ستاره میشلن

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 2140
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ستاره میشلن نام کتابی است که توسط یک کارخانه لاستیک‌سازی به نام میشلن در فرانسه چاپ می‌شود. کتاب میشلن که آن را با نام ستاره میشلن می‌شناسند، راهنمای سفری است که به معرفی بهترین رستوران‌ها و سرآشپزها در مسیرهای گردشگری و مکان‌های تفریحی می‌پردازد. اگر رستوران یا سرآشپزی یک ستاره میشلن بگیرد اعتبار زیادی کسب می‌کند و تقریبا خودش تبدیل به ستاره می‌شود. راهنمای میشلن بیشتر از یک قرن است که به شکل دادن سرنوشت به سرآشپزهای دنیا کمک می‌کند.

تاریخچه ستاره میشلن

 

تاریخچه ستاره میشلن

دو برادر به نام‌های ادوارد و آندره که در شهر کلرمونت-فرند فرانسه بزرگ شده بودند تصمیم گرفتند تا کارخانه از رونق افتاده پدربزرگشان را بعد از مدت‌ها احیا کنند. برادران میشلن توانستند تا تایرهای سودمند برای دوچرخه‌ها ابداع و نوعی تایر لاستیکی برای قطارها تولید کنند و به صنعت حمل و نقل سرعت ببخشند تا سفر با وسیله‌های شخصی ساده‌تر و ارزان‌تر شوند. بعدها برادران میشلن برای افزایش فروش لاستیک‌هایشان تصمیم گرفتند تا راهنمایی را برای تشویق مسافران به سفر با ماشین‌های شخصی‌شان منتشر کنند. 

 

تور فرانسه - تور فرانسه با قیمت باورنکردنی + اطلاعات کامل


در ابتدای انتشار راهنمای میشلن این کتاب فقط یک راهنمای ساده بود که اطلاعات سودمندی برای مسافران داشت و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گرفت؛ اما زمانی که آندره میشلن به طور اتفاقی وارد مغازه تایر فروشی شد دید که از کتاب میشلن به عنوان تکیه‌گاه برای میز استفاده شده است. بنابراین تصمیم گرفتند تا دیگر کتاب میشلن را به صورت رایگان در اختیار مردم نگذارند و به قیمت 7 فرانک آن را بفروشند تا مردم برای آن ارزش قائل شوند.

 

همه چیز درباره فرانسه - آشنایی با تاریخ و فرهنگ و مردمان کشور فرانسه


با گسترش علاقه مردم به کتاب میشلن، برادران میشلن تصمیم گرفتند تا تیمی را به صورت ناشناس به رستوران‌های بین راهی بفرستند تا غذای آن‌ها تست کنند و در صورت داشتن کیفیت بالا، در کتاب میشلن اسم آن رستوران‌ها را بنویسند؛ تا مردم در زمان سفر خود به این رستوران‌ها سر بزنند. در سال 1926 برای اولین بار راهنمای میشلن شروع به رتبه‌بندی رستوران‌ها کرد و به رستوران‌های برتر یک ستاره می‌داد و اولین رستورانی که ستاره میشلن را دریافت کرد رستورانی در فرانسه بود. بعدها در سال 1936 رتبه‌بندی میشلن تغییر کرد و از صفر تا سه ستاره به رستوران‌ها ستاره اهدا می‌کردند.
در کتاب میشلن علاوه‌بر رستوران‌ها، هتل‌هایی که خدمات‌دهی خوبی به مردم دارند نیز آورده می‌شوند و به عنوان هتل‌هایی که مردم در سفرهایشان می‌توانند با اطمینان از آن‌ها استفاده کنند، شناخته می‌شوند. رستوران‌ها و هتل‌ها از لحاظ سرعت سرویس‌دهی و کیفیت، محیط رستوران یا هتل از لحاظ زیبایی و تمیزی و از همه مهم‎‌تر کیفیت غذای رستوران‌ها بررسی می‌شوند و در صورت داشتن استاندارد‌های لازم به آن‌ها ستاره می‌داد.

 

تاریخچه ستاره میشلن

 

انتقاد به ستاره‌دهی میشلن

همانطور که گفته شد بازرسان ستاره میشلن ناشناس هستند و اطلاعاتی از آن‌ها به افراد و رستوران‌ها داده نمی‌شود؛ اما همین مورد باعث شد تا مردم به آن اعتراض کنند که بازرسان میشلن بیشتر به رستوران‌های فرانسوی رتبه می‌دهند؛ به همین دلیل ستاره میشلن نسخه کتاب خود را برای کشور سنگاپور تغییر داد و در آن حتی به دکه‌های خیابانی که غذای با کیفیت دارند نیز ستاره میشلن اهدا کرده بود.

 

باغ کتاب تهران - راهنمای دقیق باغ کتاب + زمان بازدید

 

ستاره‌های میشلن چگونه به رستوران‌ها داده می‌شود؟

بازرسان ستاره میشلن بازرسانی بسیار زبده و حرفه‌ای هستند که، کیفیت مواد غذایی مصرف شده و تازگی آن‌ها، تبحر در طعم دار کردن و طبخ درست غذا توسط سرآشپز و همچنین شخصیت سرآشپز را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهند. این بازرسان از فضای داخلی و دکوراسیون رستوران‌ها عکس می‌گیرند تا سادگی یا لوکس بودن رستوران را برای انتخاب بهتر به مردم نشان دهند.
هر تعداد ستاره میشلن نشان‌دهنده سطح کیفیت آن رستوران است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.
اگر رستورانی یک ستاره بگیرد این رستوران غذاهایی با کیفیت بالا دارد و مکانی خوب برای استراحت بین راهی است که می‌توانید از استراحت در آن لذت ببرید.
دو ستاره میشلن برای رستوران‌ها نشان‌دهنده این است که این رستوران ارزش تغییر مسیر دارد زیرا این رستوران آشپزی عالی دارد که غذاهایی با کیفیت و مهارت بالا طبخ می‌کند. سه ستاره‌ی رستوران میشلن یعنی این رستوران ارزش آن را دارد که برای خوردن غذاهای آن وسایلتان را جمع کنید و به یک سفر ویژه بروید زیرا غذاهای آن با دقت و ظرافت بالایی طبخ می‌شوند.

 

ستاره‌های میشلن چگونه داده می‌شوند؟

 

 بیب گورمند

در سال 1955 میشلن برای گسترش فعالیت خود و رده‌بندی رستوران‌هایی که غذاهای با کیفیت را با قیمت مناسبی به فروش می‌رسانند سیستم بیب گورمند را بنیان کرد. بیب یا بیبندوم اسم نمادی است که در لوگوی شرکت استفاده شده است و در طول سالیان گذشته تغییر کرده است. نماد بیبندوم مردی عینکی است که یک چشم دارد و سیگار و شکم برآمده دارد و شبیه اشراف‌زاده‌های خوش‌گذران فرانسوی است.

بازرسان میشلن چه کسانی هستند؟

بازرسان میشلن افرادی عاشق غذا هستند و شناسایی رستوران‌های برتر برای وارد شدن در لیست کتاب‌های میشلن تنها به نظر این بازرسان بستگی دارد. بازرسان میشلن حافظه‌ای بسیار قوی و چشمانی تیز دارند که تمام جزئیات غذا و کیفیت مواد غذایی به کار رفته در آن را می‌بینند. 
نحوه کار بازرسان میشلن به این صورت است که مانند یک فرد کاملا عادی وارد رستوران‌ها می‌شوند و غذاهای مدنظرشان را سفارش می‌دهند و در تمام طول صرف غذا به تمام نکاتی که باید یک غذای مورد قبول از نظر میشلن داشته باشد، دقت می‌کنند.

 

بازرسان میشلن

 

شرکت‌هایی که رستوران‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند

زاگات(zagat) و یلپ(yelp) نیز از شرکت‌هایی هستند که رستوران‌های با کیفیت بالا را معرفی می‌کنند؛ اما نحوه رتبه‌بندی آن‌ها متفاوت است. زاگات براساس نظرات مشتریان رستوران‌های خوب را معرفی می‌کند و یلپ براساس دیدگاه‌های آنلاینی که مردم به اشتراک می‌گذارند رتبه‌بندی می‌کنند.

 

بهترین رستوران های تهران - لیستی از معروف ترین رستوران های تهران در این لینک وجود دارد. 

 

راهنمای میشلن در حال حاضر کدام کشورهای دنیا را دربر می‌گیرد؟

میشلن امروزه رتبه‌بندی رستوران‌های ستاره‌ دار را در 34 کشور دنیا مثل اروپا، آسیا و آمریکا انجام می‌دهد و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های راهنمای دنیا برای انتخاب رستوران شده است. رستوران‌دار و سرآشپزها، هم شور و شوق زیادی برای بدست آوردن ستاره میشلن دارند هم این ستاره‌ها ترس و اضطراب زیادی را برای آن‌ها بوجودآورده است. رستوران‌های زیادی در طول زمان سعی کرده‌اند تا ستاره میشلن بدست بیاورند اما رستوران‌های زیادی هم در سراسر دنیا بوده‌اند که نتوانسته‌اند انتظارات مشتریانشان را برآورده کنند یا خلاقیت کافی در طبخ غذاهای جدید نداشته‌اند، به همین دلیل ستاره‌های خود را از دست داده‌اند.
رستوران اسپانیایی گاسا خولیو(Casa Julio) و کافی شاپ انگلیسی پیترشام نرسریز(Petersham Nurseries) و رستوران بلژیکی هاس فان لیده (Huis van Lede)از رستوران‌هایی هستند که ستاره‌های خود را به دلایل مختلف از دست داده‌اند. جالب است بدانید که سرآشپزان مختلف دریافت ستاره میشلن را به موفقیت‌های جالبی تشبیه کرده‌اند؛ برای مثال اندرو وونگ آن را به مراسم ازدواج تشبیه کرده است و گوردن رمزی که از آشپزان بسیار معروف و سرشناس است وقتی که رستوران تحت سرپرستی او در لندن ستاره‌هایش را از دست داد اشک از چشم‌هایش جاری شد.

 

ستاره میشلن

 

بعد از آنکه رستورانی ستاره میشلن گرفت چه اتفاقی می‌افتد؟

رستوران‌ها بعد از دریافت ستاره میشلن فشار زیادی را تجربه می‌کنند؛ زیرا برای نگه‌داشتن آن باید کیفیت مواد غذایی و طبخ‌شان را بالا نگه‌دارند و برای گرفتن ستاره دوم یا حفظ ستاره اول کیفیت غذا و خدماتشان را بهتر کنند.
رسانه‌ها و مردم به رستوران‌هایی که ستاره میشلن دریافت می‌کنند توجه بسیاری دارند. بعد از دریافت ستاره میشلن ذره‌بینی بزرگ بر روی اعمال و گفتار سرآشپز قرار می‌گیرد که تمام جزئیات رستوران آن‌ها و خدمات‌دهی‌شان را نظارت و کنترل می‌کند. کارکنانی که در بخش خدمات رستوران‌هایی که ستاره میشلن می‌گیرند فعالیت می‌کنند بعد از دریافت آن احساس می‌کنند که مشتریان حساس‌تر شده‌اند اما حقوقشان هم افزایش می‌یابد؛ و سرآشپز این رستوران‌ها کارهایشان بیشتر می‌شود و علنا تبدیل به ربات می‌شوند اما حقوقشان افزایش می‌یابد.

سخن آخر 

اگر قصد سفر به کشورهای خارجی دارید و نمی‌دانید که کدام رستوران غذای خوبی دارد می‌توانید از کتاب قرمز رنگ ستاره میشلن استفاده کنید که با بازرسان ناشناسی که دارد بهترین انتخاب‌ها را برای شما آورده است.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 101 کاربر