گرفت؛ کار خود را شروع کرد. او بسیاری از نواحی پارک را تغییر داد و پارکی سنتی و اصیل در دل شهری مدرن پدید آورد. هم ‌اکنون می‌توانید در قسمت‌هایی از پارک نمونه‌هایی از پارک‌های ژاپنی را نظاره کنید.

پارک عشاق ایروان

طبیعت پارک عشاق ایروان

پارک عشاق به مساحت ۲.۵ هکتار یکی از زیباترین پارک‌های قاره آسیا شناخته می‌شود. وجود یک دریاچه و دو جزیره در ضلع شرقی پارک، از جمله زیبایی‌های پارک محسوب می‌شود. دو آبشار زیبایی که به جویبارها و نهایتا به دریاچه بزرگ می‌ریزند نیز بر زیبایی پارک عشاق افزوده است. تنها کافی است روی کاشی‌ها و سنگ‌های طبیعی این پارک قدم بزنید در حالی که صدای جویبارها از سراسر نقاط پارک به گوش می‌رسد گیاهان و درختان زیبا و متنوع را نظاره کنید تا خاطره آن برای همیشه در ذهن شما حک شود. اگر تا شب در آنجا اقامت نمایید می‌توانید بعد از تاریکی هوا نورپردازی خیره کننده پارک را که توسط بهترین متخصصان این رشته صورت گرفته شده است، نظاره کنید. در قسمتی از پارک مجسمه‌های زیبایی از مشاهیر وجود دارد که نورپردازی آن‌ها بسیار متفاوت است. قسمت‌هایی از مجسمه‌ها با نورپردازی ویژه به ‌صورت برجسته یا گود دیده می‌شوند که زیبایی آن ‌را چندین برابر می‌کند.

پارک عشاق ایروان

امکانات پارک عشاق ایروان

از اصلی‌ترین امکانات پارک عشاق ایروان می‌توان به کابین‌های مخصوص ویلچرسوران و همچنین قابل دسترس بودن ویلچر در سراسر قسمت‌های پارک اشاره کرد. جالب است بدانید در این پارک برای سهولت تردد ولیچرسواران و دوچرخه‌سوران هیچ پله‌ای وجود ندارد. سالن آمفی تئاتر معروف پارک عشاق ایروان نیز یکی از معروف‌ترین امکانات این پارک است. این آمفی تئاتر با ظرفیتی ۴۰۰ نفری محل برگزاری بسیاری از مراسمات سالیانه و کنسرت‌های کوچک این کشور است. کافه آچاجور نیز از دیگر امکانات این پارک محسوب می‌شود‌. قطعا بعد از ساعت‌ها گشت‌و‌گذار در پارک به محلی دنج و آرام برای استراحت نیاز خواهید داشت. می‌توانید استراحت کوتاهی در این کافه داشته باشید و نوشیدنی‌های فوق‌العاده گرم یا سرد آن را امتحان کنید. این پارک در ایام عید نوروز محل برگزاری بسیاری از نمایشگاه‌ها، کنسرت‌ها و جشنواره‌های شادی است که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. 

جاهای دیدنی ایروان - در این لینک لیستی از جاهای دیدنی ایروان قرار دارد.

پارک عشاق ایروان

بهترین زمان بازدید از پارک عشاق ایروان

قطعا این پارک فوق‌العاده در هر فصل زیبایی خاصی دارد‌. در فصل بهار می‌توانید در حالی که در هوایی خنک و دلنشین مشغول پیاده‌روی در پارک عشاق ایروان هستید درختان مملو از شکوفه را نظاره کنید یا اینکه اگر در فصل تابستان به این محل سفر کردید به ترکیبی از صدای زیبای جویباران و چهچه پرندگان گوش فرا دهید و از سرسبزی و خرمی گیاهان مختلف لذت ببرید. اما زیبایی این بهشت در پاییز متفاوت از باقی فصل‌هاست. در حالی که برگ درختان به زردی و سرخی گراییده‌اند و با هر هوهوی باد درختان دسته‌ای از برگ‌هایشان را به آن می‌سپارند. دسته دسته از برگ‌های خشک شده روی زمین که با هر قدم به خش خش می‌افتند. به راستی که نمی‌توان زیبایی آن را در کلمات گنجاند. زمستان‌های کشور ارمنستان معمولا بسیار سرد است‌. اگر تاب و توان سرما را دارید می‌توانید در فصل زمستان درختان رخت بسته‌ این پارک زیبا را به نظاره بنشینید. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید در زمان بارش برف به گروه‌هایی که در این مکان مشغول برف‌بازی هستند بپیوندید و اوقات خوشی را تجربه کنید.

پارک عشاق ایروان

آدرس پارک عشاق ارمنستان

آدرس پارک عشاق در خیابان مارشال باقرامیان ایروان قرار دارد و راه های دسترسی گوناگونی به آن وجود دارد که سبب شده است که دسترسی به این پارک از هر سوی شهر میسر گردد. در صورتی که قصد دارید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی (مترو) از این مکان دیدن کنید، کافی است به نزدیک ترین ایستگاه مترو بروید و خطی را که به مقصد مارشال باقرامیان منتهی می شود، بیابید. همچنین می توانید با تاکسی اینترنتی و یا تاکسی های درون شهری خودتان را به این جاذبه گردشگری زیبای شهر ایروان برسانید.

جاهای دیدنی نزدیک پارک عشاق ایروان

پارک عشاق به دلیل قرارگیری در مرکز شهر، دسترسی خوبی به مناطق گوناگون و جاذبه‌های دیدنی ایروان دارد. از جمله جاذبه‌های گردشگری نزدیک به این پارک می‌توان این موارد را نام برد:

گالری هنری آکادمیا: در ۱۵۰ متری پارک عشاق ایروان قرار دارد. هنر جزئی جدانشدنی از ارمنستان است و اگر به شهر ایروان سفر کردید توصیه می‌کنیم حتما به این موزه سری بزنید تا انواع نقاشی‌های برجسته و پیکرتراشی‌های شخصیت‌های مهم را نظاره کنید.

خانه موزه هوهانس: این موزه حدودا ۷۵۰ متر با پارک عشاق فاصله دارد. خانه موزه هوهانس نمایشی از محل زندگی، زندگی شخصی، علایق و ارتباطات مدنی‌ هوهانس تومانیان هنرمند، نویسنده و شاعر که در عرصه شعر ملی و صدای مردم در برابر ستمگران شهرت داشت، نشان می‌دهد.

کاسکاد ایروان: در حدود ۱.۵ کیلومتری پارک عشاق در ارمنستان قرار دارد. کاسکاد یا هزار پله ارمنستان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور است. کاسکاد ۵۷۰ پله دارد که در صورت صعود به آن به ارتفاع ۴۵۰ متری می‌رسید و می‌توانید شهر را زیر پای خود ببینید. در سراسر پلکان باغچه‌های کوچکی وجود دارد که در تمام فصول سال گل‌های زیبایی در آن کاشته می‌شود. 

نزدیک ترین جاذبه ها به پارک عشاق

چه هتل هایی در نزدیکی پارک عشاق ایروان قرار دارد؟

خوشبختانه هتل‌های بسیاری مشرف به پارک عشاق ایروان ساخته شده است که می‌توانید برای اقامت آن‌ها را انتخاب کنید و از منظره بی‌نظیر پارک از داخل اتاق خود لذت ببرید. از جمله هتل‌های نزدیک به این پارک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • هتل ۴ ستاره ایمپریال پلاس ایروان
  • هتل آلبا (Alba Hotel)
  • هتل رویال پلازا (Royal Plaza)
  • داو هتل (Dave Hotel)
  • هتل کاسکادا (Cascade hotel)
  • هتل پرزیدنت (President hotel)

 هتل های نزدیک پارک عشاق ایروان

رستوران ها و کافی شاپ های نزدیک پارک عشاق ایروان    

در اطراف پارک عشاق رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متعددی وجود دارد که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید غذاهای محلی و سنتی ارمنستان امتحان کنید. از جمله رستوران ها و  کافه های ایروان که مشرف به پارک عشاق است، عبارت اند از:

  • رستوران فریدوم ارمنیا
  • کافه رستوران آرم
  • رستوران سیتروس
  • هتل و رستوران آنی پلازا
  • کافه رستوران ام جی آ

سخن پایانی
پارک عشاق ایروان یکی از زیباترین پارک‌های آسیا است که سبک تلفیقی زیبای آن هر بیننده‌ای را شیفته خود می‌کند. این پارک در هر فصل منظره ویژه‌ای دارد و به دلیل اشراف به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری شهر ایروان، در صورت سفر به ارمنستان یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازدید است. امیدواریم با استفاده از این مقاله توانسته باشید از تمامی قسمت های پارک عشاق لذت ببرید.

نظرات کاربران

  1. ندا تولایی ندا تولایی 1402/05/08
    1 نفر پسندیدند
    ولی به نظر من پارک عشاق ایروان چیز خاصی هم نداشت. خیلی شبیه پارک های ایران بود و اگر وقت نکنید برید، چیزی رو از دست ندادین
  2. مصطفی میرزا حیدر مصطفی میرزا حیدر 1401/12/29
    14 نفر پسندیدند
    پارک عشاق ایروان از زیباترین پارک هایی هست که در سفر به ایروان میتونید ببینید. این پارک مکانی برای عاشقان و دلدادگان هست تا عشقشون رو بیشتر ابراز کنند و از با همدیگه بودن بیشتر لذت ببرند.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر