حمام‌ های سلطنتی تفلیس

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/20
بازدید: 1106
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر تفلیس پایتخت کشور گرجستان است که این شهر تاریخی و باشکوه از دو طرف به رود کر متصل است و از سه طرف به وسیله کوه‌های سر به فلک کشیده احاطه شده است. این شهر در شمار شهرهای تاریخی کشور گرجستان شمرده شده و در آن بنا‌های تاریخی زیادی دیده می‌شود که حمام‌های سلطنتی تفلیس در شمار همین مکان‌ها قرار دارد. در ادامه می‌خواهیم شما را بیشتر با این مکان‌های تاریخی در شهر زیبای تفلیس آشنا کنیم.

حمام‌های سلطنتی تفلیس

تاریخچه حمام‌های سلطنتی تفلیس

شهر تفلیس در قسمت شرقی قاره اروپا قرار گرفته و جمعیت این شهر حدود پنج میلیون نفر است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید چرا اسم تفلیس برای این شهر انتخاب شده و برای پاسخ باید گفت که تفلیس یک لغت گرجی است و معنای گرم می‌دهد. دلیل انتخاب این اسم برای این شهر به این دلیل است که در اطراف شهر تفلیس آب‌های گرم به صورت فراوان وجود دارد. وجود حمام‌ها در شهر تفلیس نیز به سالیان قبل برمی‌گردد و مردم از همان سال‌ها از این حمام‌های گوگردی برای شست‌وشو استفاده می‌کردند. امروزه این حمام‌های گوگردی در شهر تفلیس تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری در این شهر شده و هر ساله مردمان زیادی برای بازدید از این حمام‌ها اقدام می‌کنند. همچنین این افراد مشتاق هستند تا با خاصیت‌های حمام‌های سلطنتی تفلیس که در واقع همان حمام‌های گوگردی هستند آشنا شوند.

با کدام تور به تفلیس سفر کنیم؟

اگر شما هم قصد دارید تا به شهر تفلیس سفر کنید و به دنبال جاذبه‌های گردشگری این شهر هستید بهتر است تا حمام‌های سلطنتی تفلیس را نیز در لیست خود یادداشت کنید و حتما بازدید از این مکان‌ها را فراموش نکنید. علاوه بر جالب بودن این حمام‌های گوگردی برای بازدیدکنندگان معماری این حمام‌ها نیز بسیار زیباست و باعث خیره شدن شما می‌شود. تاریخچه حمام‌های سلطنتی تفلیس به سال‌ها قبل باز می‌گردد و به این دلیل که در شهر تفلیس چشمه‌های آب گرم زیادی وجود داشته این بناها احداث شده‌اند.

تاریخچه حمام‌های سلطنتی تفلیس

آب این حمام‌ها از همین چشمه‌ها تامین می‌شد که دمای آن‌ها 38 الی 40 درجه است. این آب‌های گوگردی برای سلامت اعضای بدن ما بسیار مفید هستند به طوری که درد مفاصل و بیماری رماتیسم را بهبود می‌بخشند. در گذشته دختران دم بخت را به این حمام‌ها می‌بردند تا در این مکان بتوانند همسر آینده خود را پیدا کنند. این حمام‌ها بین قرن 17 تا 19 ساخته شده‌اند و از همان زمان مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفتند به صورتی که علاوه بر استحمام، مردمان تفلیس در این حمام‌ها به معاشرت نیز می‌پرداختند.

جاذبه های گردشگری تفلیس - جاذبه های گردشگری که در سفر به تفلیس باید ببینید

معماری حمام‌های سلطنتی تفلیس

معماری حمام‌های سلطنتی تفلیس به سبک معاری شرقی کلاسیک است که در این نوع معماری ضخامت ساختمان‌ها کم خواهد بود. همچنین سقف‌ها در این سبک از معماری به شکل گنبدی شکل هستند اما این گنبد‌ها به شکل نیم دایره ساخته می‌شوند که دهانه آن‌ها شیشه‌ای است. این دهانه‌های شیشه‌ای که بر روی سقف حمام‌های سلطنتی تفلیس قرار می‌گیرند به صورت دقیق در مرکز این نیم دایره واقع شده‌اند. دلیل استفاده از دهانه‌های شیشه‌ای یا به بیانی دیگر پنجره‌های شیشه‌ای برای روشن نگه داشتن فضای حمام و ورود نور خورشید به داخل این مکان است. این حمام‌ها به دلیل قدمت زیادی که دارند تا به بار چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته‌اند.

امروزه نیز اگر شما به شهر تفلیس سفر کنید اثری از معماری قرن 19 را بر روی این بنای تاریخی خواهید دید. زیرا آخرین مرمت این مکان‌ها مربوط به همین دوره است و تا به امروز توانسته‌اند که این آثار تاریخی را پابرجا نگه دارند. ناگفته نماند که حمام‌های سلطنتی تفلیس از برجسته‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های این شهر زیبا به شمار می‌روند. از قدیمی‌ترین حمام‌های سلطنتی تفلیس حمام ایراکلی بود که این حمام مخصوص خانواده سلطنتی قرن 16 بوده و این افراد از حمام کردن در این مکان‌ها بسیار به وجد می‌آمدند. همچنین نگاه به معماری این حمام‌ها در زمان شست‌وشو تاثیر زیادی بر متحیر شدن آنان داشت که علاقه آن‌ها را به این مکان‌ها دوچندان می‌کرد.

جاذبه های گردشگری تفلیس - جاذبه های گردشگری که در سفر به تفلیس باید ببینید

بازدید از حمام‌های سلطنتی تفلیس

بازدید از حمام‌های سلطنتی تفلیس بسیار کار آسوده‌ای است و شما برای دیدن این حمام‌ها نیاز نیست که مسافت‌های بسیار طولانی را طی کنید به این دلیل که این حمام‌ها در نزدیکی یکدیگر قرار دارند. اگر شما می‌خواهید تنها از یکی از این حمام‌ها را بازدید کنید و علاقه به دیدن همه را ندارید و تنها با دیدن یکی از این بنا‌های تاریخی راضی می‌شوید بهتر است تا به دیدن بهترین آن‌ها یعنی حمام سولفور Orbeliani بروید. دو طرف حمام سولفور به وسیله مناره‌ها پوشانده شده و همچنین کاشی‌های اطراف این حمام به صورت آبی هستند که آرامش خاصی را بر این محیط احاطه کرده‌اند. مردم تفلیس این حمام را به نام حمام آبی می‌شناسند و نظافت در این مکان قابل تحسین است.

معماری حمام‌های سلطنتی تفلیس

داخل حمام سولفور با استفاده از کاشی‌های سبز و سفید تزئین شده که رنگ سبز نیز می‌تواند دلیلی برای آرامش خاطر افراد در این مکان باشد. برای نام بردن از دیگر حمام‌های سلطنتی تفلیس می‌توانیم به حمام‌های snmbatov، state، bebutov و zubalov اشاره کنیم. تمامی این نام‌ها که بر روی حمام‌های گوگردی تفلیس گذاشته شده از افرادی که آن‌ها را ساخته‌اند برگرفته است. به طور مثال یک حمام در تفلیس وجود دارد که نام این حمام شاه عباس است به این دلیل که آن حمام در دوره حکومت صفویان ساخته شده و این نام بر روی آن قرار گرفته است.

راهنمای سفر به تفلیس - راهنمای کامل و جامع سفر به پایتخت زیبای گرجستان

در شهر تفلیس حمام‌ها به دو صورت خصوصی و حمامی هستند که این حمام‌ها با وان‌هایی پر شده از آب سولفوریک گرم در اختیار مردم قرار می‌گیرند. اگر شما علاقه دارید تا از حمام‌های خصوصی استفاده کنید نیز می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر این حمام را درخواست نمایید. از دیگر خدماتی که در این حمام‌ها ارائه می‌شود نیز ماساژ درمانی است که بعد از خوابیدن در آب گرم این حمام‌ها بسیار لذت‌بخش خواهد بود. بهترین فصل برای رفتن به حمام‌های سلطنتی تفلیس فصل زمستان است زیرا بعد از سرما رفتن به داخل آب گرم می‌تواند یک حس بسیار خوب برای شما ایجاد کند. امروزه 15 حمام گوگردی در شهر تفلیس وجود دارد که تمامی این حمام‌ها از نظر ویژگی و خصوصیات یکسان هستند و تنها تفاوتی که این حمام‌ها با یکدیگر دارند، تعداد اتاق‌های آن‌ها است.

چگونه به حمام‌های سلطنتی تفلیس برویم؟

به دلیل اینکه حمام‌ها در تفلیس در کنار یکدیگر قرار دارند پس برای رفتن به حمام‌های سلطنتی تفلیس کافی است تا خود را به خیابان آبانو برسانید. برای رفتن به این خیابان می‌توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه آولاباری پیاده شوید. همچنین این خیابان نزدیک به یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تفلیس که قلعه ناریکالا نام دارد قرار داشته و شما می‌توانید بعد از بازدید از حمام‌های سلطنتی تفلیس سری به این قلعه بزنید زیرا این قلعه نیز یکی از بکرترین مکان‌های دیدنی شهر تفلیس است. برای رفتن به این مکان شما حتی می‌توانید از سایر وسایل نقلیه نیز استفاده کنید و پیدا کردن این حمام‌ها کار بسیار ساده‌ای است. به این دلیل که در مرکز شهر واقع هستند و شما به راحتی می‌توانید خودتان را به مرکز شهر تفلیس برسانید و از این مکان‌های تاریخی دیدن کنید.

چگونه به حمام‌های سلطنتی تفلیس برویم؟

جاذبه‌های اطراف حمام ‌های سلطنتی تفلیس

این حمام‌ها به دلیل اینکه در بخش قدیمی شهر تفلیس واقع است به همین خاطر به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری در این شهر نیز نزدیک هستند. پس شما می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و تنها کافی است که خودتان را به مرکز شهر تفلیس برسانید تا هم از حمام‌های سلطنتی تفلیس دیدن کنید و هم به سراغ دیگر جاذبه‌های گردشگری در این شهر بروید.

مسجد جامع تفلیس - تماشای هنر زیبای هنرمندان تفلیس در مسجد جامع تفلیس

جاذبه‌های اطراف حمام‌های سلطنتی تفلیس عبارتند از:

  1. کلیسای جامع سنت جورج که فاصله این مکان تا حمام‌ها به صورت 280 متر است.
  2. باغ مطالعات گیاه‌شاسی تفلیس نیز با این حمام‌ها 400 متر فاصله دارد.
  3. قلعه ناریکالا نیز در نزدیکی این حمام‌ها قرار دارد و فاصله این قلعه تا حمام‌های گوگردی 500 متر است.
  4. کلیسای متخی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به حمام‌های سلطنتی تفلیس خواهد بود که این کلیسا با حمام‌ها 700 متر فاصله دارد.
  5. آخرین جاذبه گردشگری که در نزدیکی حمام‌های گوگردی در تفلیس قرار دارد، پل صلح در این شهر بوده که فاصله پل صلح تا حمام‌های گوگردی نیز 700 متر است.

کلام آخر

اگر شما در حال جمع کردن وسایل و بستن چمدان خود هستید و می‌خواهید که به شهر زیبای تفلیس در کشور گرجستان سفر کنید و حالا به دنبال مکان‌های گردشگری تفلیس هستید باید گفت که به هیچ عنوان حمام‌های سلطنتی تفلیس را از دست ندهید. بازدید از این مکان در بهترین زمان و استفاده از آب گرم می‌تواند خاطرات خوبی برای شما و عزیزانتان باشد.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
رفتار مردم گرجستان با ایرانیان | آشنایی با آداب و رسوم گرج ها
رفتار مردم گرجستان با ایرانیان | آشنایی با آداب و رسوم گرج ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر