باغ وحش ارم

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 19150
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

باغ وحش ارم با مساحت تقریبا 5 هکتار در 4 کیلومتری اتوبان کرج و در محیط ورزشی تفریحی ارم سبز (پارک ارم) واقع شده است. در باغ وحش تهران در حدود 120 گونه جانور بومی ایرانی و غیر ایرانی به شکل های مختلف نگهداری می شود. جالب است بدانید باغ وحش تهران در ابتدا به عنوان تفرجگاه ناصرالدین شاه ساخته شده بود و در آن از شیرهای ایرانی و تعدادی ببر مازندارنی نگهداری میشد.

باغ وحش ارم

قدمت ساخت باغ وحش ارم تهران

باغ وحش ارم تهران اولین باغ وحش ساخته شده در ایران است که مربوط به دوره ی ناصرالدین شاه می باشد. این باغ وحش بعد از رفتن ناصرالدین شاه به فرنگ، به سبک اروپاییان در بنای دوشان تپه، که مکانی آباد و بسیار زیبا بود ساخته شد. در ابتدا در باغ وحش تهران حیواناتی مانند ببر مازندران که اکنون نسلش منقرض شده و شیر نگهداری می شدند. باغ وحش ارم چند سال پیش دقیقا روبه روی پارک ملت در خیابان ولیعصر قرار داشت که به دلیل وجود آلودگی و مزاحمت برای ساکنین منطقه در سال 1366 به کلی تعطیل شد؛ بنابراین اکنون به پارک ارم تهران منتقل شده است. در سال 1369 اولین بنای باغ وحش ارم با هدف فرهنگ سازی و آشنا شدن عموم مردم به حیات وحش ساخته شد. طراحی باغ وحش تهران به گونه ای است که می توانید تمامی حیوانات را در مسیر مستقیمی بازدید کرده و از همان مسیری که وارد باغ وحش شده اید نیز خارج شوید.

در سال 1392 باغ وحش ارم اقدمات بسیار مهمی انجام داد؛ از جمله این اقدامات مثبت می توان به کسب گواهینامه ایزو و عضویت دربرنامه های اروپایی برای حفاظت از حیات وحش و پلنگ ایرانی اشاره کرد.

باغ وحش ارم تهران

جذاب ترین حیوانات باغ وحش ارم

رزروس، بابون و شانپانزه که همه ما معمولا به آنها میمون می گوییم جزو جذاب ترین حیونات باغ وحش ارم تهران هستند. این حیوانات بسیار باهوش بوده و با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار می کنند و بینندگان را برای مدت طولانی تری در کنار قفس خود سرگرم می کنند. در فصل هایی از سال سر بعضی از حیوانات مو ندارد در فصل بهار سر برخی از میمون ها بی مو می شود، درست همان زمانی که پر پرندگان هم میریزد که به اصطلاح می گویند پرندگان تو لک رفته اند.

جانوران موجود در باغ وحش تهران:

مار پیتون، لاک‌پشت، تمساح پوزه کوتاه، کفتار، گرگ، روباه، خرس قهوه‌ای گیلان، دلیجه پلیکان، درنا، مارال یا همان گوزن قرمز ایرانی، شیرهای آفریقایی، شیر ایرانی، شتر دو کوهان، گورخر، اسب، کانگورو، زرافه، ببر بنگال ایرانی، ببرهای سیبری، رزروس، بابون، شانپانزه، ببر سیبری، فیل سریلانکایی، سنجاب، گوزن زرد ایرانی، گوزن زرد اروپایی، پلنگ ایرانی، کرکس مصری، عقاب، طاووس، سارگی

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

ماده ببر سیبری در باغ وحش ارم تهران

کمی آن طرف تر از باغ وحش، در نزدیک مترو، یک ماده ببر سیبری وجود دارد که گونه ای بسیار با ارزش است. این ماده ببر از جذاب ترین حیوانات باغ وحش تهران برای بازدیدکنندگان محسوب میشد؛ اما متاسفانه 5 سال است که به دلیل بیماری مشمشه در اتاقکی قرنطینه می باشد که به کلی رنگ آسمان و گرمای آفتاب را از بین می برد.

ماده ببر سیبری

نگهداری از شیر در باغ ارم

در هر جایی از باغ وحش که باشید صدای نعره شیرهای نر شما را به سمت قفسه خود می کشاند. قفس این پستانداران درنده در کنار پلنگ ها و ببر ها از دیدنی ترین نقاط باغ وحش ارم به حساب می آید. تعداد شیرهای موجود در باغ وحش تهران زیاد است؛ اما بیشتر از 50 سال عمر نمی کنند و جالب است بدانید که شیرهای دیگری نیز آورده اند تا توله ها با یکدیگر هم خون نباشند. برای نگهداریاز شیرهای این باغ وحش تنها 4 قفس در نظر گرفته شده که مکان کوچکی است.

دیدن سلطان حیوانات از نزدیک باعث می شود که شما برای مدتی فراموش کنید این حیوان عظیم الجثه در چه مکان کوچکی به زندگی خود ادامه می دهد. اگر غذا خوردن این حیوانات برایتان مهم است می توانید در روزهای جمعه از ساعت 10 تا 1 ظهر غذا خوردنشان را تماشا کنید. هر هفته 12 الاغ برای سیر شدن شیر ها در باغ وحش کشته می شوند که می گویند گوشت الاغ از هر گوشت دیگری برای شیرها بهتر است.

شیر در باغ وحش ارم

توله شیرهای بامزه

ار جذاب ترین بخش های بازدید باغ وحش ارم در دست گرفتن توله شیرهای با مزه است که شما می توانید با هماهنگی مامور مربوطه که به شما اطلاع می دهد چطور می توان این کار را کرد.

تفریحات تهران - با مهیج ترین تفریحات تهران آشنا شوید به همراه (تصاویر+آدرس)

ببر ها در باغ وحش تهران

قبل از رسیدن به جایگاه شیر ها قفسی بزرگ وجود دارد که به سبک طبیعت طراحی شده است. این قفس بزرگ محل نگاه داری  ببری 1 ساله می باشد. این ببر زیبا زمانیکه 1 ماهه بود حدود 11 میلیون تومان از باغ وحش تایلند خریده شده است که بازدید کنندگان باغ وحش می توانند آن را ببینند. به علت نیمه بالغ بودن، ببر باغ وحش ارم تهران هنوز به محیط عادت نکرده است، شیطنت و زیبایی این ببر فوق العاده زیبا نظر بسیاری از مردم را به خود جلب میکند.

ببر پنگال در باغ وحش ارم تهران

ببر پنگال در باغ وحش ارم تهران

کوئین ببر بنگال سفید باغ وحش ارم از کشور آلمان به ایران آورده شده است. جایگاه ببر پنگال سرتا سر شیشه ای و فلزی می باشد. در این جایگاه علاوه بر ببر بنگال سفید، ببر بنگال زرد مایل به نارنجی رنگی نیز وجود دارد. معمولا بچه ها در باغ وحش به شیشه ها می کوبند تا باعث حرکت ببرها شوند اما این گونه از گربه سانان معمولا سکم تحرک هستند.

تهرانگردی - تهران کجا بریم خوبه؟

پرندگان باغ وحش ارم 

پرندگان در هنگام صبح بیشتر از زمانهای دیگر سر حال هستند و به خوبی صدا آنها شنیده می شود، افرادی که به پرندگان علاقه دارند صبح ها برای بازدید به باغ وحش می آیند. لازم به ذکر است که برای دیدن شاه بوف های زیبا می بایست شب ها به باغ وحش بیایید. در کنار شاه بوف ها، عقاب های طلایی وجود دارند که بسیار جذاب و دیدنی هستند. بینندگان می توانند روزهای زوج از ساعت 9 تا 1 ظهر غذا خوردن پرندگان گوشت خوار را از نزدیک ببینند. دیدن  بسیاری از حیوانات باغ وحش مانند فلامینگو، پرندگان دانه خوار و طاووس زیبا بسیار جذاب و دلنشین می باشد؛ همچنین در کنار این حیوانات زیبا می توانید از دریاچه پرندگان آبزی، انواع قوها، اردک و مرغابی را که آزادانه در آب زیست میکنند را تماشا کنید.

پرندگان باغ وحش ارم 

شتر دو کوهانه در باغ وحش ارم

بازدیدکنندگانی که زیاد اهل خطر نیستند و به حیات وحش علاقه چندانی ندارند، پیشنهاد می شود که به محل نگهداری شترها سری بزنند، در باغ وحش ارم 2 شتر 2 کوهانه زندگی می کنند که محل نگهداری آنها در محل ورودی باغ وحش است. این گونه حیوان در معرض انقراض می باشد و شتر دو کوهانه گونه هایی از شتر سانان است که پراکنشش به آسیای میانه و خاورمیانه میرسد، در صورت تمایل مسئول مربوطه به شما اجازه می دهد سوار کاری کوتاهی را تجربه کنید.

شتر دو کوهانه در باغ وحش ارم

فیل های سریلانکایی در باغ وحش ارم

ماهاسن و میهیری دو فیل آسیایی می باشند که برای اولین بار وارد تهران شدند و حدود 13 سال سن دارند. محوطه ی فیل ها جایگاه سر پوشیده ای می باشد که برای نگهداری آن ها در زمستان ساخته شده است، ماموران باغ وحش می گویند که مجبورند فنس ها را طوری طراحی کنند که حیوانات کمتر آسیب ببینند..

باغ وحش صفادشت - بازدید از گونه‌های کمیاب حیوانات در بزرگترین باغ وحش کرج.

خرید حیوانات از باغ وحش ارم

از دیگر نکات جالب باغ وحش ارم تابلویی است که در هنگام ورود با آن مواجه می شوید، این تابلو با مضمون خرید حیوانات برای عده ای از افراد می باشد که می خواهند از باغ وحش حیواناتی را خریداری کنند. البته اگر علاقه مند به حیواناتی نظیرببر، پلنگ یا تمساح را دارید باید ابتدا از سازمان محیط زیست مجوز بگیرید؛ چرا که درحال حاضر این حیوانات به باغ وحش های دیگر و یا مراکز علمی تحقیقاتی داده می شوند. منظور از خرید حیوانات اهلی مانند خرگوش، سنجاب و یا کبوتر می باشد که امکان نگهداری از آنها در خانه و آپارتمان امکان پذیر است.

اطلاعات بازدید از باغ وحش ارم تهران

آدرس: "کیلومتر ۴ بزرگ‌راه تهران به کرج، بعد از بزرگ‌راه شهید ستاری، کنار گذر راست پل بزرگ‌راه شهید باکری (لاین کندرو)"

باغ وحش ارم تهران

ساعت کاری باغ وحش ارم

تعطیلی باغ وحش ارم فقط در روزهای تاسوعا، عاشورا و 21 ماه رمضان می باشد و سایر روزها باز می باشد و ساعت کاری باغ وحش ارم به شرح زیر می باشد:

نیمه اول سال (بهار و تابستان)

شنبه تا چهارشنبه 9:30 الی19

پنج شنبه و جمعه 10 الی 19

نیمه دوم سال (پاییز و زمستان)

شنبه تا چهار شنبه 9:30 الی 17

 پنج شنبه تا جمعه 10 الی 17 

قیمت بلیط ورودی باغ وحش ارم

در حال حاضر هزینه ورودی پارک ارم 30 تومان است و برای دانش آموزانی که از طرف مدرسه می آیند این مبلغ نصف می شود.

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

باغ وحش ارم

بیشتر بدانیم!

شهرام امیری شریفی کارشناس حقوق حیوانات مدعی است که باغ وحش ارم جایگاه مناسبی برای نگهداری حیوانات نیست چرا که حساسیت حیوانات زیاد است، آزار صوتی و فیزیکی هواپیما، اتوبان، متروی عبوری که فاصله کمی با باغ وحش، بلند گوها و جایگاه فشار قند و خون شرایط نا مناسبی را برای نگهداری حیوانات ایجاد کرده است

توجه: کلمه باغ وحش در زبان فارسی برگرفته از عنوان انگلیسی آن به معنای باغ جانور شناسی بوده که به صورت مخفف شده بکار برده می‌شود.
انواع باغ وحش: باغ وحش های سنتی، پارکهای سافاری، باغ های پرندگان، پارک های خزندگان، کلکسیون های حشرات، آکواریوم ها، مراکز نگهداری پرندگان شکاری، همگی در تعریف باغ وحش جای میگیرند. 

چرا باغ وحش ها مهم هستند؟ باغ وحش های سرتا سردنیا بیش از 8000 گونه در سراسر دنیا می باشد و گونه های مختلف جانوری را در خود نگهداری می کند و به همین دلیل است که باغ وحش می تواند قدم های مهم و موثری در راستای حفاظت از حیات وحش بردارند. در حال حاضر هدف بسیاری از باغ وحش ها حفظ تکثیر و حفظ حیوانات نادر و در معرض خطر می باشد، افراد بسیار زیادی برای بازدید حیوانات به باغ وحش می آیند که بیشتر آنان کودکان هستند که خود گامی موثر در فرهنگ سازی و حفاظت از حیات وحش می باشد.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. علی علی 1401/10/17
    10 نفر پسندیدند
    خداوند به هیچ وجه اجازه نداده که حیوانات وحشی را به اینطریق زندانی ابد بکنید، چون آنها هم در این دنیا خلق شده اند که در سطح عظیم و پهناور کرهٔ زمین بطور آزادانه و در جمع دیگر حیوانات، بصورت دلخواه خودشان زندگی کرده و گشت و گزار بکنند، نه اینکه با یک عمر ماندن در زندان تهیه شده بدست انسانها، شکنجه بکشند!!
  2. سارا سارا 1401/10/07
    23 نفر پسندیدند
    من چندین بار به باغ وحش ارم رفتم واقعا جای قشنگیه و حیوون‌های زیبایی داره. تازگی ها فیل هم به باغ وحش اضافه کردن که واقعا زیبا هستن.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 108 کاربر