جاهای دیدنی ایروان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/06
بازدید: 1988
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ایروان پایتخت بزرگ‌ترین شهر ارمنستان است. در امتداد رود هرازدان واقع شده‌ است. ایروان مرکز اداری، فرهنگی و صنعتی این کشور است. ایروان یکی از زیباترین شهرهای قفقاز است. تاریخچه ایروان به قرن هشتم پیش از میلاد و پیدایش دژ اربونی در سال ۷۸۲ پیش از میلاد در دورترین نقطه غربی دشت آرارات توسط پادشاه آرگیشتی یکم برمی‌گردد. شهر ایروان توسط یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب انتخاب شد. اگر می‌خواهید با هزینه‌ای بسیار کم  و ارزان، سفر خارجی را تجربه کنید، ایروان می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. ایروان از جمله شهرهایی است که با کمترین هزینه می‌توانید از این شهر زیبا دیدن کنید و لذت ببرید. جاهای دیدنی ایروان هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. این شهر به عنوان همسایه ایران، گزینه بسیار مناسبی برای سفرهای خارجی محسوب می‌شود. در ادامه شما را با جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی ایروان آشنا خواهیم کرد.

ایروان

جاذبه های تاریخی ایروان

در سال ۲۰۱۹، ایروان ۲۸۰۰مین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت و این شهر را به یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مسکونی جهان تبدیل کرد. ایروان شهری تاریخی است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری در آنجا وجود دارد. حال و هوای این شهر شبیه هیچ جای دیگری نیست، در این‌جا ترکیبی عالی از فرهنگ سنتی ارمنی و سلیقه های اروپایی را خواهید دید. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، باید چندین روز را صرف گشت ‌و گذار در ایروان کنید. در میان جاذبه‌های فراوان این شهر، جاذبه‌های تاریخی و تفریحی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند که در ادامه به صورت کامل آنها را معرفی خواهیم کرد.

سفر به پایتخت زیبای ارمنستان!

موزه تاریخ ارمنستان در ایروان

اگر به تاریخ کشورها علاقه دارید و اهل موزه‌گردی هستید، موزه تاریخ ارمنستان شما را شگفت‌زده می‌کند. موزه تاریخ ارمنستان که جزو جاهای دیدنی ایروان ارمنستان است، فعالیت خود را از سال 1921 آغاز کرده و در آن آثار باستانی بسیار کمیابی به نمایش گذاشته شده است. برخی از این آثار باستانی به زیبایی مرمت شده‌اند. موزه تاریخ ارمنستان سه طبقه داشته که در هر یک از این طبقات آثار خاصی در معرض دید قرار گرفته‌اند. این موزه دارای آثار باستانی در بخش‌های قوم‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ مدرن، نیوماتیک و مجموعه آنلاین بوده که همه افراد می‌توانند از آن بازدید نمایند. قدمت برخی از آثار باستانی موجود در این موزه به 5000 سال قبل برمی‌گردد.

موزه تاریخ ارمنستان

خانه موزه مارتیروس ساریان ایروان

اگر به تابلوهای نقاشی علاقه‌مند هستید، این موزه شما را به وجد می‌آورد. خانه موزه مارتیروس ساریان سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. در این موزه می‌توانید آثار هنری مارتیروس ساریان را مشاهده نمایید. این هنرمند ارمنی تحصیلات خود در زمینه نقاشی را در مسکو گذرانده است. به همین علت در نقاشی‌های او سبک هنری روسیه به چشم می‌خورد. آن‌چه در نقاشی‌های ساریان بسیار به چشم می‌آید، استفاده از رسم‌های ساده در نقاشی‌ها است. ساریان با الهام گرفتن از طبیعت، نقاشی‌ها را به گونه‌ای کاملاً ماهرانه را ترسیم کرد.

موزه یرواند کوچار ایروان

از دیگر مکان‌های دیدنی ایروان، موزه یرواند کوچار نام دارد. این موزه از سال 1984 فعالیت خود را آغاز کرد. هدف از احداث این مجموعه، آشنایی با زندگی نقاش معروف ارمنی، یرواند کوچار بود. از آثار معروف این نقاش ارمنی می‌توان به تابلو زن تنها اشاره نمود. آن ‌چه در آثار یرواند کوچار به چشم می‌آید، ظرافت و زیبایی‌های بی‌نظیر است.

موزه یرواند کوچار

دژ اربونی ایروان

از دیگر جاهای دیدنی ایروان دژ اربونی ایروان نام دارد که آن را به‌عنوان یک هدف اصلی نظامی و استراتژیک پادشاهی و یک پایگاه نظامی ساخته‌اند. این دژ یکی از قدیمی‌ترین دژهای جهان است که قدمت آن به 789 قبل از میلاد باز می‌گردد. دژ اربونی در دوره پادشاهی آرگیشتی یکم بنا شد. این دژ در آن زمان یکی از مهم‌ترین مکان‌های سیاسی اقتصادی و فرهنگی ایروان محسوب می‌شد. بنابر شواهد تاریخی به‌دست آمده دژ اربونی مرکز ساتراپ سیزدهم هخامنشی بوده و حکمرانان آن زمان کاخ آپادانا و معبد اهورامزدا را در آن‌جا بنا کرده‌اند.

بازار ورنیساج ایروان

اگر به صنایع دستی و کالاهای سنتی علاقه دارید می خواهید سوغات ارمنستان را در اصیل‌ترین و خوش قیمت‌ترین حالت آن تهیه کنید، بازار ورنیساج ایروان یکی از گزینه‌های مناسب در این زمینه خواهد بود. در این بازار انواع صنایع دستی و ظروف مسی دیده می‌شوند. همچنین شما می‌توانید زیورآلات، کتاب، دوربین عکاسی، پوشاک سنتی و نقاشی را در این بازار پیدا کنید. این بازار، محلی بسیار مناسب برای خرید سوغاتی برای دوستان و آشنایان است. بازار ورنیساج در روزهای شنبه و یکشنبه در میدان ایروان برپا خواهد شد.

بازار ورنیساج

گورستان یرابلو ایروان

 گورستان یرابلو در مالاتیا سباستیا ایروان واقع شده است. در این گورستان سربازان ارمنی جنگ قره باغ به خاک سپرده شده‌اند. آرامگاه اشخاص برجسته‌ای مانند آندرانیک اوزانیان و وازگن سارگسیان نیز در گورستان یرابلو قرار دارد. این گورستان در روز دوشنبه عید پاک در اندوه فرو می‌رود. خانواده‌های بازماندگان این جنگ همچنان در اندوه درگذشتگان جنگ غره باغ باقی مانده‌اند.

مجسمه مادر ارمنستان (مام ارمنستان)

مجسمه مادر به عنوان یک سمبل مهم در ارمنستان شناخته می‌شود. این مجسمه را بیانگر مقاومت یک زن و مادری شجاع در برابر بی‌عدالتی می‌نامند. مجسمه مادر بسیار خلاقانه طراحی شده و قدمت بسیاری دارد. هرساله مردم در کنار مجسمه مادر پیروزی ملی را جشن می‌گیرند. مردم این کشور با دسته‌های ‌گل به یاد کردن از گذشتگان می‌پردازند. این مجسمه در شهر ایروان، در خیابان آزاتویان و در انتها پارک طبیعی واقع شده است. 

مجسمه مادر ارمنستان

یادمان نسل کشی ارمنی ها

از دیگر جاذبه‌های دیدنی ایروان می‌توان به یادمان نسل‌کشی ارمنی‌ها اشاره کرد. این یادمان برای بزرگداشت قربانیان نسل‌کشی بنا شد. در یادمان نسل‌کشی ارمنی‌ها آتشکده‌ای افتتاح شده که از ابتدا تا به الان در حال سوختن است. بازدیدکنندگان برای بازدید از این مجموعه جهت ادای احترام به قربانیان، شاخه گلی را در کنار این شعله قرار می‌دهند. این یادمان نماد استقامت و پایداری مردم ارمنستان در برابر اتفاقات ناگوار محسوب می‌شود.

ایروان

پارک عشاق، پارکی با معماری فرانسوی در ارمنستان

پارک زیبای عشاق یکی از پارک های زیبای ارمنستان است که قدمت آن به سال 17 میلادی باز می‌گردد. این پارک در طول زمان تغییرات زیادی کرده است تا به شکل امروزی در آمده است. در حال حاضر این پارک 1.6 هکتار مساحت دارد. این پارک در سال های 2005 تا سال 2008 توسط معمار فرانسوی، به سبک باغ های زیبای چینی بازسازی شده است و یکی از بهترین مناطق گردشگری ایرون بوده و  امکانات تفریحی و رفاهی بسیار زیادی دارد.

باغ گیاه شناسی ایروان

باغ گیاه‌شناسی ایروان یکی دیگر از مکان‌های بسیار دیدنی و مشهور ایروان محسوب می‌شود. این مجموعه در شمال شرقی ایروان واقع شده که بیشتر از 200 گونه گیاه نادر و کمیاب در آن قرار دارند. بسیاری از گردشگران برای بازدید از این باغ به ایروان سفر می‌کنند. 
باغ گیاه‌شناسی ایروان از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که شما ساعت‌ها می‌توانید به دیدن گیاهان رنگارنگ بپردازید. انواع گونه‌های گیاهی نظیر گونه‌های گیاهی ژاپن، سیبری و آمریکا نیز در این مجموعه دیده می‌شوند. باغ گیاه‌شناسی ایروان برای کودکانی که به گیاه علاقه دارند، مکان آموزشی بسیار مناسبی بوده و می‌تواند ساعت‌ها آن‌ها را سرگرم کند.

باغ گیاه شناسی ایروان

بازار گوم (بازار گام) ایروان

اگر به گشت‌ و گذار در بازار علاقه‌مند هستید، از بازار گوم ارمنستان نیز دیدن کنید. این بازار در شهر ایروان قرار گرفته است و در میان گردشگران محبوبیت بسیاری دارد. در هنگام ورود به بازار اولین چیزی که توجه هر فردی را به خود جلب خواهد کرد، نقش ‌و نگارهای طلایی رنگ بازار است. این بازار از سبک معماری شوروی قدیم الهام گرفته است. در هنگام بازدید از بازار گوم قسمت‌های مختلفی نظیر غرفه‌های فروش نان لواش، غرفه فروش سبزیجات و ترشیجات و غرفه فروش شیرینی‌های مختلف را مشاهده می‌کنید. بازار گوم از ساعت 11 صبح تا 5 عصر پذیرای حضور گردشگران و افراد بومی منطقه خواهد بود.

بازار گوم

کلیسای جامع سنت گریکور روشنگر ایروان

کلیسا جامع سنت گریکور روشنگر را در سال 2001 در شهر ایروان ساخته‌اند. کلیسا جامع سنت گریگور به سبک معماری ارمنستان و توسط استپان کیورکچیان طراحی شد. تنها کسانی که از ابتدا تولد ارمنبی بوده‌اند، می‌توانند به این کلیسا قدم گذارند. به همین علت آن را، کلیسای حواری ارمنی نامیدند. ارتفاع این کلیسا 54 متر است و مساحتی در حدود 3822 مترمربع دارد. این مجموعه 2500 نفر ظرفیت داشته که نماد اعتقادات قوی مردم ارمنستان محسوب می‌شود.

گالری ملی ارمنستان

از زیباترین بناهای تاریخی ارمنستان گالری ملی آن است. این بنا بزرگ‌ترین موزه هنر این کشور شناخته می‌شود. مجموعه گالری ملی ارمنستان در سال 1921 میلادی در ایروان ساخته شد. هنرمندانی مانند مارتیروس ساریان و الکساندر تامانیان نقش بسیار مهمی در تاسیس این مجموعه داشته‌اند. در این موزه 26000 قطعه از آثار هنرمندان این کشور را در معرض دید عموم گذاشته‌اند. قدمت آثار باستانی این موزه از قرون وسطا آغاز و تا قرن بیستم ادامه دارد.

گالری ملی ارمنستان

موزه هنر مدرن ایروان

از قدیمی‌ترین موزه‌های ارمنستان می‌توان به موزه هنر مدرن ایروان اشاره کرد. این موزه در سال 1972 میلادی افتتاح شد. آن‌چه سبب متفاوت بودن این موزه شده، آثار هنرمندان مختلف است. برخی از هنرمندان از ایران نیز آثار خود را به این موزه فرستاده و به آن‌جا هدیه داده‌اند. این مجموعه به‌طور کلی به دو قسمت نقاشی و آثار مینیاتوری تقسیم می‌شود. 

کلیسای جامع سارکیس مقدس ایروان

به کلیسای جامع سارکیس مقدس، کلیسای جامع حواریون ارمنی نیز می‌گویند که نمای بسیار زیبایی به شهر بخشید. این کلیسا در سال 1842 افتتاح شده و از جمله کلیساهای قدیمی ایروان محسوب می‌شود. کلیسای جامع سارکیس مقدس محبوبیت بسیاری در میان مردم ارمنستان داشته و در بیشتر اوقات در آن‌جا ازدحام جمعیت وجود دارد. کلیسای سارکیس مقدس مقابل قلعه ایروان قرار گرفته است.

کلیسای جامع

موزه هنرهای روسی در ایروان

موزه هنرهای روسی یکی دیگر از دیدنی های ایروان محسوب می‌شود. سالانه بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا برای دیدن این مجموعه به ایروان سفر می‌کنند. این مجموعه در سال 1984 توسط دکتر آرام آبراهامیان تاسیس شد. موزه هنرهای روسی دارای آثار تاریخی از قرن 19 و 20 میلادی بوده و تاریخ هنر روس را به تصویر می‌کشد. در این موزه نقاشی، مجسمه و آثار هنری بیش از 120 هنرمند روس به چشم می‌خورد.

موزه فرش مگرین ایروان

اگر شما نیز از دوست‌داران فرش هستید، قطعاً موزه فرش مگرین شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این موزه با کارخانه فرش مگرین ارمنستان ارتباط دارد. در این موزه انواع فرش‌های عتیقه و دستبافت دیده می‌شوند. همچنین شما می‌توانید در این مجموعه با فرآیند بافت فرش آشنا شوید. آن‌چه در موزه فرش مگرین بسیار جالب بوده، مشاهده بافندگان حین بافت فرش است. از دیگر نکات مثبت این مجموعه می‌توان به اجرا موسیقی سنتی و سرو خوراکی‌های محلی ایروان اشاره نمود.

موزه فرش

موزه چاپ ایروان

این موزه در کتابخانه ملی ارمنستان قرار دارد و از جاهای دیدنی ارمنستان شهر ایروان است. در موزه چاپ ایروان بزرگ‌ترین تالار مربوط به تاریخچه چاپ در ارمنستان فراگرفته است. یکی از اشیا بسیار با ارزش ارمنستان، نقشه ارمنستان بوده که در سال 1395 در آمستردام به چاپ رسید. اگر از این موزه بازدید کنید، کتابی را خواهید دید که امضا لرد بایرون شاعر انگلیسی، در آن نقش بست. علاقه لرد بایرون به زبان و فرهنگ ارمنی زبانزد بود.

موزه هنر و ادبیات چارنتس ایروان

اگر از علاقه‌مندان هنر و ادبیات هستید، حتما سری به موزه هنر و ادبیات چارنتس بزنید. این موزه از سال 1921 فعالیت خود را آغاز کرد. از بنیان‌گذاران این موزه می‌توان سمبات شاه عزیز را نام برد. سمبات شاه عزیز بنیان‌گذار شعر نو ارمنی است. این مجموعه تاریخی به عنوان بزرگ‌ترین مخزن نسخه کتاب‌های خطی شناخته می‌شود. قدمت برخی دست نوشته‌ها به 300 سال گذشته باز می‌گردد. علاوه‌بر کتاب‌های خطی، آثاری همچون پوستر، وسایل شخصی، موسیقی آلات هنرمندان و کتابخانه نیز در آنجا وجود دارند.

موزه هنر

موزه ماتناداران ایروان

موزه ماتناداران قدمتی در حدود نیم قرن دارد که در زبان ارمنی به معنای مخزن کتاب است. طراحی معماری و ساخت این موزه توسط معمار معروفی به نام گریگوریان در سال 1945 تا 1955 صورت پذیرفت. در نمای بیرونی موزه ماتناداران تندیس و مجسمه‌های مختلفی از شخصیت‌ها و فیلسوف‌های ارمنی به چشم می‌خورند که سبب زیباتر جلوه دادن این ساختمان گردیده‌اند. فضای داخلی این موزه را ستون‌های بزرگی تشکیل داده‌اند که روی آن‌ها نقش و نگارهای تاریخ ارمنستان هک شده‌اند. در فضای داخلی این مکان از نورپردازی و سیستم تهویه هوا بهره برده‌اند.  از مزیت‌های این موزه می‌توان به دسته‌بندی آثار و دست‌نویس‌های تاریخی اشاره کرد؛ زیرا با دسته‌بندی آثار تاریخی دسترسی به آن‌ها امری بسیار آسانی خواهد بود. در موزه ماتناداران حدودا 23 هزار نسخه دست‌نویس وجود دارند؛ علاوه‌بر این در این مکان هزاران جلد کتاب تاریخی به زبان‌های مختلف به چشم می‌خورند. برخی از نسخه‌های این کتاب‌ها به زبان روسی، پارسی و عربی نوشته شده‌اند. این موزه زیبا علاوه‌بر این‌که یک جاذبه فرهنگی به حساب می‌آید، می‌تواند یک مکان عالی برای تحقیقات و مطالعه تاریخی نیز باشد. هرساله از کشورهای مختلف، کتب و دست‌نویس‌های قدیمی به این موزه اضافه می‌شوند تا کلکسیون این موزه تکمیل گردد. موزه ماتناداران در شمال غربی ایروان و در خیابان ماشتوش قرار دارد که برای دسترسی به آن می‌توانید از تمام وسایل نقلیه عمومی و شخصی استفاده کنید.

مکان دیدنی در ایروان

امکانات نزدیک به موزه ماتناداران ایروان

در نزدیکی این مکان جاذبه‌های گردشگری، رستوران و هتل‌های بسیاری وجود دارند. گردشگران بعد بازدید از این مکان می‌توانند برای استراحت و اقامت خود از هتل‌ها و رستوران‌های اطراف این موزه استفاده کنند. از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به این موزه می‌توان به کاسکاد ایروان در فاصله 600 متری، گالری بین‌المللی ارمنستان در فاصله 2.6 کیلومتر، مسجد کبود با فاصله 2.8 کیلومتری، پارک ویکتوری با فاصله 2.8 کیلومتری و... اشاره کرد. از هتل‌های نزدیک به این موزه می‌توان به مهمانخانه لایت وینگز با فاصله 210 متر، هتل مگ در فاصله 450 متر، هتل کاسکاد و هتل اپرا سوئیت در فاصله یک کیلومتری، هتل رویال پلاز در فاصله 1.3 کیلومتری و... اشاره کرد. از رستوران‌های معروف و نزدیک به این مکان می‌توان رستوران سابتایتل با فاصله 450 متری، رستوران پاندوک ایروان و رستوران مونارک در فاصله 600 متری، رستوران آسادور در فاصله 700 متری و... را نام برد.

میدان جمهوری ایروان

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کشور ارمنستان میدان جمهوری ایروان است که در سال 1924 ساخت این میدان آغاز گردید و در سال 1958 به پایان رسید. طراح و معمار این مکان زیبا فردی ارمنی به نامALEXANDER TAMANYAN بود. میدان جمهوری در فصل تابستان نمای بسیار زیبایی به خود می‌گیرد، زیرا در کنار این میدان انواع فواره‌های موزیکال به چشم می‌خورند. فواره‌های میدان جمهوری در اوایل بهار و پاییز فعال می‌شوند که همین امر سبب می‌گردد تا گردشگران بسیاری برای دیدن این جاذبه‌ دیدنی اقدام نمایند. این فواره‌های زیبا توسط یک دانشمند به نام ABRAM ABRAMYAN طراحی شده‌اند. نمایش فواره‌های میدان جمهوری از ساعت 9 شب آغاز می‌شود و تا ساعت 11 شب ادامه دارد. رنگ‌های این فواره‌ها با ریتم آهنگ تغییر می‌کنند. میدان جمهوری را به عنوان قلب تپنده ایروان می‌شناسند. در فاصله 300 متری میدان، ایستگاه مترو جمهوری قرار دارد که گردشگران با استفاده از آن می‌توانند در کم‌ترین زمان از جاذبه‌های گردشگری دور و نزدیک میدان، بازدید کنند. گالری ملی و ساختمان موزه، وزارت دارایی، خانه دولت، اداره پست مرکزی، وزارت امور خارجه، هتل ماریوت و... در اطراف این میدان زیبا قرار گرفته‌اند. در ساختمان دولت یک ساعت بسیار بزرگ وجود دارد که قطر صفحه آن 4 متر، عقربه بزرگ این ساعت 188 سانتی‌متر و عقرب کوچک آن در حدود 170 سانتی‌متر است.

میدان جمهوری ایروان

معبد گارنی ایروان

معبد گارنی در روستای گارنی استان کوتایک قرار دارد که به عنوان تنها باقی مانده بناهای یونانی-رومی در کشور ارمنستان شناخته می‌شود. قدمت این معبد به قرن اول میلادی بازمی‌گردد که محل عبادت مهرپرستان و الهه خورشید بوده که در سال 1679 توسط زلزله فرو ریخت. در اواخر قرن نوزدهم پس از حفاری‌های مداوم در این منطقه توانسته بودند تا در بازه زمانی 1969 تا 1975 این معبد را بازسازی نمایند. توجه داشته باشید که معبد گارنی در ارمنستان امروزی تنها ساختمان یونانی-رومی است و از آن به عنوان نماد تاریخ کلاسیک این کشور یاد می‌کنند. سبک معماری معبد گارنی برگرفته از دوران هلنیستی بوده که برای ساخت آن از سنگ‌های بازالت استفاده شده است. محیط این معبد به‌صورت مستطیلی شکل بنا گردیده که از 24 ستون بزرگ تشکیل شده است. سقف این ساختمان توسط نقش و نگارهای پاخرسی، نوشته‌های یونانی، ارمنی و عربی آراسته شده، که این نقش و نگارها در دو طرف سقف به‌صورت سنگ حکاکی شده‌اند. در فضای داخلی این ساختمان مجسمه اطلس تیتان به چشم می‌خورد و به‌صورتی طراحی شده که گویی تمام وزن سقف بر دوش آن قرار دارد. معبد گارنی روی یک صخره بلند قرار گرفته که در دو طرف آن دو دره عمیق به چشم می‌خورند. این معبد تاریخی و زیبا در 30 کیلومتری شهر ایروان واقع شده و با رودخانه ازات حدودا 11 کیلومتر فاصله دارد. کوه‌های صومعه‌ گگهار در مجاورت این ساختمان باستانی قرار گرفته‌اند و علاوه‌بر این به پایتخت باستانی آرتاشات بسیار نزدیک است.

جاذبه های گردشگری ایروان

دره گل ها ایروان

یکی از شهرهای زیبا و گردشگری شهر ایروان، دره گل‌ها نام دارد که از امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری برخوردار است. در این شهر توریستی صومعه کچاریس قرار داشته که مهم‌ترین مکان مذهبی این شهر محسوب می‌شود. دره گل‌ها یا زاخکادزور از زمستانی بسیار سرد و یخبندان برخوردار بوده که هرساله اسکی‌بازان زیادی برای تمرین و تفریح به این مکان مراجعه می‌کنند. این شهر توریستی در 50 کیلومتری پایتخت ارمنستان یعنی اریوان قرار گرفته است. از جاذبه‌های تفریحی شهر زاخکادزور می‌توان به مرکز اسکی با ارتفاع 1750 متری از سطح دریا، سه خط تله‌ کابین با ارتفاع‌های مختلف 1969، 2234 و 2465 اشاره کرد. در این شهر بزرگ‌ترین سالن ورزشی المپیک کشور ارمنستان قرار دارد که در سال 1976 افتتاح گردید. در این ورزشگاه تجهیزات لازم برای 35 نوع ورزش المپیک قرار داده شده‌اند که برخی از آن‌ها شامل استخرهای بزرگ، شیرجه المپیک، زمین فوتبال و پیست اسکی و... می‌شوند. از جاذبه‌های تاریخی این شهر می‌توان به موزه خانه برادران اوربلی اشاره کرد، که در قرن بیستم سه برادر دانشمند به نام روبن، لوون و ژوزف خدمات بسیاری را به شوروی قدیم داده بودند.

دره گل ها ارمنستان

پارک آبی ایروان

پارک آبی ایروان در سال 2001 در منطقه نور نورک، خیابان میاسنیکیان در نزدیکی ضلع شرقی ایروان بنا گردید که امروزه به عنوان مهم‌ترین مرکز رفاهی شهر ایروان شناخته می‌شود. مساحت پارک آبی ایروان به 8 هکتار می‌رسد که به دو بخش روباز و سرپوشیده تقسیم شده است. در این مکان انواع وسایل ورزشی، سالن‌های بازی، رستوران‌ و کافه‌ها قرار داده شده‌اند. بخش روباز این پارک در حدود 3 هکتار مساحت داشته که انواع سرسره‌های آبی، استخرهای بزرگ، تخت‌های مخصوص برای حمام آفتاب، مرکز ماساژ، استخر کودکان و... در آن وجود دارند. قسمت سرپوشیده پارک آبی نیز در حدود 5 هکتار مساحت داشته که بزرگ‌ترین استخرهای مجموعه در این قسمت قرار گرفته‌اند. در فصل زمستان در قسمت سرپوشیده پارک آبی بزرگ‌ترین پیست اسکی برای شهروندان و گردشگران فعال است. برای بازدید از این مکان تفریحی می‌توانید تمام روزهای هفته اقدام نمایید؛ اما توجه داشته باشید که ساعت کاری این مجموعه در روزهای شنبه و یکشنبه از 11 صبح الی 19 بوده و این مجموعه در سایر روزها از ساعت 12 ظهر تا 19 فعالیت می‌کند. در نزدیکی پارک آبی جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند مجسمه مادر، باغ گیاه شناسی و باغ وحش ارمنستان نیز به چشم می‌خورند.

پارک آبی ایروان

کاسکاد ایروان

کاسکاد در زبان ارمنی به معنا آبشارهای کوچک است. این مجموعه را به دلیل پله‌های بسیاری که دارد، هزار پله ارمنستان نیز می‌نامند. اگر به دلیل برخی مشکلات نمی‌توانید از پله‌های کاسکاد ایروان بالا بروید، نگران نباشید. در کنار این پله‌ها، پله‌هایی برقی‌ نیز تعبیه شده و تا ساعت 11 قابل استفاده هستند. کاسکاد 302 متر طول دارد که برای رسیدن به این ارتفاع باید از 570 پله بالا بروید. آن ‌چه بسیار لذت‌بخش بوده، تماشا منظره‌ای زیبا پس از بالا رفتن از پله‌ها است. به بالاترین نقطه این پله‌ها، نماد آرامش در ارمنستان گفته می‌شود. برخی از افراد برای رهایی از دغدغه‌ها به کاسکاد ایروان پناه می‌برند. از دیگر جاذبه‌های این مجموعه می‌توان به فضا سبز آن نیز اشاره کرد.

کاسکاد ایروان

سخن پایانی...

اگر به هنر و ادبیات علاقه دارید، شهر ایروان یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای شما است. در این شهر موزه‌ها و اماکن هنری و تاریخی بسیار زیادی وجود دارند که هر کسی را به وجد می‌آورند. بازدید از جاهای دیدنی ایروان و موزه‌های تاریخی این شهر می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول کرده و از دغدغه‌ها دور کند. بسیاری از آثار تاریخی ایروان بیانگر فرهنگ و عقاید مردم ارمنستان است.

نظرات کاربران

  1. دنیا بیگی دنیا بیگی 1402/05/03
    5 نفر پسندیدند
    یکی ازجاهایی که من تو ارمنستان رفتم باغ گیاه شناسی بود که خیلی برام جالب و دوست داشتنی بود. پیشنهاد میکنم از دستش ندین
  2. نیلو نیلو 1402/04/13
    7 نفر پسندیدند
    عالی بود مرسی. خیلی به دردم خورد

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 101 کاربر