فستیوال های استانبول

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/13
بازدید: 1771
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از بهترین شهرهای دنیا که فستیوال‌ها و رویدادهای متنوع و مهیج را برگزار می‌کند، استانبول است. ترکیه به دلیل هم‌‌‌مرز بودن با هشت ‏کشور، فرهنگی از ترکیب شرق و غرب را داراست. که سبب شده در روزهای خاص، فستیوال‌های مختلفی را برگزار کند. آیا از فستیوال های استانبول باخبر هستید؟ لحظه آخر قصد دارد در این مقاله ده مورد از این رویدادهای مهم را که در استانبول برگزار می‌شود، به شما معرفی کند.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. فستیوال های استانبول در فصل بهار
    1. فستیوال گل لاله استانبول
    2. فستیوال بین ‌المللی فیلم استانبول
    3. مسابقات بین المللی تنیس در استانبول
  2. فستیوال های استانبول در فصل تابستان
    1. جشنواره بین المللی موسیقی استانبول
    2. فستیوال مسابقه شنای قاره ای بسفروس
  3. فستیوال های استانبول در فصل پاییز
    1. فستیوال مولانا  RUMI FESTIVAL IN KONYA
    2. جشنواره بین المللی تئاتر استانبول
    3. جشنواره قهوه استانبول
    4. جشنواره دوسالانه استانبول‏ Istanbul Biennial‏‎
    5. نمایشگاه بین المللی کتاب استانبول ‏‎
    6. ماراتن استانبول
    7. فستیوال آکبانک جاز Akbank Jazz ‎
    8. جشنواره بین المللی عروسکی استانبول
  4. فستیوال های استانبول در فصل زمستان
    1. شب سال نو در استانبول
    2. جشنواره بین المللی غذا استانبول
    3. جشنواره فیلم کوتاه آک بانک استانبول
    4. برنامه معماران جوانان YAP 
    5. راک اند کوک ‏ Rock n’Coke
    6. فستیوال طراحی در دیدنی های استانبول 
    7. هنر بین المللی استانبول‏ ArtInternational Istanbul‏ ‏
    8. جشنواره فیلم شهری و معماری بین المللی استانبول ‏
    9. ‏جشنواره ادبی استانبول ‏Tanpinar‏‎
    10. جشنواره استانبول معاصر‏‏‏‏‏

فستیوال های استانبول

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

فستیوال های استانبول در فصل بهار

شهر گردشگری استانبول در فصل بهار نیز فستیوال هایی دارد، که می توانید در آنها شرکت کنید.

فستیوال گل لاله استانبول

برای استقبال از بهار، جشنواره گل لاله استانبول هر ساله درسه هفته پایانی ماه آوریل برگزار می‌شود. هر ساله تعداد زیادی بازدیدکننده با حضور در جشنواره رایگان گل لاله و تماشای 120 نوع گوناگون ازگل های لاله لذت می‌برند. در این جشنواره مسابقه عکاسی نیز اجرا می‌شود، که علاقه‌مندان به عکاسی در این مسابقه مهیج شرکت می‌کنند.

فستیوال بین ‌المللی فیلم استانبول

جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول که به وسیله بنیاد فرهنگ و هنر استانبول (IKSV) سازماندهی شده است، در ماه آوریل و در بازه زمانی 12 روز برگزار می‌گردد. این برنامه‌ی جذاب از قدیمی‌ترین فستیوال‌های فیلم بین‌المللی در ترکیه است. در این جشنواره فیلم‌های داخلی و بین‌المللی به نمایش درمی آیند، و در انتها به آثار برگزیده لاله طلایی اهدا می‌شود. اگر به این هنر سینما علاقمند هستید، در سفر به شهر زیبای استانبول می توانید به یکی از بهترین سینماهای این شهر یعنی سینمای مرکز خرید ایستینیه پارک بروید.

مسابقات بین المللی تنیس در استانبول

مسابقات بین‌المللی اتحادیه‌ی تنیس زنان (Women's Tennis Association) که به اختصار (WTA) نامیده می‌شود، از بزرگترین مسابقات بین المللی در کشور ترکیه است. این مسابقه در پارک تنیس اسپور توتو Spor Toto برگزار می‌شود. گرشگران و علاقمندان می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند، و یا از تماشای بازی لذت ببرند.

فستیوال گل لاله استانبول

فستیوال های استانبول در فصل تابستان

شهر گردشگری استانبول در فصل تابستان نیز فستیوال‌هایی دارد، که می‌توانید در آنها شرکت کنید.

جشنواره بین المللی موسیقی استانبول

فستیوال بین‌المللی موسیقی استانبول، که توسط بنیاد فرهنگ و هنر استانبول سازماندهی شده، در ماه ژوئن به مدت 3 هفته برگزار می‌گردد. در این جشنواره می‌توانید  از اجرای موسیقی هنرمندان برجسته بین‌المللی لذت ببرد، و ساعتی فارغ از هر گونه دغدغه در دنیای موسیقی غرق شوید.

فستیوال مسابقه شنای قاره ای بسفروس

مسابقه بین‌المللی شنای قاره‌ای بسفروس، از طریق کمیته المپیک ترکیه، درماه ژوئیه برگزار می‌شود. در این مسابقه پرهیجان، شرکت‌کنندگان باید از تنگه‌ی بسفر از ساحل کانلیکا استانبول به سمت کورچشمه Kuruşeşme شنا کنند. اگر قصد شرکت در این مسابقه مهیج و یا بازدید از آن دارید، می‌توانید درماه ژوئن به استانبول بیاید.

تفریحات استانبول - با مکان های تفریحی استانبول لذت سفرتان را تضمین کنید! 

فستیوال های استانبول در فصل تابستان

فستیوال های استانبول در فصل پاییز

شهر توریستی استانبول در فصل پاییز نیز فستیوال هایی دارد، که می توانید در آنها شرکت کنید.

فستیوال مولانا  RUMI FESTIVAL IN KONYA

یکی از جذاب‌ترین جشنواره های استانبول، مراسمی است که هر سال از ۱۰ تا ۱۷ دسامبر در قونیه برای بزرگداشت مقام مولانا، شاعر بزرگ ایرانی، برگزار می‌گردد.
در این فستیوال معنوی و عرفانی، بیش از یک‌میلیون نفر حضور دارند، و به تماشای رقص سماع و موسیقی عرفانی می‌نشینند. در این جشنواره، مراسم درویش‌‌های چرخان برپا می‌شود، بدین صورت که درویش‌ها دایره‌وار کنار هم ‌ایستاده، و رقص سماع انجام می‌دهند. از دیگر برنامه ها در این جشنواره خواندن اشعار مولانا است، تا یاد این شاعر بزرگ را در شب سالگرد وفاتش، گرامی دارند. نکته ای که باید در این ذکر شود این است که برای حضور در این فستیوال، باید این نکات رعایت شود:

  • شرکت نمودن در این جشن برای پیروان همه مذاهب آزاد است.
  • خانم‌ها می‌بایست با روسری حضور یابند.
  • محل نشستن آقایان و بانوان، تفکیک شده است.

مولانا جلال الدین بلخی - اسرار و ناگفته های زندگی مولانا - کامل ترین بیوگرافی+بهترین اشعار

جشنواره بین المللی تئاتر استانبول

جشنواره تئاتر استانبول که توسط IKSV  هر دوسال در میان، در بین ماه‌های نوامبر تا دسامبر برگزار می شود، به مدت دو هفته برپاست. عموم مردم و گردشگران می‌توانند در این فستیوال حضور داشته باشند، و تئاترهای ترکی و بین المللی را ببینند و لذت ببرند. همچنین افرد علاقمند به هنر تئاتر می‌توانند در کارگاه‌های آموزشی رایگان شرکت کرده، و دانش خودشان را بروز کنند. 

جشنواره قهوه استانبول

جشنواره قهوه در پارک کوچوک چیفتلیک (Küçükçiftlik) که در نزدیکی میدان تکسیم واقع شده، برگزار می‌گردد. فستیوال قهوه در ماه سپتامبر و در بازه زمانی 4 روز در استانبول جاری است. اگر شما جز افرادی هستید که می خواهید قهوه‌ی خوبی خرید کنید، و یا تمایل به صرف قهوه دارید، می توانید با دوستان خود به این فستیوال بروید. علاوه بر این می‌توانید در کارگاه‌های آموزشی آن نیز شرکت کنید.

جشنواره دوسالانه استانبول‏ Istanbul Biennial‏‎

جشنواره‌ی دوسالانه بین المللی استانبول، همانطور که از نامش پیداست هر دوسال یکبار در بین ماه های سپتامبر تا نوامبر برگزار می‌شود. بنیاد فرهنگ و هنر استانبول IKSV این جشنواره را با هدف ساخت فضایی برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان برگزار می‌کند. این فستیوال هنری رایگان هم در شهر زیبای استانبول سر و صداهایی به راه انداخته است، و علاقه مندان زیادی در آن شرکت می‌کنند. جشنواره ‌ی مهم دوسالانه از اواسط سپتامبر شروع شده، و تا اواسط نوامبر ادامه می‌یابد. اگر دنبال بهانه ‌ای برای سفر به ترکیه هستید، این روزها فرصت مناسبی برای شماست، که در کنار برنامه خود بتوانید در این فستیوال شرکت کنید، و کلی خوش بگذرانید.

جشنواره بین المللی تئاتر استانبول

نمایشگاه بین المللی کتاب استانبول ‏‎

اگر شما جز علاقه مندان به مطالعه و کتابخوانی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شهر استانبول که هر ساله در ماه نوامبر و به مدت 8 روز برگزار می‌شود شرکت کنید. این جشنواره فرهنگی با همکاری انجمن ناشران ترکیه در مرکز کنوانسیون ‏Tuyap تیویاپ در بویوک چکمه برپا می‌شود، و در آن 800 غرفه مربوط به کتاب‌های ترکی و خارجی قرار دارد. در این نمایشگاه علاوه بر فروش کتاب، کلاس‌های آموزشی و کنفرانس‌‌هایی نیز تشکیل می‌شود.  با سفر در این ماه می‌توانید از این نمایشگاه جذاب دیدن کنید، و کتاب موردنظر خودتان را خریداری کنید.

ماراتن استانبول

تنها مسابقه‌ی دوی ماراتن بین قاره‌ای در سراسر دنیا، ماراتن استانبول (The Istanbul Marathon) است. این برنامه هر سال 8 نوامبر در استانبول برگزار می‌شود. ساعت اجرای این مسابقه از 8:00 صبح تا 15:00 عصر است. برای اجرای جشنواره همگانی ماراتن، اکثر خیابان‌ها را بسته، و وسایل نقلیه اجازه عبور ندارند. اگر از علاقه مندان به مسابقه ماراتن هستید، می‌توانید ثبت نام خود را انجام دهید، و با تهیه لباس مناسب، در مسابقه دوندگان شرکت کنید.

فستیوال آکبانک جاز Akbank Jazz ‎

آکبانک جاز از فستیوال‌های مشهور و 20 ساله در استانبول است، که با حضور برترین گروه‌های موسیقی جز برگزار می‌گردد. محل برگزاری این فستیوال، مرکز هنرهای نمایشی زورلو در آک بانک صنعت آرت Akbank Sanat Art است.  این جشن که هر سال در ماه اکتبر به مدت 18 روز برپاست، طرفداران خاص خودش را دارد. این برنامه پرطرفدار، باعث شده که هر ساله تعداد زیادی مسافرین علاقه‌مند به موسیقی جز، برنامه‌ریزی کرده و در این جشنواره شرکت کنند. 

جشنواره بین المللی عروسکی استانبول

جشنواره عروسکی استانبول، در بین ماه‌های اکتبر تا نوامبر و به مدت 11 روز برگزار می‌شود. محل اجرای این جشنواره در موزه‌ی نیروی دریایی استانبول است. این جشنواره فرصت مناسبی را ایجاد کرده که علاقه‌مندان به به دیدن نمایش‌های عروسکی و ویدئویی گرد هم جمع شوند. در این جشنواره کارگاه‌های ساخت عروسک نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

راهنمای سفر به استانبول - هر آنچه باید قبل از سفر به استانبول بدانید!

نمایشگاه بین المللی کتاب استانبول ‏‎

فستیوال های استانبول در فصل زمستان

شهر توریستی استانبول در فصل زمستان نیز فستیوال هایی دارد، که می توانید در آنها شرکت کنید.

شب سال نو در استانبول

مردم هر سال در 31 دسامبر در شهر استانبول مانند دیگر شهرها، جشن شب سال نو برگزار می‌کنند. مردم هر شهر مطابق آیین و رسوم خود این شب را جشن می‌گیرند. در مناطق توریستی استانبول به آتش بازی می‌پردازند. اگر در جشن شب سال نو در ترکیه هستید، می‌توانید شاهد شور و هیجانِ برپایی جشن‌ها باشید. 

جشنواره بین المللی غذا استانبول

جشنواره غذا در مرکز فرهنگی و هنری ایوپ (Eyup)، به وسیله فدراسیون آشپزهای ترکیه، در ماه دسامبر و به مدت 3 روز برگزار می‌گردد. در این فستیوال دو هزار سرآشپز از 30 کشور شرکت کرده، و با هم به رقابت می‌پردازند. این جشنواره برای علاقه‌مندان به غذاهای ترکی و بین‌المللی، جزء بهترین فستیوال‌ها محسوب می‌شود.

جشنواره فیلم کوتاه آک بانک استانبول

جشنواره فیلم کوتاه (آک بانک) به عنوان مهمترین فستیوال‌های هنری و فرهنگی، برای کارگردانان و علاقه‌مندان به هنر سینما شناخته شده است. این جشنواره فیلم کوتاه در ماه مارس و طی 10 روز در آک بانک استانبول برگزار می‌گردد. این فستیوال با هدف حمایت از سازندگان فیلم‌های کوتاه و تشویق نمودن آنها برای تولید بیشتر ایجاد شده است. شرکت در این برنامه تجربه خوبی را به همراه خواهد داشت؛ چرا که می‌توانید با نظرات و تجربیات دیگران در این جشنواره آشنا شوید.

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

شب سال نو در استانبول

برنامه معماران جوانان YAP 

یکی از مجبوب‌ترین فستیوال‎ها در استانبول (برنامه معماران جوانانYAP) است. طرفداران این فستیوال که هر دوسال یکبار و در فصل تابستان برگزار می‌گردد، ایده‌پردازان و معماران هستند. در این رویداد خاص که با همکاری موزه هنرهای مدرن ترکیه برگزار می‌شود، معماران و ایده پردازان، طرح‌ها و ایده‌های خود را به اشتراک گذاشته، تا مورد استقبال و حمایت عموم قرار گیرند. گفتنی است که این برنامه‌ی جالب، با هدف تشویق معماران به ارائه‌ی طرح‌هایی با درنظر گرفتن مسائل مربوط به زیست محیطی برگزار می‌شود. اگر در تابستان با تور استانبول به این شهر زیبا سفر کردید می‌توانید از این فستیوال محبوب بازدید کنید.

راک اند کوک ‏ Rock n’Coke

راک اند کوک یکی از بزرگترین و شادترین فستیوال‌های موسیقی ترکیه بوده، که علاوه بر جوانان ترک، گردشگران زیادی از طرفداران این برنامه هستند. میزبانان راک اند کوک، گروه‌های بزرگ موسیقی معاصر هستند. این رویداد شاد که جنبه‌ی فرهنگی و هنر دارد، برای یک دهه است که برگزار می‌شود.

فستیوال طراحی در دیدنی های استانبول 

محل برگزاری فستیوال هفته طراحی استانبول، پارک کوچوک چیفتیک ‏‎(Kucuk Ciftik)‎‏ است. در این جشنواره که کارگاه‌‎ها، نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های مختلف برگزار می‌شود، هنرمندان به مدت 5 روز آثار و طراحی‌های ارزشمند خود را به نمایش می‌گذارند. در این رویداد دیدنی، گردشگران می‌توانند حضور داشته باشند، و از نمایشگاه دیدن کرده، و یا در کنفرانس‌ها شرکت کنند.

شهر استانبول - معرفی کامل استانبول یکی از زیباترین شهر های ترکیه

برنامه معماران جوانان YAP

هنر بین المللی استانبول‏ ArtInternational Istanbul‏ ‏

‏نمایشگاه هنر بین‌المللی شهر استانبول که در مرکز کنگره هالیچ ‏Halic Congress Center‏ برگزار می‌گردد، علاقه‌مندان و هنر دوستان بسیاری را ‏جذب خود کرده‌است. نمایشگاه هنر بین‌المللی استانبول، با حضور هنرمندان داخلی و خارجی بسیاری تشکیل می‌شود، که آثار خود را در این نمایشگاه به نمایش می‌گذارند. ‏‏‏‏

جشنواره فیلم شهری و معماری بین المللی استانبول ‏

‏جشنواره فیلم شهری و معماری بین‌المللی استانبول، که از سال 2007 ایجاد شده است، ‏به وسیله اتاق معماران ترکیه برگزار می‌گردد. این رویداد با هدف توسعه‌ی فرهنگی و معماری، و نگهداری از بناهای تاریخی ایجاد می‌شود. در این جشنواره معماران حرفه‌ای و جوان حضور دارند. این جشنواره بین‌المللی، در روز جهانی معماری (اولین دوشنبه ماه اکتبر) برگزار می‌شود.

‏جشنواره ادبی استانبول ‏Tanpinar‏‎

این جشنواره که رویدادی ادبی است، با حضور نویسندگان بیش از ‏بیست کشور برگزار می‌شود. تمرکز این جشنواره‌ی ادبی علاوه بر تبادل فرهنگ‌های متنوع اروپایی، تآکید بر اهمیت ادبیات ‏در افزایش سطح دانش است. ‏گردشگران و دوستداران ادبیات از سراسر جهان، در این جشنواره دلنشین ادبی شرکت می‌کنند.

جشنواره استانبول معاصر‏‏‏‏‏

جشنواره استانبول معاصر، جزء رویدادهایی هنری بوده، که شهر استانبول را مرکز هنر معاصر جهان قرار می‌دهد. در این رویداد هنری، کلکسیونی از آثار هنری مربوط به 21 کشور دنیا به نمایش گذاشته می‌شود؛ از این‌رو این برنامه را بزرگترین جشنواره هنری در استانبول نامیده‌اند. این جشن برای افرادی که به هنر معاصر دنیا علاقه‌ دارند، می‌تواند جذاب باشد.

هنر بین المللی استانبول‏ ArtInternational Istanbul‏

کلام نهایی لحظه آخر
با مطالعه این مقاله کدام یک از این فستیوال‌ها برای شما هیجان بیشتری داشت؟ منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات شما هستیم. در آخر پشنهاد ما به شما این است، که در سفر خود با تور استانبول، برنامه خود را به گونه‌‌ای بچینید که بتوانید در یکی از فستیوال های متنوع استانبول حضور داشته باشید؛ چرا که خاطره و تجربه فراموش نشدنی برایتان به ارمغان خواهد آورد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر