کلیسای جامع مادر مقدس

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/24
بازدید: 1242
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تا به حال به باتومی سفر کرده‌اید؟ شهری که به پایتخت تابستانی گرجستان شهرت دارد. شهری که هم می‌توان در آن به خوش‌گذرانی و تجربه زندگی شبانه پرداخت، هم از بخش تاریخی منطقه بازدید کرد و فرهنگ مردم بومی را بهتر شناخت. مگر امکان دارد که از شهر باتومی دیدن کرد و بازدید کلیسای جامع مادر را فراموش کرد؟ کلیسای جلمع مادر مقدس یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است. با بازدید از این کلیسا حتماً متوجه ابهت و شگفتی کلیسای جامع مادر خواهید شد. با خرید تور ارزان گرجستان تجربه‌ای متفاوت را برای خود رقم بزنید.

کلیسای مادر گرجستان

آشنایی با کلیسای جامع مادر مقدس

در شهر باتومی گرجستان می‌توانید از کلیسای جامع مادر مقدس دیدن کنید. گرجستان کشوری است که در نزدیکی دریای سیاه واقع شده است. ساختمان‌ها و سازه‌هایی منحصربه‌فرد، ترکیبی از سبک معماری کلاسیک و مدرن، در این کشور به چشم می‌خورد. کلیسای جامع مادر مقدس واقع در خیابان باراتاشویلی توجه بسیاری از گردشگران باتومی را به خود معطوف کرده است. این کلیسا به عنوان باشکوه‌ترین کلیسای باتومی از آن یاد می‌شود. کلیسای جامع مادر دارای دو برج دوقلوی بلند با پنجره‌های شیشه‌ای رنگ و ظاهری جذاب است. 

سفری ارزان به کشوری اروپایی

دو مجسمه تاریخی از پیامبران در بدو ورود به کلیسا خودنمایی می‌کند. نقاشی‌های زیبای زیادی درون کلیسای جامع مادر وجود دارد که اگر با دقت به آن‌ها نگاه کنید، شما را به وجد خواهد آورد. جالب است بدانید که تا قبل از تغییر کاربری این کلیسا، برای ۵۰۰۰ نفر در این مکان غسل تعمید انجام گرفته است. شیشه‌های رنگی و زیبای این کلیسا بسیار خیره‌کننده هستند. این شیشه‌ها در زمینه زیبایی و صنعت‌گری از رقبای دیگر هنرها به حساب می‌آیند. با وجود پیشینه غمگین کلیسای جامع مادر، این کلیسا طرفداران خاص خود را از سراسر دنیا دارد. 

تاریخچه کلیسای جامع مادر مقدس

برای ساخت این کلیسا ۵ سال زمان برده شد. هدف از ساخت آن، عبادت کاتولیک‌های رومی بوده است. تاریخچه ساخت این کلیسا به زمانی اشاره دارد که روسیه بر آجارستان مسلط بود. پبوستن آجارستان به روسیه سبب مهاجرت افراد زیادی با ملیت‌های مختلف، اغلب از پیروان فرقه کاتولیک، به آجارستان شد. در باتومی در قرن نوزدهم هیچ کلیسای کاتولیکی دیده نمی‌شد. پیروان کاتولیک از مقامات خواستار ساخت یک کلیسای کاتولیک در باتومی شدند. شروع ساخت کلیسای کاتولیک به سال ۱۸۹۸ برمی‌گردد. در سال ۱۹۰۲ ساخت آن به اتمام رسید‌. 
هنگامی که گرجستان به اتحاد جماهیر مشاهیر پیوست، دولت کلیسای جامع مادر را مصادره کرد. در آن دوران کلیسا صرف کارهای اداری و اقتصادی می‌شد. این مسئله مردم گرجستان را معترض ساخت. تا جایی که مردم برای پس گرفتن کلیسا مبارزات طولانی و شدیدی را راه انداختند. در پایان تلاش‌های مردمی جواب داد و کلیسا کاربری اصلی خودش را پس گرفت. بازسازی کلیسا برای شروع فعالیتش به عنوان کلیسای ارتودکس در سال ۲۰۰۰ میلادی انجام گرفت. 

بهترین زمان سفر به باتومیسفر به شهری رویایی در دل گرجستان!

کلیسای جامع مادر مقدس

معماری کلیسای جامع مادر مقدس باتومی

در معماری کلیسای جامع مادر مقدس از سبک معماری گوتیک بهره گرفته شده است و از آن به عنوان سبک معماری مذهبی یاد می‌شود. از ویژگی‌های معماری گوتیک می‌توان به قوس نوک تیز در طاق‌ها اشاره کرد. ۳ گنبد بزرگ در قسمت سقف کلیسای جامع مادر به چشم می‌خورد. در این کلیسا شاهد سبک معماری سنتی و مدرن، نقاشی‌های مذهبی و سقف‌های بلند گنبدی شکل هستید. دو مجسمه زیبا در بخش ورودی این کلیسا هنرنمایی می‌کنند. نمای بیرونی و درونی کلیسا بسیار خاص است. 
این کلیسا با سنگ‌هایی ساخته شده است کافی است دما تغییر یابد تا شکل ظاهری و رنگ سنگ‌ها تغییر یابد. همین امر سبب شگفتی گردشگران شده است. شیشه‌های رنگی، مجسمه‌های زیبا از شخصیت‌های مختلف، ستون‌ها و دیوارها از جمله دیدنی‌های این کلیسا به شمار می‌روند. دبوارها و سقف این کلیسا به حالت گنبدی دیده می‌شود. دیوارهای این کلیسا پر از نقاشی‌های رنگارنگ است. چوب طبیعی در ساخت وسایل داخل کلیسا مورد استفاده قرار گرفته است. در داخل کلیسا، مردم مسیحی به عبادت می‌پردازند. 

صفر تا 100 سفر به باتومی - اگر قصد سفر به باتومی دارید بر روی لینک کلیک کنید تا از اطلاعات کامل سفر به این شهر مطلع شوید.

نحوه دسترسی به کلیسای جامع مادر مقدس باتومی

در خیابان نیکولوز در نزدیکی پارک شهر، کلیسای جامع مادر مقدس قرار گرفته است. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که شهر باتومی، مترو یا تراموا ندارد. البته برای گردشگران این کلیسا، حمل و نقل عمومی همانند مینی بوس، اتوبوس و تاکسی در دسترس است. مردم همه روزه از این وسایل نقلیه برای حمل و نقل استفاده می‌کنند. در همه قسمت‌های شهر این مینی بوس‌ها قابل دسترسی هستند. با پرداخت هزینه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. شما مجبور به پرداخت هزینه خاصی برای بازدبد از کلیسا نیستید. شما در طول روز فرصت بازدید از کلیساهای باتومی را دارید و باز هستند. البته حواستان باشد که روز شنبه ۴ بعد از ظهر و یک شنبه ساعت ۹ صبح به عبادت اختصاص داده می‌شود. 

جاذبه های دیدنی نزدیک به کلیسای جامع مادر مقدس 

علاوه بر خود کلیسای جامع مادر، جاذبه‌های دیدنی بسیار نیز در نزدیکی این کلیسا به چشم می‌خورد. شما بعد از بازدید از این کلیسا، می‌توانید با طی کردن مسافت نه چندان طولانی از دیگر جاذبه‌های شهر باتومی لذت ببرید. از سری جاذبه‌های نزدیک این آثار تاریخی مذهبی، می‌توان به موزه هنرهای زیبای آجارا، موزه باتومی، بلوار باتومی، میدان اروپا، برج آلفا، پارک میزاکل، مجسمه علی و نینو و... اشاره کرد. 

موزه هنرهای زیبای آجارا

این موزه در ۵۵۰ متری کلیسای جامع مادر مقدس واقع شده است. نقاشی هنرمندان معاصر گرجی هموچون لادو گودیاشویلی، نیکو پیروسمانی و...  را می‌توانید  در این موزه ببینید. این آثار اغلب به قرن‌های نوزدهم و بیستم برمی‌گردد. در تاریخ هنر گرجستان این آثار مهم تلقی می‌شوند. در سال ۱۹۹۸ میلادی این موزه ساخته شده است. 
موزه هنرهای زیبای آجارا دو طبقه دارد و علاوه بر آثار هنرمندان گرجی، تعداد کمی از آثار هنرمندان روسی و انگلیسی هم به چشم می‌خورد. این موزه امکان ملاقات با هنرمندان گرجستانی طی زمان نه چندان طولانی به شما می‌دهد. کسانی که دستی به هنر دارند، این موزه برایشان بسیار جذاب خواهد بود. از مزایای این موزه می‌توان به داشتن راهنمای مسلط به انگلیسی اشاره کرد. 

موزه هنرهای زیبای آجارا

بلوار باتومی

در فاصله ۱ کیلومتری کلیسای جامع مادر، بلوار باتومی قرار دارد. هدف از ساختن بلوار باتومی، ایجاد فضایی سبز و تفرجگاهی در کنار دریای سیاه بوده است. این بلوار از قدیمی‌ترین بلوارهای این شهر زیبای ساحلی به شمار می‌رود. این بلوار در سال ۱۸۸۵ به دستور فرماندار وقت گرجستان ساخته شده است. فضای سرسبز، قرار گرفتن در کنار دریای سیاه، فضایی برای قایق‌رانی و پیاده‌روی و... از سری ویژگی‌های مثبت این میدان به شمار می‌رود. استقبال بومیان و توریست‌های باتومی سبب ایجاد رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید و مراکز تفریحی متنوعی در این بلوار شده است. طول بلوار باتومی به ۷ کیلومتر می‌رسد. 

همه چیز درباره باتومی - هر آن چیزی که باید در مورد باتومی گرجستان بدانید!

بلوار باتومی

رستوران‌های نزدیک به کلیسای جامع مادر مقدس

بعد از بازدید از کلیسای جامع مادر مقدس و دیگر جاذبه‌های بسیار زیاد شهر باتومی حتماً بسیار گرسنه شده‌اید و به دنبال رستورانی با غذاهایی لذیذ در این اطراف می‌گردید. خوشبختانه رستوران‌های زیادی در این اطراف به چشم می‌خورد که انتخاب بین آن‌ها بسیار دشوار است. رستوران ماماپوری، رستوران دلی ریا، رستوران مونیخ، کافه و رستوران رادیو، رستوران قلب باتومی و... نمونه‌هایی از این رستوران‌ها هستند. 

جاهای دیدنی باتومی - معرفی جاذبه‌های گردشگری شهری ساحلی، با طبیعتی سرسبز و جذاب!

رستوران مونیخ

از بهترین رستوران‌های موجود در باتومی می‌توان به رستوران مونیخ اشاره کرد. این رستوران تنها ۸۵۰ متر با کلیسای جتمع مادر مقدس باتومی فاصله دارد. در سال ۲۰۱۳ این رستوران افتتاح شد. فضای جذاب و غذاهای لذیذ و خوش طعم این رستوران به سرعت سبب محبوبیت آن در باتومی شد و به سرعت در لیست معروف‌ترین رستوران‌های باتومی جای گرفت. رستوران مونیخ محیطی آرام دارد و سرویس‌دهی آن بی‌نظیر است. 
انواع غذاهای گرجی و آلمانی در این رستوران سرو می‌شود. گردشگران باتومی در این رستوران می‌توانند انواع غذاهای آلمانی را امتحان کنند. رستوران مونیخ از نظم و تمیزی بالایی برخوردار است و کارکنان آن رفتار خوبی با مشتریان خود دارند. رستوران مونیخ با وجود سابقه کمی که دارد اما توانسته است در بین مردم بسیار شناخته شده باشد. ‌از سری برنامه‌های جذاب رستوران می‌توان به اجرای موسیقی زنده در بعضی روزهای هفته اشاره کرد. دسترسی به اینترنت وای فای و پارکینگ از در امکانات این رستوران به شمار می‌رود. 

سوغات باتومی - معرفی 14 تا از معروف‌ترین سوغات باتومی گرجستان!

رستوران قلب باتومی

این رستوران در فاصله ۹۵۰ متری کلیسای جامع مادر مقدس باتومی قرار دارد. این رستوران در تمامی روزهای هفته آماده پذیرایی از مهمون‌های خود است. ارائه غذاهای باکیفیت، قیمت مناسب، فضایی دلنشین و آرامش‌بخش از جمله دلایل رضایت مشتریان این رستوران است. انواع غذاهای اروپایی و گرجستانی در این رستوران سرو می‌شود. در منوی غذای این رستوران گزینه‌های وگان و گلوتن آزاد به چشم می‌خورد. یک خانواده گرجی این رستوران را مدیریت می‌کنند. این خانواده با بالا بردن کیفیت و کاهش قیمت، تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مشتری و بالا بردن فروش به کار می‌گیرند. 

بهترین رستوران های باتومی - بهترین رستوران ها در باتومی برای صرف شامی دل انگیز

هتل‌ های نزدیک کلیسای جامع مادر مقدس

جاذبه‌های دیدنی باتومی آنقدر زیاد هستند که شما را شگفت ‌زده خواهند کرد. گردشگران باتومی بعد از دیدن کلیسای جامع مادر مقدس و دیگر جاذبه‌های آن بی‌شک خستگی امانشان نخواهد داد و گمان می‌کنند که برای پیدا کردن هتل در آن نزدیکی دچار چالشی بزرگ هستند. اما نگران نباشید. در نزدیکی کلیسای جامع مادر هتل‌های بسیاری را می‌توانید بیابید. هتل ستاره دریای سیاه، هتل اولد سیتی، هتل اولد گارد، هتل آنتیکا، هتل پیازا این، هتل اوربی توئین و... نمونه‌هایی از این هتل‌ها هستند. 

هتل اولد سیتی 

هتل اولد سیتی تنها ۲۰۰ متر با کلیسای جامع مادر مقدس باتومی فاصله دارد. فقط کافی است ۱۱ دقیقه قدم بزنید تا از هتل اولد سیتی به ساحل برسید. این هتل در عین سادگی، خدمات ۲۴ ساعته به شما ارائه می‌دهد. هر اتاق این هتل، ایوانی مخصوص آفتاب گرفتن دارد. اتاق‌های این هتل، دکوراسیونی مدرن دارند. اتاق‌های این هتل به سیستم تهویه مطبوع، تلویزیون صفحه تخت و حمام خصوصی با دوش مجهز شده‌اند. 

هتل‌های 4 ستاره باتومی - آشنایی با هتل‌های لوکس 4 ستاره در باتومی

صندلی آفتاب در تراس آفتاب هتل واقع در پشت بام هتل برای شما موجود است. در این هتل شما می‌توانید غذاهای اروپایی و گرجی را امتحان کنید. از هتل اولد سیتی تنها ۵ دقیقه رانندگی لازم است تا خودتان را به ایستگاه قطار باتومی برسانید. با یک پیاده‌روی کوتاه از هتل اولد سیتی می‌توانید به امکان دیدنی شهر باتومی برسید و از آن‌ها دیدن کنید. کارکنان هتل اولد سیتی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. 

هتل اوربی توئین

هتل اوربی توئین ۳ کیلومتر با کلیسای جامع مادر مقدس باتومی فاصله دارد. سه برج با نمایی شیشه‌ای و آلومینیومی در سواحل دریای سیاه به چشم می‌خورد. هتل اوربی توئین در طبقات بالایی یکی از این برج‌ها قرار دارد. ده اتاق با مبلمان لوکس و مدرن در این هتل موجود است. در این هتل می‌توانید شاهد چشم‌اندازهای زیبایی از شهر باتومی، سواحل دریای سیاه و جنگل‌های سیاه باشید. همه‌ اتاق‌های هتل اوربی توئین مجهز به سیستم تهوبه مطبوع و سیستم گرمایشی مرکزی هستند. 

سخن پایانی
باتومی، شهری که بخش اعظمی از اقتصاد آن بر پایه توریسم است. پس بی شک این شهر جاذبه‌های گردشگری زیادی همچون کلیسای جامع مادر نیز باید داشته باشد تا شما را به خود جذب کند.  معماری آن تلفیقی از مدرن و سنتی است. سنگ‌های به کارگرفته شده در کلیسا جامع مادر، با تغییر دما تغییر می‌کنند. همین شگفتی باعث شده که این سازه گردشگران را چشم انتظار خود نگه دارد تا به محض تغییر خود آن‌ها را به حیرت وا دارد.  شیشه‌های رنگی و خاص این کلیسا جلوه خاصی به این بنای تاریخی بخشیده است. برای دیدن این شگفتی‌های منحصر به فرد تور ارزان گرجستان را از دست ندهید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر