سفر به قونیه

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/03
بازدید: 231
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تور قونیه :
طرح اولیه قونیه و مناطق اطرافش قبل از عصر مدنیت به وجود آمده است. در این عصر فرهنگهای نیئولیتک – کالکولیتک و اول عصر برنز دیده می‌شود. در این دوران محل اقامت باستانی‌ها (تپه‌ای‌ها) در داخل مرزهای استان قونیه بوده است. شهر قونیه در زمان عثمانی‌ها از همان ارزش و اعتبار بهره‌مند بوده است. در دوران جمهوری قونیه با سرعت گسترش یافت و با آثار تاریخی مثل موزه طبیعی مثل موزه نگهداری شده است. پدر مولانا جلال‌الدین (سلطان العلماء) از طرف سلطان سلجوقی به بهاءالدین ولد در سال ۱۲۷۴ یک باغچه هدیه شده و این تربت در سال ۱۳۹۶ با مناره‌ای از چینی روکشی شده است. این جا که به عنوان تربه مولانا جلال‌الدین شناخته شده بود در سال ۱٩٣٨ به عنوان موزه مولانا بازسازی شد. در آن درگاهی که مولانا در آن مزارش است به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است که اثرهانی مربوط به زمان مولانا، سازهای موسیقی، نمونه‌های خط و قالی به نمایش گذاشته شده است. ( turkeypito.com )
 

مولانا جلال الدین بلخی - اسرار و ناگفته های زندگی مولانا - کامل ترین بیوگرافی+بهترین اشعار





موزه های قونیه

موزه مولانا:

پدر مولانا جلال‌الدین (سلطان العلماء) از طرف سلطان سلجوقی به بهاءالدین ولد در سال ۱۲۷۴ یک باغچه هدیه شده و این تربت در سال ۱۳۹۶ با مناره‌ای از چینی روکشی شده است. این جا که به عنوان تربه مولانا جلال‌الدین شناخته شده بود در سال ۱۹۳۸ به عنوان موزه مولانا بازسازی شد. در آن درگاهی که مولانا در آن مزارش است به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است که اثرهانی مربوط به زمان مولانا، سازهای موسیقی، نمونه‌های خط و قالی به نمایش گذاشته شده است.

موزه اثرهای چینی قاره‌ای:

مدرسه قاره تای به عنوان موزه چینی در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد. و این موزه در زمان سلطان سلجوق عزالدین کیکاوس دوم به وسیله امیرجلال الدین قاره تای در سال ۱۲۵۱ بنا شد و در سال ۱۹۵۵ به عنوان موزه آثار چینی شروع به کار کرد. چینی‌های دیواری دوران سلجوقی چینی‌های سرای قباد آباد، زمان امیریها و چینی‌های دوران عثمانی در این موزه در معرض نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این دیوارهای این مدرسه نیز به صورت چینی ساخته شده است.

موزه اینچه مناره:

این مدرسه به نوعی نمایشگر معماری کهن دوران سلجوقیان می‌باشد که به عنوان موزه آثار سنگی و چوب و تخته در معرض نمایش عموم قرار دارد. این مدرسه در زمان سلطان سلجوق عزالدین کیکاوس دوم به هدف فراگیری علم حدیث بین سالهای ۱۲۵۸ – ۱۲۷۹ به وسیله وزیر صاحب آنافخرالدین علی بنا شد. این مدرسه که در سال ۱۹۵۶ به حالت موزه در معرض نمایش گذاشته شد و هنوز هم دارای سنگهای قدیمی و با ارزش دوران سلجوقی و عثمانی است.

موزه باستان‌شناسی:

در سال ۱۹۶۲ به معرض زیارت گذاشته شد. این موزه دارای آثاری از دوران نئولتیک، اول برنز، هیتیت، فریگ، یونان، روم و بیزانس است. همچنین در این موزه آثار بیرون آمده از تپه علاءالدین، چاتال هویوک، جان حسن، اربابا، قاره هویوک به نمایش گذاشته شده است.

موزه آتاترک:

خانه آتاترک که در سال ۱۹۱۲ ساخته شده بود از طرف مردم قونیه به آتاترک به عنوان هدیه باز گردانده شد. در سال ۱۹۶۴ کارش را به صورت موزه آغاز کرد. در این موزه لباسها و وسایل استفاده شده به وسیله آتاترک مدارک جنگ آزادی ترکیه، عکسها و روزنامه‌ها در معرض نمایش قرار گرفته است. این بنا یکی از معماریهای با شکوه قرن ۱۹ می‌باشد.

موزه آنتوگرافی:

در این موزه انواع لباس، کمر و دیگر انواع انتوگراف، سلاح و سکه‌های با ارزش در معرض نمایش قرار گرفته است. قسمتی از این موزه به صورت نمایشگاهی از قالی، قالیچه و گلیم مرتب شده است. این موزه در جاده لارنده واقع شده است.

موزه قویون اوغلی:

این موزه که حدوداً ۳۰۰۰ مترمربع وسعت دارد. در طبقه اول تاریخ طبیعت، در ورودی آن مدنیتهای آناطولی، در قسمت نمایش سکه‌های قدیمی، گالری صنعتی، در طبقه بالا اثرهای انتوگرافی، قالی، گلیم و کتابهای دست نوشت دیده می‌شود. در این موزه کتابخانه‌ای به ظرفیت ۲۰۰۰۰ جلد کتاب در دسترس عموم قرار دارد. (ulduztourism.com)
قونیه علاوه بر موزه ها دارای اماکن دیدنی دیگری نظیر مسجد ها با غ ها و کلیسا ها، صنایع دستی و حتی غذاها و آداب و رسوم هایی است که دیدن از آن ها را به شما توصیه می کنیم

پنج هتل پیشنهادی برای اقامت در هتل های قونیه

- هیچ هتل قونیه Hich Hotel Konya
آدرس : Aziziye Mah.Celal Sok.No:6 | Karatay, Konya 42030
- دِدِمن کُنیا هتل اند کانونشن سنتر Dedeman Konya Hotel & Convention Center
آدرس: Esenler Mah. Yeni Sille Cad. No:1| Selcuklu , Konya 42080
- هیلتون گاردن این کُنیا Hilton Garden Inn Konya
آدرس: Aziziye Mahallesi, Kislaonu Sokak 4 , Konya 42030
- اولوسان هتل Ulusan Hotel
آدرس: Sukran Mah. Kursuncular Sok. No:4 mevlana cad.. merkez | Behınd the Centrum Ptt, Konya
- بِرا مولانا هتل Bera Mevlana Hotel
آدرس : Aziziye Mah Mevlana Cad. No 55 Karatay

کجای شهر هتل بگیرم بهتر است؟

مهمترین اصل در انتخاب هتل، موقعیت آن هتل است. هرچه قدر هتل به مرکز اصلی شهر نزدیک باشد بهتر است. با این حال با توجه به هدف سفر شما ممکن است موقعیت هتل برای شما در اولویت بعدی باشد:
- سفرهای تفریحی : در سفرهای تفریحی بهتر است در مرکز شهر قونیه، هتل خود را انتخاب کنید. حتی اگر به نسبت هتل های مشابه گرانتر باشد و آن یک دلیل ساده دارد: صرفه جویی در کرایه تاکسی و زمان.
- سفر کاری : اگر برای مسافرت کاری به قونیه سفر کرده اید بهتر است کرایه تاکسی در مدت اقامت خود را به مبلغ هر شب اقامت خود در هتلی که از مرکز شهر دور است، اضافه کنید سپس هزینه ها را با هزینه هر شب اقامت در هتل های مرکز شهر مقایسه نمایید.
*ممکن است شما هتلی بهتر و با قیمت پایین تر در مناطق دورتر نسبت به مرکز شهر پیدا کنید اما باید هزینه کرایه تاکسی برای هر شب اقامت را در نظر بگیرید


مراسم سماع :
سماع به نوعی از رقص صوفیه شامل چرخش بدن همراه با حالت خلسه برای اهداف معنوی گفته می‌شود. سماع سابقه دیرین تاریخی داشته و پس از اسلام موافقان و مخالفانی نیز در این دین پیدا نموده‌است.
نام دیگر این مراسم «شبی عروس» (Şeb-i Arus) می باشد که هر ساله به مدت ده روز از 10تا 17 دسامبر در قونیه برگزار می گردد و هر شب در این مراسم رقص دینی سماع به همراهی نوای نی اجرا می شود.
مراسم هاي ياد شده شامل برپايي مراسمهاي موسيقي عرفاني، سمپوزيومهاي مختلف در شناخت مولانا و نيز 15 مورد مراسم آيين سماع مي باشد.
مراسم ده روزه بزرگداشت یاد مولاناجلال الدین مولوی در قونیه برگزار می گردد.
در این رویداد قونیه مهمان ده ها هزار نفر از مریدان و عاشقان مولانا جلال الدین عارف، شاعر و اندیشمند بزرگ ایرانی و بین المللی است.
گردشگران ايراني در راس گردشگران خارجي که از مقبره مولانا ديدار مي کنند، قرار دارند.
گفتنی است در سالیان گذشته ترکیه تلاش زیادی کرده تا مولانا جلال االدین را به عنوان یک شاعر ترک به جهانیان معرفی کند
 
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر